Skip to main content
Vraag

Meerdere serie opnames die volgend seizoen niet opnemen

• January 7, 2025
  • 20 reacties
  • 261 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+5

Ik had serie opname aangezet voor Harry Wild S2 maar S3 werd niet opgenomen

En ik heb nu een serie opname voor Murdoch s12 lopen maar S13 van volgende week word niet opgenomen.

Voor mij bestaat een serie uit meerdere seizoenen dus hoe werkt de serie opname nu bij de kpn ? als een serie opname of als een seizoen opname ?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

20 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • January 12, 2025

Hi ​@matthijs peters, een goede vraag. 

Sommige serie opnames starten opnieuw ieder jaar/seizoen, het kan dus gebeuren dat je bij een seizoen dit eenmalig opnieuw in moet stellen. Mijn advies is om dit altijd te doen bij een nieuw seizoen, zo weet je dat alles goed gaat en wordt opgenomen. 

Forum|alt.badge.img+5

@Alex van KPN jouw info klopt niet

Ik ben sinds 3 januari lid en in deze week tijd heb ik bij 4 series al het nieuwe seizoen moeten inplannen.

En bij de 5e serie was ik te laat met inplannen 

Dat is dus in 1 week tijd.

ging om series als

murdoch

rizzoli & isles

royal pains

harry wild

queens of mystery

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 12, 2025

Bij kpn is een serie opname alleen per seizoen. Een nieuw seizoen moet je dus even opnieuw plannen. 

Dat is wat onhandig. Sommige seizoenen zijn op BBC First maar 3 of 4 afleveringen. Ik heb zo al eens een heel seizoen gemist van een serie die ik volg.

Dat doet Ziggo beter.

Forum|alt.badge.img+5

@Alex van KPN  ​@PeterG dat idee dat had ik al maar gezien het antwoord van de kpn medewerker weten die het zelf niet allemaal.

Van een andere kpn medewerker (via de telefoon)  hoorde ik dat dit is veranderd toen kpn in 2023 (of 2022) op een nieuw systeem overstapte.

Ik kan alleen zeggen dat dit in praktijk gewoon slecht werkt en dat kpn met de naamgeving “serie opname”  verwachtingen opwekt die het niet waar maakt.

En als het aan het nieuwe systeem ligt dan vraag ik mij af waarom het onder de series optie wel lijkt te werken. Als je onder series (hoofd menu bovenaan)  en bij filters klik je op basispakket dan zijn er series met meerdere seizoenen zoals:

Murder Detective

Takeshi's Castle Thailand

Smother

Clangers

Dat is dus voor mij een indicatie dat de infrastructuur wel met meerdere seizoenen per serie over weg kan

Bottomline vergeleken met ziggo is dit een groot min punt van kpn

Wat ook opvalt is dat hier de series met 1 icoon worden weergegeven

Als je bijvoorbeeld in het hoofd menu kiest voor zoeken (vergroot glas rechts boven) en zoekt op death in paradise dan krijg je alleen losse afleveringen te zien. Zou veel handiger zijn als je bij de series alleen 1 resultaat krijgt met daaronder de verschillende seizoenen.  En bij death in paaradis zijn dat wel minimaal 4 seizoenen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 12, 2025

Het enige wat veranderd is is dat je met het nieuwe systeem een opname vanaf het begin kunt kijken ook al heb je pas halverwege de uitzending de opname gestart. 

Zoeken werkt alleen op titel. Maakt geen gebruik van serie nummers, wat opnemen wel doet.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • January 15, 2025

Het heeft ook te maken met hoe de series in de gids worden doorgegeven door de aanbieder, vandaar dat het niet altijd speelt. 

De series die jij bedoelt bovenin zijn niet door jou opgenomen maar beschikbaar gesteld als On Demand, dat is ook een verschil. 

Forum|alt.badge.img+5

@Alex van KPN 

serie on demand staat in cloud  en opnames staan ook in cloud

zoals je ziet serie on demand kan prima overweg met meerdere seizoenen dus waarom de serie opnaame niet ? en waaarom noemen jullie het een serie opname als het een seizoen opname is ?

Daarnaast zie de volgorde van de afleveringen, oudste eerst

zie de opnames met afleveringen per seizoen

nieuwste staat bovenaan voor serie afleveringen is dat niet functioneel ik wilt de oudste bovenaan want ik kijk een seizoen graag chronologisch

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 23, 2025

ik kijk een seizoen graag chronologisch 

Wie niet?

Dat kan ook makkelijk van onder naar boven. 

Forum|alt.badge.img+5

@PeterG 

Het bekijken van de lijst wel maar voor afspelen moet je wel naar beneden scrollen

En als de oudste bovenaan staat hoef je allen op ok te klikken

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 23, 2025

Ik ben dat al zo gewend sinds ik opneem met een HardDiscDrive recorder sinds 2005. Ik heb diverse van die apparaten versleten met mijn intensieve opname gedrag 😉.

Met 1 x in de week kan ik een serie niet volgen, zeker als het één verhaal is. Omdat je meer kijkt in een week ben ik de verhaallijnen dan compleet kwijt. Neem dus nu een seizoen eerst helemaal op en kijk dan. Van Murdoch kijk is zo'n 2 x per week en dan vaak 3 afleveringen achter elkaar. Iedere dag red ik ook niet, want kijk daarvoor weer te veel series.

En ook bij Ziggo is de volgorde als bij kpn: laatst uitgezonden en dus opgenomen staat eerst in de rij bij de serie.

• January 24, 2025

@Alex van KPN  ​@PeterG

Van een andere kpn medewerker (via de telefoon)  hoorde ik dat dit is veranderd toen kpn in 2023 (of 2022) op een nieuw systeem overstapte.

Nee, dat gedoe met seizoenen hebben we al wel wat langer maar de precieze datum weet ik ook niet meer, daarvoor is het al te lang geleden. Het was er in ieder geval al ruim vóórdat kpn het nieuwe tv-platform (met tv+) introduceerde, daar heeft 't dus niets mee te maken. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 24, 2025

Toen het nog via een HDD in de ontvangers ging werden seizoenen wel doorlopend opgenomen. Maar ja, de techniek en gids (ook de voor ons onzichtbare informatie voor de opnameserver) is nu weer anders.

Sinds opnemen in the cloud worden nieuwe seizoenen niet meer vanzelf opgenomen.

Forum|alt.badge.img+5

@PeterG en we zien dat hun on demand series in de cloud wel degelijk met seizoenen over weg kunnen

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 24, 2025

Dat is niet te vergelijken ​@matthijs peters . Hele andere manier van opslaan en hoe het aangeboden wordt. Vaak meerdere seizoenen tegelijk die er in 1 x ingezet worden.

Heel iets anders dan vastleggen vanaf een zender die het doorgaans 1 x per week uitzendt.

Forum|alt.badge.img+5

@PeterG voor de opslag maakt dat waarschijnlijk niet uit. Juist vanwege kosten overwegingen hou je de basis opslag infrastructuur hetzelfde. 

En kijk naar series als rizoli en isles of royal pains die 2 afleveringen per dag uitzenden

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 24, 2025

Zucht.

Het is totaal wat anders. Wordt al totaal anders geleverd.

Opnemen werkt via de epg. Daar zullen aanpassingen in doorgevoerd moeten worden. Opdat het bijvoorbeeld op naam (van de serie) gaat, zoals bij Ziggo, en niet meer op seizoensnummer.

Forum|alt.badge.img+5

@PeterG manier van aanleveren staat los van manier van opslaan in cloud.

en als je over data consistentie praat dan zouden er goede data validaties op de aangeleverde data (epg) moeten worden gedaan

• January 24, 2025

Toen het nog via een HDD in de ontvangers ging werden seizoenen wel doorlopend opgenomen. Maar ja, de techniek en gids (ook de voor ons onzichtbare informatie voor de opnameserver) is nu weer anders.

Sinds opnemen in the cloud worden nieuwe seizoenen niet meer vanzelf opgenomen.

Nee, ook niet waar. De eerste jaren in de cloud waren we ook nog verschoond van seizoensinvloeden. Dat is pas later, maar wel eerder dan 2022/2023 ingevoerd. 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • January 24, 2025

Ik vind dat inderdaad ook lastig. Omdat ik geen live tv kijk en reclames doorspoel, weet ik niet altijd dat een serie weer begint. Zou fijn zijn geweest als de series die ik op wil nemen dan wel meerdere seizoenen doet. Maar ja…

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi allemaal. Goed nieuws! Er is een update voor de KPN TV+ launcher. In deze update hebben we vooral dingen beter gemaakt bij opnemen en zoeken.

Kom je toch nog problemen tegen of heb je tips? Laat het hier weten. Jullie reacties helpen ons om KPN TV+ nog beter te maken.

KPN TV+ Box & Soundbox: Update naar launcher versie 1.201.2