Skip to main content
Beantwoord

Merendeel van de programma's zijn tegenwoordig niet terug te kijken

• July 25, 2026
  • 29 reacties
  • 412 keer bekeken

Het valt mij de laatste tijd op dat het merendeel van de zenders bijna alle programma's voor “terugkijken” blokkeren.  Je ziet dan een symbool (vorm van een TV-tje met een streep er door).  Dat heeft mogelijk te maken met bepaalde “rechten” die KPN daarvoor moet aanschaffen.

Vraag: gezien het maandelijkse bedrag dat KPN afschrijft zou het mogelijk moeten zijn (en zeker klantvriendelijker) deze rechten te kopen. De KPN-“terugkijk-faciliteit” is zoals het nu geregeld is steeds meer een wassen neus geworden.

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Hallo ​@GerritJ57 en ook andere reageerders. De programma's die hier worden genoemd zoals de Vlaamse versie van "De Slimste mens", die kun je inderdaad niet terugkijken bij KPN. Deze rechten zijn niet door KPN aangekocht bij de NPO. Over de onderhandelingen met de NPO over dit soort opties daar kan ik ook niets over verder vertellen. 

Vaak is het zo dat als de NPO deze programma's aankoopt, daar inderdaad ook kijken via NPO Start bij zit. Dat is dan vaak onderdeel van het samenwerkingsverband of de afspraken die men maakt bij de aankoop van de content. 

29 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 25, 2026

Dit was mij inmiddels ook opgevallen. Ik kom van Ziggo en daar was veel meer terug te kijken. En veel van die programma's zijn, voor wat betreft de publieke omroep, op NPO Start zonder een betaald abonnement terug te kijken!

Dus de rechten zullen niet teveel kosten!

Geen wonder dat er steeds minder tv abonnementen worden verkocht!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2026

@HRJ 

Engelstalige series geeft de npo niet vrij voor terugkijken bij providers. Dit is ook bij Ziggo. 

Die zijn alleen via hun eigen npo start / plus app te zien. 

Ik vergelijk regelmatig de gids met die van Ziggo en het zijn precies dezelfde programma's die niet terug gekeken kunnen worden bij de npo.

NPO Start zit gewoon in de ontvanger. Als het rechten zijn zie ik geen reden voor kpn die dan extra in te kopen. 

@GerritJ57 

Zou je eens een voorbeeld kunnen noemen van een programma waarbij je verwacht dat terugkijken mogelijk zou moeten zijn. Er kan natuurlijk een storing met een programma zijn. En er zijn er veel, dus valt dat vaak niet snel op.

Programma, tijdstip, zender, dag.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 25, 2026

VRT programma’s is wel een verschil met Ziggo. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 25, 2026

@HRJ 

Ik vergelijk regelmatig de gids met die van Ziggo en het zijn precies dezelfde programma's die niet terug gekeken kunnen worden bij de npo.

Als ik even heel vlug kijk naar afgelopen donderdag/vrijdag npo 3: Wel bij Ziggo en niet bij KPN terug te kijken: Slimste mens België, First Dates Club, Wildlife, Reizen Waes, docu over Michael Jackson en zo kan ik wel even door gaan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2026

VRT programma’s is wel een verschil met Ziggo. 

Klopt. KPN is bij mijn weten de enige provider waar dat niet mogelijk is.

Er zijn echter héél weinig klachten over.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 25, 2026

@HRJ 

Als ik even heel vlug kijk naar afgelopen donderdag/vrijdag npo 3: Wel bij Ziggo en niet bij KPN terug te kijken: Slimste mens België, First Dates Club, Wildlife, Reizen Waes, docu over Michael Jackson en zo kan ik wel even door gaan.

Slimste Mens België kun je op Start (kosteloos) zelfs een week vóóruitkijken, ​@HRJ. Reizen Waes, docu Michael Jackson, Wildlife zijn allemaal gratis te zien op NPO Start. First Dates Club is alleen zichtbaar op Plus, dus niet gratis. De +Box van KPN maakt het juist makkelijk om die apps te gebruiken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 25, 2026

Slimste Mens België kun je op Start (kosteloos) zelfs een week vóóruitkijken, ​@HRJ. Reizen Waes, docu Michael Jackson, Wildlife zijn allemaal gratis te zien op NPO Start. First Dates Club is alleen zichtbaar op Plus, dus niet gratis. De +Box van KPN maakt het juist makkelijk om die apps te gebruiken.

Zie mijn 1e reactie in deze discussie! Als het via NPO Start zonder een betaald abonnement kan worden teruggekeken, waarom niet via KPN ?

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 25, 2026

Tja, dat zullen wel contractuele afspraken zijn, ​@HRJ. Maar goed, het maakt toch niet uit, althans voor verreweg de meeste programma's.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2026

Ik heb 't aangekaart in

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2026

Zie mijn 1e reactie in deze discussie! Als het via NPO Start zonder een betaald abonnement kan worden teruggekeken, waarom niet via KPN ?

Daar zijn toch extra rechten mee gemoeid voor de npo (en kpn).

Via npo start weet en meet npo precies hoeveel iets gekeken wordt en draagt daarop de rechten aan de rechthebbenden af.

Voor de door ​@Ratonesque genoemde programma's lijkt het me echter een fout. 

Zelfde 'discussie' geldt voor de vrij te ontvangen satelliet zenders. Die mag kpn ook niet her-distribueren.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 25, 2026

@PeterG wist niet dat dit als een 'fout' kan worden aangemerkt. Dacht dat dit een rechten kwestie was!

Ben benieuwd! 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2026

Welke programma's de providers voor terugkijken beschikbaar mogen stellen en ook welke niet is een rechten kwestie inderdaad. Van de zender. Die geeft dat, als het goed is, aan.

Maar het gaat wel eens fout in de gids. Het blijft toch deels mensenwerk. 

Gelukkig kun je die van npo makkelijk via npo start kijken. En Talpa via KIJK, ook op de ontvanger. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 25, 2026

Maar het gaat wel eens fout in de gids. Het blijft toch deels mensenwerk. 

Wellicht dat AI hier KPN ook van dienst kan zijn........

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@GerritJ57 en ook andere reageerders. De programma's die hier worden genoemd zoals de Vlaamse versie van "De Slimste mens", die kun je inderdaad niet terugkijken bij KPN. Deze rechten zijn niet door KPN aangekocht bij de NPO. Over de onderhandelingen met de NPO over dit soort opties daar kan ik ook niets over verder vertellen. 

Vaak is het zo dat als de NPO deze programma's aankoopt, daar inderdaad ook kijken via NPO Start bij zit. Dat is dan vaak onderdeel van het samenwerkingsverband of de afspraken die men maakt bij de aankoop van de content. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 29, 2026

Dank voor uw antwoord. Maar wat over  b.v. BBC en History TV en noem nog maar een paar zenders……??? Ik constateer grote verschillen met o.a. Ziggo

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Daar is hetzelfde van op toepassing. Het is een rechtenkwestie. 

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Daar is hetzelfde van op toepassing. Het is een rechtenkwestie. 

@Jeroen van KPN Het is geen rechtenkwestie, maar een centenkwestie. Waarom zijn de mogelijkheden voor terug kijken bij KPN zoveel beperkter dan bij Ziggo?

Ik stoor me er al jaren aan dat programmas van Investigation Discovery en Crime & Investigation Network bij KPN niet terug te kijken zijn en bij Ziggo wel. 

JanD
Wijsgeer
  • July 30, 2026

Beste ​@Gertjan Woudenberg idee om misschien weer terug te gaan naar Ziggo als dat zo belangrijk voor je is?

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Beste ​@Gertjan Woudenberg idee om misschien weer terug te gaan naar Ziggo als dat zo belangrijk voor je is?

@JanD Wat een onzin! Ik geef een punt van ontevredenheid aan. Er staan zoveel meer pluspunten tegenover van KPN ten opzichte van Ziggo dat ik nog niet gratis terug naar het walgelijke en arrogante Ziggo zou willen. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 30, 2026

Beste ​@Gertjan Woudenberg idee om misschien weer terug te gaan naar Ziggo als dat zo belangrijk voor je

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 30, 2026

Topic starter heeft zeker een punt. Ik volg ook op VRT een serie die ik dan maar opneem omdat terug kijken geen optie is. Als die opname toevallig fout gaat, moet je iets anders verzinnen om de betreffende aflevering alsnog te kunnen kijken. Zoals via NLZiet. Bij Ziggo is het geen probleem.(en nee, ik ga (nog) niet terug naar Ziggo)

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 30, 2026

Topic starter heeft zeker een punt. Ik volg ook op VRT een serie die ik dan maar opneem omdat terug kijken geen optie is. Als die opname toevallig fout gaat, moet je iets anders verzinnen om de betreffende aflevering alsnog te kunnen kijken. Zoals via NLZiet. Bij Ziggo is het geen probleem.(en nee, ik ga (nog) niet terug naar Ziggo)

Tja, zo is er altijd wat natuurlijk, ​@neutral, ​@Gertjan Woudenberg. Bij het terugkijken kan er ook een fout optreden. Met opnemen kun je letterlijk alles terugkijken. Je kunt dan ook de reclame doorspoelen, wat bij terugkijken niet kan. Bij Ziggo kan je bij opgenomen programma's dat inmiddels niet meer doen, begrijp ik.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 30, 2026

Tja, zo is er altijd wat natuurlijk, ​@neutral, ​@Gertjan Woudenberg. Bij het terugkijken kan er ook een fout optreden. Met opnemen kun je letterlijk alles terugkijken. Je kunt dan ook de reclame doorspoelen, wat bij terugkijken niet kan. Bij Ziggo kan je bij opgenomen programma's dat inmiddels niet meer doen, begrijp ik.

Ja ja , zo kan je ook uitleggen. Blijft een feit dat KPN “dat je zeven dagen terug kan kijken”  niet overal voor waarmaakt. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 30, 2026

ID is gewoon terug te kijken. En Crime & Investigation ook. Eerst even checken voor je wat beweert. Opnemen kan ook altijd. ​@Gertjan Woudenberg .

Programma's op de npo zijn heel vaak wel terug te kijken via de app npo start. Dus waarom zou kpn die rechten nog inkopen. Npo start zit gewoon in de tv box of anders in een smart-tv. 

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

ID is gewoon terug te kijken. En Crime & Investigation ook. Eerst even checken voor je wat beweert. Opnemen kan ook altijd. ​@Gertjan Woudenberg .

Programma's op de npo zijn heel vaak wel terug te kijken via de app npo start. Dus waarom zou kpn die rechten nog inkopen. Npo start zit gewoon in de tv box of anders in een smart-tv. 

@PeterG  Ik ben inderdaad niet duidelijk genoeg geweest. Ik bedoel via de app. Op die manier zijn beiden niet terug te kijken. Zelfs opnames van deze beide zenders zijn niet terug te kijken.