Skip to main content
Beantwoord

Krijg live tv niet aan de praat via Ubiquiti AC mesh AP (wifi)

• March 22, 2026
  • 9 reacties
  • 68 keer bekeken

Hi Allemaal,

Ik heb een Experiabox v10a

Daarachter zit een PoE switch TP link SG108PE v5 en daarachter zit weer een ubiquiti AC mesh AP 

https://www.dectdirect.nl/nl/ubiquiti-unifi-ap-ac-mesh.html?gad_source=1&gad_campaignid=23225793770&gclid=Cj0KCQjwpv7NBhCzARIsADkIfWy3RPLycuEO-U28ivfVc1r31Nzk3qJ5BQQ2zz1jDL-4gowPNRscgu0aAo3REALw_wcB

De tv+ box is aangesloten via wifi op de AP.

Nu heb ik op de switch igmp snooping aanstaan en dhcp server uit zodat de experiabox de ip adressen weggeeft maar doet live tv het niet. Terugspoelen en pauzeren werkt prima. Ik ben nu even radeloos waar het probleem zit.

Is het probleem dan hier de v10a en heb ik de v12 nodig? Ivm protocollen via wifi? 

Elke tip is welkom!

Beste antwoord door TDN

@Aight Live TV (multicast) gaat niet over Wifi van vreemde  merken (Unifi AP). Je moet of in KPN+ontvanger op unicast instellen, of de ontvanger bekabeld aansluiten (of met KPN wifi verbinden)

9 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

VLAN4 (in de router) en IGMP Snooping moeten in alle gevallen aanwezig zijn en aan staan.

Misschien is dat het probleem.

VLAN4 is voor KPN tv zenders op de KPN tv ontvanger.

VLAN6 is voor internet. (dat zal wel goed werken denk ik)

Je gebruikt de Experiabox V10, dus dit zal het probleem niet zijn.

IGMP Snooping zal het probleem zijn, denk ik.

Software in de Experiabox V10 en de Box12 zijn hetzelfde.

Voor zowel LAN als WIFI.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 22, 2026

Hi ​@joop2011,

Bedankt voor je reactie.

Igmp snooping staat aan in de switch.

Betreft de vlan dat zou niet uit mogen maken omdat het nu vanuit de switch -> AP -> kpn tv+ box gaat?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • March 22, 2026

@Aight Live TV (multicast) gaat niet over Wifi van vreemde  merken (Unifi AP). Je moet of in KPN+ontvanger op unicast instellen, of de ontvanger bekabeld aansluiten (of met KPN wifi verbinden)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 22, 2026

@TDN hoe kan ik de ontvanger op unicast zetten?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

@TDN hoe kan ik de ontvanger op unicast zetten?

Instelling → Beeld → Videomodus

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

Je hebt dan voor de zenders met originele stream (14,5 Mb/s) wel een iets minder mooi beeld (7,5 Mb/s)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

De ubiquiti AC mesh AP ondersteunt geen IGMP Snooping / via wifi “multicast to unicast”. Bron.

Dus via die wifi kan de TV+ box NIET werken met multicast live streams. Oplossingen: zet TV+ box op videomodus unicast of… verbindt met de wifi van de v10a van kpn.😁

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 23, 2026

Of gebruik een UTP kabel vanaf de v10 (zonder iets ertussen)

Altijd de beste oplossing.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Aight, welkom op de KPN Community. Goed dat je hiervoor een topic aanmaakt, immers wil je wel kunnen genieten van live tv kijken. Zoals je ziet denkt de KPN Community goed met je mee om tot een goed werkende tv-dienst te komen. 

Zoals ​@TDN al aangeeft werkt de KPN TV Box enkel via de wifi van andere apparatuur. Voor de oplossing kun je het beste een van de door hem genoemde oplossingen kiezen":

​ Je moet of in KPN+ontvanger op unicast instellen, of de ontvanger bekabeld aansluiten (of met KPN wifi verbinden)