Skip to main content
Beantwoord

KPN TV: Wederom fout CEC na update ontvanger

• September 10, 2025
  • 68 reacties
  • 604 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+5

Jawel er is een update geweest.

Wat er nu gebeurd:

Ik kijk tv schakel over naar bv videoland rn.. mij hifi installatie gaat spontaan aan.

Nu had ik alles voor elkaar om alle apparatuur via de tv te laten lopen. Via de versterker lukte niet meer door update van tv en tv soundbox(die is retour nu de 7022 weer)

Nu gaat alles fout. Al gedaan:

Spanning vrij 

Hardeare reset alle aparaten. Eigenlijk alles .

Dus nu aub die cec instellingen verbeteren . Optie arc inschakelen erbij inzetten

Beste antwoord door Erik van KPN

Vanuit je filmpje is het inderdaad wel duidelijk dat er iets gebeurt als er op de Home knop wordt gedrukt. Maar, wij hebben niet bewust iets veranderd. Het tv team is aan het kijken wat er nu precies gebeurt als je op Home drukt. Wellicht dat een aanpassing op een ander vlak toch een onbedoeld bij-effect heeft. In de tussentijd is de suggestie om bij de HDMI CEC Instellingen het automatisch starten uit te zetten. De verwachting is dat er dan niets gebeurt met de receiver.

68 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

Dit probleem is nu ook van toepassing op de andere set die ik op mijn zolder gebruik.

Deze bestaat over een oudere philips tv full hd.

De 7022

Onkyo receiver 

Hier moet ik alles via de onlyo laten lopen( hdmi through) anders werkt het niet.

Nooit problemen gehad met deze setup.

Mijn voorstel richting kon zienbijgevoegde foto van de instellingen van de tv ivm cec de geselecteerde instelling is erg handig om toe te voegen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

Een technische vraag:

Welk apparaat heeft voorrang in de cec syclus 

Is dat vastgesteld of gaat dat automatisch?

• September 10, 2025

Een technische vraag:

Bedoel je welke eerst aan gaat of het eerst een opdracht ontvangt? Daar is zover ik op de hoogte ben totaal geen logica in. Er is 1 CeC bus (letterlijk 1 draadje) daarover gaat alle informatie naar alle apparaten.

De diw7022 zelf doet niks met geluid kortom een ARC gerelateerde instelling heeft geen nut. Je bedoelt toch wat wit is om dat toe te voegen?

In je start topic schrijf je dat de Hifi aangaat als je Videoland kiest, dat betreft dan de app op de DIW7022? 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

Een technische vraag:

Bedoel je welke eerst aan gaat of het eerst een opdracht ontvangt? Daar is zover ik op de hoogte ben totaal geen logica in. Er is 1 CeC bus (letterlijk 1 draadje) daarover gaat alle informatie naar alle apparaten.

De diw7022 zelf doet niks met geluid kortom een ARC gerelateerde instelling heeft geen nut. Je bedoelt toch wat wit is om dat toe te voegen?

In je start topic schrijf je dat de Hifi aangaat als je Videoland kiest, dat betreft dan de app op de DIW7022? 

Zeker doet de diw7022 wat met geluid... Hij stuurt het signaal door naar de tv of de arc receiver. Die keuE moet gemaakt worden. 

Naar mijn logica zou ik zeggen se beon moet kiezen waar het heen gaat.... Maar goed doordat alles niet een logische volgorde heeft( cec probleem icm alle merken) wordt het lastig elk apparaat kan zichzelf voorrang geven.. 

Als je dan zoals ik een niet standaard opstelling hebt wordt het lastig.

Eat in de philips tv aan instellingen staat zou voor elk apparaat slim zijn. 

Voor de duidelijkheid:

De cec is voor bediening, dus in uitschakelen van device.

Arc is natuurlijk audio return chanel. 

Zonder cec kan ik de receiver niet bedienen via de kpn ab... Daarom staat sde aan op de receiver arc werkt meestal goed. Soms geluid tv en receiver tegelijk... 

• September 10, 2025

Er wordt inderdaad wel audio en video door gegeven maar de boxen hebben verder geen volume regeling of wat dan ook. En arc is niets anders dan dat audio via de tv naar een extern apparaat wordt gestuurd. Jouw TV instelling bepaald die keuze ofwel de interne luidsprekers of extern. 

Arc is 1 of ingeval van earc twee specifieke aders van een  hdmi connector en Cec is ook 1 specifieke ader. Echter zover mij bekend wordt arc door de 7022 niet gebruikt. 

Eigenlijk moet je gewoon geen CeC gebruiken met een complexe opstelling of je moet alles via infrarood met een universele afstandsbediening kunnen aansturen.

Het enige wat je van jouw receiver kan bedienen zal de volume zijn.

Maar even terug naar je start post. Als je op de DIW7022 video land start wordt daardoor de Hifi installatie uit standby gehaald?

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Er wordt inderdaad wel audio en video door gegeven maar de boxen hebben verder geen volume regeling of wat dan ook.klopt noet geheel.. laat ik de kpn remote voleedig op de 7022 geprogrameerd regel ik het android volume😁 daarbij normaal gaat alles via de receiver met hdmi 2.0b , ging supermaar na de update niet meer. Dus de tv staat dan buiten spel zeg maar met die setup. En arc is niets anders dan dat audio via de tv naar een extern apparaat wordt gestuurd.dat typte ik.

Ik gebruik liever geen arc vandaar setup via de receiver(onkyo 676e) Jouw TV instelling bepaald die keuze ofwel de interne luidsprekers of extern. Klopt en dat wil ik dus niet ivm mijn opstelling die ik wil.

Arc is 1 of ingeval van earc twee specifieke aders van een  hdmi connector en Cec is ook 1 specifieke ader. Echter zover mij bekend wordt arc door de 7022 niet gebruikt. Als dat niet zo is waarom gooit de 7022 toch roet in het eten , een soort ,stoorzender in de cec(toch mijn arc (onkyo 676e)inschakelen

Eigenlijk moet je gewoon geen CeC gebruiken met een complexe opstelling of je moet alles via infrarood met een universele afstandsbediening kunnen aansturen.

Het enige wat je van jouw receiver kan bedienen zal de volume zijn.en aan uit en de remote koppelen en en... Is geen soundbar. 

De onkyo676e is iets complexer. Helaas moest ik mijn thx receiver verplaatsen ivm de hdmi1.4 dus je mist dan veel opties.

Maar even terug naar je start post. Als je op de DIW7022 video land start wordt daardoor de Hifi installatie uit standby gehaald? Ja ook bij andere apps. Maar... Nu spontaan niet meer. Ik wil de opstelling eigenlijk aanpassen dat alles via de onkyo gaat ivm rechtstreeks geluid dus geen arc. Dna is de lipsynch ook beter. Ps lipsynch 7022 weer slecht, met de soundbox perfect.

Ps mijn technisch inIcht zecht dat de problemen weg zijn zodra ook op de 7022 en soundbox android 14 staat.android 11 is zwaar verouderd. Dat kan echt niet meer.

• September 11, 2025

De Android versie en HDMI gedrag staan echt helemaal los van elkaar.

Ook met de vip5202 kan je dergelijke problemen ondervinden.

Je regelt helemaal geen ' Android volume' de 7022 stuurt dat signaal of via cec door of zelfs regelrecht via infrarood.

Elk apparaat die Cec aan heeft is feitelijk een 'stoorzender'

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

De Android versie en HDMI gedrag staan echt helemaal los van elkaar.

Ook met de vip5202 kan je dergelijke problemen ondervinden.

Je regelt helemaal geen ' Android volume' de 7022 stuurt dat signaal of via cec door of zelfs regelrecht via infrarood.

Elk apparaat die Cec aan heeft is feitelijk een 'stoorzender'

Rowi,

Als eerste een vraag: bent U van kpn? soms handig .Dan kan er feedback komen richting kpn.

sinds opheffing ’service+ komt er geheel geen feedback meer naar de juiste afdeling. 

Zeker regelt de 7022 android uitgangsvolume mits ik de ab niet programeer op de tv. ps ándroid’ volume bedoel ik dus uitgansniveau van de 7022, zo zou ik zoals ik al eens heb voorgesteld in het forum om dat automatisch te maken, het volume van de bleutooth headset. heel simpel , de soundbox kan ook switchen tussen hdmi cec en eigen sounbox volume. Waarom zou dat bij de 7022 niet kunnen.

Maar goed on topic,

feedback voor kpn:

verruim de instellingen bij cec:

1 cec aan/uit

2 automatisch aan/uit tv

3 automatisch aan/uit Arc aparatuur

4 prio welk appparaat regelt de cec.

Deze regeling zit in de philips tv(op punt 4 na), ps wel alleen in de duurdere modellen 

En ja ik weet het :

philips heeft easylink

kpn simpel cec

samsung anynet+

lg simplink

enz.

Elk merk zijn eigen interpretatie 

Ik heb philips ook een mail gestuurd over het probleem. wie weet .

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

ps zijn er meer mensen met cec problemen?

• September 11, 2025

Ik ben net als jij gewoon klant.

Ik zou het nog eens moeten nakijken maar ik weet 90% zeker dat de DIW 7022 geen enkele vorm van uitgangsvolume instelling heeft.

De soundbox heeft inderdaad wel een volume regeling voor de interne luidsprekers. Verder is dat appels en peren vergelijken.

Je kan bijna beter vragen wie heeft er geen CeC problemen. Op een ander forum omschreef ik dit onlangs als Complete Eigenwijze Chaos.

Ik heb ook een redelijk uitgebreide setup met nog een losse blu-ray speler ook dan is CeC meer tot last dan gemak. En mis ik bijna dagelijks de Vip5202 die ik met mijn Harmony 65 kon aansturen in ieder geval heb ik de DIW zo ingesteld dat daarvan de CeC uit staat.

Dus die optie van punt 1 is er al en daarmee samenhangend ook punt 2. 

3 en 4 zal nagenoeg zeker niet mogelijk zijn. Verder kan je een televisie op geen enkele manier met een Mediabox vergelijken deze hebben totaal verschillende functies.

.Even simpel gesteld een mediabox hoeft enkel beeld en geluid door te geven aan een beeldscherm of televisie dat beeldscherm geeft de audio weer verder door.

Een televisie moet met heel veel soorten apparaten overweg kunnen. Of om informatie vandaan te ontvangen of naar toe te sturen dat zelfde geld voor de nieuwere audio/video installaties. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Ik ben net als jij gewoon klant.

Ik zou het nog eens moeten nakijken maar ik weet 90% zeker dat de DIW 7022 geen enkele vorm van uitgangsvolume instelling heeft.

De soundbox heeft inderdaad wel een volume regeling voor de interne luidsprekers. Verder is dat appels en peren vergelijken.

Je kan bijna beter vragen wie heeft er geen CeC problemen. Op een ander forum omschreef ik dit onlangs als Complete Eigenwijze Chaos.

Ik heb ook een redelijk uitgebreide setup met nog een losse blu-ray speler ook dan is CeC meer tot last dan gemak. En mis ik bijna dagelijks de Vip5202 die ik met mijn Harmony 65 kon aansturen in ieder geval heb ik de DIW zo ingesteld dat daarvan de CeC uit staat.

Dus die optie van punt 1 is er al en daarmee samenhangend ook punt 2. 

3 en 4 zal nagenoeg zeker niet mogelijk zijn. Verder kan je een televisie op geen enkele manier met een Mediabox vergelijken deze hebben totaal verschillende functies.

.Even simpel gesteld een mediabox hoeft enkel beeld en geluid door te geven aan een beeldscherm of televisie dat beeldscherm geeft de audio weer verder door.

Een televisie moet met heel veel soorten apparaten overweg kunnen. Of om informatie vandaan te ontvangen of naar toe te sturen dat zelfde geld voor de nieuwere audio/video installaties. 

Doet me denken aan AI Alternatieve intelligentie :-) 

bij een auto kunnen alle computers feiloos werken.

Apple heeft 1 systeem , werkt nagenoeg altijd samen.

Android ópen’ (geen samsung bv) apparatuur werkt ook aardig , nadeel: teveel merken met hun eigen ideeen.

Dit laatste geld ook voor de standaardisering van CEC te veel merken met eigen ideen.

ook usb C allemaal standariseren , maar toch een eigen chipje erin…..

Ik wil graag de soundbox gebruiken ivm de betere hardware( processor ed) en niet voor de soundbox kwa geluid. alleen die 6 euro pm is het niet waard.

goed genoeg afgeweken:-)

Ik hoop dat er iemand van kpn reageerd zodat het wordt opgepakt , 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Wel, maar allen met Google Assistant te regelen.

• September 11, 2025

Wel, maar allen met Google Assistant te regelen.

Maar de diw heeft bij mijn weten geen enkele directe audio uitgang. De Toslink verstuurd geen volume regeling door.

Ook de Google Assistent stuurt de regeling van externe apparaten aan. Kortom niks in het apparaat zelf.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Maar de diw heeft bij mijn weten geen enkele directe audio uitgang. De Toslink verstuurd geen volume regeling door.

Ook de Google Assistent stuurt de regeling van externe apparaten aan. Kortom niks in het apparaat zelf.

Test maar zelfs, Google Assistant regelt level van HDMI Audio uitgang en Bluetooth geluidniveau. Bij HDMI Audio kan je naast het niveau van TV ontvanger ook het doelapparaat (receiver, TV) apart met hun afstandsbediening regelen.

Zoek maar op forum naar topics met "Geluid te zacht….”, met Google Assistant "Volume maximaal” is het te verhelpen. Met je bewering dat Google Assistant alleen externe apparaten stuurt, zou met deze bevel je dak naar boven vliegen, maar het is niet het geval.

• September 11, 2025

Voor Bluetooth zou dat inderdaad kunnen. Ik gebruik de diw enkel voor lineaire tv ik weet zeker dat mijn geluidsbalk niet door de DIW wordt aangestuurd deze bedient Alleen de volume van de TV.

Ik gebruik verder geen Google Assistent of daarnee vergelijkbare rommel. Google Assistent gebruikt echt hdmi CeC enkel om externe apparaten  te bedienen. De diw heeft volgens de KPN specificaties geen enkele interne volume regeling. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Verder heeft Google Assistent zover mijn kennis gaat weinig te maken met CeC. 

Ik heb ook niet geschreven iets over CeC maar over je bewering

maar ik weet 90% zeker dat de DIW 7022 geen enkele vorm van uitgangsvolume instelling heeft

En deze is dus met 90% zeker vals

En deze bewering is 100% vals, tevreden?

Verder vind ik sterk zonder ervaring met Google Assistant zoals beneden

Ik gebruik verder geen Google Assistent of daarnee vergelijkbare rommel. 

zulke bewering te maken.

• September 11, 2025

maar ik weet 90% zeker dat de DIW 7022 geen enkele vorm van uitgangsvolume instelling heeft

En deze is dus met 90% zeker vals

En deze bewering is 100% vals, tevreden?

Nee niet tevreden, maar ik zal mij hierin verdiepen. Door een Bluetooth hoofdtelefoon te koppelen.

Verder als een KPN medewerker enkele beweringen bevestigd dan ligt het anders. 

In ieder geval wat de topic starter schrijft staat volledig los van deze discussie.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Test maar zelfs, Google Assistant regelt level van HDMI Audio uitgang en Bluetooth geluidniveau.

En getest: ab uit verpakking kan de uitgangsvolume bleutooth regelen . Koptelefoon erachter gehad.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Test maar zelfs, Google Assistant regelt level van HDMI Audio uitgang en Bluetooth geluidniveau. Bij HDMI Audio kan je naast het niveau van TV ontvanger ook het doelapparaat (receiver, TV) apart met hun afstandsbediening regelen.

Zoek maar op forum naar topics met "Geluid te zacht….”, met Google Assistant "Volume maximaal” is het te verhelpen. Met je bewering dat Google Assistant alleen externe apparaten stuurt, zou met deze bevel je dak naar boven vliegen, maar het is niet het geval.

Kijk eens bij die berichten welke naam erbij staat🤣 ben ik al in betrokken geweest. De eerste dag van het uitbrengen van de 7022 was ik smaen met wjb erg veel.bezig met de fouten in de box, die nog niet zijn opgelost.

Ben een diehard😀

Maar nu begin ik echt gek te worden van de terugkerende problemen en eigenwijsheid van kpn. Tijd om die android update uit re voeren. 

Los je nagenoeg 80% van de bugs al op. Android 11 heeft nou eenmaal bugs die een leek vaak niet door heeft. Totdat je er in verdiept. Helaas is mijn eigenschap ergens vol.in duiken. (Valt niet op😁)

Een belangrijk punt om aan te geven: 

Mijn problemen komen 110% vanuit de 7022.

Beneden heb ik de moderne instalatie op zolder met mijn oude instalatie nu identiek probleem.

Dat is een philips tv met wel cec en arc maar hdmi 1.2 en een Onkyo met 1.4hdmi. en de 7022. Altijd goed gewerkt nu identieke een flipperkast met in en uitschakelen. En nee uit zetten geen optie de tv moet namelijk geluid uit hebben anders zie je die beruchte volumemute icoon in beeld.... Als ik de receiver gebruik.

• September 11, 2025

Test maar zelfs, Google Assistant regelt level van HDMI Audio uitgang en Bluetooth geluidniveau.

En getest: ab uit verpakking kan de uitgangsvolume bleutooth regelen . Koptelefoon erachter gehad.

Mijn tablet regelt ook de volume van mijn Bluetooth hoofdtelefoon echter heeft dat weinig met de ingebouwde luidsprekers van diezelfde tablet te maken. Op die manier hoef ik de knoppen op de hoofd telefoon niet te gebruiken.

@steffen1 op mijn Samsung tv moet CeC ook aan anders wordt de geluidsbalk niet aangestuurd maar daarom hoeft dit op de DIW nog niet aan. De TV is gekoppeld met de kpn afstandsbediening dus die stuurt daarvan de volume regeling aan. De TV stuurt via CeC dit door naar de geluidsbalk.

Ik gebruik dus 1 knop om de DIW op standby te zetten en een andere knop om de TV uit standby te halen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Ik heb het gevonden nu viel me iets op .

Hetvolgende gebeurd:

Receiver gaat aan als ik op de ab de zilveren home knop indruk....z odra ik die knop indruk wordt er een cec signaal doorgegeven aan de receiver . Kan geen filmpje uploaden. Ik zal morgen kpn bellen. Kunnen ze dat zsm oplossen. Het is duidelijk een programmeer fout.

Zal het ook filmen dat kan ik niet uploaden .hopelijk kan ik dat aan kpn sturen

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Geen discussie meer mogelijk

• September 11, 2025

Ik zal eens kijken of ik datzelfde zie. Het is zeer byzonder omdat de box geen 'echte ' audio aansluiting heeft zoals een mini jack plug dan zou een interne audio regeling nog logisch zijn.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Ik zal eens kijken of ik datzelfde zie. Het is zeer byzonder omdat de box geen 'echte ' audio aansluiting heeft zoals een mini jack plug dan zou een interne audio regeling nog logisch zijn.

Heeft er niets mee te maken android is identiek aan de telefoon die regeling bestaat altijd in de basis. Het is wat de programeur er meedoet. 

Alles zit standaard in de android , alleen wat zet je aan en wat niet. Dat is het mooie aan android. Alleen de Android 11 heeft beperkingen.

S apoaraat-afstandsbediening en accesoires-kpn l8 .

Daar bedien je tv met de kn afstandsbediening selecteren.

Ik heb dit via een Thomson tv box ontdekt. Die vraagt met instellen hierom . Bij kon moet je er zelf naartoe 

• September 12, 2025

Ik heb dit via een Thomson tv box ontdekt. Die vraagt met instellen hierom . Bij kon moet je er zelf naartoe 

Hiermee bedoel je een normaal gesproken verborgen instelling? 

Het enige waar dat screenshot mij aandoet denken is dat de diw een soort voorversterker heeft. Dat is op zichzelf niks bijzonders dat hebben de Humax kabeltv ontvangers ook deze moet je bijvoorkeur ook op maximaal instellen en de rest regel je met de televisie zelf.

Heeft er niets mee te maken android is identiek aan de telefoon die regeling bestaat altijd in de basis. Het is wat de programeur er meedoet. 

Dat klopt natuurlijk niet elk apparaat heeft dezelfde functies de Sounbox heeft ingebouwde speakers dus deze heeft een interne volume regeling nodig. Een telefoon of tablet heeft dit ook nodig voor de ingebouwde luidsprekers. De DIW heeft geen eigen speakers dus heeft geen  interne audio regeling nodig deze hoeft enkel externe apparaten aan te sturen.