Skip to main content
Beantwoord

Meer TV zenders in beste kwaliteit te bekijken

• June 24, 2025
  • 33 reacties
  • 811 keer bekeken

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

Tijd voor een nieuwe topic nadat ​@joop2011 vorig jaar hier ook al een een vraag over had gesteld of er meer zenders in de hogere kwaliteit 14,2 Mb/s komen.

Ik heb even een rondje gezapt en er is in de tussentijd een kleine update.

De volgende zenders zijn nu ook in hogere kwaliteit te zien naast de TV zenders 1 t/m 10:

• 11 - RTL Z
  • 19 - SBS9
  • 51 - Viaplay TV
  • 9999 - Viaplay TV (Hetzelfde als 51 alleen zonder terugkijk - opname mogelijkheid)

Op naar nog meer zenders in betere kwaliteit!

Beste antwoord door Marcia van KPN

@Marcia van KPN 

Is het een idee om dit soort nieuws voortaan ook mee te nemen in jouw topic? 

Ik/we gaan zeker kijken hoe we dit beter kunnen delen met jullie! Hoewel ik het superleuk vind dat ​@Sebas14 dit soort dingen hier deelt💚

33 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 25, 2025

BBC1, BBC2, BBC-NL, etc. zie ik graag in de best mogelijke beeldkwaliteit.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 25, 2025

Met name voor sportzenders is dit belangrijk i.v.m. de snelbewegende beelden. 

Dus bij voorkeur het eerst op : 

ESPN-zenders 

Eurosport 1 

Eurosport 2 

vul rustig aan…..

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • June 26, 2025

Dank voor het delen van deze update ​@Sebas14 😊

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 26, 2025

Dank voor het delen van deze update ​@Sebas14 😊

Hoi ​@Maja van KPN ,

Waarom wordt deze (leuke, positieve) informatie eigelijk niet actief gecommuniceerd vanuit KPN? 

Bijvoorbeeld in dit topic:

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 30, 2025

@Marcia van KPN 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 30, 2025

Met name voor sportzenders is dit belangrijk i.v.m. de snelbewegende beelden. 

Dus bij voorkeur het eerst op : 

ESPN-zenders 

Eurosport 1 

Eurosport 2 

vul rustig aan…..

Hoi ​@Noordzee . De espn zenders 221 tot en met 224 zijn al sinds de invoering van HD+ in 14,2 Mb/s. Evenals de Ziggo Sport zenders.

Verder heb ik de indruk dat Eurosport 1 en 2 via TV+ ook de 14,2 stream hebben. Want ik zie geen enkel verschil meer tussen Eurosport 1 met Digitenne of met TV+. Misschien dat ​@Sebas14 Eurosport 1, en als je pluspakket hebt ook E2, even kan meten?

Dezelfde wedstrijd met BBC One/Two maakt een groot verschil. Dan is Eurosport véél mooier via TV+.

En ik mág toch aannemen dat Viaplay TV+ op 230 ook HD+ is, maar ikzelf heb Viaplay via app. En het beeld met Formule 1 is via F1TV “10 x” mooier dan Viaplay.

Ik had dit topic gemist tot nu. De informatie is inmiddels verwerkt in m'n zenderoverzicht op Breedbeeldweetjes.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 30, 2025

Ik ben benieuwd PeterG. Maar aannames zijn niet genoeg. Feiten hebben we nodig. Het zou mooi zijn als deze informatie ergens komt te staan. En dan ook actueel wordt gehouden. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • June 30, 2025

​Verder heb ik de indruk dat Eurosport 1 en 2 via TV+ ook de 14,2 stream hebben. Want ik zie geen enkel verschil meer tussen Eurosport 1 met Digitenne of met TV+. Misschien dat ​@Sebas14 Eurosport 1, en als je pluspakket hebt ook E2, even kan meten?

Nee, helaas. Eurosport 1 en 2 zitten beide nog niet op de hogere stream. Net gemeten.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 30, 2025

Komend weekend begint de Tour. En dan staat de TV zo ongeveer vastgeroest op Eurosport. En dan is het weer genieten van de prachtige beeldkwaliteit via Digitenne. Het zou mooi zijn als dat ook via KPN TV gaat komen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 30, 2025

@Noordzee schrijft: Komend weekend begint de Tour. En dan staat de TV zo ongeveer vastgeroest op Eurosport.

Tja, ieder z'n meug. Hier mijd ik dan die zender.

Ik vind het nu al zo irritant bij de Wimbledon wedstrijden continu in beeld staat “Nog 5 dagen: Tour de France” bij Eurosport. Mag ik “over 5 dagen” geen Wimbledon meer kijken van Eurosport bij Eurosport???Maar ja, kan Griekspoor nu alleen dáár kijken.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • July 1, 2025

Eurosport heeft zelfs streams beschikbaar van 25 mbps, dus KPN loopt wel erg achter de muziek aan.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

@Marcia van KPN 

Ik/we gaan zeker kijken hoe we dit beter kunnen delen met jullie! Hoewel ik het superleuk vind dat ​@Sebas14 dit soort dingen hier deelt💚

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • July 4, 2025

Hoi ​@Noordzee . De espn zenders 221 tot en met 224 zijn al sinds de invoering van HD+ in 14,2 Mb/s. Evenals de Ziggo Sport zenders.

De ESPN zenders 221 t/m 224 zijn LIVE in 7Mb/s. Net als ESPN op kanaal 14. Vanavond even gemeten.

Dit kan binnenkort nog veranderen, omdat ESPN komende weken de kanalen gaat opwaarderen naar 1080p.

Dan is het aan KPN nog de vraag of dit ook wordt doorgevoerd naar de klant. Blijft het 1080i of zet KPN dit 1 op 1 door.

Ik wil best deze topic regelmatig bijwerken als ik af en toe een rondje zap tussen de zenders, alleen vermoed ik dat deze topic op een gegeven moment op slot gaat.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 5, 2025

Ik heb wel eens ergens gelezen dat KPN bij belangrijke wedstrijden tijdelijk de bitrate ophoogt op ESPN. Maar wie controleert dat? 

Nu kijk ik zelf via Digitenne. ESPN staat hier niet vaak op, maar als ik een keertje kijk dan is het beeld prima in orde. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 5, 2025

Ik wil best deze topic regelmatig bijwerken als ik af en toe een rondje zap tussen de zenders, alleen vermoed ik dat deze topic op een gegeven moment op slot gaat.

Dat gebeurd niet zo gauw ​@Sebas14 tenzij het een kletstopic wordt, dat men gaat schrijven over dingen die niets met dit topic te maken hebben.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • July 5, 2025

Ik heb wel eens ergens gelezen dat KPN bij belangrijke wedstrijden tijdelijk de bitrate ophoogt op ESPN. Maar wie controleert dat? 

Dat gebeurd alleen bij de opnames. Bij LIVE kijken wordt de bitrate niet opgehoogd. Ik heb dat een tijd terug ook gemeten tijdens een wedstrijd op alle ESPN kanalen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 5, 2025

De ESPN zenders 221 t/m 224 zijn LIVE in 7Mb/s. Net als ESPN op kanaal 14. Vanavond even gemeten.

Oh. Dat is niet wat gezegd is bij die wijziging. 

En hoe is de stream na een korte pauze ​@Sebas14 ? Dan wel hogere bitrate?

Dan pauzeren we gewoon even kort als we live kijken 😁. 

Eigenlijk ook wel logisch dat het live via Multicast 7,2 blijft. Die streams gaan ook naar de iTV ontvangers. 

Dan gaan 'we' ESPN en Ziggo Sport maar met een kleine pauze kijken 😉. 

Een topic gaat automatisch op slot als er 6 maanden niet op gereageerd is.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • July 7, 2025

Oh. Dat is niet wat gezegd is bij die wijziging. 

En hoe is de stream na een korte pauze ​@Sebas14 ? Dan wel hogere bitrate?

Bij een korte pauze gaat hij wel naar de 14Mb/s unicast. Bij LIVE is en blijft het 7Mb/s. Zie ook hieronder:

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 7, 2025

Ah, dank. Kijk ik voortaan na een korte pauze! 😉👍

Ook met de Ziggo Sport zenders.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 2, 2025

De ESPN zenders 14, 221, 222, 223, 224 zijn nu ook in multicast in beste kwaliteit van 14,2 Mb/s én… taaadaa 1080P (50). Via TV+. Ook Ziggo Sport is opgewaardeerd.

2 september 2025; 15:56 u.

iTV ontvangers volgt nog. Daar worden het wel andere zendernummers. (ESPN blijft op 14, maar daar verwacht ik niet de 14,2 / 1080P om technische reden. De opgewaardeerde komen tussen 671 en 683, ESPN én Ziggo Sport.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 2, 2025

Ik dacht er van de week nog aan ​@PeterG , het zou in de loop van augustus zijn, hebben ze niet gehaald, maar we klagen niet over die paar dagen. 😺😍

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Dit is jouw topic niet ​@joop2011 . Volgens mij is het precies wat ​@Sebas14 bedoelt. Melden als zenders in multicast zijn verbetert. Of überhaupt verbetert. Wensen mag. Maar in dit topic voldongen feiten.

Mijn excuus, ik had ook ooit zo'n topic gemaakt.

Dit was een vervolg hierop begrijp ik van ​@Sebas14 

Sorry voor mijn reactie boven.

Admin: bericht aangepast en eerdere reacties verwijderd, om te voorkomen dat het onoverzichtelijk en off topic wordt

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • September 10, 2025

En nu een kleine update van een TV zender naar een betere kwaliteit en dus voor nu de beste kwaliteit:

Kanaal 96 - Mediaset Italia van SD naar HD en nu ook met een Multicast stream.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

@Maja van KPN, ​@Marcia van KPN en andere moderators: ik denk dat de Kennisbank nog wat uitbreiding nodig heeft. Bijvoorbeeld:

Automatisch beste kwaliteit is de optie die zorgt dat je de HD+ kwaliteit zenders kunt zien op kanaal 1-10. Standaard staat dit aan. Als je bandbreedte wat lager is, en je ervaart problemen met de beeldkwaliteit dan kun je dit uitzetten.

En ik noem het nog maar weer een keer: het staat niet meer aan als je even gewisseld hebt naar unicast en weer teruggegaan bent naar multicast.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 10, 2025

Automatisch beste kwaliteit is de optie die zorgt dat je de HD+ kwaliteit zenders kunt zien op kanaal 1-10. Standaard staat dit aan. Als je bandbreedte wat lager is, en je ervaart problemen met de beeldkwaliteit dan kun je dit uitzetten.

Ik heb 2 weken geleden, 1 november, gemeld dat dit voor TV+ niet klopt. Dit zou in week 45 aangepast worden. Maar is dus kennelijk niet gebeurd.