Skip to main content
Vraag

Letters in de ondertiteling zijn plotseling zwart na update

• 21 februari 2025
  • 21 reacties
  • 396 keer bekeken

Sinds de laatste update heeft de ondertiteling zwarte letters. En deze zwarte letters zijn niet te lezen. Niet handig voor iemand die slechthorend is. Graag weer terug zetten naar de witte letters die het waren. 

PeterG
Superuser
  • 21 februari 2025

Op welk apparaat of zender ervaar je dit. Hier de nieuwste TV+ ontvanger. Nu npo 1 interview Minister President.

MP witte letters op zwarte achtergrond, interviewer gele letters op zwarte achtergrond.

• Deelnemer
  • 21 februari 2025

Hier hetzelfde probleem. Het betreft de KPN-app op een LG smart tv.

PeterG
Superuser
  • 21 februari 2025

Kijk jij ook met de app op een LG televisie? ​@Chantal40 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Goedemorgen ​@Chantal40 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community!

Zoals hierboven al wordt gevraagd door Peter, ben ik in eerste instantie ook benieuwd op welk apparaat je aan het kijken bent. Gebruik je de smart tv app of kijk je via de tv ontvanger? 

@TV Apps Team , misschien enig idee wat hier precies aan de hand is? Ik kan dit niet direct plaatsen en hopelijk kun je hier wat meer over vertellen! 🙏🏻

• Deelnemer
  • 25 februari 2025

Via een LG tv via de tv app

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+7

We hebben toch wat meer details nodig want hier zien we netjes witte of gekleurde letters indien er meer sprekenden zijn, zoals in de bron aanwezig op dat moment (NPO2, LG smarttv app)

@Chantal40  Naar welke update refereer je? Update waarvan en hoe heb je die update gezien?

En op welk programma ervaarde je dit, op welk kanaal en hoe laat?
En nog steeds vandaag?

• Deelnemer
  • 25 februari 2025

Het betreft niet de standaard ondertiteling (indien er niet Nederlands wordt gesproken), maar de ondertiteling van de Nederlandse taal.
Deze is bereikbaar door in de app naar 'beneden’ te scrollen en dan de 3e optie (1: 'Speel vanaf begin'; 2: ‘Meer informatie'; 3. 'Zet ondertiteling uit/aan'). Ook vandaag nog steeds 'zwart'. Versie 3.0.25

PeterG
Superuser
  • 25 februari 2025

Hoi, wat is het model van jouw LG?

• Deelnemer
  • 25 februari 2025

Ik heb het op beide LG's:

• 25TN510S-PZ
  • 49UM7050PLF

Het is al ooit eerder geweest (zeker een paar jaar geleden). Meestal is het na een opvolgende update (LG-store) weer ‘normaal’ (wit).

Je kunt ondertiteling wel aanzetten, maar verder niets aanpassen (kleur-grootte-positie-etc).

PeterG
Superuser
  • 25 februari 2025
  • 25TN510S-PZ

Van deze vind ik heel weinig informatie. Behalve iets op Amazon.es . 

• 49UM7050PLF

Deze is nog helemaal niet zo oud. Dus dat kunnen we ook uitsluiten. Op een tv met dit formaat zou je beter de ontvanger gebruiken. Je zult een véél mooier beeld ervaren! En goede ondertiteling (witte letters; zwarte achtergrond).

Ik neem aan dat je ook nog een televisie met de ontvanger hebt.  ​@Albert61 .

• Deelnemer
  • 25 februari 2025

Dat is inderdaad het probleem. Het is niet de ondertiteling van de programma’s zelf. Die is gewoon wit en te lezen. Zoals Albert al aangaf, is het de ondertiteling die je extra aanzet zoals teletekst 

• Deelnemer
  • 25 februari 2025

Ik gebruik de ontvanger al jaren niet meer. Ook Netflix, AppleTV etc werken perfect zonder extra hardware, die daarnaast ook veel te veel energie verbruikt.

Ik heb ondertussen al een alternatieve oplossing gevonden; ik stap over op NLZiet (ook zonder extra hardware 😉)

PeterG
Superuser
  • 25 februari 2025

ook veel te veel energie verbruikt.

huh! De ontvanger gebruikt heel weinig. ​@Albert61 

Arris 2952 max 5 watt, Arris 5202 max 4 watt en 7022 (volledige android-tv box) maar max 3,5 watt.

Een 49 inch tv zit al gauw op 120 watt tijdens gebruik.

Dus als iets in de combinatie veel energie verbruikt is het júist de televisie...

Maar goed, die ontvanger moet dus ergens in de kast staan. Ik adviseer je, als je écht afhankelijk bent van deze ondertiteling, voorlopig de ontvanger te gebruiken. Hopelijk werkt ie nog, want door 'm niet te gebruiken zal ie (best wat) updates gemist hebben.

Er is niks mis met extra hardware. Ik kijk al sinds 2004 via een losse STB. Eerst digitale tv van Ziggo (meer zenders digitaal toen al dan analoog), later kpn digitenne en nu 14 jaar KPN internet-tv.

Melders via ander topic:

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+7
Chantal40 schreef:

Dat is inderdaad het probleem. Het is niet de ondertiteling van de programma’s zelf. Die is gewoon wit en te lezen. Zoals Albert al aangaf, is het de ondertiteling die je extra aanzet zoals teletekst 

Dat dachten we ook al en die hebben we even vlug op een LG bij ons getest en zien vooralsnog nergens zwarte letters als we de ondertiteling aanzetten in onze app, zoals het plaatje van ​@Albert61 hierboven (dank daarvoor!). Verschillende kanalen geprobeerd, ook terugkijken/opnames.

Dus daar lijkt verschil te zijn per model, of iets anders, dat is nog niet duidelijk. Vandaar dat we het moeten hebben van info die jullie ons verstrekken. Dan is het handig als die zo compleet mogelijk is, vandaar de vragen. 

@Albert61 heeft het over een update van LG, heb jij die ook gezien ​@Chantal40 en die bedoel je ook? Je noemde immer ‘Sinds de laatste update..’:

Chantal40 schreef:

Sinds de laatste update heeft de ondertiteling zwarte letters. En deze zwarte letters zijn niet te lezen. Niet handig voor iemand die slechthorend is. Graag weer terug zetten naar de witte letters die het waren. 

Onze app zelf heeft namelijk in de LG store al vele maanden geen aanpassing gehad, vandaar dat die info zo belangrijk is, over welke recente update jullie het hebben.

• Deelnemer
  • 25 februari 2025

Excuses. Klaarblijkelijk verkeerd gemeten. Nogmaals nagemeten en receiver verbruikt idd 'maar’ 5W (continue). Mijn TV overigens 55W bij in gebruik. Ik snap de pragmatische oplossing (voor de grote TV).
De belangrijkste reden om de receiver niet te gebruiken is het ongemak. Kast moet open staan; 2 afstandsbedieningen nodig bij switchen naar andere streamingsdienst.
Ik houd de receiver wel in de buurt, omdat ik regelmatig schoonouders moet helpen om de TV (de receiver dus) weer beschikbaar te krijgen. Een verkeerde knop en de oudjes komen er niet meer uit 🤣

• Deelnemer
  • 25 februari 2025

Ik heb het niet over een update van de KPN-app gehad. Wel is het zo dat er regelmatig opnieuw moet worden ingelogd op de KPN-app. Grappig hierbij is dat alle gegevens reeds ingevuld staan, maar dat je de (juist ingevulde) pincode handmatig moet overschrijven, anders krijg je een error. Hierna krijg je de melding 'nieuw in de app...’

Misschien dat Chantal dat, of een update van de LG Content store of het LG besturingssysteem bedoelde. 

• Deelnemer
  • 25 februari 2025

Wij hebben een LG 65UM7400PLB tv. Als er iets veranderd is, is er meestal weer een update geweest. We moesten namelijk ook weer opnieuw inloggen. 

• Topper
  • 25 februari 2025

Goedendag,
Zoals ik in de andere chat heb vermeld, onderteling met zwarte tekst sinds vorige week lijkt te zijn gebeurd na een wijziging gezien na het starten van de app opnieuw moest inloggen, hiervoor geen problemen.

Is er een oplossing hiervoor?

LG OLED65E9PLA - 4K OLED TV 2019
software: webOS versie 05.40.61

https://www.lg.com/nl/ondersteuning/product-ondersteuning/cs-OLED65E9PLA.AEU/

Alvast dank

• Topper
  • 5 maart 2025

Beste, 

Wordt er hier nog naar gekeken?

Alvast dank.

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+7

Er wordt gezocht naar een oplossing inderdaad, dit is helaas zo'n geval van een oplossing in de ene hoek, creeërt een probleem in een heel andere (deze).  Voor zover nu bekend treft dit LG tv's uit 2020 en ouder. Mocht iemand een 2021 model hebben of nieuwer met ditzelfde probleem, dan horen we dat graag.

Wel is het inmiddels 2025. Daar waar mogelijk doen we ons best nog de oudere jaren te blijven ondersteunen, maar in het geval van niet eigen hardware (tv-ontvangers) is dat wel steeds ingewikkelder.

• Topper
  • 8 april 2025

Gisteren 7 april heeft onze tv een software upgrade gehad van webOS versie 05.40.61 naar 05.40.80 dit betekent dat LG nog steeds deze tv onderstunt.

Maar onderteling nog steeds zwart.

LG OLED65E9PLA - 4K OLED TV 2019

Reageer