Beste Allen,
Sinds enige tijd heb ik een LG tv in huis. Mooi beeld, niets over te klagen, echter waar ik dagelijks mij druk over loop te maken is de wijze waarop LG het HDMI protocol geïmplementeerd heeft en dan met name het HDMI-CEC deel.
HDMI-CEC ?
HDMI-CEC is een onderdeel van het hele HDMI verbindingen systeem. een systeem wat de ouderwetste SCART moest vervangen. De SCART gaf analoge signalen door waar HDMI dat digitaal doet. Door die digitale verbindingen kan er veel meer met HDMI, zo kunnen er netwerk en data transporten doorheen lopen en dus ook besturingssignalen. Die besturingssignalen herkennen wij als eenvoudige gebruiker als we een toestel, wat op een HDMI poort is aangesloten, inschakelen. Als in alle apparaten dan het HDMI-CEC aan staat, dan babbelen al die apparaten met elkaar. Lekker makkelijk. Dat CEC staat dan ook voor Consumer Electronics Control.
Fabrikanten implementeren dit systeem, ieder onder hun eigen benaming, in hun producten.
Hierdoor proberen ze de indruk te wekken dat hun product alleen met hun systeem werkt, terwijl dit dus een wereldwijde standaard is. Bij LG noemt men het SimpLink.
Die benaming zou suggereren dat het Simpel is om een Link te maken, maar helaas zijn ze daar bij LG de weg kwijt geraakt in mijn beleving.
Waar gaat het fout ?
Stel ik heb de volgende set aan apparaten aangesloten op de diverse HDMI poorten.
HDMI-1 : KPN TV Kastje
HDMI-2: Apple TV
HDMI-3 : Av Receiver ( HDMI-3 is ook Audio Return Channel )
HDMI-4: Game console
Volgens de theorie van het HDMI systeem ( zie ook www.HDMI.org ) zou elk apparaat aan elke HDMI poort de TV moeten kunnen inschakelen. Door het betreffende apparaat met de afstandsbediening van dat apparaat in te schakelen, gaat de TV aan. Heb je dan ook een AV-Receiver aan HDMI-3 hangen, gaat die ook aan en komt het geluid via jouw Surround Set bijvoorbeeld, maar dat zou ook een Geluidsbalk kunnen zijn.
Als ik die proef op de som neem, kom ik echter bedrogen uit en ik zie in dit forum dan ook heel veel meldingen van mensen met een LG TV die tegen hetzelfde aan lopen.
LG TV WebOS Probleem
De LG TV met WebOS heeft, in de dieper weggewerkte instellingen in het menu, uiteindelijk een 2-tal keuzen.
Optie 1: Hoofdmenu weergeven bij inschakelen TV *
Optie 2: Laatste HDMI poort activeren.
(*=standaard )
Als je er voor kiest om die standaard optie 1 dus uit te schakelen, dan kom je automatisch in Optie 2 terecht. Dat het toestel aan gaat op de laatst gebruikte HDMI poort.
Heb jij slechts 1 device aan jouw TV hangen, bijvoorbeeld een KPN+ Ontvanger, dan werkt dit prima en kun je jouw TV zonder veel gedoe gebruiken.
Heb je echter, zoals in mijn voorbeeld, meerdere devices, dan loop je constant tegen de beperkingen aan die LG in zijn toestellen heeft verwerkt, namelijk dat hij steevast het voorlaatst gebruikte HDMI kanaal gaat activeren.
Effectief : Als ik eerst de KPN TV kast aan zet gaat het toestel aan.
Ik zet daarna het toestel uit en de TV gaat uit alsook de KPN TV kast.
Daarna zet ik. even later, de Apple TV Op HDMI-2 aan.
De TV gaat aan maar schakelt NIET naar de Apple TV, maar slingert uit zichzelf de KPN TV kast aan en negeert de opdracht om HDMI-2 te activeren en die bron te laten zien.
Ik ben inmiddels dus al aardig in een dikke discussie met LG dat er door hun implementatie van hun software, ernstige beperkingen opgelegd worden aan een internationaal standaard systeem wat er juist op gericht is om die beperkingen te elimineren.
Mijn vraag is dan ook ook :
Heb jij ook dezelfde ( vervelende ) ervaringen met jouw LG TV ?
Zo ja, laat eens horen welke en welk type tv jij hebt, zodat ik LG eens en lijst kan presenteren van toestellen die allemaal hetzelfde probleem hebben. Ik verwacht dat dit er heel erg veel zullen zijn. Helaas….
Groeten,
Peter