Skip to main content
Vraag

KPN TV+ opname server: laag geluidsniveau en niet-vloeiend vooruit- en achteruitspoelen

• August 19, 2026
  • 12 reacties
  • 100 keer bekeken

Een tijdje terug ben ik blijkbaar overgezet van de oude iTV opname server naar de nieuwere TV+ opname server.

Sinds die tijd ervaar ik de onderstaande verschillen:

1. Het geluidniveau bij terugkijken en een opname bekijken is aanmerkelijk lager (ik heb op dit forum gelezen dat KPN zich hier bewust van is, de oorzaak gevonden heeft en binnenkort met een oplossing komt).
  2. Het achteruit en vooruit spoelen is niet meer vloeiend maar gaat per x beeldframes, hierdoor is het lastig het juiste punt te vinden van waaraf je de opname wilt afspelen. Kan KPN de TV+ opname server aanpassen zodat dit achter en vooruit spoelen ook net zo vloeiend gaat als op de oude iTV opname server?

Het probleem is begonnen toen ik overgezet werd op de nieuwe TV+ opname server, dus ben er zo goed als zeker van dat het niet aan de TV ontvanger HMB2260 ligt, ondanks dat dit al ouder type ontvanger is.

12 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 19, 2026

De Arcadyan HMB 2260 is al behoorlijk oud (antiek zelfs)

Hij is de traagste KPN tv ontvanger die nu in omloop is.

Eigenlijk zou je die moeten omruilen.

Bel gratis 0800-0402 en zeg dat je hem wilt omruilen.

Je krijgt dan de Arris VIP 5202.

Wat je nu zou kunnen proberen is:

Achterop zit een aan / uit schakelaar.

Zet hem met die schakelaar uit (dus van de spanning afhalen)

Wacht 2 minuten om de condensatoren goed te kunnen ontladen.

Zet hem met de schakelaar weer aan en laat hem rustig opstarten. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 19, 2026

Ouder type is een understatement. Met zeker 15 jaar. Het ding was in ieder geval altijd al reuze traag met bediening. 

De HMB2260 geeft in ieder geval de meeste problemen na de omzetting. Qua hardware ook veel te oud. Gebruik je Netflix via deze dan wordt je ontvanger de komende tijd omgeruild. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2026

@joop2011 

Dank voor je reactie.

Maar zoals ik al zei het probleem is begonnen toen ik overzet werd op de TV+ opname server.

Het ligt mijn inziens dan ook niet aan de TV ontvanger HMB 2260.

Heb ook op dit forum gelezen dat sommige anderen deze vervangen hadden door een VIP 5202 en de problemen bleven sinds overgang naar nieuwe TV+ opname server.

Bovendien wil ik de HMB 2260 op dit moment niet kwijt omdat je op de voorzijde op het display kan zien op welk kanaal de ontvanger staat, dat gebruik ik vaak voor de radio functie.

Op de nieuwere TV ontvangers ontbreekt dit display.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 19, 2026

De 15 jaar oude HMB2260 geeft in ieder geval de meeste problemen na de omzetting. Qua hardware ook veel te oud. Gebruik je Netflix via deze dan wordt je ontvanger de komende tijd omgeruild. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 19, 2026

Ouder type is een understatement. Met zeker 15 jaar. Het ding was in ieder geval altijd al reuze traag met bediening. 

Het was onze eerste KPN tv ontvanger, dus die ervoor ken ik niet.

Merkte het pas, toen de ontvanger in de woonkamer werd vervangen door de Arris VIP 2952

In de slaapkamer hadden we de Arcadyan HMB 2260

En inderdaad traag en antiek.

Nu al vanaf bijna het begin 2 stuks Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Na de vele updates vind ik hem nu best wel aardig (goed) werken.

@Richard70 

Ook deze mediabox (DIW7022) kan jij krijgen.

1. via MIJNKPN op je bestaande abonnement.
  2. Via gratis 0800-0402 en abonnement omzetten naar KPN tv+, meestal ben je dan ook goedkoper uit.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 19, 2026

@joop2011 

Bovendien wil ik de HMB 2260 op dit moment niet kwijt omdat je op de voorzijde op het display kan zien op welk kanaal de ontvanger staat, dat gebruik ik vaak voor de radio functie.

Op de nieuwere TV ontvangers ontbreekt dit display.

Ja op de nieuwe KPN tv ontvangers zit dat niet meer.

Past niet (ze zijn veel kleiner) en het gebruikt extra energie.

Ook zit er geen tulp of 3,5 mm steker meer op, wel een Toslink (Audio fiber kabel / connector, die via een converter naar 3,5 en tulp kan omzetten (je moet deze wel in de box aanzetten))

Het mooiste is om over te gaan op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Zie mijn vorige reactie.

Dit is een mooie en snelle mediabox. 

Werkt wel geheel anders, dat is wel even wennen.

Ook de ab is geheel anders ingedeeld.

Zelf doe ik radio via de mobiel en cast ik naar de JBL WIFI Charge 5 box.

Maar op veel moderne soundbars (en zelfs op de DIW7022) kan je casten (gaat via WIFI)

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2026

Voorlopig heb ik nog geen behoefte om over te stappen op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box).

Ik lees hier op het forum nog teveel problemen mee en van anderen in mijn omgeving hoor ik ook allerlei problemen.

HBM 2260 heeft altijd probleemloos gewerkt en stabiel gewerkt.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 19, 2026

Voorlopig heb ik nog geen behoefte om over te stappen op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box).

Ik lees hier op het forum nog teveel problemen mee en van anderen in mijn omgeving hoor ik ook allerlei problemen.

HBM 2260 heeft altijd probleemloos gewerkt en stabiel gewerkt.

Na de vele updates werkt de Sagemcom DIW7022 best wel goed.

Wij hebben wel glasvezel (daar werkt hij zo wie zo beter op)

Ik heb hem nu meer dan 3 jaar.

Met de Arcadyan HMB 2260 had ik in het begin veel meer problemen.

Maar uiteraard is de keuze aan u.

De oude server komt niet meer terug, ook omdat de Arcadyan HMB 2260 en ook de Arris VIP 2952 beide gaan worden vervangen en het veel te duur is om voor die “korte” tijd een hele dure nieuwe server te kopen en te installeren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2026

Dat de oude server terug komt vraag ik ook niet 😉

Mijn vraag aan KPN is alleen om de nieuwe server zo te configureren dat het vooruit- en achteruitspoelen vloeiend is i.p.v. per x frames.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 19, 2026

Vloeiend, als in beweging ging versneld, was het in ITV ook niet. Meer dia - matig. Wat dat betreft merkte ik geen verschil bij de overgang van ITV naar TV+ in januari 2023.

Overigens maak ik liever een tijdsprong om reclameblokken over te slaan. 9 minuten inmiddels voor RTL 4.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Richard70, goed dat je hier een topic voor aanmaakt en fijn dat je al wat reacties hebt gekregen. 😄 Ik kan me voorstellen dat je het handig vindt om het kanaalnummer op de ontvanger zelf te kunnen zien en daarom nog niet wilt wisselen naar een nieuwere ontvanger.

Ik vermoed dat jij dan deze update hebt gehad: 

Klopt dat? Zo ja, hoe is je ontvanger dan op je TV aangesloten? Gebruik je een HDMI kabel hiervoor of werk je via de optische kabel? 
In dat laatste geval staat in de product update namelijk een tip voor het geluid: 

In deze update hebben we de issues rondom zacht of geen geluid aangepakt. Voor de klanten die de HDMI-ingang gebruiken zal het probleem met deze update opgelost zijn.

Gebruik je de optische uitgang, dan kunnen er nog problemen zijn. Daar werken we verder aan. In de tussentijd kun je de geluidsinstellingen voor HDMI en Optical op Stereo zetten. Dat helpt ook.

Zou je eens willen kijken of dat helpt? 
De feedback wat betreft het doorspoelen zet ik in elk geval door! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 23, 2026

Hi ​@Sanne van KPN , de update wordt pas uitgerold vanaf 25 augustus, ontvanger is aangesloten via HDMI met TV. Ik zal laten weten wat het resultaat van de update is.

Bedankt voor het doorzetten van het andere punt over doorspoelen.