Skip to main content
Vraag

Multicast zenders haperen

• August 18, 2025
  • 7 reacties
  • 124 keer bekeken

Hallo,

Sinds een aantal maanden ervaren wij haperende beelden op diverse zenders. Hoe lang durf ik niet te zeggen. Schatting 3-5 maanden, maar kan ook langer zijn.

Gebruikte hardware:
Sony XR-55A84J (2021)
DIW7022
TP Link 605 v1
TP Link 605 v2.2 (recent aangeschaft i.v.m. ondersteuning IPTV)
TP Link sg2008p v1

De haperingen was in ieder geval te zien op kanaal 2 , Veronica, TLC en NET5.
De haperingen zijn soms met en zonder geluidverlies en treed soms op binnen aantal secondes en soms duurt het iets langer.
Haperingen duren soms 2 tot 3 seconden.

Wat heb ik getest:

• KPN modem aangesloten zonder netwerk switch ertussen geeft het zelfde probleem
  • Wanneer ik het beeld instel op unicast, zijn de problemen niet aanwezig.
  • Oudere HDMI kabel van de Nintendo Switch 1 (volgens mij HDMI v1.4) wel problemen op NED 2 maar niet op bijv Veronica.
    Wanneer ik de orginele HDMI kabel van de DIW7022 aansluit heb ik direct haperingen op Veronica.
  • HDMI CEC DIW7022 uitgeschakeld geen verschil
  • Sony Bravia Sync uitgeschakeld. Problemen leken niet meer aanwezig.
    Uiteindelijk voor alsnog zie ik een lichte hapering, schatting tussen elke 30sec - 1min voorkomen op NET5. Dit betreft een hapering van nog geen seconde zonder geluid verlies.

Het lijk erop dat het alleen nog op NET5 speelt in een kleine vorm.
Ik moet de originele HDMI nog terug aansluiten.

Zijn deze problemen bij jullie bekend?
Het lijkt in grote lijnen te zitten in HDMI CEC.
Wellicht een update in de DIW7022 die hierin iets heeft veranderd?

7 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 18, 2025

Met de KPN modem / router heb je hetzelfde probleem begrijp ik?

Heb je die dan met een UTP kabel met de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden?

Persoonlijk ben ik zo wie zo geen fan van TP-Link, maar dat terzijde.

Wat is jouw echte downloadsnelheid?

Bij voorkeur meten op een laptop of desktop die met een UTP kabel (CAT5E of Cat6) is verbonden.

Zie hier om te meten.

Heb je koper of glasvezel?

Je kan ook altijd gratis 0800-0402 bellen en vragen of ze je lijn willen testen.

Dat kunnen ze op afstand.

P.S.

I.v.m. jullie, zie hier.

• Auteur
  • Topper
  • August 18, 2025

Alles is met de utp aangesloten zowel met cat5e en cat6a getest en de orginele router van KPN.

Snelheden 920mpbs + zowel down en up (glasvezel)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 18, 2025

Toch wel zéér grote kans dat het één van de TP-LINK switches is. Er hoeft er maar één tussen te zitten die IGMP snooping niet ondersteunt en het klapt dicht. 

Verbindt de DIW7022 via wifi direct met de wifi van het modem (kpn modem?) om je netwerk te omzeilen. 

• Auteur
  • Topper
  • August 18, 2025

Ik heb het getest met de DIW7022 direct op de router van KPN zonder er iets tussen. Hierbij dus hetzelfde probleem.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 18, 2025

Heb je trouwens al een herstart gedaan. Ik ging daar mogelijk ten onrechte al van uit.

Mogelijk heb je nog niet de kpn software op de v10, dan werkt multicast via wifi niet. Alleen met de V10.C software. Met Box12 zou het helemaal geen probleem zijn. 

• Auteur
  • Topper
  • August 18, 2025

Wanneer multicast niet werk schakelt het sowieso terug naar unicaat. Dat is ook niet het probleem. Wifi lijkt me niet relevant aangezien ik het op de kabel aangesloten hebt en de diw7022 niet op de wifi hebt aangesloten.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • August 20, 2025

Hi ​@MikeNL90, wat fijn om te zien dat je op weg bent geholpen. 

Heb je ook de modem eens gereset en voor de zekerheid ook het glasvezelkastje 3 minuten stroomloos gemaakt? Puur om dit te testen, zou je toch de box via WiFi willen koppelen? Ik ben namelijk benieuwd of het dan ook speelt. 

Ik hoor graag van je.