Skip to main content

Beste Allen,

Sinds enige tijd heb ik een LG tv in huis. Mooi beeld, niets over te klagen, echter waar ik dagelijks mij druk over loop te maken is de wijze waarop LG het HDMI protocol geïmplementeerd heeft en dan met name het HDMI-CEC deel.

HDMI-CEC ?
HDMI-CEC is een onderdeel van het hele HDMI verbindingen systeem. een systeem wat de ouderwetste SCART moest vervangen. De SCART gaf analoge signalen door waar HDMI dat digitaal doet. Door die digitale verbindingen kan er veel meer met HDMI, zo kunnen er netwerk en data transporten doorheen lopen en dus ook besturingssignalen. Die besturingssignalen herkennen wij als eenvoudige gebruiker als we een toestel, wat op een HDMI poort is aangesloten, inschakelen. Als in alle apparaten dan het HDMI-CEC aan staat, dan babbelen al die apparaten met elkaar. Lekker makkelijk. Dat CEC staat dan ook voor Consumer Electronics Control.

Fabrikanten implementeren dit systeem, ieder onder hun eigen benaming, in hun producten.
Hierdoor proberen ze de indruk te wekken dat hun product alleen met hun systeem werkt, terwijl dit dus een wereldwijde standaard is. Bij LG noemt men het SimpLink.

Die benaming zou suggereren dat het Simpel is om een Link te maken, maar helaas zijn ze daar bij LG de weg kwijt geraakt in mijn beleving.

Waar gaat het fout ?
Stel ik heb de volgende set aan apparaten aangesloten op de diverse HDMI poorten.

HDMI-1 : KPN TV Kastje
HDMI-2: Apple TV 
HDMI-3 : Av Receiver ( HDMI-3 is ook Audio Return Channel ) 
HDMI-4: Game console

Volgens de theorie van het HDMI systeem ( zie ook www.HDMI.org ) zou elk apparaat aan elke HDMI poort de TV moeten kunnen inschakelen. Door het betreffende apparaat met de afstandsbediening van dat apparaat in te schakelen, gaat de TV aan. Heb je dan ook een AV-Receiver aan HDMI-3 hangen, gaat die ook aan en komt het geluid via jouw Surround Set bijvoorbeeld, maar dat zou ook een Geluidsbalk kunnen zijn.

Als ik die proef op de som neem, kom ik echter bedrogen uit en ik zie in dit forum dan ook heel veel meldingen van mensen met een LG TV die tegen hetzelfde aan lopen.

LG TV WebOS Probleem 

De LG TV met WebOS heeft, in de dieper weggewerkte instellingen in het menu, uiteindelijk een 2-tal keuzen. 

Optie 1: Hoofdmenu weergeven bij inschakelen TV *
Optie 2: Laatste HDMI poort activeren.
(*=standaard )

Als je er voor kiest om die standaard optie 1 dus uit te schakelen, dan kom je automatisch in Optie 2 terecht. Dat het toestel aan gaat op de laatst gebruikte HDMI poort.

Heb jij slechts 1 device aan jouw TV hangen, bijvoorbeeld een KPN+ Ontvanger, dan werkt dit prima en kun je jouw TV zonder veel gedoe gebruiken.

Heb je echter, zoals in mijn voorbeeld, meerdere devices, dan loop je constant tegen de beperkingen aan die LG in zijn toestellen heeft verwerkt, namelijk dat hij steevast het voorlaatst gebruikte HDMI kanaal gaat activeren.

Effectief : Als ik eerst de KPN TV kast aan zet gaat het toestel aan.
Ik zet daarna het toestel uit en de TV gaat uit alsook de KPN TV kast.
Daarna zet ik. even later, de Apple TV Op HDMI-2 aan.
De TV gaat aan maar schakelt NIET naar de Apple TV, maar slingert uit zichzelf de KPN TV kast aan en negeert de opdracht om HDMI-2 te activeren en die bron te laten zien.

Ik ben inmiddels dus al aardig in een dikke discussie met LG dat er door hun implementatie van hun software, ernstige beperkingen opgelegd worden aan een internationaal standaard systeem wat er juist op gericht is om die beperkingen te elimineren.

Mijn vraag is dan ook ook :

Heb jij ook dezelfde ( vervelende ) ervaringen met jouw LG TV ?
Zo ja, laat eens horen welke en welk type tv jij hebt, zodat ik LG eens en lijst kan presenteren van toestellen die allemaal hetzelfde probleem hebben. Ik verwacht dat dit er heel erg veel zullen zijn. Helaas….

Groeten,

Peter

Ik heb ook een WebOS tv van LG, met drie apparaten eraan hangen. In de praktijk merk ik jouw problemen niet: wat ik inschakel zie ik ook. Wat me wel opvalt is dat mijn tv-ontvanger wel aan gaat, ook al start ik met een andere bron.

Dus ik heb niet jouw probleem, maar wel dat een ander apparaat ook aan gaat.

De TV gaat aan maar schakelt NIET naar de Apple TV

Om uit te sluiten dat de Apple TV en de TV+ Box het toch net iets anders doen*: wat als je de televisie uitzet terwijl de Apple TV actief is, en daarna de TV+ Box aanzet?

Ik heb namelijk het volgende in mijn aantekeningen staan. Maar dat heb ik misschien alleen getest met schakelen tussen kabeltelevisie en HDMI (dus niet met schakelen tussen verschillende HDMI-apparaten):

Merk/type LG OLED48C24LA (HDMI CEC heet “Simplink”)
... ...
TV schakelt naar juiste HDMI bron bij inschakelen TV+ Ja

*) kleine kans, maar bijvoorbeeld: misschien wordt er wél goed omgeschakeld maar is de TV+ Box te eager om ook aan te gaan, waarna er weer teruggeschakeld wordt? Dat kun je ook nog testen door de TV+ Box los te koppelen nadat je de televisie uitgezet hebt terwijl die op HDMI 1 stond. En als dat zo is, dan een nog kleinere kans dat omwisselen van HDMI 1 en 2 ook nog iets uitmaakt.

(Trouwens: veel succes met je discussie met LG Support! 🤞 Ik ben ooit afgehaakt en het apparaat is teruggestuurd. Welk type LG heb je zelf trouwens?)

Het kan ook zijn dat KPN de box zo heeft geprogrammeerd dat hij bij alle CEC events aan gaat. Er zijn nogal wat events waarop je een box kan laten triggeren.

Daarnaast heeft het ook nog eens te maken met het HDMI device-id van je box. In theorie is die aan te passen dmv software, maar vaak zal die gewoon op 0.0.0.0 staan. Als andere apparaten dat ook hebben (dat in theorie ook daar aan te passen is), en de tv zendt een stream request naar dat adres, zullen meerdere apparaten daarop reageren.

De TV gaat aan maar schakelt NIET naar de Apple TV

Om uit te sluiten dat de Apple TV en de TV+ Box het toch net iets anders doen*: wat als je de televisie uitzet terwijl de Apple TV actief is, en daarna de TV+ Box aanzet?

@Arjan van B , als ik die sequence zou volgen krijg ik dit :

1.  ATV Aan
2. TV gaat aan
3. TV gaat naar voorlaatste HDMI ( kan dus 1,2, of 4 zijn ) 
4. AV- receiver gaat aan 
5. ATV Uit met AB van ATV
6. TV gaat uit
7. Receiver gaat uit
8. KPN TV kastje aan met KPN Remote 
9. TV weer aan
10. Av-receiver weer aan
11. TV geeft HDMI-2 ( ATV ) weer ipv HDMI-1

Merk/type LG OLED55B42A (HDMI CEC heet “Simplink”)
Gebruikte HDMI ingang

HDMI1 : KPN TV
HDMI2: Apple TV
HDMI3: AV-Receiver ( ARC )
HDMI4: Playstation

TV gaat aan bij inschakelen TV+ Ja
TV schakelt naar juiste HDMI bron bij inschakelen TV+ Nee
TV schakelt naar juiste HDMI bron bij bedienen TV+ Nee; afstandsbediening van TV+ Box bedient dan onzichtbaar de TV+ Box, maar TV schakelt niet om
TV+ gaat aan bij activeren HDMI bron Ja
TV+ gaat uit bij deactiveren HDMI bron/kiezen andere bron Nee (behoort feitelijk wel uit te gaan na enkele minuten niet de aktieve ingang te zijn)
TV gaat uit bij uitschakelen TV+ Ja, als de gebruikte HDMI ingang dan actief is
TV+ gaat uit bij uitschakelen TV Ja

Ik heb namelijk het volgende in mijn aantekeningen staan. Maar dat heb ik misschien alleen getest met schakelen tussen kabeltelevisie en HDMI (dus niet met schakelen tussen verschillende HDMI-apparaten):

(Trouwens: veel succes met je discussie met LG Support! 🤞 Ik ben ooit afgehaakt en het apparaat is teruggestuurd. Welk type LG heb je zelf trouwens?)

Zie hierboven heb jouw lijstje gekopieerd en aangepast. :)

Peter

Het kan ook zijn dat KPN de box zo heeft geprogrammeerd dat hij bij alle CEC events aan gaat. Er zijn nogal wat events waarop je een box kan laten triggeren.

@XS4-Arjan , in de LG TV WebOS software zit een instelling ingebakken dat deze altijd alle apparaten die op HDMI-CEC reageren inschakelt. Door 3 x mute snel in te drukken kom je in dat menu en kun je dat uitschakelen, maar dan reageert er NIETS meer en zet je effectief dus je hele SimpLink ( HDMI-CEC ) uit. 

Dat is de “oplossing” van LG tot dusver… :( 

Misschien dat er in de developer mode van de LG dan nog wat aan te passen valt. Ik heb daar niet echt uitgebreid naar gekeken. Enkel om te checken of het mogelijk was om de dev mode aan te zetten.

Misschien dat er in de developer mode van de LG dan nog wat aan te passen valt. Ik heb daar niet echt uitgebreid naar gekeken. Enkel om te checken of het mogelijk was om de dev mode aan te zetten.

Ik heb ook al even zitten zoeken naar verborgen menu’s en opties in de LG, maar feitelijk zou dat niet nodig moeten zijn. Als ze eenvoudig de standaard werkzaamheid van het HDMI-CEC protocol respecteren is het probleem opgelost. Het gaat fout omdat zij er een eigen draai aan moeten geven. Dit forum staat bol van de LG problemen…

Daarnaast loop je het risico dat LG een uitvlucht kan vinden in het feit dat jij met het developer menu bezig bent geweest. “Dat is daar niet voor” en “u heeft het probleem zelf veroorzaakt, geen garantie meer”… zo zijn ze wel…

Die garantie kan je sowieso niet claimen, want zij noemen het SimpLink en geen CEC. Dat het toevallig lijkt op CEC maar zich niet zo gedraagt zien zij als jouw probleem.

Het heeft bij LG duidelijk geen prioriteit.

Die garantie kan je sowieso niet claimen, want zij noemen het SimpLink en geen CEC. Dat het toevallig lijkt op CEC maar zich niet zo gedraagt zien zij als jouw probleem.

Het heeft bij LG duidelijk geen prioriteit.

Ik heb ook LG al gerapporteerd bij HDMI.Org voor het schenden van de licentie van HDMI.
Ben benieuwd of ze daar wat mee gaan doen.

Reageer