Skip to main content
Beantwoord

KPN TV+ upscaling uitzetten zodat mijn tv dat doet

• July 10, 2026
  • 4 reacties
  • 87 keer bekeken

Ik heb sinds kort een LG C5 4K TV. Deze heeft een prima video chip waarmee upscaling naar 4K goed werkt, beter dan dat de KPN TV+ box dat kan.

Ik wil de KPN TV+ box dus zo instellen dat deze NOOIT upscaling naar 4K doet. Dus 1080 FHD blijft 1080 FHD en 2160 4K blijft 2160 4K.

In de instellingen van de KPN TV+ box kan ik alleen maar kiezen voor een vaste output resolutie. Dus alles wordt 1080 FHD (dus 4K wordt ge-downscaled naar FHD en door de TV weer upscaled naar 4K) of alles wordt 4K (dus dan doet de TV+ box de upscaling naar 4K wat ik niet wil).

Heeft iemand hiervoor een oplossing, of is er een update van KPN gepland die dit mogelijk maakt? 

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@BartLo .  Welkom hier.

Ik kan alleen maar beamen wat ​@PeterG  al aangaf. Op dit moment biedt de TV+ Box die mogelijkheid helaas niet. Je kunt de uitvoer instellen op een vaste resolutie of op 'Auto', maar er is geen instelling waarbij 1080p-content als 1080p wordt doorgestuurd en 4K-content automatisch als 4K. De box schaalt het beeld dan zelf naar de ingestelde uitvoerresolutie.

Ik begrijp jouw wens wel en ik zal eens navraag doen of hier in te toekomst plannen voor zijn. 

4 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 10, 2026

Dus 1080 FHD blijft 1080 FHD en 2160 4K blijft 2160 4K.

Dit kan niet. Zelfs m'n eigen Android-TV box heeft dat niet. Dus ik weet niet of kpn dat wel kan maken. 

Auto: de uitvoer wordt aangepast aan de tv. Bij een 4k tv. TV uitzending 1080i uitgevoerd als 2160P. 4k, Netflix, Prime en Disney+, zijn 4k.

Anders. Box op 1080p / 50 uitvoer. 

De genoemde streamingdiensten dan via de app in je tv gebruiken. Want waarom anders een smart tv. 😉

Maar er is absoluut niks mis met de upgrading van 1080i/p naar 2160P van de box zelf. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 13, 2026

Hoi ​@BartLo .  Welkom hier.

Ik kan alleen maar beamen wat ​@PeterG  al aangaf. Op dit moment biedt de TV+ Box die mogelijkheid helaas niet. Je kunt de uitvoer instellen op een vaste resolutie of op 'Auto', maar er is geen instelling waarbij 1080p-content als 1080p wordt doorgestuurd en 4K-content automatisch als 4K. De box schaalt het beeld dan zelf naar de ingestelde uitvoerresolutie.

Ik begrijp jouw wens wel en ik zal eens navraag doen of hier in te toekomst plannen voor zijn. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 13, 2026

Dank voor je reactie. Toch vreemd dat het niet kan.

Ben benieuwd of het er nog in komt.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 13, 2026

Als je de tv ontvanger alleen voor tv kijken via KPN gebruikt, en verder de apps installeert en gebruikt op je smart tv, dan zou ik ‘m vastzetten op resolutie van 1080p50.
Ik verwacht tenminste niet dat KPN binnenkort alles gaat doorgeven in 4k. Nog afgezien dat de tv zenders dat signaal dan ook nog eens moeten aanbieden, zie ik voorlopig niet gebeuren met de bezuinigingen bij de NPO. En commerciëlen interesseert het al helemaal niet, de reclame ziet er tenslotte al goed genoeg uit in HD.