Skip to main content
Beantwoord

KPN TV+ Soundbox tekortkomingen

• April 28, 2025
  • 66 reacties
  • 5773 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Vandaag de nieuwe TV+ Soundbox geïnstalleerd en direct vallen een aantal zaken op. 

Het is onmogelijk om een standaard geluidsniveau in te stellen, nu moet je elke keer bij opstarten het niveau een stuk verhogen. 

Ondanks dat het Dolby Atmos surround geluid goed aanwezig is, klinkt het geluid ronduit blikkerig, enige weergave van bass geluid ontbreekt totaal. Zelfs mijn tv produceert meer bass! Van een apparaat dat is uitgevoerd met Bang & Olufsen zou je toch meer mogen verwachten lijkt mij. 

Ik hoop dat het een en ander met toekomstige software updates wordt aangepakt, nu is het apparaat de extra kosten gewoon niet waard. De gewone TV+ Box heeft bijvoorbeeld wél meer mogelijkheden om het geluid in te stellen.

Eric. 

Beste antwoord door PeterG

De default instelling van de box is: Voice. ​@EricNL1965 

Met een andere instelling, als Movie of Music, zal het geluid vast warmer klinken.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

66 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Zelf heb ik een Samsung Soundbar met subwoofer.

Dus voor mij is hij ook niet interessant.

Ik lees op het forum dat er mensen zijn die het geluid goed vinden.

En nu ook dat het geluid minder is.

Wat bassen betreft, had ik met zo'n kleine basspeaker niet meer verwacht.

En persoonlijk vind ik € 6,-- per maand best veel.

P.S.

Hij heeft wel Android 12, dat is volgens mij wel een groot voordeel.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 28, 2025

Er zijn genoeg kleine speakers die wel goed bass weer kunnen geven, zelfs kleine en goedkope Bluetooth speakers van de Action. Het lijkt bij deze Soundbox alsof de bass speaker totaal niet werkt, er is nog geen hint van enig bass geluid te ontdekken. Zoals ik eerder schreef is zelfs het geluid van de standaard tv speakers beter! 

Of het apparaat op Android 11 of 12 werkt maakt voor mij niet zoveel uit, alles wat ik wil werkt met de gewone TV+ Box ook. 

Ik kijk het gewoon even een paar dagen aan, hij kan altijd retour natuurlijk. Ik wacht wel nog even met het retour sturen van de TV+Box en wellicht moet ik eindelijk maar eens een soundbar met subwoofer aanschaffen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Het beste kan je, gratis, klantenservice bellen. 0800-0402

Het is mogelijk dat de basspeaker defect is.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ha ​@EricNL1965, leuk dat je de box besteld hebt en goed dat je je feedback hier deelt. Ik geef je feedback over het geluidsniveau door. Voor wat betreft het geluid: dit zou zeker niet blikkerig mogen zijn. Welk merk en type tv heb jij? En als je speelt met de geluidsinstellingen, merk je dan ook niet dat het beter wordt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 28, 2025

Ha ​@EricNL1965, leuk dat je de box besteld hebt en goed dat je je feedback hier deelt. Ik geef je feedback over het geluidsniveau door. Voor wat betreft het geluid: dit zou zeker niet blikkerig mogen zijn. Welk merk en type tv heb jij? En als je speelt met de geluidsinstellingen, merk je dan ook niet dat het beter wordt?

Hoi Marcia, 

Ik heb een Sony TV. De geluidsinstellingen van de Soundbox doen nagenoeg niets, er is nauwelijks verschil tussen de verschillende settings. Wat ze wel allemaal hebben is dat blikkerige geluid. Daarnaast start het apparaat op op npo1 en niet de zender waar ik het laatst naar heb gekeken en onthoud hij het ingestelde geluidsniveau niet. Allemaal dingen die nogal afbreuk doen aan het kijkplezier. 

Eerlijk gezegd lijkt het mij dat dit product veel te snel in de markt is gezet, het zit vol kinderziektes die hem eigenlijk onbruikbaar maken. Ik kijk het vanavond nog even aan, maar ik vrees dat ik morgen contact op ga nemen met de klantenservice om de Soundbox terug te sturen. De oude vertrouwde TV+ Box steekt veel doordachter in elkaar, werkt feilloos en produceert in combinatie met de tv gewoon goed geluid.

Eric. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • April 28, 2025

Met een andere instelling, als Movie of Music, zal het geluid vast warmer klinken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 28, 2025

Ik heb het al sinds vanmorgen op movie staan, klinkt totaal niet beter. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hoi Marcia, 

Ik heb een Sony TV. De geluidsinstellingen van de Soundbox doen nagenoeg niets, er is nauwelijks verschil tussen de verschillende settings. Wat ze wel allemaal hebben is dat blikkerige geluid. Daarnaast start het apparaat op op npo1 en niet de zender waar ik het laatst naar heb gekeken en onthoud hij het ingestelde geluidsniveau niet. Allemaal dingen die nogal afbreuk doen aan het kijkplezier. 

Als je in het menu kiest voor weergave en dan opstartscherm, zou je dit aan moeten kunnen passen. 

Eerlijk gezegd lijkt het mij dat dit product veel te snel in de markt is gezet, het zit vol kinderziektes die hem eigenlijk onbruikbaar maken. Ik kijk het vanavond nog even aan, maar ik vrees dat ik morgen contact op ga nemen met de klantenservice om de Soundbox terug te sturen. De oude vertrouwde TV+ Box steekt veel doordachter in elkaar, werkt feilloos en produceert in combinatie met de tv gewoon goed geluid.

Nog een vraag hierover: je hebt zelf geen soundbar o.i.d. die je met de TV+ Box gebruikte? Wij hebben op kantoor de Soundbox bij een LG tv staan en vind het geluid zelf erg mooi. Maar ik kan me voorstellen als je flinke speakers bent gewend, dat het misschien wat matig klinkt. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 28, 2025

En op Music? Movie, films dus, zijn ook redelijk geënt op de conversaties.

In mijn Audio set uit 2009 is de Movie instelling (ja, die heeft ie) ook wat ‘helder’ zeg maar.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 28, 2025

Hoi Marcia, 

Als je in het menu kiest voor weergave en dan opstartscherm, zou je dit aan moeten kunnen passen. 

Nog een vraag hierover: je hebt zelf geen soundbar o.i.d. die je met de TV+ Box gebruikte? Wij hebben op kantoor de Soundbox bij een LG tv staan en vind het geluid zelf erg mooi. Maar ik kan me voorstellen als je flinke speakers bent gewend, dat het misschien wat matig klinkt. 

Je kunt het opstarten inderdaad aanpassen, maar als je voor "Live TV" kiest start hij alleen op met npo1. Niet met de laatst gekeken zender. 

Ik maak géén gebruik van een soundbar, ook al is het geluid van de tv best aardig maar dacht ik met de Soundbox een extra beleving te krijgen. En, grappig bedoeld, is de extra beleving alleen ergernis gebleken. De Soundbox kan harder dan het geluid van de tv speakers maar het klinkt gewoonweg totaal niet.

Ik zal vanavond verschillende programma's en waarschijnlijk iets op Netflix kijken en zie wel of er nog enige verbetering optreedt. Anders gaat ie morgen zoals gezegd retour. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 28, 2025

En op Music? Movie, films dus, zijn ook redelijk geënt op de conversaties.

In mijn Audio set uit 2009 is de Movie instelling (ja, die heeft ie) ook wat ‘helder’ zeg maar.

Nee, geen enkel verschil te horen. Maakt niet uit welke instelling je gebruikt, het is en blijft blikkerig. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 29, 2025

Update:

De Soundbox gaat retour! 

• April 29, 2025

Update:

De Soundbox gaat retour! 

Ik heb nog tot de 25e, het geluid van mijn lg tv is echt slecht, als je dat ze hard zet gaat de kast kraken, tenminste zo lijkt dat. Echt heel slecht.  Ik geef het nog een kans , verwacht ook nog wel updates. Heb eventueel nog wel een box  achter de hand eventueel. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 29, 2025

Update:

De Soundbox gaat retour! 

Ik heb nog tot de 25e, het geluid van mijn lg tv is echt slecht, als je dat ze hard zet gaat de kast kraken, tenminste zo lijkt dat. Echt heel slecht.  Ik geef het nog een kans , verwacht ook nog wel updates. Heb eventueel nog wel een box  achter de hand eventueel. 

Het geluid van mijn Sony tv is stukken beter dan het geluid van de Soundbox, geen gekraak oid maar geen Dolby. Heb vanmorgen toch maar wel een soundbar met subwoofer van Sony besteld, kan ik in ieder geval echt van Dolby Atmos gaan genieten. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • April 29, 2025

Update:

De Soundbox gaat retour! 

Het geluid van mijn Sony tv is stukken beter dan het geluid van de Soundbox, geen gekraak oid maar geen Dolby. Heb vanmorgen toch maar wel een soundbar met subwoofer van Sony besteld, kan ik in ieder geval echt van Dolby Atmos gaan genieten. 

Nou met een soundbar en goed Dolby Atmos!! …. iets wat er op lijkt.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Jammer, ​@EricNL1965! Het klinkt alsof er wellicht iets aan de hand is met de Soundbox die je hebt ontvangen. Ik begrijp dat je deze gaat retourneren en inmiddels al een soundbar hebt aangeschaft. Daar wens ik je veel plezier van!

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Maak ik uit jouw verhaal op dat jij ook problemen ervaart met de Soundbox, ​@RobvdPoel? Of gaat het echt om de LG tv? Maak gerust een eigen topic aan. Zoals jij andere users op de community helpt, helpen we jou ook graag ;-).

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 29, 2025

Jammer, ​@EricNL1965! Het klinkt alsof er wellicht iets aan de hand is met de Soundbox die je hebt ontvangen. Ik begrijp dat je deze gaat retourneren en inmiddels al een soundbar hebt aangeschaft. Daar wens ik je veel plezier van!

Er zou best eens iets mis kunnen zijn met deze Soundbox inderdaad. We zijn in ieder geval weer een ervaring rijker, vandaag kijk ik weer via de oude TV+ Box en vanaf morgen inclusief soundbar.

Bedankt voor je hulp en tips Marcia! 

• April 29, 2025

Maak ik uit jouw verhaal op dat jij ook problemen ervaart met de Soundbox, ​@RobvdPoel? Of gaat het echt om de LG tv? Maak gerust een eigen topic aan. Zoals jij andere users op de community helpt, helpen we jou ook graag ;-).

Het geluid van de LG speaker is gewoon matig, dat lees je wel vaker over sommige tv’s. Is wel iets om de volgende keer bij stil te staan.

Problemen met de soundbox  Mwah.   Ik vind eigenlijk zeker dat het Voice gedeeltelijk beter zou moeten zijn, dat iets blikkerige geluid, bijvoorbeeld toen ik het 20 uur journaal  keek afgelopen zondag viel me op(of tegen eigenlijk).

Heb gisteren avond tv  en soundbox terug gezet naar fabrieksinstellingen en ga het gewoon een tijdje aankijken/horen. Heb ook nog een box van ziggo in gebruik waarbij ik geluid kan laten gaan over de KPN soundbox. Of via een hoofdtelefoon kan luisteren via de optical output van de tv.

Ik vind de google assistent van de soundbox ook een plus.  Al snap ik niet dat ik deze niet echt kan gebruiken als volledige google assistent.  En voor het oog: vind de box wel prettig ogen voor de box. Beetje minder druk zoals ik het eerst had staan.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Staat genoteerd! Dankjewel :-).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 29, 2025

Wat een luxe ​@RobvdPoel . Twee TV providers…. Heb je ook 2 x internet dus? KPN en Ziggo?

• April 29, 2025

Wat een luxe ​@RobvdPoel . Twee TV providers…. Heb je ook 2 x internet dus? KPN en Ziggo?

De vraag stellen is hem beantwoorden 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 29, 2025

Okee, you got me 😁. 

Dan nog een vraag ​@RobvdPoel . Zit je in een overlap? Een al opgezegd terwijl andere net is gaan lopen? Ik vind 1 provider al 'duur’ genoeg. Als backup heb ik nog de 4G via m'n mobiel.

Je bent uiteraard niet tot antwoorden verplicht. Maar vragen staat vrij zei m'n vader altijd.

• April 29, 2025

Okee, you got me 😁. 

Dan nog een vraag ​@RobvdPoel . Zit je in een overlap? Een al opgezegd terwijl andere net is gaan lopen? Ik vind 1 provider al 'duur’ genoeg. Als backup heb ik nog de 4G via m'n mobiel.

Je bent uiteraard niet tot antwoorden verplicht. Maar vragen staat vrij zei m'n vader altijd.

Ziggo en KPN hebben allebei voor en nadelen. 
Ben eigenlijk naar KPN gegaan vanwege glasvezel maar die aansluiting is er ook nog niet, dus denk je weer van wel of niet verlengen. In Augustus moet ik de keuze weer maken. Ziggo loopt nog veel langer door, door tussentijdse opschuiving van contractdatum door wijziging in pakket.  Het heeft mijn interesse gewoon, vind het wel leuk een beetje te vergelijken. Zeker als er weer wat nieuws uit komt. Soort van uit de hand gelopen hobby:) 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 29, 2025

Hihi, ik ben wel een béétje jaloers hoor ​@RobvdPoel . Ik probeer Ziggo, in verband met Breedbeeldweetjes, ook zo goed mogelijk te volgen. Tevens ben ik daar ook op de community actief. (daar Peterg2)

Actuele zenderlijst (en de epg) kan ik volgen via ziggo.nl/zenderoverzicht en ziggogo.tv.

Tot eind maart 2021 had ik nog een werkende aansluiting van Ziggo zonder abonnement. Met dus het FTC DVB-C radio en tv aanbod.

→ actief verlengen hoeft niet. Abonnement loopt na de afgesproken contractperiode gewoon door. Maar wordt dan opzegbaar met opzegtermijn van 1 maand.

Wat dat betreft zou je ziggo ook zo kunnen laten doorlopen. Kun je ook ieder moment opzeggen met maand opzegtermijn zodra kpn via glas verloopt.