Skip to main content
Vraag

LG televisie gaat spontaan en willekeurig aan

• February 14, 2026
  • 12 reacties
  • 107 keer bekeken

Al een paar weken gaat onze LG tv spontaan aan. KPN gebeld. Oorzaak van het probleem zit in de tv+ box. Nieuwe gevraagd. Geïnstalleerd. Nog steeds problemen. Nu hebben we er een probleem bij: tv aanzetten, “ melding “wil je de tv settop box inschakelen?”. Ja. Geen signaal rechter knop, met en beetje geluk hebben we dan beeld. Twee medewerkers gesproken. Alle instellingen bekeken en opnieuw ingesteld. Nog steeds problemen. Wat een KPN ellende. We hebben het opgegeven en het abonnement opgezegd.

12 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 14, 2026

Jammer dat je hier om juist je abonnement hebt opgezegd, terwijl ik denk dat er ergens meer een instelling in jouw tv fout stond. Ik heb ook een KPN TV-Box, en ik heb nog nooit last van gehad dat mijn televisie vanzelf aan is gegaan. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 14, 2026

KPN heeft ook de tv instellingen gecontroleerd. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 14, 2026

Hopelijk heb je geen probleem met de volgende provider. Mijns inziens zit het in HDMI CEC en dan met name in je tv. 

Zet eens die functie uit in de tv of in de ontvanger. En kijk het een paar dagen aan. De TV box kán dan namelijk de tv niet aanzetten. 

Bij Ziggo zul je in ieder geval geen CEC probleem hebben, wat de Next Mini heeft dat niet. (Voor mij een groot nadeel bij Ziggo, ik gebruik CEC veel)

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 15, 2026

KPN heeft de HDMI CEC ook ingesteld….

• February 15, 2026

Bij Ziggo zul je in ieder geval geen CEC probleem hebben, wat de Next Mini heeft dat niet. (Voor mij een groot nadeel bij Ziggo, ik gebruik CEC veel)

Jazeker wel anders zou de eenknops functie niet werken. Ditzelfde fenomeen komt/kwam op het Ziggo forum ook regelmatig langs. 

Het kan inderdaad een bepaalde puls vanuit de tv ontvanger zijn via HDMI-CEC maar de afstandsbediening is ook niet uit te sluiten. Als deze een update krijgt en daardoor onbedoeld een puls uitstuurt.

Blijkbaar hebben de KPN afstandsbedieningen nog ir aan boord want zelfs als ik de diw7022 spanningsloos maak kan ik de tv aan en uitzetten. Met de KPN afstandsbediening.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • February 15, 2026

Ik doe maar een gooi , toevallig niets met onderstaande te maken ………. ?

Zie rechts onder HDMI CEC.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hoi ​@Explorist,

Ik lees dat er al veel is gedaan: instellingen gecontroleerd, HDMI-CEC nagekeken en zelfs een nieuwe TV+ box geplaatst. Dat er daarna nog steeds problemen waren, snap ik dat dat ontzettend frustrerend moet zijn. Wat jammer om te horen dat je daarom hebt besloten het abonnement op te zeggen. Dat is natuurlijk niet de ervaring die we willen bieden. Als je wilt, helpen we je graag alsnog met het kijken naar een oplossing.

Wat bedoel je precies met “KPN heeft de HDMI-CEC ook ingesteld”? Is deze functie toen gecontroleerd of ook volledig uitgezet? Zou je deze eventueel toch nog eens helemaal kunnen uitschakelen? In het screenshot hierboven zie je waar je die instelling kunt vinden.

We denken graag nog even met je mee!

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 16, 2026

Nee, we hebben al te lang teveel problemen met die box. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 16, 2026

* verkeerde topic, dus verwijderd *

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 16, 2026
Het spontaan inschakelen van een LG televisie wordt
meestal veroorzaakt door instellingen voor externe apparaten of interne softwarefuncties.
Hieronder staan de meest effectieve oplossingen om dit te verhelpen:
  • Schakel Simplink (HDMI-CEC) uit: Dit is de meest voorkomende oorzaak. Externe apparaten zoals een Apple TV, Chromecast of spelcomputer kunnen een signaal sturen waardoor de tv aangaat.
    • Ga naar Instellingen > Algemeen > Simplink (HDMI-CEC) en zet dit op Uit.
  • Deactiveer Quick Start+: Deze functie houdt de tv in een actieve stand-bymodus om sneller op te starten, wat soms tot onbedoeld inschakelen leidt.
    • Ga naar Instellingen > Algemeen > Quick Start+ en zet dit op Uit.
  • Controleer Timers: Er kan per ongeluk een "Inschakeltimer" zijn ingesteld.
    • Ga naar Instellingen > Algemeen > Tijd & Timer en zorg dat alle timers voor inschakelen uitstaan.
  • Zet 'Inschakelen via Wi-Fi' uit: Mobiele apps of smart home-apparaten kunnen de tv via het netwerk wekken.
    • Zoek in de instellingen onder Algemeen naar Mobiele tv aan of Wake on LAN en schakel dit uit.
  • Controleer de afstandsbediening: Vuil rond de aan/uit-knop kan ervoor zorgen dat de knop blijft hangen of willekeurig contact maakt. Maak de afstandsbediening schoon of leg deze in een andere kamer om signaalstoring te testen.
  • Software-update: Een verouderde firmware kan bugs bevatten die spontaan opstarten veroorzaken.
    • Controleer op updates via de LG Support-pagina of direct in het menu onder Ondersteuning > Software-update
Als deze stappen niet werken, kun je proberen de tv 60 seconden volledig van de stroom te halen of een Reset naar de initiële instellingen uit te voeren onder het menu Systeem
Heb je externe apparaten zoals een soundbar of gameconsole aangesloten die mogelijk het signaal versturen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 16, 2026

Is allemaal al gebeurd. Als ik simplisme uitschakel, werkt mijn soundbar niet meer. We zijn KPN beu.

• February 16, 2026

Is allemaal al gebeurd. Als ik simplisme uitschakel, werkt mijn soundbar niet meer. We zijn KPN beu.

Klopt, bij Samsung moet hun variant Anynet ook aanblijven vanwege de soundbar.

Het probleem of de oorzaak zit ook helemaal niet in de TV. Deze kan alleen spontaan aangaan als er een puls komt, want waarschijnlijk gaat niet alleen de televisie aan ook de mediabox zelf.

Dat onzinnige AI knip en plak bericht schiet niks op. Dat verhelpt alleen het gevolg niet de oorzaak.