Skip to main content
Beantwoord

Mijn afstandbediening is niet meer goed te koppelen sinds update LG TV

• February 27, 2025
  • 15 reacties
  • 292 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Deze week kwam een update firmware voor mijn LG oledtv binnen. Na deze update werkt de koppelingĀ  tv en afstandbediening van m,n kpn tv +box niet goed meer. Voorheen kon ik met de ab van de tv box m,n tv ook aan en uit zetten , geluid regelen enĀ  het juiste hdmi kanaal werd direkt gekozen. Dus de tv onthield het laatst gekozen hdmi kanaal. Na de update dus nietĀ  meer.Opnieuw de ab afstemmen op de tv met de snelcodenummersĀ  helpt niet, ook de overige nummers niet. In het menu van de LG tv kan ik helaas weinigĀ  vinden over het hdmi cecĀ  gebeuren. Andere tv hdmi aansluiting helpt ook niet.

Beste antwoord door JanD

Beste ​@CitroentjeĀ zie onderstaande link voor mogelijke hulp:

Ā 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

15 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • February 27, 2025

Beste ​@CitroentjeĀ zie onderstaande link voor mogelijke hulp:

Ā 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Citroentje, het kan inderdaad zijn dat de update ervoor gezorgd heeft dat de knoppen nu een andere code nodig hebben. Je kunt de afstandsbediening opnieuw afstemmen zoals Jan al noemt. Is dat inmiddels gelukt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 6, 2025

Helaas niet, de tv start nu met een startscherm. Daarna kan ik kiezen op de ab met de knop (pijltje rechts) dit is dus naar een andere HDMI ingang. Daarna start de tv box op. Voor de duidelijkheid tv is een LG Oled 55C16LA. Laatste software update 03.51.15. Jammer is dat de tv box niet direct de goede HDMI ingang kiest en onthoudt. Dat was wel het geval bij de vorige tv software. Probleem is dus eigenlijk dat de tv direct opstart met een startscherm en de HDMI ingang niet selecteerd.

Jasper van KPN
Moderator

Die keuze voor het HDMI kanaal maakt de tv zelf, is het niet in de instellingen van de tv vast te zetten op welk HDMI kanaal die moet beginnen? De afstandsbediening werkt verder wel nu begrijp ik.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 7, 2025

@Jasper,

Dat is de bedoeling Jasper de tv moet naar de juiste hdmi ingang gaan en onthoudenĀ ,zo hoort ook de hdmi cec instelling te werken. Alleen de nieuwe software van de tv heeft deze instelling verlorenĀ op de een of andere manier. Ik zie zelf geen instelling in het menu van de tv staan hoe dit in te stellen, daarvoor zou de hdmi cec dit moeten doen.Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 7, 2025

Alweer iets verder gekomen op de site van LG is de firmware van mijn tv te downloaden. De nieuwste is 03.51.15 deze geeft dus de problemen. Er is ook nog de vorige 03.41.05 . Problematisch wordt de extentie van deze soft namelijk .epk en in zip formaat. Geprobeerd met de handleiding op de site van LG maar krijg het niet voor elkaar . Namelijk de usb stick wordt enkel gezien als mediabestand. Dus software wordt niet herkent.

Jasper van KPN
Moderator

Dat is wel raar inderdaad. Het lijkt wel duidelijk aan de software van de tv zelf te liggen zoals je het beschrijft. Hoe je dat kunt installeren durf ik niet te zeggen, daar kan je het beste contact opnemen met LG, zij kunnen hun eigen tv's het beste.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 10, 2025

LG gecontacteerd met het probleem van de nieuwe software. Helaas geen oplossing gekregen, de oude vorige software is volgens hen niet meer te downloaden. Dat is dus niet helemaal waar , maarĀ het probleem is met die versie 03.41.05 zoals ik al eerder schreef de extentie .epk van de soft. De nieuwe 03.51.15Ā is vreemd genoeg wel te unzippen. Maar ook hier loopje weer vast , de tv ziet geen andere usb bestanden dan media en opnames.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 10, 2025

@Jasper,

Goed nieuws, het is toch gelukt de ab weer te gebruiken zoals voorheen. De oplossing is zo als zo vaak simpel maar kom er maar eens op. Druk i.p.v. de toets TV nu op KPN boven aan op de ab, dan werkt alles weer . Misschien moest het altijd al zo maar ik deed het dus andersom. Of dit ook aan de nieuwe software versie 03.51.15 ligt is meĀ niet duidelijk.

Dus voor degene die een gelijke tv set hebben en hetzelfde ervaren , koppel je ab zoals hier beschreven (staat ook in het menu van de tvbox+), gebruik ook 2 als code, zet hdmi-cec aan in je box en tv, en als laatste gebruik de orginele hdmi kabel.

Jasper van KPN
Moderator

Dat is een oplossing die ik niet had verwacht, het klonk alsof het een dieper probleem was van de tv software. Maar soms is het makkelijker maar kom je er inderdaad niet zomaar op. Gelukkig kwam je er wel op, en kan je nu weer lekker tv kijken zonder uitdagingenĀ šŸ™‚ Veel kijkplezier!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 12, 2025

@ Jasper,

Het heeft volgens mij ook te maken met het op tijd ontvangen van de hdmi-cec puls vanuit de tvbox. Als de tvbox in de energie besparing stand staat start de box eigenlijk compleet nieuw op en komt de puls te laat bij de tv. DeĀ tv nu met de laatste software versie gaat te snel naar het startscherm en moetĀ je het goede hdmi kanaal Ā dan zelf aangeven, je ervaart eigenlijkĀ dat de tv het laatst gekozen hdmi kanaal niet heeft onthouden, dus dan maar wachten op een puls vanuit de tvboxĀ maar die puls komt te laat. Dit verschijnsel heb ikĀ met de laatste software versie 03.51.15, de vorige versie had dit niet en onthield netjes het laatst gebruikte hdmi kanaal. Ik ben nu een tijdje aan het testen of de tvbox met de stand snelle opstart het probleem oplost en hetĀ lijkt er meer op dat dit hetĀ is.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 12, 2025

In Ā eerder geplaatste postings over de problemen met LG tv,s lees ik dat er diepere instellingen zijn voor de tv voor wat betreft het HDMI-CEC gedrag. Weet iemand deze instelling te vinden?

Jasper van KPN
Moderator

Ik wist niet dat daar een zo'n instelling bij zat, dat zou mee kunnen spelen inderdaad. Legt de handleiding van LG dat niet uit?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 13, 2025

@Jasper,

Nee helaas niet ik heb het niet gevonden, er is een diepere instelling door 3 keer mute te drukken, maar dat levert weinig op.

Voorlopig werkt de methode zoals ik eerder beschreef nu goed , met de knop kpn schakelt de tvbox en de tv in en naar het goede hdmi kanaal. Met de knop tv schakelt alleen de tv in en gaat dan naar het tv startscherm.

Jasper van KPN
Moderator

Ā Dat scheelt inderdaad, daarmee werkt het als een soort workaround.Ā Hopelijk weet iemand anders welke instelling er nog meer mogelijk is op jouw LG, zodat je die kunt gebruiken.