Skip to main content
Beantwoord

Na het kijken van een opname krijg ik een zwart beeld en niet de opnamenlijst

• October 9, 2025
  • 44 reacties
  • 563 keer bekeken

lenb
Slimmerik

Wie heeft er zitten rommelen/veranderen aan de ITV of waar zit de storing dat wanneer je na het kijken van een opname er niet teruggeschakeld wordt naar de opnamelijst ?

Wanneer je de opname stopt krijg je een zwart beeld , dan moet je weer op de ‘’terug’’ knop drukken krijg je weer de vraag , ‘’opname stoppen’’ en druk je dan op ‘’ja’’ krijg je weer een zwart beeld en als je geluk heb komt uiteindelijk de opnamelijst weer tevoorschijn zodat je de opname kan wissen.

Beste antwoord door lenb

Bel kpn en zeg dat je 2952 stuk is (want dat lijkt wel zo te zijn).

Ik leg net de telefoon neer , ± 50 min aan de lijn gehad om alles te controleren.

De beste man heeft er alles aan gedaan maar omdat de storing niet op commando is te veroorzaken hebben besloten voor een nieuw abonnement TV+ te gaan waardoor er een nieuwe KPN TV Box [Arris VIP5202 ?] toegezonden wordt.

Ik ga deze testen en wacht de uitkomst daarvan maar af , er is nu toch niets aan te doen.

Groet.

44 reacties

lenb
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 9, 2025

PS.

Soft-ware is al opnieuw geladen !

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 9, 2025

Je hebt 't over ITV. Dus ik neem aan een Arris VIP2952, Arris VIP5202, of Arcadyan HMB2260 ontvanger?

Er is geen verandering in het opname gebeuren.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 10, 2025

Ik herken het ook niet bij de DIW7022

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025

@lenb 

1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Wat doe je precies na het kijken van de opname? 

lenb
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 10, 2025

Goedemorgen ,

Het is een ARIS VIP 2952 box , ik heb af en toe het probleem ook bij het terugkijken van b.v. Hart van Nederland.

Ik kijk het programma , bij het drukken op de ,,terug’’ knop moet hij weer terug gaan gaan de gids maar doet dat niet , je krijgt dan een zwart scherm te zien.

Bij weer op ,,terug’’ te klikken krijg je pas de melding ,,video stoppen’’ te zien. 

Klik je dan op ,,ja’’ krijg je weer een zwart scherm , klik je daarna weer op ,,terug’’ krijg je weer de melding ,,video stoppen’’ en dan pas krijg je b.v. de gids weer te zien.

Het probleem doet zich regelmatig voor , zowel bij het terugkijken als bij opnames.

ps.

De ARRIS box is al heel oud , misschien dat het daar mee te maken heeft.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 10, 2025

Even geprobeerd op een 2952.

Bij OPNAME kijken:

> Opname stoppen met terug knop (afstandsbediening heeft geen stop knop meer)

> Hij vraagt of je echt wilt stoppen. Dus bevestigen.

>Na héél even zwart (minder dan een seconde) komt ie in de lijst in dié net afgespeelde opname. Waar je 'm eventueel weer kunt starten.

> Daarna nogmaals op terug knop geeft weer de volledige lijst opnames.

Bij TERUG KIJKEN:

> Afspelen stoppen met terug knop

> Wederom de vraag, dus bevestigen.

>Na héél even zwart (minder dan een seconde) komt ‘ie terug op de gids op het programma wat je afspeelde
(en dát laatste doet de DIW7022 helaas niet; die komt weer op 'nu’ in de gids…. Dat is dus handiger in iTV dan in TV+)

lenb
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 10, 2025

.

Indien het probleem zich weer voordoet zal ik tracten om een beeld er van te maken.

Het doet zich niet continu voor.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025

@lenb 

Begrijp ik goed dat je terugkijken van een programma, maar bij opgenomen programma's.

De Arris VIP 2952 is inderdaad ondertussen een oud beestje.

Bel gratis 0800-0402

lenb
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 11, 2025

@lenb 

Hallo , of ik nu een programma terug kijkt of naar een opnamen , wanneer ik deze b.v. halverwege stopt door op de ‘’terug’’ knop te drukken en dan in het venster ,,opname/video stoppen’’ op ,,ja’’ klikt krijg ik regelmatig een zwart scherm , niet 1 -2 seconden maar soms kan dat wel ± 10 tot  15 seconden duren.

ps.

De info op het scherm ,,opname/video stoppen’’ met daaronder ,,ja - nee’’ verschijnt ook niet altijd.

Het komt zelfs voor dat de opname weer aan het begin begint , zie laatste foto.

Veel duidelijker kan ik het denk ik niet maken helaas.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 11, 2025

Nee. Maar het is precies zoals je eerder al beschreef 😉.

Heb je de ontvanger al eens helemaal UIT gehad? Dus niet op stand-by. Zet 'm eens een nachtje helemaal uit met de schakelaar aan de achterkant.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Vervallen, antwoord stond er al, ik had er even over heen gekeken.

Is menselijk en kan gebeuren.😉

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Als dat niet helpt, kun je nog proberen het modem (en glasvezelkastje, als je dat hebt) stroomloos te maken en weer aan te zetten.

Hoe is de tv ontvanger verbonden met het modem? Rechtstreeks met een ethernet kabel, of zit daar nog iets tussen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 11, 2025

Hi hi ​@joop2011 . Je leest een beetje slecht. 

Want hier heb je al gereageerd op het feit dat TS de bewuste ontvanger benoemd.

reactie

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Sorry ​@PeterG 

Ik ben een mens en kan wel eens ergens over heen kijken.

Arris VIP 2952

Ik zie zelfs dat ik daar ook op gereageerd had.

Mijn excuus.

lenb
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 11, 2025

Als dat niet helpt, kun je nog proberen het modem (en glasvezelkastje, als je dat hebt) stroomloos te maken en weer aan te zetten.

Hoe is de tv ontvanger verbonden met het modem? Rechtstreeks met een ethernet kabel, of zit daar nog iets tussen?

Niets er tussen , alles met een kabel verbonden.

PS.

GEEN kabels van de HEMA !

Ik kan nog proberen om alles een nachtje zonder stroom te zetten.

Hoe oud zijn die ARIS VIP 2952 kastjes eigenlijk , de nieuwere zullen best verbeterd zijn t.o.v deze oude boxen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Hoe oud zijn die ARIS VIP 2952 kastjes eigenlijk , de nieuwere zullen best verbeterd zijn t.o.v deze oude boxen.

De spanning er een hele nacht afhalen is zinloos.

1 minuut (hooguit 5) is echt ruim en ruim voldoende.

De Arris VIP 2952 is ongeveer 10 jaar oud.

De opvolgers zijn:

Arris VIP 5202

Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Soundbox (deze heeft ingebouwde luidsprekers, die een beter geluid dan de tv geeft en mooi als je geen soundbar hebt.

Als je de Mediabox Sagemcom DIW7022 wilt hebben, moet je contractvrij zijn of het hussel pakket hebben.

Als je contractvrij bent en de DIW7022 (werkt heel goed) wilt hebben, bel dan gratis 0800-0402 en zet je abonnement om naar KPN tv+

Voordeel is dat de DIW7022 een echte Android mediabox is.

Je kan ook gratis 0800-0402 bellen en zeggen dat de Arris 2952 defect is.

Je krijgt dan de Arris VIP 5202 (ook een goede KPN tv ontvanger)

lenb
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 11, 2025

Bedankt Joop , ik ga mij beraden wat de beste oplossing is.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 13, 2025

Hi ​@lenb, als je steeds dit zwarte beeld krijgt, snap ik goed dat het zo niet echt lekker tv kijken is 😐

Ik zie dat de anderen hier je al uit hebben gelegd dat dit niet is zoals het hoort, en ook dat ze je onder andere al aan hebben geraden om de ontvanger even van de stroom af te halen. Wat ik nog mis, is het advies om de ontvanger een volledige reset te geven. Daardoor wordt de software helemaal opnieuw ingeladen en dat zorgt ook vaak voor de oplossing van allerlei problemen! Dit is dus zeker nog het proberen waard. Hoe je dit doet, lees je hier: Je tv-ontvanger resetten: een frisse start 

Mocht dit ook geen verschil maken, dan is het toch wel het handigst om rechtstreeks contact te zoeken met 1 van mijn collega's, zodat jullie kunnen kijken hoe dit het best opgelost kan worden. Dit kan online via  FacebookenX, maar het is ook mogelijk om een belafspraak maken via onze digitale assistent. Je wordt dan teruggebeld op een moment dat het jou goed uitkomt!  

lenb
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 13, 2025

Hallo Maja ;

Ondernomen stappen in willekeurige volgorde ;

1- ± 6 min. stroom zowel van Router als Arris Box afgehaald door de stekker er uit te halen !

2- ± 10 min. stroom van Arris Box afgehaald met de schakelaar !

3- In het menu een ,,Frisse Start’’ uitgevoerd waardoor de fabrieksinstellingen opnieuw zijn geïnstalleerd !

Het probleem blijft gewoon aanwezig , veelal 10 seconde moeten wachten [zwart beeld] bij het stoppen van een opname of na iets terugkijken wordt je niet vrolijker van.

ps.

Dan zal het bellen worden , ik bezit geen X en geen facebook.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 14, 2025

Jammer dat het allemaal geen verschil maakt ​@lenb, dan wil ik je nu toch aanraden om inderdaad even met ons te bellen. Zou je hier nog willen laten weten wat de uitkomst van dat gesprek is? 🙂

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 14, 2025

Wil je je abonnement niet wijzigen vraag dan omruil naar de Arris VIP5202.

Telefoonnummer kpn 0800-0402 

lenb
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • October 14, 2025

Ik leg net de telefoon neer , ± 50 min aan de lijn gehad om alles te controleren.

De beste man heeft er alles aan gedaan maar omdat de storing niet op commando is te veroorzaken hebben besloten voor een nieuw abonnement TV+ te gaan waardoor er een nieuwe KPN TV Box [Arris VIP5202 ?] toegezonden wordt.

Ik ga deze testen en wacht de uitkomst daarvan maar af , er is nu toch niets aan te doen.

Groet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 14, 2025

Bij TV+ krijg je de nieuwste Android-TV ontvanger van Sagemcom DIW7022. 

De oude Linux ontvangers voor i-TV kun je dan niet meer naar terug.

De TV+ ontvanger is wel wat anders ten opzichte van de 2952. En de 5202.

Geen analoge audio. De gids kan niet verticaal. Het dagelijkse menu staat bovenaan na drukken op pijltje omhoog. Verder vindt ik er niet veel verschil in. Behalve dat de indeling van de knoppen op de afstandsbediening anders is. Maar ja, het blijven dezelfde knoppen. 

Alleen dagelijks menu is "pijltje ⬆. En niet meer een knop met de tekst 'menu'.

Zo, nu ben je wat voorbereid. 

lenb
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 15, 2025

Klopt Peter , inderdaad de DIW 7022 ontvangen en het werkt ook al.

Het is nu alleen afwachten of het probleem met het zwarte beeld verholpen is , we gaan het afwachten.

PS.

Het is geen groot probleem maar vindt het wel jammer dat het kanaalnummer niet meer zichtbaar is op de Box , ik gebruik de Box ook voor mijn Home Cinema set om alleen naar muziek te luisteren zodat de TV niet aan hoeft.  Het is natuurlijk ook even wennen maar ik wel een idee/tip voor de KPN en meedenkend aan de ouderen onder ons [ik ben 70] , om de DIW 7022 Box uit te leveren met gewoon de basisinstellingen , dan heb je na het aansluiten direct TV tot je beschikking.  Nu krijg je van alles in beeld behalve de TV-beelden zelf en is het toch een heel gezoek in het menu om dit in te stellen , de mensen kunnen dan later zelf het menu zo aanpassen zoals zij dat zouden willen.  Als je b.v. al jaren aan een Arris 2952 gewend bent.

Nog bedankt voor het meedenken , groet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 15, 2025

Ja, ik heb m'n box hier ook ingesteld op “starten met laatste tv of radio zender”.

Als je, zonder tv aan, niet meer weet op welke radiozender ie staat kun je

wachten op een station jingle. Die zenden ze vaak elke 10 à 15 minuten wel uit.

het gewenste zendernummer intoetsen. Verandert er niks, dan stond ie er al op 😉

de tv eventjes aanzetten. Met “pijltje omlaag” krijg je de infobalk met zendernummer (ook bij tv)

Zelf vond het display met zendernummer bij televisie kijken héél storend. Dan zette ik er altijd iets voor.