Skip to main content

Op mijn ‘oude’ (2021) Samsung QE65Q90T (Tizen 5.5) kan ik vanuit de Samsung via de ‘KPN’ knop ook de VIP5202 in/uit standby halen en in het (KPN) menu komen voor opnames e.d.

Op mijn zojuist aangeschafte Samsung QE55Q70D (2024 model, Tizen 8.0) kan ik deze mogelijkheid echter nergens vinden. Ligt dit aan mij, of heeft Samsung dit er simpelweg uitgehaald ?

Zie de 2 foto’s voor de verschillen.  Op de QE55Q70D kan ik alleen voor ‘bewerk’ kiezen en missen alle opties als Start/gids/stroom/vorige/opnemen/stop/teletekst.

(En ja, ik snap dat dit meer een ‘Samsung probleem’ is, maar aangezien hier toch best wel veel KPN gebruikers zullen zitten wil ik de vraag toch ook hier stellen of hier iets over bekend is)

Ik zie al kpn staan! Dat is dus goed. 

5202 moet in het zicht van de ir transmitter zitten. Die zit of in het scherm of in de One Connect Box.!

Je moet op zoek naar de instelling Instellen universele afstandsbediening. Staat hier onder Bron. Instelling bronnen dus.

Onder universele afstandbediening bij KPN kan ik onder Bron instellen alleen de HDMI port wijzigen, verder niets. En ‘Snel kanaal wijzigen’ is alleen het channel up/down.

“5202 moet in het zicht van de ir transmitter zitten”

Dat is bij mijn andere TV beneden ook niet zo (KPN box zit in een kastje onder de TV) en daar heb ik de stroom etc opties wel in het ‘context menu’ van KPN. Het is niet zo dat de VIP5202 het aan/uit signaal niet ontvangt, ik heb simpelweg de optie niet in het context menu. (Ovrigens staat de 5202 bij de QE55Q70D juist wel in het zicht van de TV)

Oh. Je bedoelt alleen stand-by voor de 5202. 

Verder kan je 'm wel bedienen begrijp ik.

Dat kan bij mijn Samsung televisie op 2 manieren. 

KPN selecteren in het smart menu. Of op de One Remote de kleur toets, dan meer, en dan krijg je de optie 

Stroom.... (Stroom kabelontvanger)

Maar eh. Nu al nieuwe tv? Na maar 3 jaar?

Trouwens Samsung bouwjaar 2021 is al Tizen 6.0. Dat is nog volledig ondersteunt door apps. En KPN app, Ziggo app en Odido app.

“Oh. Je bedoelt alleen stand-by voor de 5202. “

Klopt, en start/home om in het hoofdmenu te kunnen komen van de VIP5202. Kanalen selecteren en de guide werken wel. De rest kon ik niet bereiken.

Maar dat smart menu/context menu wat ik op mijn oude TV heb en die jij ook laat zien in je foto bestaat dus niet meer op deze Samsung QE55Q70D met Tizen 8.0 :( Zie 2e screenshot. Dat is alles wat ik zie en de enige optie daar is ‘bewerk’. Idem bij ‘Aangesloten apparaten’

(De QE65Q90T is overigens wel Tizen 5.5 (whatsmybrowser.org), dan zal het bouwjaar iets eerder zijn geweest→ edit: ja, komt uit 2020). Deze nieuwe QE55Q70D is voor de slaapkamer ;)

Maar ik heb het gevonden! Wat is dit ongelooflijk ver weg gestopt.

Voor degenen die hier ook tegenaan (gaan) lopen :

• Selecteer KPN input.
  • Druk op de 1/2/3-kleuren toets

Je ziet nu :

• Ga nu helemaal naar rechts (naar de kleurenpuntjes). (Geen shortcut hiervoor gevonden nog)

Je ziet nu de opties die ik zocht:

Het hele ‘home scherm’ stoppen ze bij Samsung helemaal vol met allerlei onzin/content die je nooit nodig gaat hebben, maar dit soort ‘must haves’ stoppen ze ineens ontzettend ver weg. Jammer.

Bij mij, Samsung bouwjaar 2019, is het ook de kleuren toets dus. Zie mijn onderste screenshot. 

Bij combinatie 123 en kleuren misschien 'lang' die toets indrukken om direct bij dat menu te komen?

Ik bediende de Arris VIP2952 meestal met de kpn afstandsbediening. Want zelfs de cijfers om direct een zender te kiezen is met de Samsung afstandsbediening toch één ramp.

Allemaal zeer bewerkelijk op die Samsung afstandsbediening. Heel veel extra handelingen. 

Nee helaas, bij lang indrukken kom je wel in een soort van Snelkoppeling menu, maar je kan daar alleen snelkoppelingen naar kanalen aanmaken (bijv die Samsung TV kanalen en kanalen die via Coax binnenkomen (maar dat heb ik niet), en bijv. ook weer niet voor KPN kanalen).

Tja. Ik vond het bedienen van externe apparaten vreselijk met die Samsung afstandsbediening. Ik vind het een gedrocht

Ik gebruik liever die van kpn. Directe knoppen en de tv kan er ook mee aan en uit 😉.

Tja. Ik vond het bedienen van externe apparaten vreselijk met die Samsung afstandsbediening. Ik vind het een gedrocht

Ik gebruik liever die van kpn. Directe knoppen en de tv kan er ook mee aan en uit 😉.

Maar daarmee kan je weer niets bedienen binnen de samsung omgeving en samsung apps. Buiten het homescherm werkt hij, binnen het homescherm/apps kan je er niets mee.  Vind hem daarnaast ook veel te groot :) 

Ach. De meest gebruikte apps zitten ook in de 5202 😉.

Ik gebruik ook vaak de KPN iTV app die ik op de Samsung heb gedownload. 

Voor de Samsung tv heb ik wel een andere afstandsbediening gekocht. Ook voor de app van KPN. 

Ik gebruik deze.

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_one-for-all-urc4910-samsung-tv-afstandsbediening-1697836.html

Vind ik wel fijn.

Die One Remote echt niet voor gewoon tv kijken. Wel fijn met Netflix, Videoland en Viaplay. 

En je hebt maar één afstandsbediening tegelijk nodig. Nooit allebei.

TV kijken met de Arris, kpn afstandsbediening. (Met de One Remote is zenders kiezen prut. En aan uit externe apparaten ook zoals je zelf al geconstateerd hebt)

Apps via tv, One Remote. 

Ach. De meest gebruikte apps zitten ook in de 5202 😉.

Stremio echter niet, dat is toch wel mijn meestgebruikte app inmiddels 🙂 De apps op de VIP5202 heb ik eigenlijk nooit de behoefte gehad om die te gebruiken omdat die (en meer) ook al als Samsung app te gebruiken waren. Maar andersom, ook de KPN ITV app op Samsung vind ik maar niets (vooral de onoverzichtelijke guide). Dus de VIP5202 blijft nog wel even staan.

(Met de One Remote is zenders kiezen prut. En aan uit externe apparaten ook zoals je zelf al geconstateerd hebt)

Zenders kiezen doe ik eigelijk alleen via de guide. Dat werkt prima. Voor beneden hebben we ook nog een ouderwetse Harmony One omdat we daar veel meer devices hebben gekoppeld en wel/niet via receiver willen kunnen kijken/luisteren etc. Daar is helaas nog geen goed alternatief voor. Misschien de nieuwe Remote Two nog, maar die is vrij prijzig.

Helemaal eens. Zo deed ik het ook met de Arris. Tv kijken (live, gids, opnames) via Arris. Bij mij wel met de kpn afstandsbediening 😎.

Apps via de Samsung. En dan wisselde ik ook even van afstandsbediening. Altijd maar één tegelijk van nodig 😉!

Inmiddels heb ik de allernieuwste Android-TV tv ontvanger van kpn. Daar kan Stremio wel op zie ik in de Play Store. 

Al weet ik dan nog steeds niet wat Stremio is...🙄

Alleen Netflix gebruik ik nog in de Samsung. En af en toe nog de KPN iTV app. Indien de tv box op een Stingray of radio kanaal aan staat. 

Maar goed. Je kunt de Arris er weer mee aanzetten. Uit gaat ie vanzelf wel. 

Inmiddels heb ik de allernieuwste Android-TV tv ontvanger van kpn. Daar kan Stremio wel op zie ik in de Play Store. 

Al weet ik dan nog steeds niet wat Stremio is...🙄

(Denk dat Stremio niet echt besproken mag worden op dit forum, maar er is genoeg over te vinden op Reddit bijv).

De nieuwste ontvanger, hoe kom je daar aan bij KPN? Bij contractsverlenging? Hoe bevalt deze? 

Nou. Je kunt beter spreken van abonnement vernieuwing. Ik heb 'm nu ruim 2 jaar. Eerst nog alleen in de testgroep. En zo'n beetje sinds dit jaar werkt ie eerst goed genoeg. En nu gewoon prima. 

In ieder geval door de nieuwe box is hier de losse chromecast aan de Samsung vervallen. Die ligt in een laatje. 

Je kunt je abonnement ook verlengen, dan houd je het huidige voor nog 2 jaar.

Voor de bediening met de Samsung afstandsbediening kan uitsluitend HDMI CEC gebruikt worden. De bediening zoals voor de Arris, zoals we hier bespraken, vervalt. Want dat werkt alleen met IR.

De TV+ kan bedient met de kpn BT afstandsbediening, via HDMI CEC en de Google Home app (remote tv).

De ARRIS VIP5202 kan via de kpn afstandsbediening Bluetooth, die zit erbij, of Infrarood zoals via de Samsung functie. 

Als je nu de 5202 hebt, lekker houden. Die werkt voor tv kijken ook uitmuntend. 

Zelfs via Google wordt Stremio mij nog helemaal niet duidelijk. Snap er eigenlijk niks van. Iets met streamsvan internetplukken? Vaag. Lijkt me niet helemaal legaal. 

Hoi ​@sverzijl Welkom bij de KPN Community! Het is soms even puzzelen als het om de combinatie TV en ontvanger goed werkend te krijgen. Ik hoop dat je een setup kan vinden die voor je werkt. Ik zie dat Peter je goede tips heeft gegeven!

Reageer