Skip to main content

Op de thuisontvanger VIP5202 is de beeldverhouding van MTV 80s (kanaal 110) 16:9. Dit verminderd de zwarte balken aan de zijkanten.

Wat mij nu opvalt is dat via de KPN Smart TV app voor thuis en via de mobiele KPN iTV app op de mobiel de beeldverhouding van MTV 80s 4:3 is. Hierbij is het zwarte gedeelte aan de zijkanten enorm groter en kijk minder prettig.

Is hier een reden voor of kan ik dit zien als een technische fout? 

HI @Sebas14, welkom hier. 

Dit komt doordat de ontvanger dit automatisch doortrekt naar 16:9. Dit doet je televisie en de app niet omdat die de originele format aanhouden. Op de televisie zou je het eventueel kunnen aanpassen, afhankelijk van de televisie, op de app echter niet. Het zijn nou eenmaal de verhoudingen die toen erbij hoorden. Oldskool. 😎


Okee, dan is mijn vraag beantwoord. Helemaal top! Dan blijven we lekker oldskool doorkijken.


Om de beeldverhouding ook via de ontvanger goed te krijgen, 4:3 dus (helaas zwarte zijbalken, maar geen uitgerekte lichamen) de “beeldverhouding bij 4:3 uitzending” op Letterbox instellen.


Om de beeldverhouding ook via de ontvanger goed te krijgen, 4:3 dus (helaas zwarte zijbalken, maar geen uitgerekte lichamen) de “beeldverhouding bij 4:3 uitzending” op Letterbox instellen.

Die optie is op de VIP5202 niet aanwezig. Kan wel via een beeldinstelling op de TV zelf. Maar via de ontvanger is het prima te bekijken 😊

We blijven lekker oldskool kijken via de app 😊


Tja, MTV 80's kan het beter doen op de manier dat 192TV het doet. Die al eens bekeken? Is gevarieerder en mooier beeld dan MTV 80's. 192TV zit op 113.


Tja, MTV 80's kan het beter doen op de manier dat 192TV het doet. Die al eens bekeken? Is gevarieerder en mooier beeld dan MTV 80's. 192TV zit op 113.

Jazeker, daar kijken we ook graag naar. Muziekzenders (met videoclips) is altijd een favoriet, hoe meer hoe beter 😊


Ik zie inmiddels dat bij MTV 80's (110) het beeld is aangepast naar 16:9 bij de KPN TV+ box en in de KPN iTV app. Dit was de enige TV zender die nog in 4:3 formaat was.


Ik zie inmiddels dat bij MTV 80's (110) het beeld is aangepast naar 16:9 bij de KPN TV+ box en in de KPN iTV app. Dit was de enige TV zender die nog in 4:3 formaat was.

De vreugde was van korte duur. Het beeldformaat is al weer enige tijd weer gekrompen naar 4:3 formaat.

Foutje? Of was dit een test?


Die oude clips zijn ook in 4:3 @Sebas14 .

En aan de plek van het logo te zien wordt er in 4:3 uitgezonden. En zo is het momenteel ook te zien. Helemaal goed dus 👍.

Zo moet het zijn

 


@PeterG nee dat was mijn vraag niet.

KPN heeft 3 maanden geleden zelf het beeld aangepast naar 16:9 formaat (of aanzienlijk verbreed met minder zwarte balken aan de zijkant) en enkele weken later weer terug gedraaid naar 4:3. Duidelijk te zien geweest  in de apps en op de TV+ box.

Nogmaals mijn vraag.... is het een fout dat dit weer teruggedraaid is of was het een test.


Geen van beide. 

Het was een fout dat het was uitgerekt. Het is nu weer goed. Dat misvormde opgerekte 4:3 beeld was toch geen porem. 


Het beeld op de TV+ box is nu weer bijna beeldvullend, net zoals het ook mogelijk is via de oudere ontvangers 👍

 


Waarom duimpje omhoog @Sebas14 ??

Zie je dan niet dat het compleet horizontaal o p g e r e k t is?? Alleen al in het sreenshot is het vreselijk. En slecht voor mijn ogen en maag. Deze weergave is een FAIL. Dit is 4;3 wat gewoon in 4:3 moet zijn. NIET uitgerekt.

Zo kunnen ze de zender er net zo goed af halen. NIET naar te kijken. 👎👎

Heel jammer van de leuke clips uit die tijd. Volkomen verkr…

Het hoort er zo uit te zien als bijvoorbeeld op 192tv.


Hmmm ik vind het er nog niet zo heel slecht uitzien. Beter dan het loze zwarte gedeelte links en rechts.

Maar @PeterG dan gaan we voor de gulden middenweg:

Optie erbij op de TV+ box om 4:3 beeld zelf in te kunnen stellen:

Uitgerekt of origineel

Overal is een oplossing voor te bedenken 👍


HI @Sebas14, welkom hier. 

Dit komt doordat de ontvanger dit automatisch doortrekt naar 16:9. Dit doet je televisie en de app niet omdat die de originele format aanhouden. Op de televisie zou je het eventueel kunnen aanpassen, afhankelijk van de televisie, op de app echter niet. Het zijn nou eenmaal de verhoudingen die toen erbij hoorden. Oldskool. 😎

De eerste zin, als dat zo is dan is dat de oorzaak van het probleem. Dit hoort niet, 4:3 behoort via HDMI keurig als 4:3 op de TV te worden weergegeven. Ik kan me wel voorstellen dat de HDMI verbinding gewoon vast op HD of UHD staat zodat de on-screen info en menu van de KPN TV+ box altijd strak er hetzelfde uit zien. Het correct upscalen van de stream moet dus in de KPN TV+ box gebeuren. Vraag is dus of de stream of de box het probleem veroorzaakt. 


Reageer