Skip to main content
Beantwoord

KPN TV: Wederom fout CEC na update ontvanger

• September 10, 2025
  • 68 reacties
  • 604 keer bekeken

Toon eerste bericht

68 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 12, 2025

Ik heb dit via een Thomson tv box ontdekt. Die vraagt met instellen hierom . Bij kon moet je er zelf naartoe 

Hiermee bedoel je een normaal gesproken verborgen instelling? 

Het enige waar dat screenshot mij aandoet denken is dat de diw een soort voorversterker heeft. Dat is op zichzelf niks bijzonders dat hebben de Humax kabeltv ontvangers ook deze moet je bijvoorkeur ook op maximaal instellen en de rest regel je met de televisie zelf.

Heeft er niets mee te maken android is identiek aan de telefoon die regeling bestaat altijd in de basis. Het is wat de programeur er meedoet. 

Dat klopt natuurlijk niet elk apparaat heeft dezelfde functies de Sounbox heeft ingebouwde speakers dus deze heeft een interne volume regeling nodig. Een telefoon of tablet heeft dit ook nodig voor de ingebouwde luidsprekers. De DIW heeft geen eigen speakers dus heeft geen  interne audio regeling nodig deze hoeft enkel externe apparaten aan te sturen.

Die volumeregeling zit alang in de android verwerkt. Sterker zoek de peocessoren maar eens op die in de boxen zitten. Dat is 1 chip met alles erin dus ook de sturing richting de versterkers in de soundbox. De audioregeling gaat vanuit de android..

Soundbox is simpel: een soundbar ingebouwd in de tv box. Meer is het niet.

• September 12, 2025

En nu weer terug, in je start topic benoem je CeC en ARC. Een arc instelling heeft gewoonweg geen nut. Want er komt geen Audio retour naar de DIW. Er gaat alleen audio uit!!

CeC is zolang als het bestaat een  groot drama. Daar zal niks aan veranderen anders had dat jaren geleden al kunnen/moeten plaatsvinden. Daar zal een update naar een andere Android versie ook helemaal niets in veranderen.

Het meest belangrijke of bijzondere situatie is dat het starten van een app op de DIW7022 dit vreemde gedrag vertoont, het inschakelen van je geluidsinstallatie. 

Dat zal dan bijna niet alleen bij jouw voorkomen maar bij alle klanten met deze box.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 12, 2025

En nu weer terug, in je start topic benoem je CeC en ARC. Een arc instelling heeft gewoonweg geen nut. Want er komt geen Audio retour naar de DIW. Er gaat alleen audio uit!!

CeC is zolang als het bestaat een  groot drama. Daar zal niks aan veranderen anders had dat jaren geleden al kunnen/moeten plaatsvinden. Daar zal een update naar een andere Android versie ook helemaal niets in veranderen.

Het meest belangrijke of bijzondere situatie is dat het starten van een app op de DIW7022 dit vreemde gedrag vertoont, het inschakelen van je geluidsinstallatie. 

Dat zal dan bijna niet alleen bij jouw voorkomen maar bij alle klanten met deze box.

Even duidelijkheid maken :

Philips tv easylink instelling arc device  automatisch inschakelen aan/uit( van hier de verwarring denk ik)

Dus het gaat erom dat het apparaat(onkyo 676e) niet automatisch aan gaan. Oa Reden als iedereen op bed ligt hoeft er geen hifi insrallatie aan .

Instelling staat uit wat gebeurd er random:

Kpn tv box  inschakelen en aut. Tv aan gaat spontaan de receiver aan.

Niet ingesteld in de tv.  Zet ik de instelling tv automatisch aan op de diw7022 uit , gaat random de receiver aan.

Dezelfde opstelling maar dan met een onlyo thx receiver kan ik door op de home button op de remote van kpn te srukken de receiver aanzetten. Niet handig de receiver springt sus steeds aan zodra ik de home button in druk.

Dit alles is ontstaan NA de laatste kpn update.

Bij cec zou de tv alles regelen. Dus die instellingen horen bepalend te zijn. Dat is dus niet meer.

Ps de meeste klanten hebben niet zo een opstelling dus ik begrijp dat er geen prio op komt,  het komt niet terecht bij de juiste afdeling. Niet via de community en niet via service+ ( kom erachter dat ik service plus heb iets met 3 te maken. Iets nieuws wat ik niet wist. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 12, 2025

Ps update android helpt deels voor cec problemen (ervaring gehad) en de haperingen en synchronisatie is beter.  

O ja wat vreemd is de hardware in de diw7022 zit ook in de thomson240g die heeft er android 12 op staan. Daar is het beeld en synchro met geluid al beter op. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 12, 2025

Hoi ​@steffen1. Poeh, je schrijft heel veel in dit topic, dus het is wat lastig de kern eruit te halen en te bepalen waar het nou echt om draait. Ook ga je soms niet handig om met quotes en verwerk je je eigen reacties erin. Dan is niet goed te bepalen wat nu van jou komt of van degene die je probeert te quoten. Toch heb ik mijn best gedaan om alle berichten te lezen en zoveel mogelijk te begrijpen, want we kunnen zeker goede feedback wat betreft onze producten gebruiken.

Wat volgens mij de kern van dit topic is, is dat je receiver wordt ingeschakeld wanneer je de Home-knop indrukt. En dit wil je niet. Jij vindt dat de tv moet bepalen wanneer de receiver wordt ingeschakeld. Correct? 

Kun je dan aangeven hoe je opstelling eruit ziet? Dat kan je op deze manier doen: DIW7022 → HDMI → receiver → HDMI → tv. Zoiets. 

En begrijp ik ook goed dat je receiver ook aangaat wanneer je de DIW7022 aanzet? Je hebt dan ‘Automatisch starten’ (De KPN TV+ Box kan de TV uit stand-by halen en van bron veranderen) als HDMI CEC-instelling aan staan? Dan begrijp ik nog niet hoe je het voor mekaar krijgt dat je receiver uit blijft wanneer je de DIW7022 aanzet (en wel je tv aangaat). Kun je dat eens uitleggen? 

Verder wil ik dit bericht nog even aanhalen, want hierin maak je wat suggesties voor verbeteringen wat betreft HDMI CEC:

feedback voor kpn:

verruim de instellingen bij cec:

1 cec aan/uit

2 automatisch aan/uit tv

3 automatisch aan/uit Arc aparatuur

4 prio welk appparaat regelt de cec.

Deze regeling zit in de philips tv(op punt 4 na), ps wel alleen in de duurdere modellen 

Punt 1 en 2 snap ik. Bedoel je bij punt 3 dat alleen apparatuur die over ARC beschikken aan gezet kunnen worden via HDMI CEC? En bij punt 4 wil je kunnen instellen dat de tv HDMI CEC aansturing regelt bijvoorbeeld? 

Als je bovenstaande zaken nog voor mij wil verduidelijken, dan kunnen wij het meenemen naar de ontwikkelaars. Daarmee is dan niet gezegd dat er gelijk iets mee gedaan wordt of aangepast in een volgende update, maar feedback vind het ontwikkelteam wel heel waardevol. 

• September 12, 2025

Waarschijnlijk zal  toch echt op de Onkyo de CeC uit moeten of de instelling in de TV en de DIW  aanpassen anders zal je problemen blijven houden.

"Bij cec zou de tv alles regelen. Dus die instellingen horen bepalend te zijn. Dat is dus niet meer." Dit hangt volledig af van heel veel instellingen en hoe alles is aangesloten.

Als in de TV en de Onkyo CeC aanstaat reageren beiden altijd op de KPN knop van de kpn afstandsbediening als dit zo is in gesteld daarom staat dit in mijn diw uit.

Ik gebruik de KPN knop op de afstandsbediening om de ontvanger uit en aan te zetten (standby) en met de TV knop gaat de televisie en de soundbar aan.

​@Arjan van KPN 

De home knop mag toch enkel het hoofdmenu van de Diw tonen verder geen effect hebben op aangesloten apparaten?

.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 12, 2025

Waarschijnlijk zal  toch echt op de Onkyo de CeC uit moeten

Dit gaat niet werken, ARC vereist ingeschakeld CEC bij Onkyo en TVs.

CEC uit → ARC grijs
CEC aan → ARC actief

@steffen1 CEC heeft geen voorkeur, een apparaat verzendt het bevel en alle apparaten op de CEC-bus kunnen kiezen het bevel te accepteren of te negeren.

Jouw probleem kunnen opgelost worden door een CEC blokker specifiek voor DIW7022. Je kan eenvoudig de PIN 13 van de HDMI kabel met een tape blokkeren

HDMI Pin 13

Of een adapter kopen

https://www.amazon.co.uk/BlueRigger-HDMI-Adapter-Female-Black/dp/B07BFL8TM8

• September 12, 2025

Arc is enkel voor de audio overdracht tussen de TV en de Onkyo. Dan moet inderdaad zoals ik eerder ook al aangaf alles wat CeC gerelateerd is uit in de DIW 7022.

Ook met de CeC killer bij de DiW kan de Onkyo aan gaan als de TV aangaat.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 15, 2025

​@Arjan van KPN 

De home knop mag toch enkel het hoofdmenu van de Diw tonen verder geen effect hebben op aangesloten apparaten?

.

Ik kan het ook niet reproduceren eerlijk gezegd. Ik heb dan geen receiver er tussen zitten, maar een soundbar. Die zit wel op dezelfde manier aangesloten als bij steffen1, dus nog voor de tv. De soundbar wordt bij mij echt aangestuurd door de tv (via HDMI ARC) en niet door de DIW7022. 

Als ik de soundbar uitzet (en het geluid dus over de tv speakers gaat), dan krijg ik de soundbar niet aan als ik op de Home-knop druk. 

Ik ben toch bang dat de Onkyo receiver van steffen1 zelf besluit om aan te gaan wanneer ie een signaal ziet langskomen. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Waarschijnlijk zal  toch echt op de Onkyo de CeC uit moeten of de instelling in de TV en de DIW  aanpassen anders zal je problemen blijven houden.

"Bij cec zou de tv alles regelen. Dus die instellingen horen bepalend te zijn. Dat is dus niet meer." Dit hangt volledig af van heel veel instellingen en hoe alles is aangesloten.

Als in de TV en de Onkyo CeC aanstaat reageren beiden altijd op de KPN knop van de kpn afstandsbediening als dit zo is in gesteld daarom staat dit in mijn diw uit.

Als ik dat uitzet kan ik weer niet de kpn ab gebruiken voor volume van versterker.

Ik gebruik de KPN knop op de afstandsbediening om de ontvanger uit en aan te zetten (standby) en met de TV knop gaat de televisie en de soundbar aan.

Deze instelling werkt niet bij mij. Ook weer cec verschillen in apparatuur..

​@Arjan van KPN 

Ik heb er een filmpje van gemaakt kan het niet hier naartoe sturen. 

Het is vreemd maar bediening van die knop schakeld de onkyo in. 

Het alermooiste zou zijn dat je via cec kon instellen:

Hdmi 1 cec aan/uit

Hdmi2. Cec aan/uit

Hdmi 3 Cec aan /uit

Dus heel simpel als ik de tv aanzet dan mag device hdmi 2 (meestal ARC) wel of niet aan gaan. Dit dus per hdmi poort kunnen bepalen.

Of instellen : device .X... Is master rest luisterd naar device X.…

Als elk merk en bedrijf dit eens zou aanhouden wordt het allemaal wat makkelijker😁 voor de programeurs en de klant....

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Waarschijnlijk zal  toch echt op de Onkyo de CeC uit moeten

Dit gaat niet werken, ARC vereist ingeschakeld CEC bij Onkyo en TVs.

CEC uit → ARC grijs
CEC aan → ARC actief

@steffen1 CEC heeft geen voorkeur, een apparaat verzendt het bevel en alle apparaten op de CEC-bus kunnen kiezen het bevel te accepteren of te negeren.

Jouw probleem kunnen opgelost worden door een CEC blokker specifiek voor DIW7022. Je kan eenvoudig de PIN 13 van de HDMI kabel met een tape blokkeren

HDMI Pin 13

Of een adapter kopen

https://www.amazon.co.uk/BlueRigger-HDMI-Adapter-Female-Black/dp/B07BFL8TM8

Thnx hier leer ik van alleen... Met deze blokker zijn  dan niet gelijk alle functies van de cec weg?

Wat ik wil is eigenlijk het eenvoudig houden voor famile. Mijn vrouw en kinderen kunnen de tv aanzetten door oo de kon knop te drukken.

Heb totaal 5tv,s en 5 kastjes( beetje luxe😁 )

Waarvan 2 de situatie zijn met meerdee devices en een receiver hebben.

Alles moet gelijk bedienbaar zijn met optie dat de hifi installatie ana of uit wordt gezet door mijzelf. Wel met de mogelijkheid te bedienen door de cec functie..

Werken en zodra ikzelf mijn receiver aan wil moet ik hem kunnen. Aanzetten en dan bedienen met de kpn remote. Zoals door het hele huis.

Om het moeilijker te maken: ik heb nu blu ray films op een usb stick staan.de diw7022 kan ze niet lezen. Wel de tv. Maakt het nog lastiger . Nu kan ik de films niet bedienen met de kpn remote.... 

Ps alles werkt nu geheel weer via de philip tv (nieuwe philips) aangesloten.. dit gaat nu 4 dagen goed.

De andere installatie laat ik nu de receiver aangaan met opstart, die gaat dus altijd aan. 

Hopelijk blijft het zo

Helaas hebben zelfs de onkyo,s andere instellingen. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Dat ben ik misschien wel met je eens. Maar het gebeurt inderdaad en soms is het best handig:

Merk/type Philips 48OLED807 (HDMI CEC heet “EasyLink”)
...  
TV schakelt naar juiste HDMI bron bij bedienen TV+ Ja bij bijvoorbeeld drukken van de TV+ Home knop, maar niet bij kiezen van een ander kanaal (maar het is érg fijn dat de Home knop op de KPN TV+ Box afstandsbediening de televisie dus altijd in de juiste stand zet, als er iets in de war is)
...  

(De televisie wordt in dat geval ook aangezet, als die op de een of andere manier uitstaat zonder dat, bijvoorbeeld ook via HDMI CEC, ook de TV+ Box uitgegaan is.)

• September 15, 2025

@steffen1 het unieke van jouw setup is dat je twee op GoogleTV gebaseerde apparaten hebt. De Philips TV en de DIW7022. Mijn vermoeden is dat het daar mis gaat.

Betreffende mijn opmerkingen over CeC.

"Als ik dat uitzet kan ik weer niet de kpn ab gebruiken voor volume van versterker."

Als de afstandsbediening van de DIW7022 is gekoppeld met jouw TV wordt normaal gesproken op die methode de volume van de Onkyo aangestuurd.

Dat is echt vreemd.

Als je de DIW7022 als test helemaal loskoppelt . Kan je dan met de afstandsbediening van jouw TV de volume van de Onkyo bedienen? Of zelfs met de KPN afstandsbediening.

Wat je beschrijft over de HDMI opties per aansluiting is inderdaad ideaal dat kan met afstandsbedieningen van Logitech daarin leg je een scenario vast. Helaas gaat dat niet met de DiW.

Wezenlijk zou dat via de Google Home assistent of hoe dat tegenwoordig heeft ook moeten kunnen. Alleen is het de vraag of jouw onkyo dat ondersteund. Deze heeft behoorlijk wat specifieke instelmogelijkheden.

Mischien moet je zoals je in een ander topic aangaf dan toch maar naar glasvezel dan krijg je de vip5202 😉

@Arjan van B dank voor de link. Het kan voor een TV handig zijn maar hier gaat het over een audio/Video apparaat een versterker met CeC in de Diw uit mag deze alleen op de TV zelf reageren. Daarom dat ik daarop blijf hameren.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Dat ben ik misschien wel met je eens. Maar het gebeurt inderdaad en soms is het best handig:

Merk/type Philips 48OLED807 (HDMI CEC heet “EasyLink”)
...  
TV schakelt naar juiste HDMI bron bij bedienen TV+ Ja bij bijvoorbeeld drukken van de TV+ Home knop, maar niet bij kiezen van een ander kanaal (maar het is érg fijn dat de Home knop op de KPN TV+ Box afstandsbediening de televisie dus altijd in de juiste stand zet, als er iets in de war is)
...  

(De televisie wordt in dat geval ook aangezet, als die op de een of andere manier uitstaat zonder dat, bijvoorbeeld ook via HDMI CEC, ook de TV+ Box uitgegaan is.)

En dit signaal vang dus mijn onkyo op on in te achakelen( ps 1 van de onkyo's.)

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

@steffen1 het unieke van jouw setup is dat je twee op GoogleTV gebaseerde apparaten hebt. De Philips TV en de DIW7022. Mijn vermoeden is dat het daar mis gaat.

Betreffende mijn opmerkingen over CeC.

"Als ik dat uitzet kan ik weer niet de kpn ab gebruiken voor volume van versterker."

Als de afstandsbediening van de DIW7022 is gekoppeld met jouw TV wordt normaal gesproken op die methode de volume van de Onkyo aangestuurd.

Dat is echt vreemd.

Als je de DIW7022 als test helemaal loskoppelt . Kan je dan met de afstandsbediening van jouw TV de volume van de Onkyo bedienen? Of zelfs met de KPN afstandsbediening.

Werkt. Ogisch gezien de infrarood ab deel bediend de tv het bleutooth de tv box... Dus de volumeregeling gaat via de tv.... Maar het inschakelen niet. Ik druk namelijk op de knop 'kpn' diendus de diw7022 aan zet en die zou dan de tv alleen aan moeten zetten. Ik ga de komende tijd op de knop tv drukken. Kan helpen dan gaande tv eerst aan dan de die7022 en dan als het goed is niets.

Wat je beschrijft over de HDMI opties per aansluiting is inderdaad ideaal dat kan met afstandsbedieningen van Logitech daarin leg je een scenario vast. Helaas gaat dat niet met de DiW.

Ik wil alles juist via de kpn ab. Die zijn best goed en gebruiksvriendelijk. 

Wezenlijk zou dat via de Google Home assistent of hoe dat tegenwoordig heeft ook moeten kunnen. Alleen is het de vraag of jouw onkyo dat ondersteund. Deze heeft behoorlijk wat specifieke instelmogelijkheden.

Onkyo staat in de home app, werkt wel maar

Voor de rest can de familie niet. Die moeten simpel aan uit kunnen zetten.

Mischien moet je zoals je in een ander topic aangaf dan toch maar naar glasvezel dan krijg je de vip5202 😉

Neeh dan weer een andere box boven voor die tv,s. Heb 1 duurdere tv , de rest werkt als monitor met ingebouwd geluid....

@Arjan van B dank voor de link. Het kan voor een TV handig zijn maar hier gaat het over een audio/Video apparaat een versterker met CeC in de Diw uit mag deze alleen op de TV zelf reageren. Daarom dat ik daarop blijf hameren.

Ik denk dat dit eeuwig kan duren als alle merken hun eigen visie op cec houden en niet alles basis houden.

Zelfde als samsung een skin maakt en oppo en oneplus enz.. skin ok kaar dan ook de android aanpassen.... Dat is het probleem. Daarom is de appel zo stabiel. Maar 1 merk met een besturingssyteem met dezelfde skin enz..... 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 16, 2025

Zo staat de CEC instelling van mijn TV, dus hij gaat niet aan als de TV ontvanger aan gaat, en schakelt de aangesloten apparaten niet uit als hij uit gaat. Dit is belangrijk voor me om niet nachts wakker gewekt wordt omdat de ontvanger een update ontving en aan blijf. Dat de apparaten aan blijven ondanks de TV uit is, is belangrijk voor radio luisteren.

Maar met deze instelling schakelt de TV nog steeds de receiver aan, en de receiver op zij beurt het apparaat op de laatste actieve HDMI-poort  aan zet. Dat doet hij niet als hij b.v. op TV/Radio/Net/Aux staat.

Op de TV ontvanger bijna identieke instelling.

Via TV kan ik op ieder gewenste moment een aangesloten apparaat aan of uit schakelen met CEC bevelen

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 23, 2025

Nog even terugkomend op de melding dat de (grijze) home knop op de TV+ afstandsbediening een CEC-signaal stuurt waardoor de receiver aangaat: Dat herkennen de ontwikkelaars niet. Zij geven resoluut aan dat er geen CEC-signaal wordt verstuurd bij het indrukken van deze knop. Het advies is om sowieso de meegeleverde Ultra HIgh Speed HDMI kabel te gebruiken en anders om CEC maar uit te zetten als het niet goed functioneert in combinatie met de apparatuur. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 23, 2025

Nog even terugkomend op de melding dat de (grijze) home knop op de TV+ afstandsbediening een CEC-signaal stuurt waardoor de receiver aangaat: Dat herkennen de ontwikkelaars niet. Zij geven resoluut aan dat er geen CEC-signaal wordt verstuurd bij het indrukken van deze knop. Het advies is om sowieso de meegeleverde Ultra HIgh Speed HDMI kabel te gebruiken en anders om CEC maar uit te zetten als het niet goed functioneert in combinatie met de apparatuur. 

Om dit te ontkrachtigen: ik heb een film ervan geef me een link voor upload en ik stuur het.

Gisteren gebeurde het zelfs bij mijn nieuwere installatie. Ligt zeker niet aan de onkyo,s sie sturen geen signaal uit.

Ps ander hersenspinsel: kan het zijn dat er per ongeluk een  signaal wordt gestuurd vanuit de remote richting de onkyo, de remote heeft namelijk ook een update gehad zag ik.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 23, 2025

Zij geven resoluut aan dat er geen CEC-signaal wordt verstuurd bij het indrukken van deze knop.

Dat lijkt niet te kloppen met mijn testen van oktober 2023, die ik hierboven al samenvatte: de televisie schakelde naar de juiste HDMI-ingang zodra die knop ingedrukt werd. (Maar niet bij andere interactie.) Ik neem aan dat er bij mijn testen al wel beeld/geluid via HDMI was, ook al liet de televisie een andere bron zien. Ofwel: ik neem aan dat de televisie reageerde op een CEC-opdracht, en niet op een HDMI beeld/geluid-signaal via een kabel waar eerder geen signaal op stond.

Mijn testen zijn gemakkelijk te herhalen: zet de televisie op een andere bron, en kijk of de TV+ Box aanblijft. En als de TV+ Box inderdaad aanblijft: druk daarna op Home op de KPN afstandsbediening, en kijk of de televisie automatisch weer de TV+ Box als bron kiest.

(Ik heb zelf geen TV+ om dat te testen.)

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 23, 2025

kan het zijn dat er per ongeluk een  signaal wordt gestuurd vanuit de remote richting de onkyo, de remote heeft namelijk ook een update gehad zag ik.

Dat zou dan via infrarood moeten gaan, want via bluetooth communiceert het ding met maximaal één ander apparaat? Het infraroodlicht zou je dan kunnen blokkeren, om te testen. Of kunnen zien met de camera van een telefoon.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 24, 2025

kan het zijn dat er per ongeluk een  signaal wordt gestuurd vanuit de remote richting de onkyo, de remote heeft namelijk ook een update gehad zag ik.

Dat zou dan via infrarood moeten gaan, want via bluetooth communiceert het ding met maximaal één ander apparaat? Het infraroodlicht zou je dan kunnen blokkeren, om te testen. Of kunnen zien met de camera van een telefoon.

Helaas. Nu springt de receiver vanzelf aan zonder dat het mag cec de instellingen .

Ben bang dat dit bij mijnwel eens de receiver kan zijn sie senkt bij signaal tv aan dat hij ook aan moet. Denk dat ik ermee moet leren leven,,😟

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 24, 2025

Zij geven resoluut aan dat er geen CEC-signaal wordt verstuurd bij het indrukken van deze knop.

Dat lijkt niet te kloppen met mijn testen van oktober 2023, die ik hierboven al samenvatte: de televisie schakelde naar de juiste HDMI-ingang zodra die knop ingedrukt werd. (Maar niet bij andere interactie.) Ik neem aan dat er bij mijn testen al wel beeld/geluid via HDMI was, ook al liet de televisie een andere bron zien. Ofwel: ik neem aan dat de televisie reageerde op een CEC-opdracht, en niet op een HDMI beeld/geluid-signaal via een kabel waar eerder geen signaal op stond.

Mijn testen zijn gemakkelijk te herhalen: zet de televisie op een andere bron, en kijk of de TV+ Box aanblijft. En als de TV+ Box inderdaad aanblijft: druk daarna op Home op de KPN afstandsbediening, en kijk of de televisie automatisch weer de TV+ Box als bron kiest.

(Ik heb zelf geen TV+ om dat te testen.)

Dit doet hij ook. Ik heb ingang hdmi 3 waar mijn gameconsole achter zit geselecteerd, druk ik op de home knop springt tv naar hdmi 1 de diw7022. Sus ja knop home is geprogrameerd in CEC dit valt niet te ontkennen. En met dit signaal denken mijn receivers van onkyo (random) ik moet aan gaan. De onkyoet hdmi 1.4 doet dit altijd de onkyo 676e met hdmi2.0b random.

Dus kon haal die functie eraf. Er bestaat een source knop die iedereen kent , die is op elke tv receiver ed. Dus home als functie overschakelen naar ingang van de diw7022 is overbodig en storingsveroorzakend. 

Voor ontwikkelaars: blijf bij de basis , niet extra dingen verzinnen die leuk lijken , maar axhteraf storingen veroorzaken. 

O ja de host van CEC is het eerste apparaat wat ik aan zet. Die bepaald wat aan mag, dus graag in de diw7022 schakel arc device in bij aanzetten diw7022 erbij maken. Is al een standaard in jongere tv,s 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 24, 2025

Dat is trouwens ook nog te testen met het plakbandje op pin 13, zoals TDN liet zien.

• September 24, 2025

"O ja de host van CEC is het eerste apparaat wat ik aan zet. Die bepaald wat aan mag, dus graag in de diw7022 schakel arc device in bij aanzetten diw7022 erbij maken. Is al een standaard in jongere tv,s"

Zo werkt CeC niet!! Er is geen specifieke host die dergelijke zaken bepaald. Was dat maar zo.

"Dus home als functie overschakelen naar ingang van de diw7022 is overbodig en storingsveroorzakend."

Dat is de functie van die Home knop ook niet je hoort hiermee enkel naar het Home scherm te gaan. 

@Arjan van B 

Ik heb jouw test geprobeerd. Maar hier gaat mijn Samsung niet van HDMI 2 naar HDMI  1 waar de DIW7022 aanhangt. Daarbij de opmerking herhalen dat in de DIW de instellingen zo staan dat de TV en de soundbar niet bedient mogen worden door de KPN afstandsbediening!  Als ik handmatig naar hdmi 1 ga is wel het start scherm actief, terwijl er een zender was gekozen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

"O ja de host van CEC is het eerste apparaat wat ik aan zet. Die bepaald wat aan mag, dus graag in de diw7022 schakel arc device in bij aanzetten diw7022 erbij maken. Is al een standaard in jongere tv,s"

Zo werkt CeC niet!! Er is geen specifieke host die dergelijke zaken bepaald. Was dat maar zo.

De host is degene sie het eerste aan gaat, die zend alle signalen door. Nu weet ik niet of de tweede die aangaat zijn signaal ook nog eens doorgeeft, 

"Dus home als functie overschakelen naar ingang van de diw7022 is overbodig en storingsveroorzakend."

Dat is de functie van die Home knop ook niet je hoort hiermee enkel naar het Home scherm te gaan. 

Toch doet de homeknop dit wel, dus het zal ergens geprogrameerd moeten zijn. Helaas heb ik nog nergens de mogelikheid aangeboden gekregen om het filmpje door te sturen.

@Arjan van B 

Ik heb jouw test geprobeerd. Maar hier gaat mijn Samsung niet van HDMI 2 naar HDMI  1 waar de DIW7022 aanhangt. Daarbij de opmerking herhalen dat in de DIW de instellingen zo staan dat de TV en de soundbar niet bedient mogen worden door de KPN afstandsbediening!  Als ik handmatig naar hdmi 1 ga is wel het start scherm actief, terwijl er een zender was gekozen.