Skip to main content

Na verhuizing en aansluiten KPN Box 12 weer problemen met KPN TV+

• September 28, 2026
  • 5 reacties
  • 90 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+4

Al zoekend op antwoorden van eh, tja, lotgenoten kwam ik op dit gedeelte van het forum.

Waarom hebben wij elke keer van die unieke problemen met het kpn tv+ systeem?

Voor onze verhuizing hadden we een Fritzbox, 2x 7022 en reproduceerbare problemen met met name de gids.

Na afschaffing van het pluspakket hadden we minder problemen omdat het pluspakket de gids om zeep hielp 

Na onze verhuizing naar nieuwbouw, nieuwe kastjes, experiabox V12, glasvezel 1Gb, en overal nieuwe kabels hadden we precies dezelfde problemen als voor de verhuizing.

Nog steeds moeten we vaker herstarten dan ons lief is.

Totdat we een UDM aan hebben geschaft, experiabox er compleet tussenuit gehaald en (om te testen) alles op unicast gezet.

Zeker een maand niet hoeven herstarten!

Tot zaterdag, toen kwam de familie en hebben (weer als test) de experiabox weer aangesloten, en de 7022's er rechtstreeks op aangesloten (op multicast). Al het overige netwerk gaat via de UDM.

Maar ondanks dus rechtstreeks op de experiabox hebben we gelijk weer problemen met bv vooruit en terugspoelen. Weer herstarten en het gaat weer (even) goed.

We zijn nu 2 jaar met tv+ in de weer maar wat snakken we (nog steeds) weer naar de 5202... 

​@KPN wat kunnen jullie nog doen om dit eens goed op te lossen ...?

Admin: Reactie afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

5 reacties

Forum|alt.badge.img+4

@admin: waarom eigen topic gemaakt???? Dit gaat ook over het beleid!

• September 29, 2026

Helaas werkt de 5202 inmiddels ook niet meer zo goed sinds bepaalde functies naar het nieuwe tv+ platform zijn gemigreerd: pauzeren, terugkijken, terugspoelen leveren nogal eens een zwart beeld of foutcode op. Er zijn de laatste tijd veel updates voor deze 5202 dus ik heb nog hoop…

Forum|alt.badge.img+4

Ik denk ook dat ze (zo veel mogelijk) de mensen van het oude systeem wegpesten om maar over te stappen naar tv+.

Maar zoals in je onderschrift staat ..... Afwachten. Er is nog veel te verbeteren 😶.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Martijn en Lies . 

Ik snap heel goed dat je hier inmiddels behoorlijk moedeloos van wordt. Zeker als je vóór de verhuizing vergelijkbare problemen had en je na het vervangen van vrijwel alle apparatuur nog steeds tegen dezelfde dingen aanloopt.

Ik zie alleen één punt in je huidige opstelling waarvan ik me afvraag of dat niet voor extra problemen kan zorgen. Je schrijft dat de Experia Box V12 weer is aangesloten, terwijl je overige netwerk via de UDM loopt. Als de UDM daarbij nog als router actief is, heb je feitelijk twee routers in je netwerk. Dat kan met name bij het multicastverkeer dat KPN TV+ gebruikt voor problemen zorgen.

Toen je alleen de UDM gebruikte, moest je de TV+ Boxen bovendien op unicast zetten om ze goed te laten werken. Dat is voor mij wel een aanwijzing dat het multicastverkeer in je huidige netwerkinrichting mogelijk niet helemaal goed wordt verwerkt.

Zou je daarom eens willen controleren of de UDM daadwerkelijk uit het netwerk wordt gehaald wanneer je de V12 aansluit? Dus niet beide routers tegelijk actief, maar óf de V12 als router gebruiken, óf de UDM als router.

Als de problemen vervolgens ook met een zo eenvoudig mogelijke opstelling blijven bestaan, hebben we in ieder geval een stuk meer informatie om verder te kijken.

Forum|alt.badge.img+4

Even dan hoe het nu staat en waarom:

De experiabox staat nu aangesloten via de WAN op de glasvezel.

Dan gaan er 2 utp naar de 7022's en 1 naar de UDM. Die regelt al het netwerk van alle overige toestellen/wifi etc.  De experiabox regelt dus alleen de 7022's.

En alles op de UDM was inderdaad eerst op unicast. Maar dat was alleen om te testen en puur gedaan vanwege de veel snellere zapsnelheid.

En kijken of dat wel stabiel was: volmondig JA dus verder kijken wat nog meer (on) mogelijk is.

Maar de experiabox is dus tot nu toe het grootste probleem. Zelfs zonder er anders achter dan alleen maar de 7022's geeft dus al problemen.

En voor de verhuizing hadden we niet eens een UDM en een experiabox maar een Fritzbox. 

En alle problemen waren er dus nog steeds na de verhuizing. (Met alle getroffen maatregelen ten spijt)