Skip to main content
Beantwoord

Na aanschaf nieuwe Samsung TV gaat beeld tv-ontvanger continu kort op zwart

• September 17, 2025
  • 43 reacties
  • 310 keer bekeken

Toon eerste bericht

43 reacties

Hoopvol
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 17, 2025

@tyn64 ik heb nog wat verder gezocht op het net. En ik kwam dit tegen op de Samsung community. Het lijkt in deze topics dat er toch wat mis is met je televisie. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 17, 2025

Reset je TV naar fabrieksinstellingen

• Auteur
  • Helper
  • September 17, 2025

Nu de ontvanger gereset naar fabrieksinstellingen, na advies van KPN we gaan het zien

• Auteur
  • Helper
  • September 17, 2025

@Hoopvol dank voor meedenken en delen, hmm ziet er inderdaad naar uit dat het toch weleens aan de tv kan liggen dus, ga ook maar eens contact leggen met de leverancier

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 17, 2025

De leverancier is verplicht om je TV om te ruilen als het binnen de garantie valt. 

• Auteur
  • Helper
  • September 17, 2025

klopt maar wacht even af of wat ik met kpn heb gedaan de oplossing is er zou ook volgens hen een storingkje in de adapter van het modem zitten dus komt een nieuwe.

Leverancier wil eerst een monteur van Samsung langs sturen als het probleem blijft spelen

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 17, 2025

Is de leverancier een winkel of Samsung zelf. Als het een winkel is vraag of er kosten aan verbonden zijn als er een monteur wordt gestuurd.

• Auteur
  • Helper
  • September 17, 2025

@JDD ja dat heb ik natuurlijk gedaan, leverancier is een winkel: als er aan een aantal voorwaarden zijn voldaan zijn er geen kosten.

Zoals harde reset (15 min stroom eraf 😋) en als de tv software helemaal up to date is (dat is het).

En als het probleem toch bij kpn zou liggen zouden er wel kosten aan verbonden zijn.

Enfin heb nog geen monteur besteld, eerst maar even ook de nieuwe adapter afwachten

Toestel net 2,5 week in huis vanaf dag 1 dit probleem dus ik ben niet van plan om ook maar iets te betalen

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 17, 2025

Succes. 

• Auteur
  • Helper
  • September 17, 2025

@JDD dank, ik laat de afloop hier wel even weten

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 19, 2025

Hoi ​@tyn64. Heb je een prachtig mooie nieuwe tv gekocht, loop je ineens tegen problemen op met je beeld. Dat verwacht je natuurlijk niet met een nieuwe tv. Super frustrerend ook. 

Ik verwacht eerlijk gezegd dat het op te lossen is door de schermresolutie instellingen op de KPN TV+ ontvanger aan te passen. Ik zie bij je gegevens dat je deze tv-ontvanger hebt staan. Op onze Kennisbank hebben we een artikel staan over de beeldinstellingen en wat je daar kunt aanpassen. 

Ik wil je aanraden om onder HDR Prioriteit (of formaat) de instelling aan te passen naar HDR10. En kijk ook eens naar de Weergavemodus en pas deze eens aan naar 1080p-50hz. Dan ben ik benieuwd of het wegvallen van het beeld wegblijft. 

Maar misschien is het ook al opgelost met een belletje naar de helpdesk. Laat het maar weten!

• Auteur
  • Helper
  • September 19, 2025

@Arjan van KPN Dank voor je reactie, het veranderen van de resolutie naar 1080-50hz lijkt het probleem te verhelpen maar het lijkt me toch niet de bedoeling dat als ik een 4k tv koop ik moet kijken naar een mindere resolutie ergo full HD versus Ultra HD. Dus bij wie ligt het probleem nou eigenlijk bij jullie box of bij mijn televisie?

• Auteur
  • Helper
  • September 19, 2025

@Arjan van KPN Het lijkt me toch echt dat er iets mis is met het overbrengen van het 4k signaal van de kpn box en hoe de box het 4k signaal uitvoert.

Andere 4k bronnen werken prima op de tv dus lijkt me toch niet dat daar het probleem ligt.

Sterker nog online zijn meerdere voorbeelden van dit probleem te vinden van de communicatie van de kpn box met nieuwe samsung en ook LG toestellen.

Kunnen jullie niet een andere hardware versie van de box leveren die een betere HDMI chipset heeft?

Even voor de duidelijkheid het gaat om deze tv  Samsung OLED 4K 55S93F

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2025

@Arjan van KPN Jammer dat ik op mijn bovenstaande bericht geen antwoord heb gekregen.

Ik heb eerder al uitgebreid mijn probleem gemeld: het beeld valt regelmatig even op zwart via de KPN+ box in combinatie met mijn Samsung OLED 4K (55S93F).

Inmiddels heb ik alle standaardstappen doorlopen:

• Verschillende HDMI-poorten getest (waaronder HDMI 4, officieel geschikt voor 4K/HDR).

• Resolutie vastgezet op 4K2K-50Hz i.p.v. Auto.

• Tv-firmware en KPN-box zijn volledig up-to-date.

Binnenkort wordt mijn tv omgeruild voor een nieuw exemplaar van hetzelfde model. Dat geeft een perfecte kans om te testen of dit probleem structureel is of toevallig aan dit toestel ligt.

Daarom wil ik graag vragen of dit probleem inmiddels bekend is bij KPN en of er een technische analyse of firmware-update gepland staat. Als het nieuwe toestel hetzelfde probleem vertoont, is het duidelijk dat het aan de combinatie KPN-box ↔ Samsung ligt en niet aan mijn specifieke tv.

Kunt je dit a.u.b. escaleren naar de technische dienst zodat dit onderzocht wordt? Ik wil voorkomen dat ik na de omruiling opnieuw tegen hetzelfde probleem aanloop.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 22, 2025

@Arjan van KPN Dank voor je reactie, het veranderen van de resolutie naar 1080-50hz lijkt het probleem te verhelpen maar het lijkt me toch niet de bedoeling dat als ik een 4k tv koop ik moet kijken naar een mindere resolutie ergo full HD versus Ultra HD. Dus bij wie ligt het probleem nou eigenlijk bij jullie box of bij mijn televisie?

Voor tv kijken via de KPN TV+ is het geen probleem dat je het op 1080p-50hz zet, want de content via de zenders wordt in deze kwaliteit en frequentie uitgezonden. Het is wel weer onhandig als je ook Netflix Premium of Youtube in 4K via de TV+ ontvanger wil kijken. Dan heb je geen 4K beeld en de frequentie rate is dan 60hz en heb je kans op haperend beeld. Dus het mooiste is om de schermresolutie op ‘Automatisch beste resolutie’ te zetten, want dan wordt de resolutie aangepast voor de content die je gaat kijken. Maar bij jou werkt dat niet goed begrijp ik. Wat dat daar precies fout in gaat weet ik niet. 

In de nabije toekomst worden de TV+ box en de Soundbox voorzien van Android TV 14 en deze versie support ook Adaptive Refresh Rate. Er worden dan in ieder geval veel verbeteringen doorgevoerd voor de software en gaat ook problemen oplossen die klanten nu kunnen hebben. Bijvoorbeeld waar jij nu tegenaan loopt. 

Momenteel heb ik dan ook niet echt een permanente oplossing en kan ik je alleen aanraden de schermresolutie aan te passen. Het is dan wachten op Android TV 14 en kijken of het dan opgelost is. Maar misschien zijn de wonderen de wereld nog niet uit en werkt het straks wel goed met je nieuwe tv. 

Leg ik het zo een beetje goed uit ​@PeterG? Of heb jij hier nog verbeteringen of aanvullingen op? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 22, 2025

Het is mijns inziens gewoon een defecte hdmi kaart in de televisie. 

Ontvanger via hdmi geeft problemen. Apps in tv zelf niet. 

Hier helpt geen resolutie instelling bij helaas. 

• Auteur
  • Helper
  • October 8, 2025

@Arjan van KPN Nou de nieuwe tv heeft precies dezelfde kuren dus het ligt echt aan de instelling van de kpn box.

Met de instelling  1080p-50hz heeft de tv deze storing niet dus omwisselen was totaal overbodig.

Ik vind dit nogal bizar eigenlijk en belachelijk.

Ook op mijn vraag om dit probleem te escaleren naar de technische dienst is niet gereageerd, ik overweeg dan ook serieus om over te stappen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Jammer dat de nieuwe tv niet de oplossing bleek. Dan gaat er op één of andere manier in de communicatie tussen de TV+ box en de Samsung tv iets mis. Wat dat precies is, daar kan ik mijn vinger niet precies op leggen. Wat ik wel kan doen is dit doorspelen aan de ontwikkelaars die dagelijks bezig zijn met de ontwikkeling van de TV+ box. Zij kunnen dan kijken of ze een verklaring en een oplossing hier voor hebben. Dan heb ik wel wat meer informatie van je nodig. Zou je de volgende vragen kunnen beantwoorden? 

• Welke Samsung tv heb je exact? Wat is het modelnummer? 
  • Het gaat dus mis met de schermresolutie instelling op ‘Automatisch beste resolutie’? Kun je dan zien onder ‘Weergavemodus’ op welke resolutie de TV+ box gezet wordt? 
  • Heb je ook eens de andere HDMI poorten geprobeerd op je tv? 
  • Gebruik je de meegeleverde Ultra High Speed HDMI kabel? 
  • Zet ‘HDR instelling’ nog eens op SDR (als test). Gaat het dan ook beter als je ‘Automatisch beste resolutie’ aan laat staan? 

En zoals gezegd in mijn voorlaatste bericht, kan het geen kwaad om de schermresolutie voorlopig vast te zetten op 1080p-50hz. Er is nog maar heel weinig 4K content wat wordt uitgezonden. En dat vindt je op kanalen zoals Love Nature en InUltra.