Skip to main content
Beantwoord

Live TV werkt niet op apps en Begin Gemist werkt niet op tv‑kastje

• August 9, 2026
  • 4 reacties
  • 73 keer bekeken

Situatieoverzicht

Sinds deze week ervaar ik problemen met meerdere KPN-diensten tegelijk. De problemen verschillen per apparaat, maar wijzen duidelijk op een centrale backend- of DRM-storing bij KPN.

Vorige week werkte alles dus nog.

Ik heb gisteren al met de helpdesk gebeld en die konden geen oplossing bieden. Hun zouden deze problemen aan de technische dienst doorgeven maar ze zouden me niet kunnen garanderen dat ik een reactie krijg.

Als dit probleem niet opgelost wordt dan is de enige oplossing waarschijnlijk dat ik terug naar Ziggo ga, want ik kan de kpn tv diensten die ik zeer regelmatig gebruikte niet meer gebruiken. 

Ik kan me niet voorstellen dat hier geen logische oplossing voor is vandaar dat ik mijn vraag ten leste aan de community stel.

Problemen per apparaat

Apps (telefoon, oude Chromecast, nieuwe Chromecast)

▪ Live TV werkt niet via wifi.

▪ Via 5G werkt Live TV wel.

▪ Uitzending Gemist werkt wel.

KPN TV-kastje

▪ Live TV werkt wel.

▪ Begin Gemist / Terugkijken vanaf het begin werkt niet.

Wat ik al heb geprobeerd 

▪ Telefoon opnieuw opgestart.

▪ KPN-modem opnieuw opgestart.

▪ Deco-mesh opnieuw opgestart.

▪ Deco staat in Access Point-modus.

▪ Live TV werkt ook niet op KPN-modem-wifi.

▪ Chromecast (oud + nieuw) werkt niet.

▪ KPN-tv-kastje heeft replay-fout.

▪ Uitzending Gemist werkt wel.

▪ 5G werkt wel.

▪ IPv6 staat aan.

▪ Android 16 wordt ondersteund.

Vermoedelijke oorzaak volgens Copilot

De combinatie van problemen wijst op:

▪ Fout in DRM/thuisnetwerk-herkenning voor Live TV.

▪ Fout in Replay/Begin Gemist backend.

▪ Mogelijke IPv6-herkenningsbug.

▪ Mogelijke backend-update die meerdere diensten raakt.

Verzoek aan KPN community

Graag hulp bij:

1. Controleren of Live TV-DRM correct werkt op wifi-apparaten.

2. Controleren of Replay/Begin Gemist backend correct functioneert.

3. Controleren of mijn publieke IP correct aan mijn abonnement is gekoppeld.

4. Controleren of er een backend-update is geweest die IPv6-herkenning beïnvloedt.

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Wat goed om te horen ​@Marcel_uit_Born. Gezien de gebeurtenissen lijkt het me inderdaad aannemelijk dat er ergens iets opgelost is op de achtergrond. 

Mocht je toch iets opmerken of vragen hebben, laat het gerust weten.

En mocht je meer willen lezen over ESPN in UHD, daar hebben we een topic over met meer info, mocht je dat leuk vinden:

4 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 9, 2026

Hallo ​@Marcel_uit_Born, welkom bij de community.

Dat is vervelend dat je niet tv kunt kijken zoals je gewend bent.

Paar vragen nog na het lezen van je verhaal: 

• welk type tv kastje heb je?
  • welk type kpn modem heb je?
  • heb je glasvezel of koper (DSL) verbinding?
  • hoe is de tv ontvanger verbonden met het modem. Via Wifi? Rechtstreeks met een ethernet kabel? Of zit daar nog iets tussen? (Switch, DVS, …)

Als je glasvezel verbinding hebt zou kun je voor de zekerheid ook nog proberen het glasvezelkastje te herstarten. 2 minuten stekker eruit en daarna weer aansluiten. Als dat weer stabiel brandt ook de rest van je netwerk herstarten.

Verder zijn er hier berichten voorbij gekomen dat de kpn tv app op sommige Android devices niet helemaal lekker werkt als IPv6 aanstaat op het modem. Dus je kunt proberen die uit te zetten om te kijken of het beter werkt.

Als je geen rechtstreekse verbinding het tussen tv kastje en modem, dan dienen voor LIVE kijken de tussenliggende apparaten IGMP snooping te ondersteunen, dus dat zou je ook nog kunnen controleren. Zie ook: 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hi en welkom in onze Community ​@Marcel_uit_Born

Dat is een mooie uitgebreide uiteenzetting. Niet fijn dat je ineens tegen problemen aan loopt met tv kijken. We denken hier graag met je mee. Heb je de reactie en vragen van ​@Wartywolfs hierboven al kunnen bekijken? Zelf ben ik ook benieuwd naar de antwoorden op de vragen. En daarnaast ben ik ook benieuwd naar of je nog iets gehoord hebt naar aanleiding van je gesprek met de klantenservice? 

We lezen graag hoe het ervoor staat!

@Alexandra van KPN en ​@Wartywolfs alle problemen zijn na een paar dagen van de een op de andere dag verdwenen. Alles werkt weer. Ook ultra HD op ESPN, dat in dezelfde periode niet werkte, werkt nu zonder dat ik een wijziging in mijn technische omgeving heb gedaan. 

Ik neem aan dat kpn aan de backend de problemen heeft opgelost. Ik heb geen bericht van kpn klantenservice gehad.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Wat goed om te horen ​@Marcel_uit_Born. Gezien de gebeurtenissen lijkt het me inderdaad aannemelijk dat er ergens iets opgelost is op de achtergrond. 

Mocht je toch iets opmerken of vragen hebben, laat het gerust weten.

En mocht je meer willen lezen over ESPN in UHD, daar hebben we een topic over met meer info, mocht je dat leuk vinden: