Skip to main content

In onze wijk beschikken we sinds kort over glasvezel, en ik ben daarom sinds vorige week over gegaan van Ziggo naar KPN. Het zou sneller en stabieler zijn. En dat is gezien het thuiswerken en gamende kinderen prettig.

De snelheid is vergelijkbaar, maar bij tv kijken zijn mijn eerst ervaringen teleurstellend.

Ik ben elke dag meer bezig met instellingen, herstarten, uitzetten en vloeken dan met tv kijken. Het geluid loopt niet synchroon, geluid en beeld haperen, het beeld blijft stil staan etc.

Ook het zappen gaat tergend langzaam als je ziggo next bent gewend

De snelheid moet ruim voldoende zijn. Op zolder haal ik 75 Mbit, maar kennelijk is dat niet genoeg om zonder problemen tv te kijken op zolder. Overigens heb ik de meeste tv problemen beneden ook, en daar is de snelheid 300+ Mbit. Heb nu ook nog maar superwifi besteld, ter vervanging van mijn Deco systeem (dat liep als een zonnetje bij Ziggo) om alles te kunnen uitsluiten.

Ik heb bij ziggo zelden een probleem gehad. Ik voel me behoorlijk bedonderd door KPN, en ik overweeg om terug te gaan naar ziggo.  De Tv+ box werkt gewoon (nog) niet goed. Ga mijn chromecast maar weer aansluiten. 

Helaas heb ik de commentaren op dit forum pas achteraf gelezen. 

Sluit de tv ontvangers gewoon bekabeld aan. Dat werkt echt het beste.


Als er kabels liepen had ik dat ook echt wel gedaan. Maar op zich zou een draadloos systeem toch best draadloos morgen werken? Ging bij ziggo ook prima. Ook chromecast, iptv en apps op smart tv geven geen problemen. Als ik geweten had dat ik eerst kabels moest aanleggen, was ik echt niet over gestapt


Hallo @MaartenF de KPN tv-ontvanger werkt draadloos ook gewoon goed, maar bekabeld is stabieler.

Verder komt er vandaag een update uit voor de tv-ontvanger.

Die komt automatisch binnen, waar bij je alleen nog hoeft te herstarten als je de tv-ontvanger aanzet of je kunt de update handmatig downloaden en daarna herstarten, zie ook onderstaande link over de update:

 


Hier net zo ook overgestapt van Ziggo hadden we NOOOIT moeten doen.

Dus in Maart mooi weer terug naar ziggo.

Tv kijken is inderdaad een drama .

Wifi ook bagger ligt er steeds uit.

 


Ik heb de tv box update uitgevoerd en de nternetsnelhied moet ruim voldoende zijn. Toch is met name npo1 erg slecht. Het beeld blijft steeds stilstaan en dan moet de tv box weer opnieuw opgestart worden. Daarna is het goed. Wat kan ik hier aan doen?


Ik heb de tv box update uitgevoerd en de internetsnelhied moet ruim voldoende zijn. Toch is met name npo1 erg slecht. Het beeld blijft steeds stilstaan en dan moet de tv box weer opnieuw opgestart worden. Daarna is het goed. Wat kan ik hier aan doen?

 

Hoe is de Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) met de Experiabox of Box12 verbonden? ( of te wel wat zit er allemaal tussen de DIW7022 en de KPN router / modem).

 

Vooral een DVS kan voor dit soort problemen zorgen. 

 

Ook een slechte HDMI kabel kan voor problemen zorgen. 

 

Uiteraard kan ook de DIW7022 defect zijn. 😉😊


Er zit beneden niets tussen. Boven een superwifi punt.  Hdmi kabels van tv+box naar tv. Zijn de oor kpn meegeleverde 


Jouw Deco's ondersteunen geen multicast to unicast en dus zijn die ongeschikt om een TV+ Box in multicast mode via wifi op aan te sluiten.

Als je jouw TV+ Box in unicast mode zet dan zal het waarschijnlijk een stuk beter gaan.

Helaas raak je daarbij wel een deel van de beeldkwaliteit kwijt en dat is mijns inziens zonde.


Maar ik heb de decos er al uit gehaald. Beneden draadloos op experia 12. Boven draadloos via superwifi punt van kpn. Beneden is de snelheid ongeveer 400 mbs, boven 150


@MaartenF ik heb dit ook reeds in andere topics vermeld. Zou je de geluid instelling op tv+ box en je tv eens op passthrough willen zetten? Dat zou jou synchronisatie problemen moeten oplossen.

wifi via de box12 met voldoende bereik moet prima werken, hier werkt het ook prima.


Ook het geluid op pass through zetten werkt helaas niet. Npo1 blijft vastlopen na ca 2 seconden . Heb inmiddels wel ontdekt dat als het beeld vastloopt, ik de pauzeknop in moet drukken. 5 seconden moet wachten en daarna is het goed. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn


Ook het geluid op pass through zetten werkt helaas niet. Npo1 blijft vastlopen na ca 2 seconden . Heb inmiddels wel ontdekt dat als het beeld vastloopt, ik de pauzeknop in moet drukken. 5 seconden moet wachten en daarna is het goed. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn

Dan krijg je een ‘unicast’ stream omdat je niet meer tegelijk met alle anderen mee kijkt. Misschien kan je de hele ontvanger eens omschakelen op Unicast om te kijken of dat helpt.

En nee, dit hoort allemaal niet. Er wordt meer over geklaagd, maar er zijn ook heel veel mensen waar het allemaal prima werkt (bij mij, had in begin wat gedoe maar nu prima).


Er zit beneden niets tussen. Boven een superwifi punt.

Is dat een "super"WiFi 1 (wit) of een "super"WiFi 2 (zwart)?


Ik vermoed zwart tenzij ze van marktplaats komen.

 Heb je de box12 wel een harde reset gegeven (naald in kleine gaatje voor30 seconden )toen je de decos hebt vervangen voor de superwifi?

Want dat is wel nodig om de oude instellingen van de decos te verwijderen.


Heb je de box12 wel een harde reset gegeven (naald in kleine gaatje voor30 seconden )toen je de decos hebt vervangen voor de superwifi?

Want dat is wel nodig om de oude instellingen van de decos te verwijderen.

Hoe kom je daar nu toch bij?

Het is nergens voor nodig om de V12 een harde reset te geven na het vervangen van de Deco's door "super"wifi's.


@MaartenF  De huidige apparatuur van KPN lijkt wat gevoelig…. bij mij heeft het geholpen om alles te resetten. Maar belangrijk is de volgorde, om lang genoeg op de resetknop te drukken en lang genoeg te wachten tot alles hersteld is.

In mijn geval glasvezelkastje 2 minuten spanningsloos. Superwifi resetten (totdat lampje 5 keer rood knippert en na opstarten paars is). Dan V12 modem volledig resetten (zoals hierboven beschreven knopje lang ingedrukt houden totdat alle lampjes uit gaan en er eentje weer rood gaan branden). Wachten tot die weer volledig opnieuw is opgestart (je eigen SSID enz haalt ie weer op). Hier Superwifi bekabeld aansluiten en helemaal op laten starten en updates ophalen (advies is geloof ik 25 minuten of zo), dan daarvan kabel eruit en weer op z'n plek, hij moet dan opstarten en groen blijven.

(mocht ik een stapje hebben gemist, zoek aub op het forum, ik schrijf dit uit het hoofd)

Ook het KPN TV+ modem heb ik nog een volledige reset gegeven (die is irritant want dan loggen een hoop dingen uit). 

Erna bij mij alles stabiel… geen hapering meer, geen hagende opnames, niets.

Ben het eens dat dit allemaal niet zou moeten hoeven, maar volgens mij heeft elke provider wel eens zo'n set apparatuur waar ze pech mee hebben (Ziggo is er inmiddels weer een tijdje overheen maar ook hoop gedoe gehad met hun Next en Next Mini). Ik ben wel tevreden over de ondersteuning van KPN. En als het werkt is het allemaal prima (en vingers gekruist dat het zo lang mogelijk zo blijft).


@wjb precies wat @basherd_wie  zegt. De superwifi punten heb ik zelf ook en installatie ging niet altijd in 1x goed. Ik heb nu zelf wel eens als ik ze in de vakantie uit heb gezet en daarna weer aan dat er 1 rood bleef branden. Moest ie even aan de kabel om alles weer werkend te krijgen. 
 

Dus misschien is het niet nodig maar ik zou het zelf altijd voor de zekerheid doen.

Ik heb zelf de WiFi op de box12 zelfs uitgeschakeld en er een extra WiFi punt bijgekocht en direct achter de modem hangen.

 

@MaartenF  als alles niet werkt kun je ook proberen om als test even het superwifi punt direct bekabeld achter het modem te hangen. De superwifi heeft namelijk een beter bereik als het modem zelf.


Dus misschien is het niet nodig maar ik zou het zelf altijd voor de zekerheid doen.

Elke factory reset is er voor mij één te veel. Een factory reset zou in principe nooit nodig moeten zijn en is in mijn "filosofie" alleen te gebruiken als echt nelemaal niets anders meer werkt.

Het is in ieder geval niet nodig om…

Want dat is wel nodig om de oude instellingen van de decos te verwijderen.

 


Zoals je kan lezen heb ik opgeschreven wat voor mij werkt.

Ik ben het met je eens hoor maar altijd als je de KPN servicedesk belt is het eerste wat ze doen alles met je resetten. En het helpt vaak ook nog. Het soort ouderwetse ‘heeft u hem al een keer uit en weer aan gezet?’ bij (vroegere) computers.


@MaartenF ik zou zelf in ieder geval 1 superwifi bedraad achter het modem doen. Ik had destijds met mijn vorige tv kastje het als volgt geprobeerd: box12 en een draadloze superwifi 2, daarna het oude tv kastje bedraad op de superwifi 2. Dit werkte niet vlekkeloos, kreeg veel haperingen . Ik heb er toen een superwifi punt bij gekocht en direct achter de modem gehangen, WiFi op de box12 uitgezet met de fysieke knop. Toen werkte alles perfect .

Waarschijnlijk had de box12 problemen met de afstand naar het superwifi punt.

Nu met de nieuwe tv+ box welke ook over WiFi werkt heb ik het ene superwifi punt naast de tv eruit gehaald. De tv+ is nu via WiFi verbonden met het superwifi punt in de meterkast en dat werkt perfect.

In de woonkamer bij de tv , ongeveer 8 meter verderop haal ik nog steeds 180 van de 200mb.

 

Hoeveel superwifi punten heb je eigenlijk?

 

ps als je inlogt in het modem zie je ook een db getal tussen modem en WiFi .. als dat hoger is dan 60 heb je vaak haperingen.  Dat was bij mij destijds ook zo. Toen ik WiFi vd modem had uitgezet en een extra superwifi punt bekabeld had aangesloten daalde die waarde naar 50 en werkte alles prima.

 


Ik heb (via marktplaats) 2 superwifi punten (de zwarte, met wifi 6) gekocht.

De opstelling nu: experia 12 in meterkast. Wifi aan. Superwifi in woonkamer, superwifi op trap tussen verdieping 1 en 2. De snelheid in het hele huis is tussen de 100 en 400 Mbit. De signaalsterkte beneden bij tv is -50db

Daarnaast heb ik mijn deco systeem nog draaien (1 deco bedraad achter experia) en 5  decos verspreid door het huis. Dit systeem wou ik vervangen, maar er blijken een aantal apparaten niet te werken met wifi 6. Bovendien wil ik wachten totdat alles goed functioneert.

Nog steeds heb ik problemen met NPO1. Zodra ik zapp naar NPO1, loopt het beeld na een paar seconden vast. Ik moet dan op pauze drukken, paar seconden wachten, op play drukken en dan is het goed. Zowel boven als beneden.

Ik heb alles al tig keer gereset, maar dit probleem blijft zich voordoen. Overigens heb ik op de tvbox een iptv app gezet. Draait als een zonnetje. Ook NPO1. Zappen gaat ook nog drie keer zo snel. 

Maar ik wil graag dat alles goed functioneert. De zichttermijn duurt nog een week. Twijfel om alles weer op te zeggen

 

 


Ik zou als test de decos loskoppelen en 1 superwifi even bedraad achter de modem doen


Ga ik vanavond proberen. En dan wifi op experia uit?


Op die "super"wifi's 2 is ook gewoon wifi 4 en wifi 5 actief dus apparaten die geen wifi 6 ondersteunen moeten daar ook gewoon mee kunnen verbinden. Wel zien we hier veel meldingen dst apparaten die alleen 2.4GHz ondersteunen niet kunnen vdrninden. Is dat toevallig bij jou ook het geval?

 

Zorg er overigens voor dat jouw TV+ Box niet met die Deco's kan verbinden immers die Deco's ondersteunen geen multicast to unicast en dat is waarom je al die problemen ervaart.

 

De wifi op de V12 kan gewoon aan blijven staan.


Maar Mediabox Next noest toch ook bekabeld aangesloten zijn? Werkt immers met DVB-C dus coax. Heel simpel gezegd moet je eigenlijk voor het beste resultaat bij overstap van Ziggo naar glasvezel (ongeacht welke provider) ook de coax voor netwerk vervangen. En naar nu wel weer blijkt vooraf eerst goed nadenken voor een overstap. Ik weet niet of het in dit geval ook is gebeurd maar eigenlijk nooit de overstap maken via of naar aanleiding van een deurverkoper.

Maar wat hier wordt geschetst is in grote mate het probleem van KPN op dit moment. Veel nieuwe klanten haal je op dit moment bij Ziggo weg. Glasvezel heeft met internet een sterke en betere troef in handen. Maar op tv gebied verliest bijna iedere provider het met Ziggo. KPN komt zeker het dichtste in de buurt. Maar dan wel gezien met de oudere decoders die niet meer aan nieuwe klanten worden geleverd. In potentie heeft KPN met TV{ goud in handen en kan het hiermee echt wedijveren met Mediabox Next/Next Mini van Ziggo. Echter is dit in potentie. KPN doet het goed door iedere twee weken dingen te verbeteren. Maar er moeten nog zoveel verbeterstapjes worden gemaakt dat het echt nog wel heel veel maanden gaat duren voordat de potentie ook echt realiteit is geworden. En daar komen we dan weer terug wat velen al gesteld hebben. Het product is te snel en te prominent in de markt gezet. Niet iedereen ondervindt de problemen in volle sterkte. Dit heeft vooral te maken met de manier waar op naar tv- en videocontent wordt gekeken. Maar het had beter geweest daat KPN de traditionele tv-kijker de keuze had gegeven om te kunnen kiezen voor de oudere decoders. Tot het moment daar is dat de TV+ decoder meer volwassen is geworden om ook voor deze doelgroep de perfecte decoder te zijn.


Reageer