Skip to main content

1.136.5 / 0.26.24

  • Lipsync verloopt met de dag van 100 tot 280 ms. Herstarts maken niets uit.
  • Bij opnames schokt het beeld veelvuldig. Het lijkt op "frame skipping"

Apperatuur : 

Denon AVC-X6500H aangesloten op lg OLED65C8PLA tv via Hdmi eArc. Alle apparaten zijn aangesloten op de receiver via Hdmi in. Lipsync op tv en receiver uitgeschakeld. Op de receiver inschakelen helpt niet. Zowel audio als video wordt door de receiver 1:1 doorgegeven. Dus geen conversie of scaling. Op de tv box staat audio op passtrough : wordt ongewijzigd doorgegeven. Dus de bron wordt 1:1 doorgegeven aan de receiver. Hierdoor concludeer ik dat, aangezien de receiver nog nooit problemen heeft gegeven, ook mij vorige receivers niet, dat de oorzaak de KPN box is! Hierover is volgens mij ook geen twijfel!

Net nog op NPO 1 lipsync van 120 ms naar 280 ms moeten zetten. Herstart maakt niets uit.

Ter info nogmaals. Heb nog nooit een apparaat aangesloten gehad waarbij lipsync een issue was icm. mijn receiver of vorige receivers. Zelfs niet de Vip5202.

 

Deze vraag heb je ook in een ander topic gesteld.

Zie ook hier, daar heb ik al antwoord gegeven.

  

@FrankieV040

 

Wat je kan doen is:

Zet hem aan.

Houd de kpn toets rechtsboven op de ab ingedrukt totdat je een popup scherm krijgt.

kies voor opnieuw opstarten. 

 

P.S.

Hoe heb je de tijd gemeten?

Dit is minder dan een seconde.😉

 

 


Deze vraag heb je ook in een ander topic gesteld.

Zie ook hier, daar heb ik al antwoord gegeven.

Joop, ik snap jou antwoord niet helemaal in dat andere topic?

Hoe heb je de tijd gemeten? 


Ik heb het nogmaals gelezen.

Je kies deze tijd, mijn excuus. 


Hoi @FrankieV040, welkom bij onze community, kun je het ook eens testen zonder je receiver? En met je TV ontvanger direct op de TV met daarop de receiver aangesloten?


Dat zou ik wel willen doen, maar bij mij is alles ingebouwd. Kan niet bij de voeding en de hdmi kabels zonder de kast van de muur te schuiven. Sorry, maar dat is erg veel werk. Buiten dat hebben aan deze receiver meerdere apparaten gehangen, waarbij dit lipsync probleem nooit heeft voorgevallen. Zelfs niet met de Vip5202. Er hangt een Intel Nuc aan een hdmi poort om media te streamen en dit gaat geheel foutloos. Jullie moeten de problemen toch echt in jullie eigen box zoeken. Nogmaals sorry.


Ik mag schijnbaar bij een Product update niet zeggen dat het lipsync probleem niet is opgelost. Dan doe ik het hier maar.

Met  product update 1.139.0 is het lipsync probleem niet opgelost. Audio en beeld moet zowat iedere dag ge-sync worden. Steeds van 120 ms naar ongeveer 200 ms en weer terug.


Ik mag schijnbaar bij een Product update niet zeggen dat het lipsync probleem niet is opgelost. Dan doe ik het hier maar.

Zoals je de moderator daar vermelde, is de product update daar niet voor bedoelt.😉

 

Het kan ook aan de manier van aansluiten liggen.

Beste is:

DIW7022 KPN tv+ box) met HDMI naar LG HDMI 1 ingang

Denon met HDMI op LG HDMI 2 eARC

 

Gebruik je goede HDMI kabels? 


Vreemd om je receiver op de manier te gebruiken die jij aangeeft. Ik begrijp wel waarom je dit zegt.

Receiver is het middelpunt van je installatie waar je alle apperatuur met HDMI kunt aansluiten. Wat als ik nog een box wil aansluiten? Ook weer in de tv? Nogmaals de receiver geeft alles, video en audio 1:1 door, zonder enige conversie en is bedoeld om aan te sluiten zoals ik gedaan heb.

Waarom heb ik dit probleem alleen bij de KPN + box? En waarom wijzigd de sychronisatie steeds? Probleem heb ik nooit eerder met niet één ander box gehad!

De hdmi kabels zijn : Audioquest Pearl 48 Gbps 8k/10k -  8k60hz/4k120hz.


@FrankieV040 

Bij tv kijken is de tv het middelpunt.

Vandaar dat de tv ontvanger bij voorkeur op de tv wordt aangesloten en bij voorkeur op HDMI 1

De soundbar (de meeste mensen gebruiken die bij tv) gaat dan via HDMI 2 eARC.

 

Als je de tv ontvanger op de receiver aansluit en via de receiver het beeld gaat, moet deze op HDMI 1 worden aangesloten (dus in dit geval niet op de eARC)

 

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is een mediabox en dat is heel wat anders dan de vorige KPN tv ontvangers.

 

Vroeger was inderdaad de receiver het middelpunt.😉😊


De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is een mediabox en dat is heel wat anders dan de vorige KPN tv ontvangers.

De “oude” TV ontvangers zijn mijns inziens ook mediaboxen.

 

Bij tv kijken is de tv het middelpunt.

Vandaar dat de tv ontvanger bij voorkeur op de tv wordt aangesloten en bij voorkeur op HDMI 1

De soundbar (de meeste mensen gebruiken die bij tv) gaat dan via HDMI 2 eARC.

Mijn voorkeur gaat uit om de TV+ Box met een Toslink optische kabel rechtstreeks op de soundbar, geluidsinstallatie of home cinema set aan te sluiten zodat de televisie niet aan hoeft te staan als er naar de radio geluisterd wordt.


De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is een mediabox en dat is heel wat anders dan de vorige KPN tv ontvangers.

De “oude” TV ontvangers zijn mijns inziens ook mediaboxen.

ma set aan te sluiten zodat de televisie niet aan hoeft te staan als er naar de radio geluisterd wordt.

 

Hier ben ik het 100% mee oneens.

Ze hebben wat app's maar probeer er maar eens een eigen app op te zetten.

Nee, ik zie de “oudere” KPN tv ontvangers echt als een tv ontvanger die toevallig wat extra kan.


 

 

Bij tv kijken is de tv het middelpunt.

Vandaar dat de tv ontvanger bij voorkeur op de tv wordt aangesloten en bij voorkeur op HDMI 1

De soundbar (de meeste mensen gebruiken die bij tv) gaat dan via HDMI 2 eARC.

Mijn voorkeur gaat uit om de TV+ Box met een Toslink optische kabel rechtstreeks op de soundbar, geluidsinstallatie of home cinema set aan te sluiten zodat de televisie niet aan hoeft te staan als er naar de radio geluisterd wordt.

 

Prima, iedereen heeft zo zijn eigen methoden. 😉


joop2011 schreef:

Nee, ik zie de “oudere” KPN tv ontvangers echt als een tv ontvanger die toevallig wat extra kan.

Precies en dat is wat anders dan

joop2011 schreef:

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is een mediabox en dat is heel wat anders dan de vorige KPN tv ontvangers.


Als jullie de garantie geven dat het lipsync probleem over is sluit ik het zo aan. Maar die garantie gaan jullie mij niet geven denk ik.

Het feit dat de sychronisatie steeds verloopt zegt al genoeg. Kan hem om 18:00 uur syncen, dan is het om 23:00 weer mis.

Buiten dat heb ik al meerder mediaboxen gehad, ook android, nvidia etc. die alle zo worden en zijn aangesloten en nog nooit een lipsync probleem heb gehad!

Laten we het zo afspreken, ik sluit het zo aan en als het niet werkt krijg ik van jullie 2 jaar gratis KPN. 😂


 

Vroeger was inderdaad de receiver het middelpunt.😉😊

1. De gouden regel: Sluit de geluidsset rechtstreeks aan
Als het mogelijk is om de mediabox rechtstreeks aan te sluiten op een versterker, receiver of soundbar heeft dit altijd de voorkeur. De meeste merken adviseren dit zelf ook. Voor een soundbar is de keuze soms wat beperkter, hoewel dit op de nieuwere modellen steeds uitgebreider wordt.

2. Het nadeel van geluid doorlussen via de televisie
Bij het doorlussen van het geluid via de mediabox > televisie > audioset gaat vaak het dolby geluid verloren. Ook is vaak de spdif- of toslink-aansluiting op de tv Dolby Digital 2.0 in plaats van 5.1. Vermoedelijk kiest de fabrikant hier voor, omdat HDMI de norm is voor diverse audio formats. De soundbar is hierop vaak een uitzondering omdat deze vaak rechtstreeks op de tv wordt aangesloten.


Lipsync is nog steeds een probleem. Settings nu van 0 tot 120 ms. Iedere dag is het weer anders. In een eerdere versie leek het even stabiel, maar nu weer iedere dag “schroeven”.

TIP :

Misschien is het handig een snelknop te maken om de “audio vertraging” in te stellen, zodat meteen het groene menu onder in het beeld verschijnt, zonder dat het beeld en geluid geheel verdwijnt. Dat vind mijn vrouw niet zo fijn! Dan kun je gewoon doorkijken als je de vertraging in moet stellen. Maar beter is natuurlijk om het probleem voor eens en altijd op te lossen.


Hoi @FrankieV040, ik had dit topic even uit het oog verloren. Wat vervelend dat je dit nog steeds zo ervaart.
Wat ik in mijn eerdere reactie noemde kan hierin wel een hoop uitmaken. Met de update van Maart zou dit issue ook een stuk minder moeten spelen, had je je ontvanger al eens een frisse start gegeven?


Frisse herstart iedere paar dagen. Dit zou ook niet nodig moeten zijn!

Wat jij eerder suggereerde, om de box aan de tv te hangen is voor mij absoluut geen optie. Is bij alle mediaboxen die ik eerder heb gehad ook nooit eerder nodig geweest. Dit is mijn 3e receiver in 30 jaar en heb nooit eerder lipsync problemen gehad. 100%, de oorzaak ligt bij jullie!