Skip to main content
Vraag

Kunnen de HD-zenders op 1 beginnen en de SD-zenders naar 601?

• August 2, 2026
  • 30 reacties
  • 280 keer bekeken

Een van de 3 door mij meest gewaardeerde superusers heeft ons nu jammergenoeg al lang geleden verlaten omdat hij is overleden.

Als ik de HD glas zenders zie moet ik altijd denken aan de discussies die wij hadden. Maar overĀ 1 ding waren wij het beiden roerend eens. HD glas zenders zouden met 1 moeten beginnen en de oude SD zenders met 601.Ā 

Hij heeft het dus bij zijn leven niet meer meegemaakt, zijn belangrijkste wens kon niet volgens KPN.Ā 

Maar het is al heel lang geleden. Er zullen maar weinig niet HD televisies in Nederland gebruikt worden, die geen HD zijn. Je kan ze al jaren lang niet meer kopen.

Mijn vraag dus, kan KPN de HD glas zenders op 1 te laten beginnen en de SD zenders met 601.

Vraag aan Google over het onderwerp.

30 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 2, 2026

Hallo ​@dommekeĀ ,

Ik weet het antwoord niet, maar ik heb er wel een idee over. Het zou wel eens kunnen zijn dat het wachten is op het einde van de omwisselactie van de oudere ontvangers.

KPN zou dan ook kunnen overgaan naar de doorgifte in h.265.Ā 

Ā 

Maar het is afwachten, het verzoek loopt inderdaad al vele jaren….

Ā 

• August 2, 2026

Wat te denken van eerst het dsl netwerk volledig afbouwen. Echter doet dat alles niet terzake het achterliggende platform moet het allemaal aankunnen en dan is ook h.265 niet zaligmakend zeker niet met unicast.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Dat kan, maar dan moet je je abonnement omzetten naar KPN tv+

Meestal ben je dan ook goedkoper uit.

Bij dit abonnement krijg je de KPN tv ontvanger (Android mediabox) Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd.

Op de DIW7022 beginnen de zenders met de beste beeldkwaliteit op 1 (zoals het hoord)

Kanaal 661 etc. heb je dan ook niet meer.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Achterhoedegevecht.

Ik denk niet dat voor die paar jaar voordat de klassieke interactieve-TV ontvangers allemaal zijn vervangen door TV+ er nog iets gaat veranderen aan de HD Glas zender indeling. Het oude opnemen/terugkijk streaming platform is al zo goed als overleden en vervangen door TV+ streams. Blijft over live kijken. Op TV+ is dat inmiddels 14.4Ā Mbps (multicast) vanaf kanaal 1, vergelijkbaar met HD Glas kwaliteit (heb ik mij laten vertellen). TV+ opnames/terugkijken is 7.2 Mbps, dus nu ook op de klassieke tv ontvangers. Naar ik aanneem nu ook voor oorspronkelijk HD Glas opnames.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Het is makkelijkst op te lossen door klanten de zenderplekken zelfs te kunnen bepalen. Bij andere providers kan het wel, b.v. via favorietenlijst en dan zenders sorteren of verplaatsen.

• Auteur
  • August 2, 2026

Ik lees dat andere klanten voorstellen om niets meer aan te aan het gebruikĀ van de de klassieke doorgifte te verbeteren (en dat dan niet alleen in het kader van mijn vraag).

De gebruikers hiervan mogen verwachten dat het product steeds hedendaags blijft en niet gebaseerd op niet meer bestaande technologien.Ā Ā Ā 

Het voorstel zou als KPN dat deedĀ enigzins reeel zijn als het dan vanaf de datum van de beslissing erĀ een prijsstop komt of nog reeeler dat het gratis wordt.Ā 

KPN + bestaat al een tijdje.Ā KPN heeft jaren de zenders gericht op SD of ouder gelaten. Waarom moeten wijĀ nu plotseling wachten terwijl de levensduur KPN+Ā daarmee niet in verhouding staaat.Ā 

Voor iemand het denkt, mijn Nick is wel Dommertje, maar ik ben niet gek hoor. Vanaf de eerste dag dat het is geintroduceerd heb ik het gevolgd. De superuser die ik noemde had er een heel log van gemaakt, waarin hij alle tekortkomingen en correcties opsomde. Bij zijn heengaan is ook dit log met misstandden van TV+ verdwenen.Ā 

• Auteur
  • August 2, 2026

Het is makkelijkst op te lossen door klanten de zenderplekken zelfs te kunnen bepalen. Bij andere providers kan het wel, b.v. via favorietenlijst en dan zenders sorteren of verplaatsen.

Dat was standaard een van mijn suggesties aan (ik kan niet meer op zijn Nick naam komen) als hij het in dit Forum voorstelde (als alternatief overigens)

šŸ˜‹

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

KPN + bestaat al een tijdje.Ā KPN heeft jaren de zenders gericht op SD of ouder gelaten. Waarom moeten wijĀ nu plotseling wachten terwijl de levensduur KPN+Ā daarmee niet in verhouding staat.Ā 

Ā 

Dat klopt helemaal niet.

De zenders op de Arris VIP 2952, Arcadyan HMB 2260 en de Arris VIP 5202 zijn de kanalen op 1 etc. wel HD. Alleen met meer compressie.

De kanalen op 661 etc. zijn net zoals de kanalen op 1 etc. van de KPN tv+ box (Sagemcom DIW7022)

Ā 

Volgens mij zijn er nog heel erg weinig SD zenders in het pakket van KPN.

Ā 

En op de Arris verwacht ik niet dat de zenders in de originele stream vanaf 1 gaan komen. Die blijven gewoon op 661 etc.

Ā 

De topic waarna je verwijst is niet op tekortkomingen van de Sagemcom DIW7022, maar een wensenlijst.

Ā 

Of jij de DIW7022 of de Arris als KPN tv ontvanger wilt hebben, dat bepaal je uiteraard helemaal zelf.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Ā 

Deze suggestie heb ik al vaker voorbij zien komen.

Volgens mij heb ik hem er ooit ook zelf een topic van gemaakt.

Persoonlijk ben ik bang dat het nooit gaat gebeuren.

Ā 

Je schrijft bij andere providers kan het wel, welke providers zijn dat dan?Ā 

Ook op de Ziggo Next kan het volgens mij niet.

• August 2, 2026

Nagenoeg alle kanalen zijn er nog in SD variant. Bijna alle dsl verbindingen die minder dan 20 Mb halen zullen hooguit sd resolutie aangeboden krijgen.

Ā 

Ik ben heel benieuwd naar de onderbouwing voor de hogere compressie op de genoemde ontvangers.Een hogere bitrate betekent niet automatisch een andere compressie techniek.

Ā 

Ā 

Ā 

Ook op de Ziggo Next kan het volgens mij niet.

Ja zeker kan dat met de Next ook met de Ziggo Go app en website. Kpn scheept ons met met de mogelijkheid zenders favoriete te maken en te verbergen maar nog steeds niet de volgorde aanpassen. Dat terwijl dit met de Glashart Media app ook kon en dat is opgegaan in KPN.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

De originele stream is ongeveer 14,5 Mb/s

Die wordt op enkele kanalen op de DIW7022 doorgegeven, o.a. vanaf kanaal 1.

De overige worden gecomprimeerd naar 7,2 Mb/s en dat verschil kan je vooral in de kleuren, helderheid en contrast terug zien.

Maar heel veel mensen zullen het verschil (zover ik heb kunnen lezen) niet zien.

Ā 

Alle kanalen worden met H264 op het net gezet.

Als dat met H265 zou gebeuren, dan heb je met dezelfde stream een veel mooier beeld.

In principe kan KPN dan alle kanalen met een lagere stream in de originele stream uitzenden.

Ā 

Ik denk dat ​@dommekeĀ het beste over kan gaan naar KPN tv+

Maar uiteraard bepaal (gelukkig) ik dat niet, maar hij / zij zelf.

Ā 

Zoals ik al schreef, ik verwacht niet dat KPN dit op de Arris VIP 5202 gaat doen (de 2 oudere die nog in omloop zijn, worden langzaam t.z.t. allemaal vervangen. (Momenteel alleen waar Netflix op zit)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Ik heb het even opgezocht i.v.m. de Ziggo Next mini.

Je kan net zoals bij KPN een eigen favorietenlijst maken.

Je kan ze geen eigen nummer geven (wat wel destijds met DVB-C op o.a. de Humax wel mogelijk was.

• August 2, 2026

Ā 

1 Alle kanalen worden met H264 op het net gezet.

2 Als dat met H265 zou gebeuren, dan heb je met dezelfde stream een veel mooier beeld.

3 In principe kan KPN dan alle kanalen met een lagere stream in de originele stream uitzenden.

Ā 

1 dat klopt. Maar dat wordt voor zowel de kanalen met de hogere als de lagere bitrate gebruikt.

2 dat klopt helemaal niet. H265 houd wezenlijk in dezelfde kwaliteit met een lagere bitrate daarom wordt dat voor Digitenne toegepast.

3 je bedoeld waarschijnlijk met een lagere bitrateĀ een betere kwaliteit.

Ā 

Ā 

Je kan ze geen eigen nummer geven (wat wel destijds met DVB-C op o.a. de Humax wel mogelijk was.

Je hoeft deze ook geen nummer te geven je verschuift de plek in de gids.

Dit was mijn zender volgorde in de Ziggo Go app. De Next en de Mini heb ik nooit gebruikt maar daar kan dat wel degelijk mee.Ā 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Ook even opgezocht.

KPN heeft geen SD kanaal meer beschikbaar voor de in HD aangeboden kanalen.

Ā 

Is ook niet meer nodig, want ook via koper heb je bijna overal een download die voldoende is via DSL.

Ā (niet in het buitengebied, maar daar maakt KPN gebruik van 4G en straks 5G gebruik om het in combinatie hogere stream aan te bieden)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Je kan ze geen eigen nummer geven

Geen eigen nummer geven, maar wel volgorde vastleggen, en dit heeft gevolgen voor het zappen.

(wat wel destijds met DVB-C op o.a. de Humax wel mogelijk was.

Nu nog steeds mogelijk met eigen TV en DVB-C

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Je kan ze geen eigen nummer geven

Geen eigen nummer geven, maar wel plekken geven, en dit heeft gevolgen voor het zappen.

(wat wel destijds met DVB-C op o.a. de Humax wel mogelijk was.

Nu nog steeds mogelijk met eigen TV en DVB-C

Ā 

Maar helaas niet met IPTV, of zijn er providers die het ook via IPTV kunnnen?

Ā 

Een tarievenlijst heb ik in het verleden op KPN ontvanger wel eens gemaakt, dan zap je alleen langs de zenders die je wilt zien.

Maar sinds dat we streamingdiensten hebben, zappen wij nog zelden.

• August 2, 2026

Ook even opgezocht.

KPN heeft geen SD kanaal meer beschikbaar voor de in HD aangeboden kanalen.

Ā 

Is ook niet meer nodig, want ook via koper heb je bijna overal een download die voldoende is via DSL.

Ā (niet in het buitengebied, maar daar maakt KPN gebruik van 4G en straks 5G gebruik om het in combinatie hogere stream aan te bieden)

Waar heb je dit gevonden. Ook in dorpen en steden zijn er nog genoeg dsl lijnen waar je blij mag zijn als je 10 Mbps haalt. Die 4G/5G ondersteuning is voor internet verkeer niet voor TV.

Ā 

Die eigen zender volgorde is ook met IPTV mogelijk. De Next mini en Ziggo Go.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Ik ken geen, dat heeft waarschijnlijk te maken met de voorwaarden van de zenders, bepaalde zender willen op een vaste nummer (b.v. RTL4 op Nr 4)

Een tarievenlijst heb ik in het verleden op KPN ontvanger wel eens gemaakt, dan zap je alleen langs de zenders die je wilt zien.

De favorietenlijst van KPN heeft geen mogelijkheid om de volgorde te vastleggen/sorteren. Bij Ziggo of Odido kan je dit wel doen, en dan staan jouw favoriete zenders op jouw gewenste plekken (b.v. ESPN als eerste, dan Viaplay op tweede ….)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 2, 2026

Kpn gaat "HD glas vanaf 1" niet meer uitrollen op Interactieve TV. Dit bleek heel lastig juist door HD op 1, wat al een overlay is voor de SDĀ streams die op de achtergrond ook nog die posities hebben.Ā 

Kpn heeft bij de introductie van TV+ direct die hoogste kwaliteit daar wel vanaf 1. Zelfs al voor koper vanaf 45 Mbps! Nog een reden om het aflopende Interactieve TV niet meer aan te passen.Ā 

Kpn is ook bezig om te stoppen met de HD ontvangers Arcadyan HMB2260 en Arris VIP2952.

Kortom. Overstappen naar TV+ en je hebt de HD+ kanalen "vanaf 1".Ā 

Ā 

• August 2, 2026

Kpn gaat "HD glas vanaf 1" niet meer uitrollen op Interactieve TV. Dit bleek heel lastig juist door HD op 1, wat al een overlay is voor de SDĀ streams die op de achtergrond ook nog die posities hebben.Ā 

Kpn heeft bij de introductie van TV+ direct die hoogste kwaliteit daar wel vanaf 1. Zelfs al voor koper vanaf 45 Mbps! Nog een reden om het aflopende Interactieve TV niet meer aan te passen.Ā 

Kpn is ook bezig om te stoppen met de HD ontvangers Arcadyan HMB2260 en Arris VIP2952.Ā 

Kortom. Overstappen naar TV+ en je hebt de HD+ kanalen "vanaf 1".Ā 

Ā 

Vanaf 45 Mbps dus houd je uitgaande vanĀ 14 Mbps rond de 30 Mbps over voor het verdere internet verkeer.

• August 2, 2026

Ik ken geen, dat heeft waarschijnlijk te maken met de voorwaarden van de zenders, bepaalde zender willen op een vaste nummer (b.v. RTL4 op Nr 4)

Ā 

Zoals ik al eerder aangaf bij Ziggo kan dat ook met IPTV de Next-mini en hun app en website.

Odido heeft ook alleen IPTV, en daar kan het blijkbaar ook.

Bij KPN is het meer niet willen en inderdaad wordt de door zenders gekochte/gewenste kanaal nummers als argument gebruikt.

Ā 

• Auteur
  • August 2, 2026

Zoals zo vaak komt als dit onderwerp ter sprake kwam het topic wordtĀ gestolen. Toen van WJB (aangepast op grond van de opmerking van Rowi.

Ā (Toch bedankt Joop nu weet ik zijn Nick weer) en nu van mij.Ā 

Wil een moderator alles wat genoemd is over KPN+, Ziggo en over de 7022 verwijderen. Ik heb hier niets over gevraagd. Het is voor mij dan ook volledig off topic.Ā 

Dit gebeurde DJW ook overigens en dan kreeg ik altijd het idee dat dit KPN wel goed uitkwam.Ā 

Ā 

Ā 

• August 2, 2026

Je bedoeld WJB.

kort en bondig betreffende jouw vraag betreffende HD glas op 1 het zal ongetwijfeld kunnen maar om meerdere redenen gewoonweg niet gebeuren.Ā 

Ps was jij niet eerder ook Telfort klant daar waren namelijk alle kanalen in die hogere bitrate wat HD- Glas wordt genoemd.Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Zoals ik al eerder aangaf bij Ziggo kan dat ook met IPTV de Next-mini en hun app en website.

Nee, het gaat alleen via omweg favorieten, maar als je met de nummer intik, komt toch de oorspronkelijke zender tevoorschijn (b.v. NPO1 met 1)

Odido ook alleen met de favorieten, maar heeft dezelfde beperking als Ziggo, alleen de volgorde in favorieten, de fysieke nummer is onaangetast.Ā 

Ā 

• Auteur
  • August 2, 2026

Nee, het gaat alleen via omweg favorieten, maar als je met de nummer intik, komt toch de oorspronkelijke zender tevoorschijn (b.v. NPO1 met 1)

Odido ook alleen met de favorieten, maar heeft dezelfde beperking als Ziggo, alleen de volgorde in favorieten, de fysieke nummer is onaangetast.Ā 

Ā 

Zou je zo vriendelijk willen zijn om zelf hier een topic over te maken. Ik zou er zeker een like bij zetten. Maar nu steel je mijn topic

Ā