Skip to main content
Beantwoord

Live TV via NPO Start app doet het ineens niet meer

• April 13, 2026
  • 47 reacties
  • 920 keer bekeken

Toon eerste bericht

47 reacties

• April 17, 2026

Bijzondere ontwikkeling. Ondanks dat het NPO app is, hoop ik niet dat dit een geldkwestie is tussen NPO en KPN. 

Ik denk eerder dat ze bij NPO dachten dat het uitschakelen efficiënter is, omdat alle zenders te zien zijn via KPN zelf. Maar dat ze de regionale zenders toch over het hoofd hebben gezien. 

De regionale kanalen zijn ook te zien bij KPN. Althans degene die kpn moet leveren. 

Kortom effectief gaat het om NPO 2 Extra (pluspakket)  en de regionale kanalen die niet grenzen aan de eigen provincie. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Ik vind het apart dat tot nu toe alleen KPN ontvanger gebruikers van NPO geblokkeerd zijn. Van andere provider met Android TV ontvanger (Odido, Delta, SKV...) horen we geen klachten. Overigens zijn van de nieuwe NPO App v1.42.0 verschillende varianten voor Android TV <11 en Android TV >12. De andere provider hebben allemaal nieuwere Android TV versies, heeft KPN abonnees met Soundbox ook last van? Anders moeten ze de oude App v1.41.3 van 3 maart installeren, dan werkt NPO Start weer.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 18, 2026

heeft KPN abonnees met Soundbox ook last van? 

Twee dagen geleden geprobeerd en op de SB is het probleem ook.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 18, 2026

Waarom verbaasd me dat nou niet ​@ikheetjeff .

Echter wordt de Soundbox niet streaming only verhuurd. Dus dat is voor dié gebruikers nu een flink nadeel. 

• April 19, 2026

Waarom verbaasd me dat nou niet ​@ikheetjeff .

Echter wordt de Soundbox niet streaming only verhuurd. Dus dat is voor dié gebruikers nu een flink nadeel. 

Waarom? Juist de klanten die een box als streamonly afnemen hebben hier de grootste hinder van.

Ik kan mij niet indenken welk voordeel het de NPO geeft, om speciaal voor de KPN Android boxen een restrictie in te bouwen. Er vanuit gaande dat de NPO de app ontwikkeld en beheerd.

Het verbaasd mij wel dat het vrij lang duurt voor hier een verdere uitleg over is gekomen vanuit KPN.

Ik schreef in een eerdere reactie wel dat KPN niks hoeft op te lossen maar daar kijk ik nu toch iets anders tegenaan. Maar KPN kan alleen iets oplossen als ze zelf verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en beheer van de NPO app. En bijna overal wordt vanuit KPN geschreven dat de diensten zelf de apps moeten aanleveren. En met Android is dat helemaal het geval.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 19, 2026

Ik schreef in een eerdere reactie wel dat KPN niks hoeft op te lossen maar daar kijk ik nu toch iets anders tegenaan. Maar KPN kan alleen iets oplossen als ze zelf verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en beheer van de NPO app.

KPN (samen met NPO) moet dit probleem oplossen, aangezien NPO Start ons door de strot geduwd wordt. Probeer de app maar eens te verwijderen, bij iedere koude herstart (of firmware-update) wordt deze app, samen met andere voorgeïnstalleerde apps, gewoon weer teruggezet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 19, 2026

Kan het ook aan de verouderde Android versie liggen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 19, 2026

Kan het ook aan de verouderde Android versie liggen?

Nee, op mijn Amazon Stick (Android TV 11) werkt NPO Start nieuwste versie probleemlos. Op SoundBox (Android TV 12) werkt NPO Start nieuwste versie weer niet.

• April 19, 2026

.

. Probeer de app maar eens te verwijderen, bij iedere koude herstart (of firmware-update) wordt deze app, samen met andere voorgeïnstalleerde apps, gewoon weer teruggezet.

Dat geldt voor alle voorgeïnstalleerde apps op deze box in tegenstelling tot 'gewone' AndroidTV/GoogleTV mediaspelers. Het beperkt zich niet tot de kpn boxen ook op mijn telefoon van Nokia is bijvoorbeeld Netflix niet permanent te verwijderen.

Je schrijft in je andere reactie dat NPO Start niet werkt op de Soundbox, je zal daarmee puur de live kanalen bedoelen. Of bedoel je dat met de nieuwste versie anders?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 19, 2026

@Rowi. 

Het verbaast me niet dat ook in de Soundbox de zenders weg zijn in NPO Start. Dat is ook een provider ontvanger (zie tekst npo app).

Ik hoop echter voor de streaming only kijkers dat de zenders terugkomen. 

En een beetje voor mezelf. Want via de Samsung kan ik alleen de 6 npo zenders krijgen in de app. En niet omroep Gelderland waar m'n moeder woont. Dat was met npo start in de DIW7022 de laatste maand juist wel makkelijk. 

Wel vreemd dat Jarco er nog niet over geschreven heeft....

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 19, 2026

Het beperkt zich niet tot de kpn boxen ook op mijn telefoon van Nokia is bijvoorbeeld Netflix niet permanent te verwijderen.

Dit kan, maar omdat zulke Apps als system app declareert zijn, moet je via ADB verwijderen. In tegenstelling tot Smartphones, check KPN ontvanger bij ieder koude start (stroom uit of bij KPN toetst lange drukken) of deze Apps nog aanwezig zijn, en weer terug zetten.

Je schrijft in je andere reactie dat NPO Start niet werkt op de Soundbox, je zal daarmee puur de live kanalen bedoelen. Of bedoel je dat met de nieuwste versie anders?

Nieuwste versie (1.42.0) van NPO Start, de oude versie 1.41.3 werkt nog gewoon. Op de Soundbox met Android TV 12 werkt de 1.42.0 versie ook niet volgens

Twee dagen geleden geprobeerd en op de SB is het probleem ook.

Dus alle KPN ontvangers met Android TV hebben de blokkade door de nieuwste NPO Start versie.

• April 19, 2026

Dus versie 1.41.3 is de huidige versie op de KPN boxen, dan is deze versie speciaal gemaakt voor de KPN boxen. Zelfs als er wel een nieuwere versie komt zullen de live kanalen bijna zeker niet werken. Kortom dit is echt iets tussen KPN en de NPO. 

@PeterG dan begreep ik waarschijnlijk verkeerd welke groep je met 'die' klanten bedoelde in onderstaande zin.

"Echter wordt de Soundbox niet streaming only verhuurd. Dus dat is voor dié gebruikers nu een flink nadeel. "

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 19, 2026

Ik bedoelde dus (en dat lees ik er nog steeds uit)

"Echter wordt de Soundbox niet streaming only verhuurd. Dus dat er geen zenders in npo start zitten is voor de streaming only gebruikers nu een flink nadeel. "

Dus versie 1.41.3 is de huidige versie op de KPN boxen

Nee. Ik heb op de DIW7022 dezelfde versie npo start als op de Nokia 8000 en de Chromecast Google-TV 4k. Dat is overal versie 1.42.0

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 19, 2026

Op DIT moment is er wel een live stream met wielrennen via NPO START. 

Is ook beschikbaar via de NOS app.

• April 19, 2026

Versie 1.42.0 werkt dus wel op de DIW7022 behalve dan de live kanalen.( ik kan het natuurlijk zelf ook opzoeken, maar ik gebruik de stream apps niet op de kpn  box)

Nos live staat los van de NPO live kanalen programma's via NOS live zijn meestal niet te zien via de reguliere NPO kanalen.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • April 20, 2026

Ik denk dat het een fout is in versie 1.42.0

Ik heb momenteel nu de Bèta versie 1.43.0 en ik kan alle TV zenders incl. regiozenders Live zien op de TV+ box.

Zie hieronder:

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 20, 2026

Ik heb momenteel nu de Bèta versie 1.43.0

NPO Start 1.43.0 beta is de versie voor Android (telefoon). De 1.42.0 voor telefoon werkt ook zonder probleem. Alleen de 1.42.0 voor Android TV werkt niet op KPN ontvangers, de eerdere versie werkt ook probleemlos. Je kan ook de normale telefoon versie op KPN ontvanger installeren (wel via sideloading)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 20, 2026

Goed nieuws! Het live tv aanbod in de NPO Start app is weer hersteld en weer te zien op de TV+ box en Soundbox. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 20, 2026

Goed nieuws! Arjan van KPN 🙂

Check 👍

• Deelnemer
  • April 20, 2026

Goed nieuws! Het live tv aanbod in de NPO Start app is weer hersteld en weer te zien op de TV+ box en Soundbox. 

Dat is goed om te horen! Dus dit was een KPN policy? Kunnen we meer van dit soort wijzigingen verwachten in de toekomst ​@Arjan van KPN ? 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • April 20, 2026

Ik heb momenteel nu de Bèta versie 1.43.0

NPO Start 1.43.0 beta is de versie voor Android (telefoon). 

Bèta versie 1.43.0 is ook voor Android TV (zoals je ziet op de afbeelding), maar ik zie hierboven dat het inmiddels bij 1.42.0 is opgelost.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Het hoe, wat, waar en waarom is niet met ons gedeeld ​@WvAG. Over eventuele toekomstige wijzigingen kunnen we niets concreets delen. Mocht er in de toekomst iets veranderen, dan communiceren we dat uiteraard op tijd.