Skip to main content
Beantwoord

Lang zwart beeld op bepaalde zenders, zoals RTL5, Veronica en op NPO Start

• January 27, 2026
  • 14 reacties
  • 90 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Goedemorgen,
Sinds een paar dagen heb ik last van slechte ontvangst van een aantal TV zenders.
Het betreft o.a.
RTL5, Veronica, RTL8, RTVDrenthe en ook (het ergste) NPO Start.
Als ik naar de zender schakel dan krijg ik een zwart scherm en na 15 tot 20 seconden (soms langer) verschijnt er beeld. Als het beeld er eenmaal is, dan is er geen probleem meer.
Andere zenders doen het prima, Wat kan de oorzaak zijn dat bepaalde zenders dit gedrag vertonen.
Tot voor kort waren er geen problemen.
Ik heb uiteraard al de voor de hand liggende dingen gedaan: stekker eruit, modem opnieuw opgestart etc.
De TV is bedraad aangesloten. Kijk ik op mijn mobiel naar de zenders dan is er geen probleem
Weet iemand de oorzaak en vooral de oplossing?

Beste antwoord door Roef

@Arjan van KPN Ik ben er niet aan toegekomen om alles te herstarten, maar het probleem is spontaan opgelost. Ik denk toch dat het een dip geweest is in de aangeboden signaalsterkte. Als dat al kan.
Netwerkapparatuur heb ik, naast 2 laptops, 1 TV, een Toon en een Super WiFi punt, niet.
Maar nogmaals het probleem is voorbij en hopelijk voorgoed.
Bedankt voor de reacties.

14 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 27, 2026

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. 

Welke ontvanger gebruik je?

Heb je koper of glasvezel?

Zit er een switch tussen?

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 27, 2026

Ik heb glasvezel, geen switch en de ontvanger is de Arris VIP5202. Zoals al gemeld, tot zaterdag geen problemen en zondag kwam ik erachter omdat NPO start, het niet goed deed. Gisteren ging NPO start ook heel moeizaam, maar toen er eenmaal stabiel beeld was, geen enkel probleem meer. Tot ik van zender wisselde en weer terug naar NPO start hetzelfde gedrag. Evenals de door mij genoemde zenders. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 27, 2026

Het kan zijn dat het geheugen wat (te) vol is gelopen. Maak de ontvanger eens minimaal 30 seconden stroomloos. 

N.B. heb je een smart televisie? Die heb je niet voor niets. Die kan apps veel beter verwerken dan zo'n Linux box die er in beginsel nooit voor bedoeld is. 

Mijn moeder (87) gebruikt de apps in haar televisie. Alleen tv kijken via de VIP5202. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 27, 2026

De 30 seconden truc werkte niet.
Ik heb inderdaad een smart TV en kijk over het algemeen TV op de TV. Als ik alleens apps gebruik dan op de laptop. Ik vind het op mijn LG TV lastig manoeuvreren met de afstandsbediening. Nu is mijn TV “al” 7 jaar oud en misschien dat het bij nieuwere TV’s wat makkelijker gaat. Overigens, waarom heb ik anders een TV abonnement bij KPN? Ben ook al wat ouder, dus dat speelt misschien ook een rol.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 27, 2026

Kunnen ze bij KPN die Arris VIP5202 dan niet omruilen voor een recente mediabox. Ik kan me niet voorstellen dat ze die oude Arris dingen bij KPN nog actief ondersteunen (en je betaald wel voor recente apparatuur in je abonnement).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 27, 2026

TV abonnement om tv te kijken. 

Apps zijn zo'n 15 jaar geleden op de box gekomen omdat Ziggo ermee begon toen. 

Maar de oude Linux ontvangers zijn mijns inziens niet geschikt voor de apps, want nooit ervoor ontworpen. 

De nieuwste boxen zijn dat wel. Die werken op Android-TV en dat is juist ontworpen voor apps.

Npo start werkt nog op LG televisies van 2019 en jonger. Ik ken de topografie van LG niet. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 27, 2026

Kunnen ze bij KPN die Arris VIP5202 dan niet omruilen voor een recente mediabox.

Je kunt zelf in MijnKPN switchen van interactieve tv naar TV+. ​@rvk01 , ​@Roef 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Roef. Dat maakt de tv-ervaring wel wat minder als je telkens zo lang moet wachten bij het zappen. Het hoort niet zo te zijn dat er 15-20 seconde tussen zit. 

De Arris VIP5202 is nog een prima tv-ontvanger trouwens die nog wel een tijdje mee kan. Je kunt 'm het beste nu eens een frisse start geven, zodat de software opnieuw ingeladen wordt. Dan verwacht ik dat het zappen weer sneller moet gaan. Zou je eens willen kijken of onderstaande werkt? 

Laat maar weten of dit iets heeft geholpen!

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 29, 2026

@Arjan van KPN Bedankt voor je reactie. Ik heb de ontvanger die frisse start gegeven. Duurde wel even en ik moest ook even weer de AB afstemmen op de TV. Maar helaas het heeft niet geholpen. Het lijkt wel of het nu nog langer duurt. Als ik naar zo’n “ lastige” zender ga krijg ik even zwart scherm met 1 of 2 maal er tussendoor een flits van een scherm et de mededeling dat er geen verbinding zou zijn en dan uiteindelijk het programma dat dan verder zonder haperen verder gaat. Nogmaal het betreft een beperkt aantal zenders. Is niet onoverkomelijk, maar wel irritant.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 29, 2026

Misschien helpt het om het glasvezelkastje ook te herstarten, als je dat al niet gedaan hebt. 2 min stekker eruit, daarna er weer in en wachten tot de verbinding weer op is. Voor de zekerheid daarna ook het modem en tv ontvanger herstarten.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 29, 2026

Nog nooit gedaan, maar zal het eens proberen. Kom er direct niet aan toe, maar zodra het gebeurd is laat ik het hier weten.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Top, ik ben ook benieuwd of dat helpt. Heb je trouwens ook nog eigen netwerkapparatuur in je thuisnetwerk opgenomen? Zoals Deco of Ubiquiti bijvoorbeeld? 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • February 2, 2026

@Arjan van KPN Ik ben er niet aan toegekomen om alles te herstarten, maar het probleem is spontaan opgelost. Ik denk toch dat het een dip geweest is in de aangeboden signaalsterkte. Als dat al kan.
Netwerkapparatuur heb ik, naast 2 laptops, 1 TV, een Toon en een Super WiFi punt, niet.
Maar nogmaals het probleem is voorbij en hopelijk voorgoed.
Bedankt voor de reacties.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Wat het is geweest is dan even onduidelijk. Ben wel blij dat het nu opgelost lijkt!

Als het toch weer voorkomt, dan horen we dat graag!