Skip to main content
Vraag

Kun je ook een koptelefoon koppelen aan een soundbox?

• May 28, 2025
  • 30 reacties
  • 338 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Vanmorgen gebeld met de kpn helpdesk.  De medewerker vertelde mij, ook na overleg met een collega,  dat je geen koptelefoon kunt koppelen aan de soundbox.  Ik heb geprobeerd om een philips of een jbl koptelefoon te koppelen.  Ik zie het adres op de tv en ook het type nummer van de koptelefoon,  echter het koppelen lukt niet. Kan er nu wel of niet een koptelefoon gekoppeld worden aan de soundbox? Het is mij een raadsel ondertussen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

30 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 28, 2025

Beste ​@JWMB51 welke soundbox hebben we het over? 

De TV+SB ?

Er kunnen geen (geluids)accessoires gekoppeld worden aan de TV+SB, want dan is de kern van het bestaan van de SB weg en dat is geluid afspelen via de ingebouwde luidsprekers.

Als je tevens een headset aan wilt sluiten kun je beter de standaard tv-decoder van KPN behouden en de headset op de tv zelf aansluiten of op de tv-decoder.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 28, 2025

Dankjewel voor het antwoord,  de SB gaat dan volgende maand retour en gebruik ik weer de standaard decoder

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Hallo en welkom, ​@JWMB51! Ik zie dat onze community je al voorzien heeft van antwoord, heel fijn. Mocht je in de toekomst nog andere vragen hebben, start dan gerust een nieuw topic. We denken graag met je mee.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 30, 2025

Hoi ​@JWMB51, ik wil graag terugkomen op het antwoord van ​@JanD: het is zeker wel mogelijk om een koptelefoon te koppelen aan de Soundbox. 

Een bedraad koptelefoon kan wel via de USB poort, maar werkt niet lekker. Dat raad ik je af en kan je beter beschrijven als niet mogelijk. 

Ik denk dat jij alleen een bluetooth koptelefoon wilt koppelen. Dat kan gewoon en werkt prima. Enige nadeel is dat de interne speakers uit gaan. Je kan dus niet met koptelefoon én speakers naar de TV kijken. 

Wanneer je naar Instellingen > Apparaat > Afstandbediening en accesoires gaat, zie je dit:

Zorg dat je “Bluetooth speaker mode” uitvinkt, voor je gaat koppelen. Dus zo:

Wanneer je deze “speaker mode” aan hebt staan, fungeert de box als een bluetooth speaker. Je kan dan vanaf je telefoon bijvoorbeeld muziek afspelen wat de Soundbox afspeelt. Wanneer je het uitvinkt, is het geen bluetooth speaker, maar kan je juist luisteren naar wat je op de Soundbox kijkt. 

Als je speaker aan hebt staan en je een koptelefoon koppelt, zie je “kan niet koppelen”. 

Nu je speaker mode hebt uitgevinkt, kan je opnieuw via “accessoire toevoegen” je koptelefoon moeten kunnen koppelen en hoor je geluid via de bluetooth koptelefoon. 

Laat je het weten als je er niet uitkomt? Dan help ik je graag tot het wel werkt. 💪🏼

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 30, 2025

Beste ikheetjeff, wat je beschrijft heb ik allemaal zo uitgevoerd. Voor een philips en voor een jbl koptelefoon.  Ik zie het type koptelefoon op het tv scherm staan en het adres, ik klik op oké en op het scherm verschijnt: koppelen  cq annuleren, waarbij koppelen is gehighlight. Na ca 1 min. krijg ik weer het scherm met het koptelefoon type en het adres, maar de koppeling komt niet tot stand. Als ik weer op oké klik voor een 2e keer proberen,  herhaald zich het verhaal en ipv van het adres zie ik staan: kan niet koppelen,  groetjes Jan 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 30, 2025

@JWMB51 Je hebt vóór het koppelen dus speaker mode uitgevinkt? 

En je JBL koptelefoon staat in koppelmodus? Heb je voor mij een modelnummer van je JBL kotelefoon en/of je philips koptelefoon.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 30, 2025

Ja, mode uitgevinkt. Jbl is type tune 720bt en philips is shb3075

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 30, 2025

@JWMB51 Wanneer je eerst met speaker mode áán koppelt, krijg je “kan niet koppelen” te zien, maar zal die wel in de lijst staan als je weer terug gaat. Zie je in deze lijst de koptelefoons nu wel staan?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 30, 2025

Ben op het moment niet thuis, ik heb de oude tv ontvanger weer geïnstalleerd,  zal vanavond uitproberen en laat je wat weten, alvast bedankt

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 30, 2025

Ja, het kan wel ​@JWMB51 .

Zet '’bluetooth speakermode'’ éérst uit. Daarna kan je de koptelefoon koppelen.

Bij actief gebruik van de koptelefoon komt er echter GEEN geluid uit de interne speakers.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 31, 2025

Ik heb enkele foto's gemaakt 

Mode uitgevinkt, de koptelefoons en de telefoon staan in de lijst

Bij het koppelen verschijnt even het bericht: kan niet koppelen en daarna weer het adres, verder gebeurd er niets, kun je eindeloos herhalen

Hetzelfde gebeurt voor de jbl koptelefoon 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Zou het nog uitmaken dat je ook al een telefoon gekoppeld hebt? (Die dan, neem ik aan, als bron voor geluid telt, niet als luidspreker.)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 31, 2025

De telefoon heb ik later nog uitgeschakeld,  staat dan ook niet meer in de lijst. SB opnieuw opgestart,  koptelefoons uit en weer aan, helaas geen succes 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Zou het nog uitmaken dat je ook al een telefoon gekoppeld hebt? (Die dan, neem ik aan, als bron voor geluid telt, niet als luidspreker.)

Het is andersom, de telefoon gebruikt de soundbox als luidspeaker.

De telefoon heb ik later nog uitgeschakeld,  staat dan ook niet meer in de lijst. SB opnieuw opgestart,  koptelefoons uit en weer aan, helaas geen succes 

Dan is het een bug van SB. Met andere AndroidTV is het geen probleem meerdere BT headphones te koppelen, ook met tablets en telefoons in gekoppelde apparaten.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Het is andersom, de telefoon gebruikt de soundbox als luidspeaker.

Precies, “bron van geluid”. 🤓 En dat houdt het koppelen van luidsprekers misschien tegen? (Maar blijkbaar was dat niet de oorzaak, want JWMB51 schrijft dat de telefoon “later nog uitgeschakeld” is, wat hopelijk “verwijderd van de KPN box” betekent.)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 31, 2025

Bluetooth speaker mode staat toch wel UIT! Anders werkt een gekoppelde bluetooth speaker/koptelefoon niet. Bij ​@ikheetjeff werkt het wel, zo heb ik begrepen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 31, 2025

Klopt, verwijderd van de SB, ik heb de oude tv ontvanger weer geïnstalleerd,  de koptelefoons werken 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Wat ​@PeterG inderdaad zegt, bij ons werkt het met de WH-1000XM4. Ik heb al meerdere mensen gezien hier bij wie het wel werkte, maar ik heb volgens mij één of twee keer gehad dat iemand het niet werkend kreeg. Volgens mij zelfde soort merk koptelefoon.

De WH-1000XM4 heeft Bluetooth versie 5. De Philips SHB3075 heeft BT versie 4.1. Alleen JBL Tune 720BT heeft weer BT versie 5.3. 

Enige verklaring wat ik nu heb is dat de SB niet terugspringt naar BT 4.1 voor het koppelen. (als dat een ding is) Alleen dan vind ik het weer gek waarom de JBL met hoger BT versie niet werkt. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Klopt, verwijderd van de SB, ik heb de oude tv ontvanger weer geïnstalleerd,  de koptelefoons werken 

@JWMB51 Werkt dan alleen de JBL toevallig? De DIW7022 heeft Bluetooth versie 5.2. De VSB3918 (Soundbox) heeft versie 5.0. 

Als alleen JBL werkt, lijkt er softwarematig in beide een bug te zijn dat ze niet terugspringen op vorige BT versies. Als op de DIW7022 beide werkt, lijkt alleen de VSB3918 een bug te hebben met terugspringen. 

Misschien dat ​@Denise van KPN (of andere moderator) dit kan navragen bij de ontwikkelaars?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 31, 2025

Hoi ​@ikheetjeff .

Ik zit hier es te experimenteren met een (eenvoudige) DAB+/BT radio, de DENVER DAB18. Weliswaar op de DIW7022. Maar iedere keer als ik de speaker opnieuw wil gebruiken, nadat de bluetooth speaker uit is geweest, komt er geen geluid naartoe. Dan komt het geluid weer uit de HDMI poort. Beide apparaten geven aan met elkaar verbonden te zijn. Pas als ik op de DIW7022 de speaker weer ontkoppel, en daarna weer koppel werkt het weer.

Als de BT speaker wel speelt en ik zet beide apparaten uit, werkt het weer niet.

Na koppelen is het geluid uit de BT speaker heel zacht. Ik roep dan via de google assistent op de DIW “volume maximaal” en is het weer hard genoeg voor de speaker (met eigen volume regeling).

Conclusie: Het is niet ideaal met een BT speaker (of koptelefoon) op zo'n Sagemcom apparaat volgens mij.

Dus als je het mij vraagt:

Geschikt voor BT geluidsapparatuur

Ja ❌

Nee ✅

Met wat omwegen bruikbaar ✅ (je moet steeds weer opnieuw ontkoppelen en koppelen, daarna ook nog weer “volume maximaal” roepen)

Ook al was hier het experiment met de Sagemcom DIW7022.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 31, 2025

Beide koptelefoons koppelen niet. Omdat de philips koptelefoon al wat ouder is en een lagere bt versie heeft, heb ik de jbl koptelefoon nieuw aangeschaft. Dus werkt ook de hogere bt versie bij mij blijkbaar niet helaas 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 31, 2025

Het beste advies wat ik kan geven: Ga weer 'terug’ naar de standaard ontvanger DIW7022. Dat sluit aan bij jouw wensen en gebruik.

Doelgroep Soundbox: diegenen die juist geen extra audio apparatuur willen hebben bij de tv.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 31, 2025

Dat klopt PeterG, de standaard ontvanger weer aangesloten,  de koptelefoons werken als vanouds. Het geluid komt nu weer uit de luidsprekers van de Grundig tv. De SB heeft natuurlijk wel een mooier geluid.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 31, 2025

Maar wat héb je dááraan als je

de koptelefoons werken als vanouds.

gebruikt

Koop een compacte soundbar van c.a. € 60 met optical op de DIW en je hebt al een mooier geluid dan via de tv zelf.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 31, 2025

Dank je wel voor de tip, zal ik eens naar op zoek gaan