Skip to main content
Beantwoord

Melding op tv's om signaalkabel te controleren, hoe los ik dit op?

• January 17, 2026
  • 9 reacties
  • 86 keer bekeken

Wat betekent dit? wat is de signaalkabel? alles zit er goed in en op[ beide tv's krijg ik deze melding. Ook sowieso steeds geen internet maar bij herstarten soms opeens weer wel. Wat te doen?

Beste antwoord door Arjan van B

Als je toch voor maandag al televisie wilt kijken:

Ik vermoed dat je op de televisie niet de juiste HDMI-ingang gekozen hebt. Je KPN ontvanger is met een zogenaamde HDMI-kabel verbonden met je televisie. Maar als je televisie op een andere ingang is ingesteld, of misschien helemaal niet op HDMI is ingesteld maar kabeltelevisie verwacht, dan zal die daar geen beeld op ontdekken. En je dan vertellen dat je de kabels moet controleren.

Weet je het “bron” knopje (“source”) te vinden op de afstandsbedieningen van je KPN ontvangers, of op de afstandsbedieningen van je televisies?

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 17, 2026

Beste ​@johannadorothea is het een melding van het tv-toestel of van de tv-decoder van KPN?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Kan je een foto van deze melding hier plaatsen?

Hoe is het één en ander aangesloten?

1. UTP
  2. WIFI
  3. DVS (met UTP)
  4. Switch (met UTP)
  5. DVS en switch (met UTP)
  6. Super Wifi 2 (via Wifi of laatste stukje met UTP?)
  7. etc.

Heb je de melding zowel als de KPN tv ontvanger aan of uit staat?

Of heb je de melding als je de tv als Smart tv gebruikt voor streamingdiensten of zo?

In het laatste geval, welke KPN tv ontvanger heb je?

Beste mensen, dit is allemaal nogal geheimtaal voor mijn 75-jarige hoofd. ik ga maandag de kpn wel bellen. dank voor jullie aandacht en reactie.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 17, 2026

Als je toch voor maandag al televisie wilt kijken:

Ik vermoed dat je op de televisie niet de juiste HDMI-ingang gekozen hebt. Je KPN ontvanger is met een zogenaamde HDMI-kabel verbonden met je televisie. Maar als je televisie op een andere ingang is ingesteld, of misschien helemaal niet op HDMI is ingesteld maar kabeltelevisie verwacht, dan zal die daar geen beeld op ontdekken. En je dan vertellen dat je de kabels moet controleren.

Weet je het “bron” knopje (“source”) te vinden op de afstandsbedieningen van je KPN ontvangers, of op de afstandsbedieningen van je televisies?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 17, 2026

Beste ​@johannadorothea Je kunt de helpdesk vandaag ook nog bellen tot 17u00  via 0800 0402 of een terugbelafspraak maken, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/ugs?icid=contact:cd=community&campaignid=so:c=merk-community

Succes

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Beste mensen, dit is allemaal nogal geheimtaal voor mijn 75-jarige hoofd. ik ga maandag de kpn wel bellen. dank voor jullie aandacht en reactie.

Ik ben bijna 72 en volgens mij is JanD 74 of 75.

Als je weet in welke HDMI ingang de kabel naar de KPN tv ontvanger zit, klik dan op de Sourse knop van de afstandsbediening van de tv en ga naar die HDMI ingang.

Welke KPN tv ontvanger heeft u?

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) kan je ook CEC aanzetten (moet op de tv ook aanstaan)

Dan hoef je alleen de KPN tv ontvanger aan te zetten en gaat de rest automatisch.

En zoals ​@JanD vermeld, je kan klantenservice KPN vandaag tot 17 uur bereiken gratis op 0800-0402

Dank allen, het is me gelukt!!!!

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

Fijn! Als het inderdaad zo simpel was als het kiezen van de juiste ingang (“bron”), en als je de TV+ Box (DIW7022) hebt, en als je wilt dat je televisies vanzelf aangaan en waarschijnlijk de juiste ingang kiezen via het zogenaamde “HDMI CEC”: laat dan even merk en type van die televisies weten hier.

Of probeer HDMI CEC aan te zetten in de TV+ Box, waar die keuze verstopt is in de beeld­instellingen. En zoek dezelfde instellingen in je televisies, waar het misschien al aanstaat, of waar het misschien anders heet. Daarna is drukken van het “KPN” knopje rechtsboven hopelijk al genoeg om zowel de KPN ontvanger als de televisie aan en uit te zetten. En hopelijk zelfs de goede ingang te activeren. 🤓

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 18, 2026

Beste ​@johannadorothea hoe heb je het opgelost? Dat is wel interessant voor medeforumleden, daar kunnen we allemaal iets van leren.