Skip to main content
Beantwoord

Matig geluid KPN TV+ Soundbox

• November 18, 2025
  • 5 reacties
  • 74 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Onlangs de KPN TV+ soundbox ontvangen. Ik vind het geluid erg matig? Aangesloten op de HDMI (ARC) uitgang van Samsung The Frame (ik hoor geen verschil overigens met de ‘gewone’ HDMI aansluiting) Speaker staat vrij onder de TV. Bij het schakelen tussen de verschillende geluidsinstellingen movie, music, etc hoor ik nauwelijks verschil. Ik heb alle mogelijke instellingen nou onderhand wel bekeken? Iemand een idee? 

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@JR61. Welkom op de community en bedankt dat je jouw ervaring hier deelt. Ik kan me heel goed voorstellen dat het teleurstellend is. Je krijgt een nieuwe TV+ Soundbox binnen en dan verwacht je gewoon meteen een duidelijk, voller of beter geluid. Je zegt dat je het geluid erg matig vindt en dat je weinig verschil hoort tussen movie en music. Mag ik vragen: wat verwachtte je precies van de soundbox? Meer bass, meer helderheid of iets anders?

Er is geen extra signaal zoals bij sommige soundbars met surround-effecten. Door die effecten kan het soms veel voller klinken dan wat onze (compacte) soundbox levert. Als je dus een vergelijkbaar “soundbar-gevoel” verwachtte, kan het verschil kleiner lijken dan gehoopt.

Een paar dingen om nog te checken, puur om zeker te zijn dat alles technisch goed staat:

• Staat in je Samsung TV het geluid ook echt op Receiver / HDMI ARC en niet op TV-speakers?

• Hoe staat de soundbox precies? Helemaal vrij, niet ingebouwd of weggestopt?

Maar nog even terug naar jou: wat had je van het geluid verwacht?
Aan de hand daarvan kunnen we veel beter met je meedenken of dit een instellingen is, of dat het gewoon niet is wat jij zoekt qua geluidsbeleving.

5 reacties

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

Wij hebben nu ook al eventjes de Soundbox in huis en ik snap je gevoel. Ik kan ook nog steeds niet zeggen of ik het geluid goed genoeg vind vergeleken de simpele speakers van de LG TV.

Het hangt ook echt heel erg af wat ik kijk en zelfs welke zender en wat er precies uitgezonden wordt. Bijvoorbeeld een film met Dolby Atmos vind ik soms beter klinken via de Soundbox, maar soms ook weer beetje kaal vergeleken de TV speakers. 

Volgens mij komt er in de toekomst wel een soort equalizer voor de Soundbox, een wens wat veel mensen hebben. Voor mij toch kleine hoop dat dat toch meer doet voor de Soundbox. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 19, 2025

Wij hebben nu ook al eventjes de Soundbox in huis en ik snap je gevoel. Ik kan ook nog steeds niet zeggen of ik het geluid goed genoeg vind vergeleken de simpele speakers van de LG TV.

Het hangt ook echt heel erg af wat ik kijk en zelfs welke zender en wat er precies uitgezonden wordt. Bijvoorbeeld een film met Dolby Atmos vind ik soms beter klinken via de Soundbox, maar soms ook weer beetje kaal vergeleken de TV speakers. 

Volgens mij komt er in de toekomst wel een soort equalizer voor de Soundbox, een wens wat veel mensen hebben. Voor mij toch kleine hoop dat dat toch meer doet voor de Soundbox. 

Bedankt voor je reactie! 👍Het is niet zo dat het geluid ‘slecht’ is. Het is net iets beter dan de tv, maar die is superplat (samsung the frame) en klinkt met een paar heel erg kleine speakers lang niet slecht. Ik had daarom veel meer van de soundbox verwacht. Ook door de hele marketing van KPN die het over een ‘ultieme geluidservaring’ heeft.  Ik vind het geluid geknepen en met name totaal niet ruimtelijk. Maar misschien ben ik te kritisch. Verder werkt het prima.ik kijk het nog een weekje aan🙂maar gaat denk ik retour.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 20, 2025

Hoi ​@JR61. Welkom op de community en bedankt dat je jouw ervaring hier deelt. Ik kan me heel goed voorstellen dat het teleurstellend is. Je krijgt een nieuwe TV+ Soundbox binnen en dan verwacht je gewoon meteen een duidelijk, voller of beter geluid. Je zegt dat je het geluid erg matig vindt en dat je weinig verschil hoort tussen movie en music. Mag ik vragen: wat verwachtte je precies van de soundbox? Meer bass, meer helderheid of iets anders?

Er is geen extra signaal zoals bij sommige soundbars met surround-effecten. Door die effecten kan het soms veel voller klinken dan wat onze (compacte) soundbox levert. Als je dus een vergelijkbaar “soundbar-gevoel” verwachtte, kan het verschil kleiner lijken dan gehoopt.

Een paar dingen om nog te checken, puur om zeker te zijn dat alles technisch goed staat:

• Staat in je Samsung TV het geluid ook echt op Receiver / HDMI ARC en niet op TV-speakers?

• Hoe staat de soundbox precies? Helemaal vrij, niet ingebouwd of weggestopt?

Maar nog even terug naar jou: wat had je van het geluid verwacht?
Aan de hand daarvan kunnen we veel beter met je meedenken of dit een instellingen is, of dat het gewoon niet is wat jij zoekt qua geluidsbeleving.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 23, 2025

Bedankt Vikash, instellingen staan goed, box staat vrij onder de TV. Geluid is geknepen en mij te dof. Ook bekabeld ipv wifi, maar dat maakt niet uit.  Mijn kleine bose bluethoot speaker klinkt stukken beter en met name meer natuurlijk. ik heb de soundbox retour gemeld.  Heel jammer, want het idee is leuk. Als er een verbeterde versie is, dan houd ik mij aanbevolen om te testen! 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Jammer dat met de juiste instellingen en een kabel de Soundbox toch niet het geluid gaf dat je wilde. Begrijpelijk dat je de Soundbox inmiddels hebt teruggestuurd. Wanneer het geluid te dof is en dat je eigen speaker natuurlijker klinkt.