Skip to main content
Vraag

Meer tv-zenders kijken via satelliet, internet en apps naast KPN TV

• September 2, 2026
  • 1 reactie
  • 58 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23

Ook al zal ik dit zelf nooit gaan doen.

Maar in een andere topic was het idee dat ik dat welde (klopt niet).

Maar ik ben wel bereid om voor andere hiervan een topic te maken.

KPN kan uiteraard nooit alle zenders aanbieden.

Daar zijn diverse vele redenen voor.

MAAR:

Je kan wel op de volgende manier meerdere zenders zien:

1. Satteliet
  2. Internet
  3. App van de zender
  4. etc.

1 reactie

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 2, 2026
  1. Met een satellietschotel (voorzien van één of meer LNB’s of een draaibare schotel) en een voor satelliet geschikte ontvanger of televisietoestel met een satelliet tuner) haal je een ongekend aantal zenders binnen. Veel zenders zijn FTA (vrij te ontvangen), dat wil zeggen dat er géén abonnement nodig is, die te kunnen bekijken.

Op m’n vorige adres heb ik heel lang via de ‘schotel’ en een VU+ satelliet ontvanger gekeken. Ontving vrijwel alle Britse zenders van de BBC. En ook die van ITV (de Britse commerciële zenders, die buiten Groot Brittannië bij geen enkele provider beschikbaar zijn), evenals diverse Britse themazenders en de lokale/regionale versies van de BBC en ITV. Ook ontvingen we een heleboel Duitstalige zenders uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, Italiaanse zenders en uit de rest van Europa, Turkije en Noord Afrika, zonder  dat daarvoor een abonnement nodig is. De Nederlandse commerciële zenders worden gecodeerd verspreid, om de uit reclame opbrengsten gefinancierde en gesponsorde programma’s te kunnen bekijken is een abonnement nodig bij Canal Digitaal. En met een abonnement bij de Vlaamse evenknie, TV Vlaanderen zijn naast de Vlaamse publieke ook de Vlaamse commerciële zenders te zien. 

De schotel hing destijds hoog aan een muur, de ook de scheidingsmuur tussen de tuinen was. En gedeeltelijk ook de zijmuur van de garage van de buren. De nieuwe buren hebben de garage wegens bouwvalligheid en het ontbreken van een auto gesloopt. Daardoor was het helaas onmogelijk een geschikte plek voor de schotelantenne (vrij zicht) te vinden. 

1. Via internet(streams) zijn ook TV Zenders te ontvangen, maar die zijn niet zomaar op een TV te bekijken. Daarvoor is bijvoorbeeld een Linux ontvanger nodig. De URL’s van die stream kunnen wijzigen en vaak zijn ‘buitenlandse streams’ onderhevig aan beperkingen voor gebruik buiten het land van herkomst.
  2. Via apps zijn ook zenders te bekijken maar die zijn vaak alleen te gebruiken in een bepaald land. Weliswaar zijn die ‘blocks’ met een VPN te omzeilen.
  3. Etc?
  4. Een abonnement bij een provider. Er is een redelijke keuze uit providers, met elk hun pluspunten en zenderaanbod. Zenders die bij de ene provider uit puur commerciële overwegingen (‘te duur’) niet beschikbaar, zijn bij een andere aanbieder in een zeer betaalbaar aanvullend pakket wél beschikbaar of is in het basispakket opgenomen.