Skip to main content
Beantwoord

Met instelling 'Beste kwaliteit' TV zenders duurt het lang tot er beeld is of wordt de unicast stream gepakt

• January 16, 2026
  • 7 reacties
  • 110 keer bekeken

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

Wie heeft er met de instelling 'Beste kwaliteit' op de TV+ box ook het probleem dat bij een aantal zenders het langer duurt voordat ze beeld geven of dat na een aantal seconden zwart beeld de 'unicast' stream gepakt wordt?

Dus bij de 14.2 Mb/s streams.

Met name bij RTL5 en 7 duurt het langer voordat ik beeld krijg en soms pakt hij dan daarna de unicast stream (Live)

Als ik 'Beste kwaliteit' uitzet dan heb ik geen problemen met de 7.2 Mb/s Multicast streams (LIVE). 

Dan gaat het zappen wel lekker vlot.

Ik heb uiteraard al de TV+ box meerdere malen herstart en de Fritzbox ook even opnieuw opgestart. Bekabeld aangesloten rechtstreeks op de Fritzbox 7590AX.

Beste antwoord door Sebas14

Nou, schiet mij maar lek. Net weer even een rondje gezapt, 'Beste kwaliteit' weer aangezet en nu gaat het wel weer goed.

Omdat het al 2 dagen aanwezig was en alles al had herstart, begon ik even te denken of het niet bij KPN zelf zat.
Het kon geen verstoring in het multicast gedeelte zijn, want de 7.2 mb/s zenders gingen wel snel met zappen.

Vandaar dat ik misschien dacht dat het in de 14.2 mb/s streams zat van enkele zenders waaronder RTL 5 en 7. 

Ik heb alles rechtstreeks op de Fritzbox ​@joop2011 Hier in huis geen switches of draadloze verbindingssets. Snelheden op de TV+ box en Wi-Fi zijn ook goed ​@HRJ 

Mijn andere TV+ box loopt via de Wi-Fi en is unicast ingesteld ​@PeterG .
Die staat niet zo heel vaak aan.

Laten we het er maar op houden dat er een klein dipje ergens zat. Geen idee waar, maar ik zal het voortaan wel even 3 dagen aanzien en niet te snel roepen hier 😄

Dank allen voor het meedenken.

7 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Hoe is de Sagemcom DIW7022 verbonden met de Fritzbox?

Of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

“U geeft aan "” bekanbeld aangesloten"” “ 

Maar zit daar nog een DVS of switch tussen?

Is VLAN4 wel goed ingesteld in de Fritzbox?

• Helper
  • January 17, 2026

Ik heb zelf de tv box via wifi verbonden met mijn Fritzbox 4690 en alles werkt zoals het hoort. De box haalt met gemak snelheden van meer dan 500 Mbps.

Wellicht kun je bij wijze van test dit eens proberen. Al eens een speedtest (bedraad) gedaan? Wat voor snelheid haalt de box dan?

VLAN4 hoef je niet in te stellen. Bij internettoegang gewoon KPN profiel kiezen en de Fritzbox doet de rest.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Via UTP kabel is de box beperkt tot 100 Mb/s

Op zich geen enkel probleem, want dat is zo wie zo ruim voldoende voor Video (zelfs 4K met HDR)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 17, 2026

Heb je dit op beide boxen ​@Sebas14 ?

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Antwoord
  • January 17, 2026

Nou, schiet mij maar lek. Net weer even een rondje gezapt, 'Beste kwaliteit' weer aangezet en nu gaat het wel weer goed.

Omdat het al 2 dagen aanwezig was en alles al had herstart, begon ik even te denken of het niet bij KPN zelf zat.
Het kon geen verstoring in het multicast gedeelte zijn, want de 7.2 mb/s zenders gingen wel snel met zappen.

Vandaar dat ik misschien dacht dat het in de 14.2 mb/s streams zat van enkele zenders waaronder RTL 5 en 7. 

Ik heb alles rechtstreeks op de Fritzbox ​@joop2011 Hier in huis geen switches of draadloze verbindingssets. Snelheden op de TV+ box en Wi-Fi zijn ook goed ​@HRJ 

Mijn andere TV+ box loopt via de Wi-Fi en is unicast ingesteld ​@PeterG .
Die staat niet zo heel vaak aan.

Laten we het er maar op houden dat er een klein dipje ergens zat. Geen idee waar, maar ik zal het voortaan wel even 3 dagen aanzien en niet te snel roepen hier 😄

Dank allen voor het meedenken.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

maar ik zal het voortaan wel even 3 dagen aanzien en niet te snel roepen hier 😄

Nee! Superfijn als mensen dingen melden! 👍

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 17, 2026

Mijn andere TV+ box loopt via de Wi-Fi en is unicast ingesteld

Wifi zou ook gewoon met Multicast + beste kwaliteit moeten kunnen. Hier wel met de v10 Experia Box. 

Een Fritzbox ondersteunt het ook. ("multicast to unicast")