Skip to main content
Beantwoord

Met welke code koppel ik de afstandsbediening aan mijn TCL QLED 50QLED780K (2025)?

• February 11, 2026
  • 6 reacties
  • 61 keer bekeken

Hi, ik heb allemaal codes langs zien komen voor de koppeling van de KPN afstandsbediening aan mijn TCL tv . Denk aan 005 - 327 - 547 -548 - 549 - 625 en 663.

Allemaal geprobeerd, maar de KPN afstandsbediening komt niet verder dan dat ik de tv aan kan zetten en het geluid harder of zachter zetten en de source van de tv veranderen. Alle andere knoppen werken niet en dat vind ik best vervelend, omdat ik daardoor ook niet bij de radiozender van KPN kan komen.

De tv is dus een TCL QLED 50QLED780K (2025).

Naast het koppelen met bovenstaande codes heb ik ook al geprobeerd de afstandsbediening te koppelen met de knop home en OK, maar dat werkt ook niet.

Zijn er nog andere codes beschikbaar voor deze tv? Of andere oplossingen?

Beste antwoord door Wartywolfs

Zoals gezegd zijn de overige knoppen voor de bediening van de KPN tv ontvanger, niet voor bediening van de tv.

Begrijp ik het goed dat die overige knoppen bij jou niets doen? Als dat het geval is:

• Welke tv ontvanger heb je? Een TV+ kastje (DIW7022 of Soundbox) of een klassieke iTV ontvanger (Arris 2952, 5205 of HMB)?
  • Is die aangesloten met de bijgeleverde HDMI kabel op de tv?
  • Is de netvoeding aangesloten op het tv+ kastje en zit die in het stopcontact?
  • Staat de tv ingesteld op de juiste HDMI ingang?
  • Hoe is de tv ontvanger aangesloten op het KPN modem? Rechtstreeks met een ethernet kabel, of zit daar nog iets anders tussen?

In geval van TV+ moet de afstandsbediening éénmalig via bluetooth gekoppeld worden met de tv ontvanger. Normaal gesproken gebeurt dit tijdens eerste keer aanzetten van de tv+ ontvanger. Als dat is mislukt dan vind je de instructies om het opnieuw te proberen hier:

en voor klassieke tv ontvangers hier:

Bovendien worden de Arris 2952 en HMB2022 nog via infrarood bediend ipv. Bluetooth, dus die moeten in het zicht staan om te kunnen bedienen. De Arris 5202 heeft wel een Bluetooth afstandsbediening, ook die moet dus éénmalig gekoppeld worden.

6 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

Hallo ​@MartijnE_vK,  welkom op de community.

De KPN afstandsbediening is geen complete vervanging voor de afstandsbediening van je TV, hij is in eerste instantie bedoeld om het tv ontvanger kastje van KPN te bedienen.

De koppeling met de tv is inderdaad beperkt tot aan/uitzetten, volume regeling en source kiezen. als dat bij jou al werkt is dat het hoogst haalbare.

Gebruik je de KPN app in de TV misschien? Die is te bedienen met de afstandsbediening van de TV zelf, maar daar zitten inderdaad de radiozenders niet in. Radiozenders zijn alleen beschikbaar via de tv ontvanger, vanaf kanaal 801.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 11, 2026

Hallo ​@MartijnE_vK,  welkom op de community.

De KPN afstandsbediening is geen complete vervanging voor de afstandsbediening van je TV, hij is in eerste instantie bedoeld om het tv ontvanger kastje van KPN te bedienen.

De koppeling met de tv is inderdaad beperkt tot aan/uitzetten, volume regeling en source kiezen. als dat bij jou al werkt is dat het hoogst haalbare.

Gebruik je de KPN app in de TV misschien? Die is te bedienen met de afstandsbediening van de TV zelf, maar daar zitten inderdaad de radiozenders niet in. Radiozenders zijn alleen beschikbaar via de tv ontvanger, vanaf kanaal 801.

Dank je voor je antwoord. Dan weet ik waar ik aan toe ben. 

De vraag die dan blijft staan is waar al die andere knopjes op de KPN afstandsbediening voor zijn.  Dat is toch niet logisch om dan alleen volume te kunnen gebruiken? Lijkt me een software issue die dus opgelost moet kunnen worden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 11, 2026

De vraag die dan blijft staan is waar al die andere knopjes op de KPN afstandsbediening voor zijn.  Dat is toch niet logisch om dan alleen volume te kunnen gebruiken?

Die zijn uiteraard voor de losse ontvanger. Want dáár is deze afstandsbediening voor bedoelt. 

Wil je het menu van je tv of de apps daarin gebruiken dan kan dát met de TCL afstandsbediening. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • February 11, 2026

Zoals gezegd zijn de overige knoppen voor de bediening van de KPN tv ontvanger, niet voor bediening van de tv.

Begrijp ik het goed dat die overige knoppen bij jou niets doen? Als dat het geval is:

• Welke tv ontvanger heb je? Een TV+ kastje (DIW7022 of Soundbox) of een klassieke iTV ontvanger (Arris 2952, 5205 of HMB)?
  • Is die aangesloten met de bijgeleverde HDMI kabel op de tv?
  • Is de netvoeding aangesloten op het tv+ kastje en zit die in het stopcontact?
  • Staat de tv ingesteld op de juiste HDMI ingang?
  • Hoe is de tv ontvanger aangesloten op het KPN modem? Rechtstreeks met een ethernet kabel, of zit daar nog iets anders tussen?

In geval van TV+ moet de afstandsbediening éénmalig via bluetooth gekoppeld worden met de tv ontvanger. Normaal gesproken gebeurt dit tijdens eerste keer aanzetten van de tv+ ontvanger. Als dat is mislukt dan vind je de instructies om het opnieuw te proberen hier:

Bovendien worden de Arris 2952 en HMB2022 nog via infrarood bediend ipv. Bluetooth, dus die moeten in het zicht staan om te kunnen bedienen. De Arris 5202 heeft wel een Bluetooth afstandsbediening, ook die moet dus éénmalig gekoppeld worden.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 12, 2026

Hi, dank voor jullie antwoorden. De koppeling van de ab met het kpn kastje was niet volledig en dat is nu hersteld. Veel beter zo!

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hallo ​@MartijnE_vK,

Welkom op de community en fijn dat je ons hebt gevonden.😊 De antwoorden hierboven kloppen helemaal maar ik zie dat inderdaad de koppeling in eerste instantie niet goed is gegaan, fijn dat je er nu optimaal gebruik van kunt maken! Als je ooit nog andere vragen hebt over de afstandsbedieningen van KPN is de kennisbank hieronder een aanrader!