Skip to main content
Vraag

KPN TV+: schakelen tussen zenders gaat traag

• October 9, 2025
  • 18 reacties
  • 191 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Als nieuw KPN-klant stoor ik mij enorm aan het traag kunnen schakelen tussen de zenders. Online zag ik een tip dat dit komt omdat multicast problemen heeft en de ontvanger dan terugschakelt naar unicast. Maar uiteraard wil ik graag multicast. Zie onderstaande Speedtest op de televisie die volgens mij prima is?

18 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025
  1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Hoe is deze verbonden met de KPN router (Experiabox of Box12)? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 10, 2025

Ha Joop, ik heb de DIW7022 net als jij. Deze is aangesloten met de bijgeleverde gele UTP kabel op de Box 12. Vlak achter de tv zit ook het glasvezelpunt. Lekker dicht bij elkaar dus.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025

een tip dat dit komt omdat multicast problemen heeft en de ontvanger dan terugschakelt naar unicast. Maar uiteraard wil ik graag multicast.

Maar wordt er wel teruggeschakeld naar unicast? Als je tijdens kijken met pijltje omlaag naar de zapbanner gaat, zie je dan rechtsonder “LIVE” (hoofdletters, multicast) of “Live” (unicast)? (Niet alle zenders worden aangeboden in multicast, maar de bekende zenders allemaal wel.)

En is het ook langzaam voor zappen met P+/P-, als je één plekje opschuift? Wat vind jij langzaam trouwens?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 10, 2025

een tip dat dit komt omdat multicast problemen heeft en de ontvanger dan terugschakelt naar unicast. Maar uiteraard wil ik graag multicast.

Maar wordt er wel teruggeschakeld naar unicast? Als je tijdens kijken met pijltje omlaag naar de zapbanner gaat, zie je dan rechtsonder “LIVE” (hoofdletters, multicast) of “Live” (unicast)? (Niet alle zenders worden aangeboden in multicast, maar de bekende zenders allemaal wel.)

Ga ik even checken. Het enige wat ik weet is dat de vertraging verdwenen is als ik de ontvanger hard op unicast zet. En dan heb ik het over 2/3 seconden vs vrijwel direct.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 10, 2025

En is het ook langzaam voor zappen met P+/P-, als je één plekje opschuift? Wat vind jij langzaam trouwens?

Verrassend: de instelling terug gezet naar multicast. En LIVE staat als hoofdletters. Dus blijft inderdaad multicast maar de vertraging is wel weer terug. Zie deze video-opname die ik gemaakt heb: 

Als ik weer terugschakel naar unicast is de vertraging verdwenen.

Forum|alt.badge.img+3

Ik zie niks geks aan deze video. Zappen gaat bij ons altijd zo.snel/traag 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 10, 2025

Hmm. Het gaat dus echt om het beeld dat na het zappen eerst paar seconden bevroren is en dan gaat spelen. Ik zal van de unicast ook even een filmpje maken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025

Bij multicast duurt het langer als unicast indien men geen audio-passthrough instelling gebruikt. Bij Auto wordt alles geconverteerd naar DD+ (ook Stereo → DD+ 2.0) en bij omzetting naar DD+ wordt alles geconverteerd naar DD (ook Stereo → DD 2.0). Dus eigenlijk foutieve gedrag van de TV+Box. Zonder conversatie gaat ongeveer 2s sneller.

Passthrough
Auto

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

de instelling terug gezet naar multicast

Trouwens, dan gaat de instelling “automatisch beste kwaliteit” niet vanzelf weer aan, ook niet als je die aan had staan toen je wisselde van multicast naar unicast.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 11, 2025

Bij multicast duurt het langer als unicast indien men geen audio-passthrough instelling gebruikt. Bij Auto wordt alles geconverteerd naar DD+ (ook Stereo → DD+ 2.0) en bij omzetting naar DD+ wordt alles geconverteerd naar DD (ook Stereo → DD 2.0). Dus eigenlijk foutieve gedrag van de TV+Box. Zonder conversatie gaat ongeveer 2s sneller.

Passthrough
Auto

Kan ik daar zelf nog iets aan instellen? Of is dit hoe KPN het zelf instelt?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Kan ik daar zelf nog iets aan instellen?

Ja, stel bij audio instelling op passthrough. Bijzonders bij zender met 5.1 geluid scheelt het ongeveer 2s. Omdat alle TV-zenders hebben DD5.1 of PCM2.0 geluid, en bij Auto wordt geconverteerd naar DD+5.1 en DD+2.0.

Of is dit hoe KPN het zelf instelt?

KPN moet de bug fixen, dat bij Auto alles geconverteerd wordt naar Dolby Digital Plus.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 13, 2025

...

KPN moet de bug fixen, dat bij Auto alles geconverteerd wordt naar Dolby Digital Plus.

Ik lees niet alles maar best veel, en dit was voor het eerst dat ik dit tegenkwam. Terwijl er best veel klachten over langzaam zappen zijn. Daarom: denk je dat KPN dit weet?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 13, 2025

Ik lees niet alles maar best veel, en dit was voor het eerst dat ik dit tegenkwam. Terwijl er best veel klachten over langzaam zappen zijn. Daarom: denk je dat KPN dit weet?

Ik heb de bug over Auto converteren al jaren geleden gemeld. Maar niet gebeurd. Na meerdere meldingen over bugs in software/firmware zonder enige acties/terugkoppelingen heb ik gestopt met meldingen.

Hier een voorbeeld

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 13, 2025

Ah, in dat voorbeeld schrijf je ook: 

De vertraging is alleen bij audio te zien, het beeld komt meteen, audio pas later.

Ik heb het gevoel dat mensen ook klagen over traag beeld (of zwart/grijs scherm) bij zappen. Maar ik begrijp nu dat bij audiokwaliteit “Auto” het beeld wel snel te zien is?

(En voor toekomstige lezers: standaard staat de geluidsinstelling voor audiokwaliteit op Stereo. ​@BJS1985, wat stond er bij jou?)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 13, 2025

Ik heb het gevoel dat mensen ook klagen over traag beeld (of zwart/grijs scherm) bij zappen. Maar ik begrijp nu dat bij audiokwaliteit “Auto” het beeld wel snel te zien is?

Ja, maar het beeld vriest om geen lipsync te veroorzaken en wachten tot het geluid komt. Door de extra vertraging kan men ook eerst na 2s naar een andere kanaal zappen. Dit gedrag veroorzaakt ook bij mensen met fijn gehoor een beetje lipsyn. Het geluid loopt een beetje achter het beeld, en men kan alleen geluid vertraging instellen. Eigenlijk moet men video vertragen ipv van geluid.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 13, 2025

@Martijn en Lies, wat hebben jullie dan bij de audiokwaliteit in de geluidsinstellingen staan?

Forum|alt.badge.img+3

@Martijn en Lies, wat hebben jullie dan bij de audiokwaliteit in de geluidsinstellingen staan?

Stereo, (pcm)

Anders wordt het geluid niet doorgegeven aan de optische uitgang.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 21, 2025

Goedemorgen ​@BJS1985 en bedankt nog voor jouw bericht, excuses voor deze (te) late reactie!

Zie dat je veel goede reacties hebt mogen ontvangen vanuit de Community en hopelijk heb je daar iets aan gehad. 

Kan ik daar zelf nog iets aan instellen?

Ja, stel bij audio instelling op passthrough. Bijzonders bij zender met 5.1 geluid scheelt het ongeveer 2s. Omdat alle TV-zenders hebben DD5.1 of PCM2.0 geluid, en bij Auto wordt geconverteerd naar DD+5.1 en DD+2.0.

Heb je hier uiteindelijk ook nog naar kunnen kijken? Dit zou voor de gewenste verbetering moeten zorgen en hopelijk is dat in jouw situatie ook het geval 🙏🏻Laat je ons weten of je iets hebt gehad aan alle tips die hier zijn gedeeld?