Skip to main content

Ik heb een heel vervelend en vreemd probleem. Afgelopen week heb ik een tweede hands 40 inch TV gekocht van het merk Samsung LE40C630K1WXXN en hier mijn KPN TV ontvanger ArcadyanHMB2260 op aangesloten op HDMI1 poort. Bij het opstarten verschijnt netjes het blauwe opstartscherm en krijg ik na opstarten een full HD TV beeld 1920x1080@50Hz met alle TV kanalen echter ik heb geen geluid. Als ik vervolgens even omschakel naar mijn xbox op deze TV op HDMI poort4 (deze heeft wel beeld en geluid) en weer terugschakel naar HDMI1 poort dan herkend de TV wel dat de ontvanger op HDMI poort 1 aanwezig is maar hij geeft dan geen beeld meer (ook geen geluid).

In eerste instantie dacht ik dat de HDMI poort defect was en heb de TV ontvanger omgeprikt naar de HDMI4 poort en HDMI kabel van de XBOX waar ik wel beeld en geluid had,. Maar ook hier kan deze geen HDMI signaal vinden. Als ik vervolgens de TV ontvanger even spanningsloos maak dan start deze weer op en heb ik weer het opstartscherm en later weer alleen beeld en geen geluid.

Ik heb alle instellingen al gereset, de HDMI kabel al vervangen door een duurder type, ik heb het hele stappenplan van KPN meerdere malen doorlopen door de ontvanger naar factory settings te zetten en tevens is mijn TV  ontvanger al omgeruild naar een Arris VIP2952 V2 maar ook hier heb ik hetzelfde probleem.

 

Mijn gevoel is dat mijn TV het HDMI signaal van de KPN ontvanger na opstarten niet wil herkennen omdat als ik deze omprik naar mijn oude TV dan werkt alles wel. Het meest vreemde is dat als ik mijn Xbox spelcomputer aansluit heb ik direct beeld en geluid (op alle HDM poorten geprobeerd). Ook mijn Chromecast heeft op elke HDMI poort wel beeld en geluid en daarmee zouden alle HDMI poorten goed zijn van deze TV.

Ik ben radeloos en weet nu echt niet meer wat ik nog kan doen. Heeft er iemand een gouden tip. Ik heb ook alle TV instellingen nagelopen en gereset maar zonder resultaat.

 

 

Hoi @Gert Driessen en welkom hier op ons forum :)

Dat is zeker een vreemd maar ook vooral een vervelend probleem. Ik durf ook niet meteen te zeggen waar het euvel zit maar we denken natuurlijk wel graag met je mee. Mijn eerste vermoeden is wel dat dit een euvel is van de desbetreffende tv, ook omdat je aangeeft dat je op de oude televisie geen problemen ervaart. Heb je de ontvanger ook al eens aangesloten op HDMI poort 2 of 3? Dat wordt me niet geheel duidelijk. 

@PeterG, heb jij misschien nog ideeën hier?


Die tv is overigens uit 2010. Niet zo heel jong meer dus.

Maar ja, probleem wel bekend. Afgelopen hier 2 x gehad op een Samsung tv'tje (23”) uit 2006 i.c.m. de TV+ box DIW7022.

Oplossing was steeds: TV aan op hdmi ingang ontvanger. Ontvanger stroomloos maken. Dat kan met de hmb2260 met de schakelaar achterop. En na een seconde of 30 weer laten opstarten.

Hopelijk lukt het zo.

even omschakel naar mijn xbox op deze TV op HDMI poort4 (deze heeft wel beeld en geluid)

Euh, volgens Tweakers heeft deze tv 3 HDMI poorten, geen 4.

https://tweakers.net/pricewatch/255577/samsung-le40c630-zwart/specificaties/

Probeer de tv ontvanger ook eens op de andere hdmi aansluitingen.