Skip to main content

Mijn geluid loopt achter op het beeld. Met alle instellingen die te maken zijn is dit niet op te lossen. Je kunt in je tv, in de KPN box en in de aangesloen soundbar niet achterlopend geluid corrigeren in de min. Alles en iedereen gaat er van uit dat geluid voor loopt op het beeld maar bij de KPN is dit juist andersom. 

Wanner gaat KPN dit oplossen? Ik krijg vanwege een fout gemaakt bij de KPN geen nieuwe apparatuur omdat hoegenaamd mijn abbonement nog loopt tot februari 2024. Ik heb daar niet om gevraagd maar KPN helpt mij niet verder.

Hoe lossen we dit op?

Hi @RonV61! Welkom op het forum. Dat klinkt inderdaad niet als fijn kijken. Ik help je er graag bij. 

Wil je om te beginnen laten weten hoe alles is aangesloten? Specifiek op welke HDMI poort de HDMI kabels zijn aangesloten. En of je gebruikmaakt van Toslink.

Vaak is hiermee namelijk winst te behalen. 

Kijk ook op onze kennisbankpagina over geluidsinstellingen op TV+. Daar staat alles nu als het goed is op “Automatisch”. Door dit op “Passthrough” te zetten stuurt de TV+ Box het geluid direct door naar je soundbar. Ook dit kan een oplossing zijn. 


Hallo Bram. Ik ga mijn best doen. Vanuit mijn meterkast waar modem V10 staat deze bekabeld aangesloten op een superwifipunt. Door de lucht 5m verderop naar ontvangend superwifi punt. Vanuit dit punt bekabeld naar KPN TV box

De KPN TV box is met een Oehlbach ultra high speed HDMI kabel 1,5m verbonden met onze nieuwe tv op HDMI poort 1.

De eARC HDMI poort 3 van de tv is rechtstreeks verbonden met de soundbar.

Tv, Samsung QE55S93 model 2023

Soundbar, Samsung HW-Q800C

Maar ook zonder soundbar loopt alleen tv geluid voor op het beeld. Ook soundbar optisch aansluiten heeft geen effect.

Ook al diverse keren de volledige procedure doorlopen zoals aangeboden door KPN via de app. Dus alle software opnieuw in KPN box laden. Wifi punten controleren op groen zijn etc.


Ik maak bij mijn weten geen gebruik van Toslink. Zal evdn moeten nakijken wat je daarmee precies bedoelt.


Dus wel Toslink gebruikt maar ben overgeschakeld op de HDMI via eARC poort 3


Misschien ook belangrijk om te weten. Mijn dochter heeft een heel andere KPN tv box met ingebouwde wifi, een ingebouwde chromecast etc. Daar zijn veel van de instellingen zoals in je link uitgelegd wel te maken. Met onze box zie ik die mogelijkheden niet. Ja, er zijn wel wat dingen in te stellen maar veel minder dan bij het model wat ze onlangs heeft ontvangen. Ik krijg dat helaas niet om reden dat KPN mijn account heeft verwisselt met die van mijn dochter op een heel ander adres dan waar wij wonen. KPN zegt dat ik nu eerst mijn periode moet uitzitten tot volgend jaar om voor nieuwe spullen in aanmerking te komen.

Op onze vorige oude tv hadden we met deze box hoopjes kleur problemen. Nu uiteindelijk een QD OLED tv gekocht maar geluidsproblemen die ik niet kan oplossen.


@RonV61 begrijp ik uit je laatste bericht goed dat je geen gebruik maakt van de KPN TV+ Box

Wil je in dat geval nog laten weten welke tv-ontvanger je wel gebruikt?

Maar ook zonder soundbar loopt alleen tv geluid voor op het beeld. Ook soundbar optisch aansluiten heeft geen effect.

Hoe staan de instellingen voor geluid op de Samsung TV? Via deze instellingen voor geluid op de Samsung televisie kan je die aanpassen. Zowel vooruit als achteruit. 


Hallo Bram. In ieder geval vind ik in jou een luisterend oor. Alvast bedankt hiervoor.

Wij hebben hier in huis de volgende TV ontvanger staan:

ARRIS

VIP5202 KPN F1371J46500

Serial No. M92110P35234

849042

Dit zijn zo een beetje alle gegevens van het plaatje aan de onderzijde.

Gr. Ron


@RonV61 het moet gewoon opgelost. 😉

De VIP5202 heeft ook enkel de mogelijkheid om geluidsvertraging in te stellen. Maar niet andersom. Dus moeten we het alsnog in de tv zoeken. 

Als je op de tv-ontvanger naar de instellingen gaat en daar kiest voor “Geluid", maakt het dan nog uit of de geluidsprioriteit op “Dolby”, “Auto” of Stereo staat?

Wil je daarnaast nog kijken of er geluidsvertraging is in te stellen via de Samsung tv? Als je daarbij hulp nodig hebt, bel dan 088-9090100. Dat is het nummer van de klantenservice van Samsung Nederland. 


Hallo Bram. Zelf zou ik dus eerder de nieuwe tv ontvanger toegestuurd krijgen. Maar KPN doet dat nu niet omdat er dus blijkbaar een nieuw abonnement is afgesloten als gevolg van een door KPN gemaakte fout. Verwisseling van account van mijn dochter en dat van mij. Als gevolg van een echtscheiding heb ik haar zaken behartigd. Ook als nieuw lid van de KPN familie. Door die fout kreeg ik nieuwe apparatuur in huis. Niet mijn dochter. Mijn oude tv box zou na een aantal dagen door KPN buiten spel worden gezet. Hemel en aardd moeten bewegen om dit uiteindelijk terug te laten zetten naar mijn oude instellingen. Ik kan nu niet meer naar 100Mb incl nieuwe tv box door die fout tenzij ik mijn abonbement ga verhogen No way dus.  Dus ook de tv box +. Echter, mijn oude tv kon bepaalde zaken niet aan en is mijn abonnement teruggezet. Nu heb ik een spik splinter nieuwe QD OLED tv en wil vooruit maar kan niet. Ook in januari al met persoonlijk contact KPN naar instellingen gekeken maar niets hielp. Menselijke gezichten hadden 30 dagen onder de hoogtezon gelegen. Nogmaals, ik wil vooruit maar krijg beeld en geluid niet synchroon. TV al op pass through gezet etc. Als ex meet- en regeltechnicus E&I denk ik wel alle instellingen geprobeerd te hebben. Ook volledige fabrieks reset diverse malen uitgevoerd om van scratch af aan te beginnen.


@RonV61 het klinkt alsof er binnen korte tijd veel gebeurd is. Als ik bij de verdere afhandeling daarvan kan helpen hoor ik het graag. Maar ik zou eerst willen kijken of we dit lipsync probleem kunnen oplossen. 

Ik ben van mening dat we genoeg zelf dingen hebben nagekeken. Ik heb genoeg vertrouwen in je kunnen om niet bang te zijn dat je iets gemist hebt. Ik wil daarom graag een ticket aanmaken voor de technische dienst. 

Daarvoor heb ik nog wel je gegevens nodig. Zou je in je profiel je klantnummer in willen vullen? Dan zet ik het voor je door. 


Hallo Bram. Gegevens zijn ingevuld op mijn Profiel pagina. Alvast bedant voor de moeite die je voor ons doet.


Hi @RonV61! Ik heb een serviceticket voor je aangemaakt. Op basis daarvan neemt eerst nog een expert op afstand contact met je op. Die gaat nog een paar dingen ter controle met je doornemen. Wel heb ik die ook laten weten wat we allemaal al gedaan hebben. Deze persoon heeft ook een linkje naar het topic van me gekregen. Daarmee voorkomen we dat je alles nog 3 keer door moet nemen. 😉


Beste @RonV61 en @Ricky d 

Ik ben met dit probleem al bijna een jaar bezig, en helaas is dit nog niet opgelost, zie ik hier.

Ik heb 3 tv+ boxen in huis.

Twee staan op 1080P en stereo en die doen het goed. Eén is op 4K en dolby, die heeft al bijna een jaar hetzelfde probleem als die van jullie. Ik ben bang dat de hardware van het kastje niet krachtig genoeg is.

Ik heb de app op de tv geinstalleerd en dat werkt allemaal wel, daarnaast heb ik ter vergelijk ook Nokia 8010 google tv kastjes besteld met de app en dat werkt ook allemaal goed. 

Aan de ene kant ben ik blij dat ik nu na bijna een jaar zie dat meer en meer mensen er last van blijven hebben, aan de andere kant vind ik het wel sneu dat het probleem nog steeds niet is opgelost. En de oplossingen hier geboden bieden helaas geen soelaas en dus haken mensen af voor een oplossing zoeken.

Inmiddels heb ik alle kastjes uit het huis in de doos gestopt en alles vervangen met Nokia's 8010 en in de woonkamer kijk ik via de google tv op de tv.

Daarnaast had ik ook de lage volume problemen die dan niet waren bij streamingdiensten, die ook weer niet of wel lipsync waren. Dus ik heb een aardige slepende ergernis eraan overgehouden.

Enfin, ik heb de strijd opgegeven en wacht geduldig af tot ze de app beter maken en de kastjes zo langzaam aan uit de handel verdwijnen (gaat toch wel gebeuren), maar voor jullie hoop ik dat er een oplossing komt (nieuwe betere kastjes of zoiets, maar dan zou KPN eerst moeten toegeven dat de kastjes onderschaalt zijn en dat zullen ze niet snel doen).

 

Ik heb helaas niet jullie antwoorden, maar wel de gedeelde ergernis, hopelijk worden jullie wel geholpen.

Fijn uiteinde en de beste wensen!


Beste @Vit303  bedankt voor je commentaar en tips. Ik heb de kpn app geïnstalleerd, maar helaas is de beeldkwaliteit niet gelijk.

Ik zie geen andere oplossing dan kpn deze kastjes laat vervangen door kastjes die wel geschikt zijn voor 4k tv's. Heel frustrerend om abonnement te moeten betalen voor iets dat niet werkt.

 


@Bram_ allereerst de beste wensen 2024.

Kan jij iets betekenen voor de abonnees ( incl mezelf) die het lipsync probleem hebben? Het is heel frustrerend als je belt met de klantenservice en ze lopen elke keer de instellingen met je door en toch  wordt het probleem niet opgelost. Heb 2 keer gehoord dst ze het raar vinden dat door de aanpassingen in de instellingen van de tv+ box het probleem niet opgelost wordt. Ik zou zeggen stuur een monteur langs die issue zelf kan constateren. Zoals @Vit303 ook zegt zijn de huidige kastjes niet geschikt voor 4k tv toestellen. Bedankt alvast en hoop dat  KPN snel met een oplossing komt.


Ik was gisteren erg op bezoek.

Zij hebben Odido.

Wat mij opviel dat lipsync bij Odido nog slechter is dan op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

 

Overigens, hoort het op de DIW7022 onder alle omstandigheden uiteraard goed te werken.

Ik kijk al uit naar de volgende update. 😉

 

@Ricky d 

Bij ons werkt hij perfect op onze LG OLED 4K tv.

Dus wat bedoel jij met dat ze niet geschikt zijn?

Een goede HDMI kabel (wij hebben een goede 8K kabel) is daarbij heel erg belangrijk.


Ik heb de app op de tv geinstalleerd en dat werkt allemaal wel, daarnaast heb ik ter vergelijk ook Nokia 8010 google tv kastjes besteld met de app en dat werkt ook allemaal goed. 

>...]

Inmiddels heb ik alle kastjes uit het huis in de doos gestopt en alles vervangen met Nokia's 8010 en in de woonkamer kijk ik via de google tv op de tv.

Vraagje: heb je met de Nokia 8010 (ik heb zelf nVidia Shield, is vergelijkbaar denk ik) het lipsync probleem kunnen oplossen? En maak je dan wel gebruik van multicast, of wordt het dan gewoon een unicast stream? Het laatste is een nadeel lijkt me?


@Optimist1965 en @Vit303 

Elders op dit forum heb ik gelezen dat KPN Android 12 tv erop gaat zetten.

De verwachting is, dat er dan veel problemen worden opgelost. 


@Ricky d ,

Dat klopt, als je de app gebruikt dan lever je in op beeldkwaliteit. Maar ik kijk liever ontspannen naar de tv zonder mij continu te storen aan de lipsync problemen. Ik kan er gewoon niet naar kijken zonder mij eraan te storen.

Daarnaast gaan via de andere streamings apps wel alles gewoon via 4K en dolby, dus als wij een film of wat anders kijken is er geen probleem.

Daarnaast gaat de audio wel goed met de app dus 1080p met dolby voor gewoon tv kijken vinden wij wel te behappen totdat de problemen opgelost zijn bij KPN.

Inmiddels bijna alles al eens vervangen; TV, Soundbars, kabels, optic geprobeerd HDMI ga maar door maar helaas.

Het enige wat overblijft is het KPN kastje, die heb ik ook al vaker omgewisseld (we hebben er 3). Ik ben echt van mening dat de kastjes van KPN het gewoon niet aan kunnen en ze de codering en decodering gewoon niet goed afhandelen. De Nokia's kastjes die we nu hebben hebben meer geheugen en opslag en prima SOC's dus daar merk je echt wel het verschil in soeplesse.

Maar de belangrijkste reden is toch wel dat ik vind dat KPN een product moet leveren wat werkt in elke situatie (het Windows probleem). En bedrijven moeten eens stoppen huishoudens te gebruiken als ontwikkeltuin voor hun eigen plezier.

Ik heb inmiddels alles vervangen van KPN (router, tv kastjes), en het werkt heerlijk soepel allemaal, met in elke ruimte dezelfde afstandbediening en hetzelfde menu. Precies zoals ik het wil, zo hoort het. Het is namelijk mijn huis en niet die van KPN.

 

Groeten en beste wensen.


Dank je wel voor deze uitgebreide toelichting @Vit303 !

 

 Ik wens je alle goeds in dit nieuwe jaar.


@Optimist1965 

Zie ook hierboven,

De Nokia maakt gebruik van de app, dus je levert wel in op beeldkwaliteit. Maar het audio (Dolby) probleem is volledig weg! en ook nog eens toepasbaar op elke situatie.

Als je toch TV in 4K wilt kan je er ook voor kiezen een gewoon internet abbo van KPN te nemen, met inderdaad een Nokia (+2) of NVidia shield systeem waarop je NLZiet zet en andere streamingdiensten. Ben je in the end waarschijnlijk nog goedkoper uit (TV kastje kost ook weer huur, verdienmodel KPN, vandaar ook verschil in beeldkwaliteit).

Multicast/ unicast is met genoeg bandbreedte niet zo'n heel groot probleem.

Plus in ons huis ligt 10G netwerk met vLan en QoS inrichting, dus is hier niet echt een nadeel. De Nokia's zitten op 10G netwerk, plus storage en maar één PC. Alle mobiele apparaten plus camera's zitten op WiFi 6 Mesh netwek en de verlichting loopt op een eigen wifi (Zigbee). 

Zo hebben wij gewoon geen last van congestie dus bij ons speelt het niet. We kunnen makkelijk alle kastjes tv/ streaming kijken, gamen en daarnaast nog gewoon internetten en videobellen, zonder stotteren, klagen of wat dan ook.

Maar volgens mij gaan de Nokia's via Multicast als ik zo even in de router monitoring kijk. Ik kan wel eens sniffen? Als je echt geïnteresseerd bent.


@joop2011 

Thnx!

Ben benieuwd.

tegen die tijd sluit ik de kastjes weer eens aan en zal ik weer testen.

Zal ik dan ook feedback geven alhier.


@joop2011 ik heb 2 jaar geleden een ultra speed hdmi kabel gekocht (voor de vorige 4k ontvanger van KPN). Nu heeft KPN mij aangeraden om de hdmi kabel te gebruiken die bij het installatiepakket zit. Conclusie is dat  met of zonder de bijgeleverde hdmi kabel de issue niet verhopen is. Het zou mooi zijn als er android 12 op de kastjes wordt geïnstalleerd.


@Ricky d 

Als je een goede HDMI kabel hebt, kan je die het beste gebruiken.

Ik gebruik een 8K 3 meter HDMI kabel en dat werkt perfect.


Vorige week belde ik met KPN. Mij os verteld dat een andere optie zou kunnen zijn, de snelheid te verhogen van 100 Mbit/s naar 200 Mbit/s. Dat er wellicht het lipsync probleem hiermee verholpen zou kunnen worden. Isñn hoeverre zou een hogere internetsnelheid helpen?

 


Reageer