Skip to main content

Sinds half vorig jaar heb ik glasvezel ipv adsl en de afgelopen maanden zijn verschillende vrienden en kennissen ook overgestapt naar glasvezel en die kregen allemaal een andere tv-ontvanger toegestuurd met een afstandsbediening waarop bv. de knop netflix voor komt. Ze zijn verbaasd over het feit dat ik geen andere ontvanger heb gekregen en nu vraag ik mij dus af waarom de één wel en de ander (ik) geen moderne tv-ontvanger heb toegestuurd gekregen. Het werkt allemaal nog prima dus er is op zich geen probleem maar gesteld dat ik een abonnement op netflix zou willen nemen zou er wellicht in de toekomst iets mis kunnen gaan.

Iemand dezelfde ervaring toevallig?

Bij de overgang van ‘drager’, koper naar glas, is er in principe geen andere tv-ontvanger nodig, hoogstens een ander modem, afhankelijk van de gevraagde internetsnelheid.

Wat verwarring kan geven is dat Motorola ontvangers verouderd zijn en daarvoor een actief omruilbeleid gevoerd wordt door KPN, maar als jij geen Motorola hebt, maar een Arris, Arcadyan of Sagem, zit je nog goed @EdHak1957 


Welke ontvanger en welke afstandsbediening heeft u nu? Want de Netflix knop zit volgens mij al jaren op de afstandsbediening.


Het is een Arris box en die dateert nog uit de Telfort periode.

(Productiedatum 11-2018 type VIP 5952 v2).


Het is een Arris box en die dateert nog uit de Telfort periode.

(Productiedatum 11-2018 type VIP 5952 v2).

Het zal de 2952 zijn @EdHak1957 en die is nog gewoon in omloop en wordt regelmatig van nieuwe software voorzien.

 


Het is een Arris box en die dateert nog uit de Telfort periode.

(Productiedatum 11-2018 type VIP 5952 v2).

Dat is nog gewoon een gangbare ontvanger. Die krijgt nog gewoon updates. Deze word niet zomaar omgeruild. Als u een Netflix knop op de afstandsbediening wilt, dan kunt u gratis een nieuwe afstandsbediening aanvragen. Dan krijgt u een model met een Netflix knop.

U kunt ook uw abonnement om laten zetten naar de nieuwste abonnementsvorm. Dan krijgt u wel een nieuwe ontvanger. Maar als u nu nog dat oude Telfort abonnement heeft, dan is dat misschien nog wel een relatief goedkoop abonnement. En dan zult u misschien wel meer gaan betalen. 


Klopt, ach ja op mijn leeftijd is een leesfout gauw gemaakt.

Het is ook niet iets om over wakker te liggen, ik vroeg me alleen af wat het beleid van KPN in deze is. Zeker omdat het toevallig ook alle 3 oud Telfort klanten zijn met een vergelijkbaar uitziende ontvanger en exact dezelfde afstandsbediening.


Misschien hadden ze nog een Motorola ontvanger. Die worden nu omgeruild. Deze klanten krijgen dan dezelfde ontvanger als die u heeft. De VIP 5952 dus.

Als ze nu een ontvanger hebben die een stuk kleiner is en geen display meer heeft, dan hebben ze hun abonnement om laten zetten.


Het oude adsl-contract is omgezet naar een gelijkwaarduig glasvezel-abonnement met dezelfde voorwaarden en prijzen als voorheen. Ook de looptijd is ongewijzigd.

De nieuwe ontvangers zijn Arcadyan HMB2260's, tenminste volgens de sticker die op de onderkant kleeft. De display is er nog wel, maar staat standaard “uit” in tegenstelling tot het in rust weergeven van de tijd (wel handmatig in te stellen). Bij het installeren van de glasvezel gaf de monteur aan dat ze een nieuwe modem + ontvanger zouden krijgen omdat deze o.a. voor bekijken netflix nodig zou zijn. 

Zelf had ik al een Fritz box en geen nieuw modem nodig.


Volgens mij is de HMB2260 ouder en trager dan de VIP5952 … welke productiedatum staat daar op? 2014 ofzo?

Het verbaast me eigenlijk dat KPN dat model nog steeds uitgeeft. Maar goed... mensen die altijd nog tevreden waren met een Motorola ontvanger, daarbij zal de HMB2260 het ook wel goed doen. Want hij is wel ietsje beter dan een Motorola 😊


Welkom op de community @EdHak1957, bij de overgang naar glasvezel hoeven de tv-ontvangers niet vervangen te worden als deze nog voldoen. De oude Telfort ontvangers zijn tijdens de samenvoeging met KPN overgezet naar KPN software en daarna steeds bijgewerkt. 

Als je jouw abonnement zou veranderen naar TV+ zal je wel een ander type tv-ontvangers krijgen, maar met je huidige abonnement voldoen de huidige ontvangers.


Okay, vraag is hiermee voldoende beantwoord.

Wat mij betreft kan deze vraag gesloten worden!