Skip to main content
Beantwoord

Lipsync niet goed op hogere kanalen op DIW7022

• January 18, 2026
  • 4 reacties
  • 31 keer bekeken

De lipsync op deze ontvanger is een drama, ongeveer vanaf het zendernummer waar Discovery start loopt deze soms meer soms minder ongelijk. Het maakt hierbij niet uit of ik het geluid richting de TV afspeel via HDMI of via de audio installatie. Als ik het via instellingen gelijk laat lopen op een kanaal als Discovery, dan loopt het op de lagere kanalen niet meer gelijk. Ik heb de laatste versies van de software geinstalleerd. Is al tijden zo, ik dacht zal het nu maar eens melden. Het is al een een ontvanger die zeer gebruiks onvriendelijk is, maar dit zorgt ervoor dat ik overweeg ermee te gaan stoppen. Is via deze weg een oplossing beschikbaar? 

Beste antwoord door Arjan van B

Wat als je bij de lagere zendernummers even pauzeert? Begint het probleem op die zenders dan ook?

Niet dat ik een oplossing heb (hooguit een workaround), maar ik vraag me af of het verschil misschien zit in het zogenaamde “multicast” (gebruikt voor live kijken bij de meeste zenders) en “unicast” (gebruikt bij pauzeren/terugkijken/opnames, en live kijken bij minder bekeken zenders). Als je een keer pijltje omlaag drukt om de informatiebalk te zien, dan zie je “LIVE” (hoofdletters) voor multicast, of “Live” voor unicast.

Standaard staat de TV+ Box op stereo. Heb je dat wel eens veranderd?

4 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 18, 2026

Wat als je bij de lagere zendernummers even pauzeert? Begint het probleem op die zenders dan ook?

Niet dat ik een oplossing heb (hooguit een workaround), maar ik vraag me af of het verschil misschien zit in het zogenaamde “multicast” (gebruikt voor live kijken bij de meeste zenders) en “unicast” (gebruikt bij pauzeren/terugkijken/opnames, en live kijken bij minder bekeken zenders). Als je een keer pijltje omlaag drukt om de informatiebalk te zien, dan zie je “LIVE” (hoofdletters) voor multicast, of “Live” voor unicast.

Standaard staat de TV+ Box op stereo. Heb je dat wel eens veranderd?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2026

ik zal hier eens naar kijken, kan met niet voorstellen dat KPN hier geen weet van heeft dus los het dan gewoon op zou ik zeggen. maar wel bedankt voor de tip !

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Wij hebben dit in het vizier ​@Hendrik6073 maar er zijn nog teveel variabelen om te zeggen waar het zit. Ik zie dit ook niet bijzonder veel voorbij komen. ​@Arjan van B noemt al een paar goede tips. Kun je ook toelichten wat voor apparatuur je precies gebruikt en hoe je alles aangesloten hebt zitten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 3, 2026

Wij hebben dit in het vizier ​@Hendrik6073 maar er zijn nog teveel variabelen om te zeggen waar het zit. Ik zie dit ook niet bijzonder veel voorbij komen. ​@Arjan van B noemt al een paar goede tips. Kun je ook toelichten wat voor apparatuur je precies gebruikt en hoe je alles aangesloten hebt zitten?

Ja ik zal binnenkort even de precieze configuratie posten