Skip to main content

Wellicht is dit al eens langsgekomen maar ik ben eigenlijk nieuwsgierig wat de huidige maximale bandbreedte is waarmee de TV streams op mijn VIP 5202 worden aangeleverd.

Dit was voor zo ver ik weet 7,5 Mbps maar zou verhoogt worden.

Ik heb een VDSL Hussel 100 abonnement en mij gemiddelde snelheid is down / up 87 / 17 Mbps.

Ik stel deze vraag omdat mijn huidig abonnement binnenkort verloopt en ik dan moet beslissen om te verlengen of misschien toch over te stappen naar glasvezel van een andere aanbieder.

Glas van KPN is geen optie omdat wij in het Caiway gebied wonen.

 

Die 7,5 is een beetje een afronding naar boven.

Het is via de Arris bij alle HD zenders met VDSL 7,2 Mb/s 1080i 50.

Als je over zou gaan heb je met de nieuwe TV+ box bij de eerste 10 zenders LIVE 14,2 Mb/s 1080i. Het ESPN 221 - 224 en Ziggo Sport pakket 233 - 238 hebben dan ook 14,2.

De paar SD zenders zijn tussen de 2,5 en 3,5 Mb/s.


Bedankt voor het wel hele snelle antwoord…..👍

Bij gebruik van een een nieuwe KPN TV+ box is de bandbreedte kwa getal een verdubbeling maar zie je dat ook werkelijk in de praktijk terug?

De huidige KPN VIP 5202 is bedraad aangesloten en wij gebruiken een recente Samsung 4K Smart TV van 55 cm waar wij op circa 3,5 m vanaf zitten.

Nog even opmerken dat wij 75+ zijn dus dan neemt het gezichtsvermogen ook enigszins af.

Dus blijft de vraag, levert overgang naar de TV+ box een significante beeldverbetering op?

Normaliter zou ik niet twijfelen en het gewoon proberen maar de negatieve berichten over de TV+ box doen mijn twijfelen want als het naderhand niets oplevert kan ik niet meer terug maar zit kwel met hogere kosten.

 


@srna513006

Het is niet echt bandbreedte, dat had je in het analoge tijdperk. Toen was de bandbreedte voor tv 5,5 Mhz. 

In het digitale tijdperk praat je over stream (bijvoorbeeld in Mb/s)

Bij Ziggo via DVB-C kan in de “oude” bandbreedte van 5,5 Mb/s ongeveer 4 HD kanalen van 12 Mb/s.😉

KPN levert alleen het kanaal waar je naar kijkt op dat moment.😉

 

Als je het abonnement aanpast naar KPN tv+, dan krijg je de nieuwe Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Ik zie dat jouw downloadsnelheid 87 Mb/s is.

Dan kan je de maximale snelheid halen van 14,2 Mb/s (momenteel alleen voor de eerste 10 kanalen en ESPN)

Je moet de DIW7022 dan wel op multicast zetten en “beste beeldkwaliteit” aanvinken.

En ja, het beeld is echt heel veel mooier.😉


Helder maar persoonlijk zou ik toch liever de VIP5202 houden want die functioneert probleemloos.

Er was nog wel sprake van dat de hogere stream van 14,2 ook op de VIP5202 beschikbaar zou komen en dat zou het meest ideale zijn maar of dat ooit gebeurd is de vraag.

Ik heb in de feestdagen nog wat over na te denken.

 


Als je nu al een (redelijk) recente smart-tv of streaming apparaat er bij hebt heb je al de mogelijkheden die TV+ box (Android-TV) ook biedt. Dan heeft wijzigen nog niet zo heel veel zin.


Ik heb bij familie en kennissen met glasvezel geprobeerd verschil te ontdekken tussen de HD kanalen en de HD Glas (HD+) kanalen. Voor mensen van onze leeftijd is dat verschil niet zo duidelijk. Maar ook voor jonge mensen is het verschil doorgaans niet zodanig dat ze het omslachtige gebruik van de 601 ev kanalen ervoor over hebben.

Wat ik lees over tv+ is van dien aard dat ik het wederom voor mensen van onze leeftijd vooralsnog niet kan aanraden. Voor Android adepten misschien "leuk speelgoed" maar minder geschikt voor "ouderwets" gewoon tv kijken. Daar komt bij dat de kwaliteit van tv+ bij terugkijken of bij opnames nog steeds niet meer is dan de gewone HD kanalen van de klassieke ontvangers, dus daarvoor niets geen 14,5 Mb/s of zo maar gewoon 7,5. Wat dat betreft is tv+ voor mensen met glasvezel dus zelfs minder dan de klassieke ontvangers: bij terugkijken en opnames heb je daar wel dezelfde HD Glas kwaliteit als bij lineair kijken.

Ik zou ook geen nieuw abonnement nemen of verlengen, nergens voor nodig: je kunt het huidige abonnement gewoon laten doorlopen; het is dan  maandelijks opzegbaar, dus dan zit je er niet te lang aan vast zoals bij een nieuw abo wel weer een jaar. 


Er was nog wel sprake van dat de hogere stream van 14,2 ook op de VIP5202 beschikbaar zou komen en dat zou het meest ideale zijn maar of dat ooit gebeurd is de vraag.

Bij glasvezel schijnt dat inmiddels wel zo te zijn: naar ik heb begrepen gebruiken de HD Glas kanalen wel die hogere snelheid. Voor DSL heb ik er een hard hoofd in.

Wat dat betreft is tv+ juist voor DSL gebruikers met voldoende snelheid wel een vooruitgang, want die hebben bij lineair kijken wel die 14,5(2?) Mb/s streams, maar ook hier dus niet bij terugkijken en opnames. 


Als je nu al een (redelijk) recente smart-tv of streaming apparaat er bij hebt heb je al de mogelijkheden die TV+ box (Android-TV) ook biedt. Dan heeft wijzigen nog niet zo heel veel zin.

Inderdaad een goed advies want naast de recente TV kan ik ook nog een Apple TV 4K van 2022 inzetten maar omdat wij naast TV beelden alleen nog naar Netflix kijken is de huidige configuratie toekijkend.

 


@Henk2304  zo lastig is het bedienen van het kastje niet hoor. Mijn moeder van 80 redt zich er prima mee.


@Henk2304  zo lastig is het bedienen van het kastje niet hoor. Mijn moeder van 80 redt zich er prima mee.

 

@Henk2304  En na de update van morgen wordt hij weer makkelijker en beter.

Zie hier.


 

Als je over zou gaan heb je met de nieuwe TV+ box bij de eerste 10 zenders LIVE 14,2 Mb/s 1080i. Het ESPN 221 - 224 en Ziggo Sport pakket 233 - 238 hebben dan ook 14,2.

 

@PeterG

Zover ik weet, hebben de ESPN-zenders en de Ziggo Sport zenders bij live TV de standaard bitrate van ongeveer 7 Mbit/s.

 

Bron : (veelgestelde vragen) 

De HD-kwaliteit van live tv bij de eerste 10 kanalen is al enige tijd geleden verbeterd door de bitrate te verhogen naar 14 Mbit/s. 

Voor specifiek sportuitzendingen op de eerste 10 zenders en de ESPN- en Ziggo Sport kanalen geldt nu dat Terugkijken en opnames ook in de hogere kwaliteit te kijken zijn. 

We hopen natuurlijk dat in de toekomst ook -naast sport- alle andere soorten content in de hoge 14Mbit/s kwaliteit te zien zijn. Of dat nu live en uitgesteld is.