Skip to main content
Beantwoord

Levert KPN connectoren om gebruik te maken van bestaande COAX bekabeling?

• October 3, 2025
  • 31 reacties
  • 618 keer bekeken

Momenteel heb ik TV/Radio via Ziggo (met een Mediabox XL) en Telefonie (vast en mobiel) en Internet via KPN. Onlangs kreeg ik bericht van Ziggo dat zij per 1 december stoppen met het doorgeven van het Tv-signaal via de box. Tv-kijken met de zelfde mogelijkheden als met de mediabox is dan alleen mogelijk als ik voor internet overstap van KPN naar Ziggo.

Dat is iets wat ik feitelijk niet wil en het liefst zou ik TV/Radio dan ook onderbrengen bij KPN, binnen mijn bestaande abonnement. Hierbij loop ik echter tegen het probleem op met de verbindingen. Ziggo maakt namelijk gebruik van Coax voor Radio/TV.

• De TV in de woonkamer is met enig kunst- en vliegwerk te verbinden het internet (modem). De radiotuner en de tweede TV in kunnen echter absoluut niet d.m.v. een internetkabel verbonden worden met internet van KPN.

Mijn vraag is heeft de KPN een connector waardoor ik mijn modem kan verbinden met de Coax kabels voor Radio/TV of zijn er andere mogelijkheden, bijvoorbeeld draadloos? Zowel de coaxkabels als het modem bevinden zich in de meterkast.
Een tweede vraag is: werkt de radiotuner (Quantis QE317) dan ook via KPN internet?

Beste antwoord door JanD

Beste ​@dool0068 je kunt van de bestaande coaxbekakabeling gebruik maken door het gebruik van een setje MoCa's, dan loopt het internetsignaal via de coax  naar de internetaansluiting met RJ45, zie link:

https://www.kabelshop.nl/Kabels/Coax-kabel/Internet-over-coax-p24998.html

Op de 2e tv kun je een KPN tv app installeren en zo tv kijken.

De Ziggo tuner is niet i.c.m. KPN te gebruiken.

Succes.

31 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 3, 2025

Beste ​@dool0068 je kunt van de bestaande coaxbekakabeling gebruik maken door het gebruik van een setje MoCa's, dan loopt het internetsignaal via de coax  naar de internetaansluiting met RJ45, zie link:

https://www.kabelshop.nl/Kabels/Coax-kabel/Internet-over-coax-p24998.html

Op de 2e tv kun je een KPN tv app installeren en zo tv kijken.

De Ziggo tuner is niet i.c.m. KPN te gebruiken.

Succes.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 3, 2025

Verder; de KPN monteur heeft een setje MoCa's op de bus. Ze zijn 50 euro per stuk (dus 100 euro) en werken een stuk minder stabiel dan de kabel gewoon vervangen voor een utp.

• October 3, 2025

Ze gebruiken ook stroom. En het kost je dus ook een stopcontact, 2 keer dus. Aan beide kanten van de kabel. En ze gaan wel eens stuk na een paar jaar. Net na de garantie natuurlijk, zal je altijd zien.

Een monteur van KPN kan de coax kabel meestal vervangen door utp kabel. Dat is een nettere oplossing. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

​@dool0068 Een vreemd verhaal, dat Ziggo zou gaan stoppen met het doorgeven van het tv-signaal via de Mediabox XL. Wat wel kan is dat Ziggo de Mediabox XL dan niet meer ondersteunt, maar dan zou je kunnen overstappen op een andere mediabox: een Next of een Next Mini. Dat kan gewoon binnen een Ziggo-tv-abonnement. Zie daarvoor de website van Ziggo.

Het tv-signaal blijft overigens gewoon door Ziggo geleverd worden zolang je je abonnement niet beëindigt, en volgens mij zal de Mediabox XL dan ook gewoon na 1 december blijven werken.

En je hoeft niet via coax te werken als je eventueel voor tv naar KPN zou overstappen. De KPN TV+-box kan draadloos via wifi verbonden worden met het modem.

Piet.

• October 3, 2025

Ziggo is volgens mij bezig om met hun tv ontvangers over te stappen op ip tv. Net als dat KPN heeft dus. De tv ontvangers worden dan ook op een utp kabel aangesloten en niet meer op coax.

Daarvoor is echter wel een internet verbinding nodig. Van Ziggo uiteraard. Zonder internet verbinding geen ip tv.

En een internetverbinding van Ziggo, die heeft Dool niet. En die wil Dool ook niet zo te lezen. Dool heeft alleen tv van Ziggo. Dat werkt nog steeds op dezelfde manier als 30 jaar geleden, toen internet nog niet eens bestond. Prima systeem. Maar Ziggo wil van dat systeem af zodat het de volledige capaciteit van de coax kabel kan benutten voor internet. Zo zijn er hogere snelheden mogenlijk over coax.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

​@Piet van der Vooren het punt is dat je voor de Mediabox next internet van Ziggo moet hebben, en dat heeft ​@dool0068 niet. Wat eventueel wel kan is de Mediabox XL door Ziggo laten omwisselen voor een CI+ module, dan kan er na 1 december nog wel TV gekeken worden. Het klopt dat de ondersteuning van de XL stopt.

​@dool0068 voor de 2e TV kan je zowel de app gebruiken zoals genoemd, of een 2e ontvanger huren voor 6 euro extra per maand. Hoe goed dat draadloos werkt is afhankelijk van de kwaliteit van de wifi verbinding. Ook is eigenlijk het voorschrift dat je een Box 12/14 hebt. Oudere modems kan goed werken als er de nieuwe software op staat maar dit wordt dus niet officieel door KPN ondersteund (tenzij dit inmiddels is veranderd). Een andere optie is om Digitenne voor de 2e TV te nemen, ook dat kost 6 euro extra per maand. Dat kan een CI+ module zijn als je TV geschikt is voor de huidige Digitenne of een losse ontvanger.

De QE317 werkt niet met KPN maar Ziggo sluit het signaal waarschijnlijk niet direct af na het opzeggen, dus totdat dat wel gebeurt kun je de Quantis blijven gebruiken.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Om je tweede vraag te beantwoorden: nee, een radiotuner werkt niet met kpn iptv.

Je kunt radio luisteren via de kpn tv+ box zonder je tv aan te zetten als je de tv+ box aansluit op je audiosysteem via een toslink kabel, evt met digitaal naar analoog converter als je audiosysteem geen optische ingang heeft.

• Helper
  • October 3, 2025

heb je ook een printscreen van het bericht,

natuurlijk de privégegevens zoals klantnummer adres etc doorstrepen/blurren 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

​@Lvd91 Je hebt gelijk wat de Mediabox Next Mini betreft in combinatie met een Ziggo-internetverbinding. Was ik even vergeten. Slordig... 😮

En een goede tip om eventueel gebruik te gaan maken van een CI+-module. Het ongecodeerde Kabel TV-abonnement kan uiteraard ook.

Piet. 

• October 4, 2025

Per 1 december geen TV (DVB-C )meer via dit model is zeer onwaarschijnlijk. Dan is dit ook niet meer beschikbaar voor andere ontvangers, of tuners in een televisie.

Dat zal eerder een andere reden hebben. Voor de mediabox XL was vanwege de ingebouwde modem/router/telefoon altijd al een internet abonnement nodig. Mogelijk dat deze in oud upc gebied zonder internet abonnement werden geleverd. De XL worden al langere tijd semi actief gewisseld deze boxen zijn in principe uitgefaseerd diverse opties zoals de interne opname mogelijkheid zijn al geruime tijd uitgeschakeld.

• October 4, 2025

Per 1 december geen TV (DVB-C )meer via dit model is zeer onwaarschijnlijk. Dan is dit ook niet meer beschikbaar voor andere ontvangers, of tuners in een televisie.

Dat zat ik me ook al te bedenken. Of gebruikt de Mediabox XL ongecodeerd signaal en zetten ze dat signaal uit?

Hoe werkt DVB-C eigenlijk? Werkt dat op dezelfde manier als Digitenne? Want bij Digitenne kan KPN wel ontvangers blokkeren. Als klanten hun abonnement stopzetten doen ze dat onderandere. Kan Ziggo dat met DVB-C ook?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 4, 2025

Beste ​@Marlon92 zie onderstaande uitleg over DVB-C:

https://www.reakogroup.com/nl/blog/what-are-the-differences-between-dvb-t2-and-dvb-c

• October 4, 2025

Ja in principe werkt dat hetzelfde.

Ziggo past gecodeerde en ongecodeerde kanalen toe niet anders dan DVB-T2 (Digitenne)  waar de NPO kanalen vrij zijn te ontvangen. Met elke TV kan via de ingebouwde tuner naar de ongecodeerde kanalen worden gekeken. 

Wat bij Digitenne en TV Start van Ziggo bijvoorbeeld het geval is daar worden de zenders gecodeerd daarvoor is een smartcard met ci module nodig of een ontvanger waar de decoderings sofware is ingebouwd. De activatie van de smartcard kan worden ingetrokken. 

Wat bij de topicstarter het geval is dat deze is benaderd om de uitgefaseerde XL te vervangen. Er wordt niks gestopt. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 4, 2025

Wat bij de topicstarter het geval is dat deze is benaderd om de uitgefaseerde XL te vervangen. Er wordt niks gestopt. 

Waarschijnlijk gaat het hier om Kabel TV. Het kan zijn dat Ziggo gat dit stoppen om meer bandbreedte te maken voor internet/IP-TV. Ziggo heeft al bepaalde pakketen alleen op IP-TV en niet meer op DVB-C gezet.

obelisk
Wijsgeer
  • October 4, 2025

Kabel TV wordt niet uitgefaseerd. Ziggo is wel bezig SD af te bouwen en nieuwe encoders voor HD in te zetten. Dit alles om meer ruimte te maken voor Docsis gigabit snelheden.

Waarschijnlijk is de oude mediabox incompatible met het nieuwe mpeg formaat. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 4, 2025

Ziggo blijft DVB-C voorlopig nog gebruiken.

Langzaam gaan ze wel steeds meer naar IPTV.

Mocht je overstappen naar KPN, kan je de coax kabel eruit halen en vervangen door UTP kabel (heb ik naar de slaapkamer ook gedaan)

Werkt het beste en meest stabiel.

obelisk
Wijsgeer
  • October 4, 2025

Let wel, met KPN internet kan je geen Ziggo iptv boxen Gebruiken. 

• October 4, 2025

Let wel, met KPN internet kan je geen Ziggo iptv boxen Gebruiken. 

Je zal ze ook niet krijgen van Ziggo als je geen internet bij hun afneemt. 

• October 4, 2025

Waarschijnlijk gaat het hier om Kabel TV. Het kan zijn dat Ziggo gat dit stoppen om meer bandbreedte te maken voor internet/IP-TV. Ziggo heeft al bepaalde pakketen alleen op IP-TV en niet meer op DVB-C gezet.

Neen het ongecodeerde kabeltv pakket wordt niet geleverd via de Mediabox XL die de topicstarter noemt.

De stroomvretende XL is uitgefaseerd en wordt vervangen door de Next of de Next-mini voor beiden is een Ziggo internet verbinding nodig.

Er kan ooit worden gekozen om DVB-C uit te schakelen echter is dit nog steeds een usp van Ziggo. 

• October 4, 2025

Het ongecodeerde pakket zit gewoon standaard al op de kabel,.. Ze hebben sinds deze week ook de Talpa zenders in HD. Gewoon net als vroeger, ik zie Ziggo dat niet snel afschalen i.i.g.

Ik ontvang dit al enige jaren zonder abbo in elk geval sinds 2012. En eerlijk, nu pas is alles wel echt prima om te bekijken voor die enkele keren dat wij regulier kijken. Ga ik geen duur tv pakket ofzo voor afnemen.

• October 4, 2025

Het ongecodeerde pakket zit gewoon standaard al op de kabel,.. Ze hebben sinds deze week ook de Talpa zenders in HD. Gewoon net als vroeger, ik zie Ziggo dat niet snel afschalen i.i.g.

Ik ontvang dit al enige jaren zonder abbo in elk geval sinds 2012. En eerlijk, nu pas is alles wel echt prima om te bekijken voor die enkele keren dat wij regulier kijken. Ga ik geen duur tv pakket ofzo voor afnemen.

Klopt, dat is deels omdat de analoge zenders zijn gestopt, Ziggo moest dit wel zo doen. Nu waren die ongecodeerde kanalen al langer beschikbaar.

Er is dan al vrij lang geen monteur in jullie eindversterker geweest. Er wordt weer actiever los gekoppeld. 

In aanvulling op de eerdere vraag van ​@Marlon92 is het fysiek loskoppelen van de huisaansluiting de meest effectieve methode. Nadeel is wel neemt iemand een abonnement af moet dit weer worden hersteld. Dat is op mijn adres het geval. 

• October 4, 2025

Alles kan, en altijd zijn er in de geschiedenis aanpassingen  gemaakt om een verouderde technologie bruikbaar te maken aan tegenwoordige. 

Zie jij nog veel paarden voor de koets? 

Coax was in 1880 de meest optimae datverbinding. Niet degene die in nu in CAT aansluitingen word gebruikt en door veel gemeentes als inovatief werden aagelegd. 

Op dit moment is het UTP, als je het ziet een belachelijk eenvoudige kabel. Maar door de wijze waarop het signaal er doorgaat het meest optimaal. 

Persoonlijk verwacht ik dat binnen 20 jaar er geen bekabelde aansluiting meer is, maar dat is koffiedik kijken. 

Momenteel is eigenlijk de keuze eenvoudig als je aan vernieuwing toe bent, beslis of je in de toekomst een hogere snelheid in huis wil hebben dan 1Gbit (in onze huidige gedachten totale waanzin, maar wie kan voorzien wat er nog aan komt) en kies voor een 1Gbit UTP Lan en laat dat door je bestaande coax buizen trekken. (Bij een niet ingewikkelde situatie zal dat veelal onder de 100 Euri kosten). 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

Coax was in 1880 de meest optimae datverbinding. Niet degene die in nu in CAT aansluitingen word gebruikt en door veel gemeentes als inovatief werden aagelegd. 

Volgens mij was er nog helemaal geen dataverbinding in 1880

Ik denk dat je 1980 bedoelt, toen stond kabeltelevisie nog in de kinderschoenen.

En IPTV was er toen zelfs nog niet.

Zie hier de mooie website van ​@PeterG 

En een coax kabel die te lang in de grond ligt, wordt er echt niet beter van.

Daar heeft glasvezel veel minder last van.😉

• October 5, 2025

Volgens mij was er nog helemaal geen dataverbinding in 1880

Ik denk dat je 1980 bedoelt, toen stond kabeltelevisie nog in de kinderschoenen.

En IPTV was er toen zelfs nog niet.

Zie hier de mooie website van ​@PeterG 

En een coax kabel die te lang in de grond ligt, wordt er echt niet beter van.

Daar heeft glasvezel veel minder last van.😉

Nee niet in televisie, maar in 1858 wel in de eerste transantlantische kabel. Zoals ik al schreef dus niet in de vorm die in Cat gebruikt. Maar het is er dus al heel lang in gebruik voor dataverbindingen en anders heb ik niet geschreven. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

Coax was in 1880 de meest optimae datverbinding. 

Nee niet in televisie, maar in 1858 wel in de eerste transantlantische kabel. 

Maar niet coax

Â