Skip to main content
Beantwoord

Mogelijkheid Instellingen KPN TV+ DIW 7022 te back-uppen?

• January 2, 2026
  • 6 reacties
  • 99 keer bekeken

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Is er een mogelijkheid om van de instellingen (en de inloggegevens van apps) van de TV+ ontvanger een back-up te maken? Ik begrijp dat (het menu van) de ontvanger niet over de mogelijkheid beschikt maar wellicht heeft een mede-forumlid een idee of tip?

De achtergrond van deze vraag: beroepsmatig begeleid ik mensen met een beperking.

Regelmatig loopt bij een van de cliënten de TV+ box hopeloos vast. Of dat nu door bedieningsfouten, de stabiliteit van TV+ of haperende apps komt doet niet verder zoveel terzake: de enige manier om de boel dan weer  op gang te krijgen, is de TV+ ontvanger te resetten naar de fabrieksinstellingen. Het terugzetten van een back-up maakt het dan onnodig de instellingen en inloggegevens opnieuw te aanpassen, dan wel in te voeren. Bijkomend voordeel is dat wanneer er meerdere ontvangers in gebruik zijn, deze eenvoudig zijn te synchroniseren.

De TV+ Box is overigens al een keer vervangen.

Beste antwoord door Katana321

Volgens mij is die mogelijkheid er niet. De wens snap ik zeker. Zelf heb ik er voor gekozen om alle instellingen vast te leggen in een document. Dat document heb ik gedeeld met mijn vrouw zodat ook zij altijd snel de instellingen goed kan zetten, mocht dat nodig zijn.

6 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 2, 2026

Volgens mij is die mogelijkheid er niet. De wens snap ik zeker. Zelf heb ik er voor gekozen om alle instellingen vast te leggen in een document. Dat document heb ik gedeeld met mijn vrouw zodat ook zij altijd snel de instellingen goed kan zetten, mocht dat nodig zijn.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 2, 2026

Beste ​@Berteman dat is niet mogelijk.

Ook hoeft er niet altijd gereset te worden.

Meestal is een gewone herstart vanuit het menu voldoende met behoud van opgeslagen instellingen.

Dus niet-aan-uitzetten, dat is geen herstart.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 2, 2026

Eigenlijk is het best wel een goed idee.

En het zou eigenlijk ook automatisch gedaan moeten worden.

Voor iedere DIW7022 die je hebt.

Want ook deze heeft niet het eeuwige leven.

Als je dan een nieuwe krijgt (opvolger waarschijnlijk) dan is het wel heel erg makkelijk.

En ook als je hem met het kleine knopje (gaatje) achterop naar de fabrieksinstellingen terug zet, is het wel makkelijk.

Dat vastlopen kan ook een oorzaak hebben.

Misschien zit er iets niet goed in de bekabeling of zo.

Bij de “oude” Arris en Arcadyan was dat eigenlijk ook het geval.

Ook al had je dan op alle KPN tv ontvangers dezelfde instellingen.

Kreeg je een nieuwe, dan stonden alle instellingen die je had er weer gewoon in.

Best wel handig.

• January 2, 2026

Er staan er geen inloggegevens op de box als het goed is. Dat zou onveilig zijn.

Een app logt op de achtergrond in rechtstreeks op de website/server. En krijgt dan een token. Een soort cookie zeg maar. Deze token staat om de box en daarmee authenticeert de app zich. 

Deze token word echter regelmatig ververst. Als je dan een backup terug zet van een half jaar oud, dan heb je dus een oude token die niet geaccepteerd zal worden.

Je kunt het vergelijken met een webbrowser op een laptop of pc waarbij de wachtwoorden niet onthouden worden. Als je die een half jaar niet gebruikt en je start hem dan weer eens op, dan zal je zien dat je op alle websites automatisch uitgelogd bent omdat de sessie verlopen is. Je moet dan op alle websites weer inloggen door gewoon het wachtwoord weer in te tikken.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Berteman, ik vind het een mooi voorstel. Ik kan me voorstellen dat er wat haken en ogen zijn, zoals hierboven ook al wel genoemd maar dat laat ik aan de ontwikkelaars over. Ik geef de feedback aan hen door.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 8, 2026

Beste ​@Berteman dat is niet mogelijk.

Ook hoeft er niet altijd gereset te worden.

Niet altijd? Toch is het dan wel opmerkelijk dat juist dit advies regelmatig als oplossing voor diverse problemen wordt gegeven. En ook door jou ​@JanD .Maar hoe dan ook: als een fabrieksreset de enige mogelijkheid is om apparatuur weer aan de gang te krijgen, dan zegt dat al dat er sprake van instabiliteit.

Mijn televisie (LG) en Apple TV heb ik nog nooit een fabrieksreset hoeven geven. Die doen het gewoon altijd.

Eigenlijk is het best wel een goed idee.

En het zou eigenlijk ook automatisch gedaan moeten worden.

Voor iedere DIW7022 die je hebt.

Want ook deze heeft niet het eeuwige leven.

Als je dan een nieuwe krijgt (opvolger waarschijnlijk) dan is het wel heel erg makkelijk.

En ook als je hem met het kleine knopje (gaatje) achterop naar de fabrieksinstellingen terug zet, is het wel makkelijk.

Dat vastlopen kan ook een oorzaak hebben.

Misschien zit er iets niet goed in de bekabeling of zo.

Met de bekabeling en de wifi is niet mis. Die is destijds door een installatiemonteur van kpn aangelegd en inmiddels meerdere malen gecontroleerd. 

De laatste monteur die ook de ontvangers heeft vervangen, wijt het euvel aan een combinatie van factoren: bedieningsfouten en de (in)stabiliteit van de DIW7022.

Hoi ​@Berteman, ik vind het een mooi voorstel. Ik kan me voorstellen dat er wat haken en ogen zijn, zoals hierboven ook al wel genoemd maar dat laat ik aan de ontwikkelaars over. Ik geef de feedback aan hen door.

Bedankt voor het doorgeven van de feedback aan het ontwikkelteam. Hopelijk lees is hier nog eens of en wat daar gaat uitkomen. Binnenkort ben ik niet meer actief op deze community omdat ik kpn ga verlaten maar lees wel waarschijnlijk nog wel mee.  

Dit lijkt me (vooralsnog) de beste (en enige) mogelijkheid. Voor betrokkene is het echter zeer lastig om die gegevens en instellingen zelf allemaal weer terug te zetten, maar het is niet anders.

Tot slot nog: het blijkt maar weer dat bij het ontwikkelen van nieuwe producten, maar erg weinig rekening wordt gehouden met het intuïtief en zeker met mensen met een beperking. Dat geldt overigens niet alleen voor kpn.