Skip to main content
Vraag

Kunnen de aanbevolen apps op de TV+ Box ook worden verborgen?

• October 9, 2025
  • 9 reacties
  • 84 keer bekeken

Sinds een paar jaar ben ik een tevreden gebruiken van KPN TV+ en gebruik ook diverse apps.

Ik heb wel een punt van irritatie: In het scherm met Apps worden ‘Aanbevolen apps’ getoond die zover ik weet niet verborgen kunnen worden.

1. Weet iemand of er mogelijk wijziging in komen zodat de aanbevolen apps verborgen kunnen worden?
  2. Mijn voorstel zou zijn om de aanbevolen apps te kunnen verbergen en de rij met geïnstalleerde apps in plaats van een lange rij, ze in een raster van 2 of 3 rijen te plaatsen (bijv. 2 x 6 apps)

Iemand enig idee?

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 9, 2025

Hallo ​@Williamq12 zet de tv-decoder aan.

klik rechtsboven op het tandwieltje, instellingen menu

klik op menu weergave

klik op startscherm aanpassen

Daar kun je precies aanpassen wat je wel en niet op het startscherm wilt zien.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 9, 2025

@JanD Het startscherm kan ik inderdaad aanpassen. Maar het gedeelte ‘Apps’ is greyed out/niet bewerkbaar.

De door KPN ‘Aanbevolen apps’ (aka: reclame) kan ik niet verbergen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 9, 2025

De rij “Aanbevolen apps” staat toch helemaal niet op het HOME / Start scherm?

De apps die ik gebruik, gratis danwel met abonnement, heb ik in Favoriete apps gezet. En gebruik daarvoor alleen het HOME / Start scherm. Maar ze staan dan ook direct bovenin bij “Apps”.

En onder “Apps” kun je de geïnstalleerde apps ook in raster tonen. Aan het eind van de rij (die niet eens alle geïnstalleerde laat zien) staat Bekijk alles.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 9, 2025

@PeterG Als je niet alle apps hebt geïnstalleerd, dan krijg je dit te zien in het apps scherm.

En dat apps scherm is niet aan te passen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 9, 2025

Dat Apps scherm heb je helemaal niet nodig om je gebruikte apps te activeren.

Want die heb je onder Favorieten staan. Op het Apps scherm staan die bovenaan, dus hoef je ook helemaal niet één of twee rijen lager. 

En op het HOME / Start scherm staan alleen je Favoriete (dus gebruikte) apps.

Ik snap het probleem eigenlijk niet. Je gebruikt toch direct de rij “Mijn favoriete apps” ?

Wil je de rij Aanbevolen niet zien dan gebruik je Favoriete apps via het HOME / Start scherm.

KPN gaat de Aanbevolen rij niet weghalen of mogelijkheid bieden tot verbergen. Het is tenslotte reclame zoals je al opmerkt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 9, 2025

Die rij gebruik ik niet. Ik zet de TV aan en ga daarna met de knop ‘Apps’ op de afstandbediening naar de (favoriete) apps.

Die rij is mij nooit opgevallen 😀, maar is net zo snel, zo niet sneller.

Blijft wel staat dat ik een irritatie voel bij ‘Aanbevolen apps’ (net zoals bij zoveel andere diensten met aanbevolen zaken/ook voor jou zaken).

@PeterG Dank voor je reactie/tip!

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Williamq12 . Welkom hier.

Ik zie dat ​@PeterG  en ​@JanD  je al aardig op weg hebben geholpen.

Wat de irritatie factors betreft kan ik dat heel goed invoelen.  Als ik een apparaat heb met een interface wil ik die eigenlijk precies zo kunnen inrichten als ik zelf wil :-) Gelukkig weet je nu hoe je dat kunt bereiken.

Dat zal met betrekking tot het overzicht waar jij eerder keek, niet gaan gebeuren. Dat heeft ook met commerciële overwegingen te maken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 10, 2025

@Erwin van KPN 

Dank voor je eerlijke antwoord. Had niet anders verwacht eerlijkheidshalve 😀. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 17, 2025

Kleine aanvulling op wat Erwin aangeeft. Commerciële overwegingen zijn er, maar dat is zeker niet alles hierin. De TV+ Box heeft ook apps die de klant zelf niet direct en/of dagelijks nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende Google apps. We gebruiken de Aanbevolen rij om die apps te tonen waarvan wij denken dat de klant ze ook daadwerkelijk dagelijks zou willen gebruiken. Dat zijn dan de streamingdiensten die wij aanbieden, maar ook de Teletekst app, en de YouTube app. Wat we willen is dat de klant de Box zo makkelijk mogelijk kan gebruiken, en dit kan daarin helpen.

Maar, zoals je nu zelf gemerkt hebt, als je favorieten instelt, dan kun je de rij op het startscherm gebruiken en zie je alleen die apps die je zelf hebt uitgekozen 👍🏻