Skip to main content

Beste KPN, sinds de omzetting naar KPN TV+ BOX, is het NIET meer mogelijk om naar de Radio te luisteren zonder de TV aan te laten staan. 

Dit is natuurlijk de wereld op zijn kop, als ik alleen naar de Radio wil luisteren dan kon dit voorheen met het HDMI kastje gewoon terwijl de TV was uitgezet, nota bene ook nog klimaat- en gebruiksvriendelijker. 

Het is inmiddels OOK BIJ DE KPN algemeen bekend, dat dit het grote nadeel is van het gebruik van dit nieuwe KPN TV+ BOX systeem en ik vraag mij daarom danook af, waarom het zo lang duurt voordat KPN dit heeft hersteld naar de oude mogelijkheid om naar de Radio te luisteren zonder TV te moeten aan laten staan! 

Het is inmiddels ook bekend dat een overgroot deel van de KPN Abonnementhouders hier over klaagt, dus KPN doe er wat aan! 

Er zit wel een poort op voor geluid.

U heeft dit kastje nodig:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/

Om een analoog apparaat aan te kunnen sluiten.


Als je de Toslink poort gaat gebruiken, moet je hem wel aanzetten.

Standaard staat de Toslink poort uit. 


Ter info/achtergrond: @PeterG en @TDN hebben mij recent uitgelegd waarom het niet via HDMI kan. (Spoiler: HDCP vereist dat je televisie aanstaat.) Dus je hebt inderdaad de eerste twee antwoorden hierboven nodig.

Afhankelijk van je apparatuur moet je misschien ook de geluidsinstellingen (die helaas ook voor je televisie gelden, zie punt 38 in de feature requests) op stereo zetten. (Ik heb eigenlijk geen idee met welke kwaliteit de radiozenders worden aangeboden.)


Dank voor de reactie op altijd TV aan moeten laten om Radio te luisteren. 

Ik heb geen idee wat een Toskinkpoort is, laat staan waar ik deze kan vinden. 

Ben ook A-technisch helaas. 

Heb ook optical omvormer naar javmck via de KPN aangeschaft, maar geen idee hoe dit aan te sluiten helaas. 


Ik verwijs eerst maar even naar mijn artikel in de Kennisbank. Daar wordt ook uitgelegd wat de optische audio uitgang, net naast de aansluiting van de stroomadapter, is. Met afbeelding.

Is er niet iemand in je “omgeving” * die je erbij kan helpen?

*omgeving: familie, vrienden, kennissen, buurt, etc.

Het is  bij kpn technisch mogelijk om met de tv ontvanger radio te luisteren, via soundbar of versterker, zonder tv aan. Bij Ziggo, die alleen nog de Next mini leveren, is dat via dié ontvanger onmogelijk. Want die heeft alleen een hdmi uitgang voor een televisie.


Peter G, hartelijk dank voor deze info.


Reageer