Skip to main content
Beantwoord

Mijn gratis opnemen pakket is door KPN opgezegd en nu moet ik er voor betalen

• November 12, 2025
  • 39 reacties
  • 844 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds april dit jaar heb ik een abonnement bij KPN. Ik zou hierbij voor de gehele looptijd van mijn contract (2 jaar dus) gratis opnemen krijgen.

Afgelopen week kreeg ik een mailtje dat mijn pakket opgezegd is… Ik heb het weer aangezet en moet nu dus 4,99 betalen om op te kunnen nemen. Waarom zeggen ze het zomaar op? Volgens mij is het niet terecht. En als dat het wel was, waarom krijg ik dan niet gewoon een mail dat de korting afloopt en ze vanaf nu 4,99 in rekening brengen? 

Ik ben nu dus een heleboel opnames kwijt en ik moest alles wat ingepland stond opnieuw inplannen… Dit is sowieso 1 van de vele dingen die niet goed zijn of waar ik niet tevreden over ben maar dat terzijde...

Beste antwoord door Agh4life

Dank je, ​@Agh4life. Op de factuur zie je dat Opnemen gratis is vanuit Combivoordeel. Combivoordeel zijn extraatjes die je krijgt als je meerdere producten en diensten van ons afneemt. We hebben daarin 3 levels. Combivoordeel Opnemenpakket kreeg je vanaf level 2. Door het opzeggen van Amazon Prime ben jij een punt naar beneden gegaan, en waarschijnlijk van level 2 in level 1 beland. En in level 1 is het Opnemenpakket geen onderdeel van de voordelen, en komt dan te vervallen.

Per 6 november is voor nieuwe klanten veranderd dat Opnemenpakket in het geheel geen onderdeel meer is van Combivoordelen. Maar omdat jij op dat moment nog wel Opnemenpakket actief had als een Combivoordeel, zou dit bij jou ook actief moeten blijven. Mits je op level 2 of 3 zit.

Wat betekent dat als jij een dienst toevoegt aan je abonnement waardoor je weer in level 2 terechtkomt, je dan ook het Opnemenpakket weer als gratis Combivoordeel gaat krijgen.

Wat een ingewikkeld gedoe allemaal. Hier snapt een normaal mens toch helemaal niks meer van?

Ik snap opzich wel wat hij zegt maar in mijn geval slaat het nergens op. Ik had opnemen al gratis., toen kreeg ik 3 maand Prime cadeau. En toen ik die opgezegd heb verviel ook het gratis opnemen omdat dit opeens onder het combivoordeel viel. Degene die me deze ellende die KPN heet heeft aangesmeerd, heeft nergens vermeld dat in het gratis zou krijgen. 

Zou jij je forumprofiel willen invullen, ​@Agh4life? Ik heb mijn antwoord gegeven gebaseerd op jouw screenshot en de data die jij noemde. Maar als jij het Opnemenpakket ook actief had voor je Amazon nam, dan zou je ook na het weer verwijderen van Amazon voldoende punten moeten hebben om Opnemen te behouden. Reageer hier als je het profiel hebt ingevuld, dan kan ik dit nakijken.

Even een tussentijdse update, ​@Agh4life. Dit ligt inmiddels bij een achterliggende afdeling. Met een beetje geluk gaan zij in orde maken dat de korting weer toegevoegd wordt. Ik kom er bij je op terug zodra ik meer weet.

@Erik van KPN zojuist contact gehad met KPN. Ik krijg het opneempakket met terugwerkende kracht weer gratis!

Heel erg bedankt voor je hulp en fijne feestdagen 🎄🎆

39 reacties

• November 12, 2025

Opnemen was vroeger gratis bij 2 of meer ontvangers. Als je dan 2 ontvangers had en je stuurde er 1 terug, dan werd opnemen ook stopgezet of je moest er voor gaan betalen. 

Voor klanten die echt helemaal niets aan hun abonnement gedaan hebben de afgelopen jaren is dat nog steeds zo.

Maar bij klanten die hun abonnement verlengd hebben naar de nieuwe abonnementsvorm is dat niet meer zo. Er moet dan altijd voor opnemen betaald worden. Ongeacht het aantal tv ontvangers.

Ook klanten die over gegaan zijn naar het nieuwe combivoordeel systeem is opnemen niet meer gratis bij 2 ontvangers. Daarintegen wel weer gratis bij level 2 of 3. Ongeacht aantal tv ontvangers. 

Dus ben je misschien over gegaan naar het nieuwe combivoordeel en zit je in level 1?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Nee, ik heb opnemen de volledige 2 jaar gratis gekregen om me over te halen om bij ze te komen... Gratis pluspakket en opnemen voor de volledige 2 jaar die ik bij ze uit moet zitten. 

Ik had Amazon Prime 3 maand gratis, die wordt wel betaald verlengd dus die heb ik opgezegd. En opeens heb ik ook geen opnemen pakket meer 

• November 12, 2025

Omdat je ingegaan bent op gratis Amazon Prime denk ik dat je nu ook over gegaan bent naar het nieuwe combivoordeel. 

Hoeveel tv ontvangers heb je?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Maar dat is dan toch niet wat ik met ze heb afgesproken? Dat is namelijk dat ik het hele contract lang gratis kan opnemen. Omdat ik dit bij Ziggo ook had. Ik heb ook het Pluspakket 2 jaar gratis omdat mijn autistische zoontje een bepaalde zender kijkt die bij Ziggo in het standaard pakket zat en bij KPN in het pluspakket.

Ik heb 1 tv ontvanger

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • November 13, 2025

Hi ​@Agh4life! Begrijpelijk dat je er niet vrolijk van wordt als het opnemen pakket ineens weg is. Als er iets van een verandering is ingevoerd (verlenging, of aanpassing in je Combivoordelen), dan krijg je hier een bevestiging van per mail. 

Heb je recent zo'n bevestigingsmail ontvangen? Zo ja, en mocht het daar niet duidelijk van worden, wil je hier dan een schermafdruk of foto plaatsen van de mail die je hebt ontvangen?
Met name het overzicht van al je producten. Poets hierbij wel eventuele privégegevens weg (zoals je e-mail adres). Dan kan ik met je meekijken!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 13, 2025

Hoi ​@Sanne van KPN 

Ik heb Amazon Prime opgezegd, die heb ik 3 maand gratis gehad. Ik heb daarna een mail gehad waarin staat dat dit opgezegd is en toen kon ik ook direct niet meer opnemen.

Dit is daar de printscreen van. Ik heb inmiddels het opneempakket weer aangezet maar moet nu dus 4,99 betalen

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • November 16, 2025

Bedankt ​@Agh4life! Alleen Amazon stopzetten zou er normaal gezien niet voor moeten zorgen dat het opnemen pakket ook uit gaat. Dit staat ook niet in de mail, dus het lijkt me goed dat hier naar gekeken wordt. 

Je kunt hiervoor een belafspraak met ons maken (rechts onderin). Dan belt mijn collega je op een moment dat jou uitkomt en die kan dan uitzoeken hoe dit precies zit. 
Hopelijk is het dan alsnog recht te zetten. De opnames die je kwijt bent kunnen we helaas niet terughalen, maar als je het gratis in je abonnement hoort te hebben is dat hopelijk wel weer te regelen. 

Laat je weten of het gelukt is? Ik ben benieuwd! 🙂

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

@Sanne van KPN, ik dacht dat sinds een paar maanden je opnamen een tijd bewaard blijven als je het opnemen pakket opzegt, juist zodat je ze niet kwijtraakt als dat per ongeluk gebeurt. Weet jij precies hoe dat zit?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

Inderdaad, ​@Wartywolfs, dat zou al sinds de update van oktober 2024 zo moeten zijn. En dan zouden ze ook zichtbaar moeten blijven: 

Hoe werkt het?
Wanneer je je opnamepakket verwijdert, kun je je opnames nog steeds zien, maar je kunt ze niet afspelen of nieuwe opnames maken. Zodra je je opnamepakket weer activeert, kun je je oude opnames weer afspelen. Zo hoef je geen opnames meer te missen! 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • November 19, 2025

Heel scherp beiden! Ik ben nog zo gewend dat het direct allemaal verdwijnt dat ik soms vergeet dat dit niet meer hoort te gebeuren. 😅
Extra reden voor de topicstarter om met ons te bellen, want dan is er duidelijk iets in het abonnement niet goed gegaan. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 21, 2025

Zojuist een belafspraak gehad. De medewerker kon niet in het contract conden dat ik 2 jaar gratis opnemen zou krijgen. En omdat zij van de klantenservice is en niet degene die me dit heeft aangesmeerd kan ze er ook niks aan doen.

Dat ik vanaf april gratis opnemen had en nu opeens niet meer daaruit kan ze niet hard maken dat ik het 2 jaar gratis zou krijgen dus pech…

Begin steeds meer spijt te krijgen van de overstap naar KPN

• November 21, 2025

Ik heb 1 tv ontvanger

Altijd maar 1 ontvanger gehad?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 21, 2025

Ik heb 1 tv ontvanger

Altijd maar 1 ontvanger gehad?

Ja, altijd 1

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

@Agh4life, of je er wel of geen recht op hebt volgens KPN: je zou de bestaande opnames dus nog steeds moeten zien. Het lijkt dus alsof er méér veranderd is dan alleen verwijderen van het opnamepakket. (Of dat die functionaliteit niet werkt.)

Heeft KPN daar nog een verklaring voor gegeven? Ik neem aan dat je abonnementsnummer niet veranderd is, want dan had je dat ook moeten veranderen in de TV+ Box. (Wat niet eens kán.) Maar valt er misschien iets op als je oude rekeningen vergelijkt met recente rekeningen? 🤔

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 22, 2025

Ik had 6 maanden korting. En die korting was vorige maand afgelopen dus ik heb afgelopen maand het volledige bedrag betaald. Op alle facturen tot nu toe staat ook de korting voor het opnemen pakket. Maar daar staat dus niet bij hoe lang ik die korting zou krijgen.

Samengevat zei ze eigenlijk dat ik wel kan zeggen dat ik 2 jaar opnemen gratis heb gekregen maar dat dit nergens genoemd staat en ik het dus niet kan bewijzen. Ze kon de korting sowieso niet voor me aanzetten omdat het niet haar afdeling was. Ik heb gevraagd of iemand die daar wel over gaat me dan kan bellen maar dat had geen zin omdat er dus geen bewijs is dat ik de korting 2 jaar zou krijgen…

Al met al is die hele klantenservice nog niet verbeterd ten opzichte van 10 jaar gelden toen ik ook al zoveel problemen had met KPN... 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 22, 2025

@Agh4life, of je er wel of geen recht op hebt volgens KPN: je zou de bestaande opnames dus nog steeds moeten zien. Het lijkt dus alsof er méér veranderd is dan alleen verwijderen van het opnamepakket. (Of dat die functionaliteit niet werkt.)

Heeft KPN daar nog een verklaring voor gegeven? Ik neem aan dat je abonnementsnummer niet veranderd is, want dan had je dat ook moeten veranderen in de TV+ Box. (Wat niet eens kán.) Maar valt er misschien iets op als je oude rekeningen vergelijkt met recente rekeningen? 🤔

Ik kon trouwens de opnames nog wel zien. En toen ik erachter kwam dat ik niet meer kon opnemen heb ik het gelijk weer aangezet. Betaald deze keer

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • November 23, 2025

Gelukkig dat de opnames nog wel te zien waren. 🙂 Dan ben je die in elk geval niet kwijtgeraakt.

Als met jou afgesproken is dat het opnemen pakket de 2 jaar gratis zou zijn, dan zou dit op de bestelbevestiging destijds gestaan moeten hebben. Die ontvang je ook per mail. 
Heb je die nog in je inbox zitten en staat het daarop aangegeven toevallig? Dan kun je mijn collega daar namelijk op wijzen en kan het hopelijk alsnog geregeld worden. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 23, 2025

Die heb ik nog en daar staat überhaupt niets in over het opneempakket. Ze kon wel zien dat ik het al deze tijd gratis gehad heb maar omdat dr afspraken niet zwart op wit gezet zijn trek ik aan het kortste eind. Dat is wat ze letterlijk zei ook

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ai wat zuur ​@Agh4life😥. Oh, Sanne geniet van haar vakantie, vandaar dat ik in jouw topic reageer nu!

Ik wil heel graag, maar ik kan er via deze weg helaas ook niks mee, als er geen bevestiging is waar iets op staat over die korting. Dat spijt me! Mocht je nog wel iets terugvinden over die korting op het opnemen, laat het dan vooral weten. Alle acties waar je gebruik van maakt bij je abonnement, worden altijd in de bevestiging beschreven.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 26, 2025

Ik vind het allemaal erg raar. In de bevestiging die ik heb staat dat ik het pluspakket krijg en opnemen. Die heb ik dus al maanden gratis en opeens moet ik voor opnemen betalen. Dat er dan niemand is die dit een raar verhaal vindt en de korting gewoon weer aan zet. Of degene die me dit aangesmeerd heeft even contact hierover. 

Goed, eindstand is dus dat ik deze ellende uit moet zitten tot april 2027... Pluspunt is wel dat ik nu weet dat er niks veranderd is bij KPN 👍🏻

• November 26, 2025

Ik vind het allemaal erg raar. In de bevestiging die ik heb staat dat ik het pluspakket krijg en opnemen.

Kun je een schermafdruk plaatsen van die bevestiging? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 26, 2025

Ik vind het allemaal erg raar. In de bevestiging die ik heb staat dat ik het pluspakket krijg en opnemen.

Kun je een schermafdruk plaatsen van die bevestiging? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 26, 2025

Het belangrijkste mis ik in de screendump onderdaan, de prijs, want daar gaat het uiteindelijk om ​@Agh4life 

In de afgebeelde screendump zie ik nergens staan dat er iets gratis is.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 26, 2025

Nee maar op mijn bankrekening zie ik dat wel. Op alle facturen die ik tot nu toe gehad heb staat ook dat het gratis was

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 28, 2025

Dank je, ​@Agh4life. Op de factuur zie je dat Opnemen gratis is vanuit Combivoordeel. Combivoordeel zijn extraatjes die je krijgt als je meerdere producten en diensten van ons afneemt. We hebben daarin 3 levels. Combivoordeel Opnemenpakket kreeg je vanaf level 2. Door het opzeggen van Amazon Prime ben jij een punt naar beneden gegaan, en waarschijnlijk van level 2 in level 1 beland. En in level 1 is het Opnemenpakket geen onderdeel van de voordelen, en komt dan te vervallen.

Per 6 november is voor nieuwe klanten veranderd dat Opnemenpakket in het geheel geen onderdeel meer is van Combivoordelen. Maar omdat jij op dat moment nog wel Opnemenpakket actief had als een Combivoordeel, zou dit bij jou ook actief moeten blijven. Mits je op level 2 of 3 zit.

Wat betekent dat als jij een dienst toevoegt aan je abonnement waardoor je weer in level 2 terechtkomt, je dan ook het Opnemenpakket weer als gratis Combivoordeel gaat krijgen.

Je huidige Combivoordeel level kun je bekijken via de MijnKPN app. Klik na het inloggen rechtsboven op profiel en kies daarna voor Combivoordeel.

Meer informatie over de Combivoordelen en hoeveel punten alles waard is vind je hier:

Dan kun je kijken of je een extra dienst wilt toevoegen, en welke.