Skip to main content
Sticky

Een plek voor discussie over ontwikkeling, beleid en planning van Product Updates

• June 17, 2026
  • 45 reacties
  • 751 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Als je al even aanwezig bent in onze Community, dan weet je vast dat we geregeld Product Updates maken. In Product Updates delen we nieuws en details over aankomende updates voor onze apparatuur en diensten. In dit topic willen we extra plek maken voor feedback rondom deze updates.

Product Updates in de Community

In onze Community delen we regelmatig Product Updates. In deze updates nemen we je mee in nieuwe software en verbeteringen van onze apparatuur en diensten, zoals modems, tv-ontvangers, de TV+ app en de MijnKPN app.

Product Updates: waar kun je reageren?

Elke Product Update is bedoeld voor vragen, ervaringen en reacties over die specifieke update. Denk aan:

• vragen over nieuwe functies of wijzigingen
  • ervaringen nadat je de update hebt geïnstalleerd
  • opmerkingen over wat wel of niet goed werkt in die versie

Zo houden we de informatie per update overzichtelijk en bruikbaar voor iedereen.

Algemene feedback over updates en updatebeleid

We zien dat er ook regelmatig bredere feedback is over het updatebeleid, planning en verwachtingen rondom updates. Die feedback is belangrijk voor ons.

Daarom kun je hiervoor vanaf nu terecht in dit aparte topic. Hier kun je algemene feedback, suggesties en kritiek delen over:

• de manier waarop updates worden uitgerold
  • de frequentie of timing van updates
  • het updatebeleid in het algemeen

We verzamelen deze input en nemen dit mee in gesprekken met de productteams waar mogelijk.

Samen zorgen we voor overzicht

Om de Product Updates overzichtelijk te houden voor alle bezoekers, kan het voorkomen dat reacties die niet over de betreffende update gaan worden verplaatst of verwijderd, zodat gesprekken op de juiste plek blijven. Een moderator zal dit altijd aangeven.

Dank voor je betrokkenheid en feedback. Dit helpt ons om onze diensten te verbeteren!

Heb jij feedback, bedenkingen of kritiek over de Product Updates, de planning of het updatebeleid? Deel ze gerust hier met ons!

Wij doen ons best om de feedback mee te nemen naar de ontwikkelaars, en delen het als we daar terugkoppeling of nieuwe inzichten over ontvangen.

45 reacties

JanD
Wijsgeer
  • June 17, 2026

Waar ik de laatste tijd tegenaan liep, dat ondanks ik een abonnement op de productupdates heb/had, ik nooit meer mail krijg/kreeg over productupdates.

k weet dat daar een storing in was/is, maar is blijkbaar nog nooit opgelost,

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Waar ik de laatste tijd tegenaan liep, dat ondanks ik een abonnement op de productupdates heb/had, ik nooit meer mail krijg/kreeg over productupdates.

Ik ben ook benieuwd of andere communityleden dit herkennen.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 17, 2026

Dat probleem bestaat al sinds eind januari ​@Vikash van KPN . Sinds de Product updates ook een categorie hebben.

Als bijwerking van deze feature zien we dat notificatiemails over Product Updates niet altijd goed gaan, en dat je ze daardoor misschien niet krijgt. Hier wordt aan gewerkt om dat zo snel mogelijk weer te verhelpen!

Het probleem is bij Gainsight gemeld maar kennelijk is een oplossing moeilijk (of krijgt geen prioriteit).

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 17, 2026

Ook ik krijg (helaas) geen mailtje meer. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Mijn excuses, ​@RBxx heeft inderdaad gelijk (dank voor je reactie). Op dit moment is er helaas nog geen oplossing voor dit probleem. Het beste is om af en toe zelf het topic of de Product Update te controleren voor nieuwe informatie.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Dat probleem bestaat al sinds eind januari ​@Vikash van KPN . Sinds de Product updates ook een categorie hebben.

Als bijwerking van deze feature zien we dat notificatiemails over Product Updates niet altijd goed gaan, en dat je ze daardoor misschien niet krijgt. Hier wordt aan gewerkt om dat zo snel mogelijk weer te verhelpen!

Het probleem is bij Gainsight gemeld maar kennelijk is een oplossing moeilijk (of krijgt geen prioriteit).

Er is inderdaad op dit moment nog geen oplossing hiervoor. Gainsight, de leverancier van de software waar dit forum op draait, werkt aan verbeteringen rondom het abonneren op dingen. Zodat je meer controle hebt over waar je wel en niet bericht over krijgt. Het oplossen van het in het geheel geen bericht krijgen over Product Updates is daar onderdeel van. En wordt dus niet als een apart iets opgelost. Betekent dat we moeten afwachten totdat Gainsight die verbeteringen als geheel uitbrengt.

De kortste klap is om zelf inderdaad periodiek de Product Updates pagina te bezoeken en te kijken of er nieuws is. 

Wat verder wel kan is je abonneren op de categorie waar elke Product Update bij hoort. Modem updates worden, bijvoorbeeld, in de categorie Modems geplaatst. Ze zijn dan ook zowel binnen die categorie als op de overkoepelende Product Updates pagina zichtbaar. Het abonneren op een categorie zorgt er echter wel voor dat je van alle nieuwe topics in die categorie bericht krijgt. Dus dan zou je wel zelf de afweging moeten maken of je dat de moeite waard vindt.

• Deelnemer
  • July 11, 2026

Goedemorgen,

Ik werd doorverwezen naar deze topic om mijn vraag te stellen.
Momenteel constateer ik veel problemen met het modem in combinatie met de superwifi 2.
Deze verliezen dus steeds de verbinding en de enige oplossing op dit moment is het herstarten van je thuisnetwerk (via modem instellingen).
Dit is blijkbaar gekomen na de laatste updates dus vandaar mijn volgende vraag:

Ik begrijp dat jullie hard bezig zijn dit probleem op te lossen. Maar hebben jullie al een indicatie waar dit aan kan liggen en wanneer dit eventueel opgelost gaat worden?

Jasper van KPN
Moderator

Daar is op dit moment niets over bekend ​@HomeAlone, als de update komt maken we daar een nieuwe Product Update voor aan. Tot dat moment is het ook voor ons afwachten. De vraag over een specifieke update kan wel in het topic waar je eerder was, dit topic is voor het algemene update beleid. Voor dat laatste wees Arjan je op dit topic. Zie ook het startbericht hierboven.

• July 11, 2026

Wordt nu Nederland naar huis is de update van de Box 12 binnenkort weer opgepakt. Het bewuste topic is/was helaas op slot gezet

Jasper van KPN
Moderator

Klopt, dat topic staat op slot. In het afsluitende bericht zei Erik dat het gesloten is tot we daar nieuws over hebben. Op dit moment is dat nog niet het geval. Zodra we nieuws hebben over de uitrol daarvan heropenen we dat topic weer.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 31, 2026

Wanneer is er een evaluatie van het eigen software project voor modems en wifipunten? Het moddert inmiddels al zolang dat ik toch verwacht dat er binnen kpn mensen zich achter de oren beginnen te krabben. Als ik kijk naar de laatste update van de v10, topologie is nog steeds een bende, paired not synced issue nog steeds niet opgelost en dat nadat er 9 maanden gewerkt kon worden aan deze update.

Neem daarbij ook nog eens mee dat er in het beheersysteem door een bug verkeerde/corrupte data staat die ervoor zorgt dat wifi op de v10 wordt aangezet, terwijl deze altijd uit staat. Waarbij de oplossing niet aan de kant van kpn is gezocht maar de klant wordt opgezadeld met een reset van zijn wifi netwerk om het op te lossen dat is gewoon de omgekeerde wereld. Een kpn software bug veroorzaakt foutieve data in het beheersysteem en de klant wordt weer extra werk in de maag gesplist om het op te lossen…

Al met al heeft dit hele project een met de oude software superstabiel netwerk omgetoverd naar een netwerk dat je gemiddel elke 2 weken mag resetten omdat de antieke v10 die ineens de master van de mesh moest worden de weg kwijt raakt een topologie scherm waar je niet op kan vertrouwen omdat het onzin laat zien. Waarbij er nu dus ook ongevraagd en zonder opt-out mogelijkheid modem instellingen centraal worden opgeslagen, waar dus ook nog corrupte data in kan zitten dat voor problemen zorgt.

Voor wie is dit project gestart? De klant lijkt allang uit het oog verloren te zijn, gezien de problemen die er zijn en het onvermogen om zelfs na 9 maanden zeer storende bugs te verhelpen, er geen excuses, compensatie of andere oplossingen komen. Het enige dat je te horen krijgt in de volgende update zitten verbeteringen. Ik merk nu dat er in 9 maanden tijd maar bitter weinige gedaan is, en netto resultaat een nieuw versie nummertje zonder problemen op te lossen.

Dit hele project heeft een klantwaarde van 0! Ik betaal kpn een flink bedrag voor mijn internetverbinding en heb er sinds dat de eigen software werd geïntroduceerd alleen maar instabiel netwerk en een bak ellende voor terug gekregen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 31, 2026

De heeft kpn nu ook nog het lef heeft om de huurprijs van de sw2 punten te verhogen, terwijl het inmiddels bijna een jaar geleden is dat er een software update voor is uitgebracht en dat dan onder het mom van gestegen kosten voor service en onderhoud. Welk onderhoud jullie hebben al bijna een jaar lang niks gedaan voor die dingen. Of zijn er nog meer developers aangenomen in de hoop dat die wel iets stabiels opleveren?

Totaal geen zelf reflectie en jezelf geweldig vinden maar tegelijkertijd de klanten met instabiele rommel op zadelen en de prijzen verhogen. De klant is er om uitgemolken te worden ten gunste van de aandeelhouders.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Wanneer is er een evaluatie van het eigen software project voor modems en wifipunten? Het moddert inmiddels al zolang dat ik toch verwacht dat er binnen kpn mensen zich achter de oren beginnen te krabben. Als ik kijk naar de laatste update van de v10, topologie is nog steeds een bende, paired not synced issue nog steeds niet opgelost en dat nadat er 9 maanden gewerkt kon worden aan deze update.

Continu. Het is namelijk geen ‘project’ maar gewoon doorlopende normale software ontwikkeling. Er wordt volgens Agile methodiek gewerkt, dus er wordt ook heel regelmatig geëvalueerd. 

Het is natuurlijk niet zo dat we 9 maanden alleen maar aan één update, en/of één issue werken. Er zijn allerlei nieuwe features, verbeteringen en aanpassingen op bestaande features, bug fixes en het anderszins verhelpen van issues wat allemaal een plek op de planning heeft. En vervolgens wordt dat ook weer beïnvloed door wat er in de praktijk gebeurt. Sommige issues blijken lastiger op te lossen waardoor het langer duurt. Of iets blijkt meer oorzaakfactoren te hebben, die individueel aangepakt moeten worden, waardoor het langer duurt. Daarnaast hebben we verschillende hardware, wat ook betekent dat er voor elk van die stukken hardware ook een eigen softwareversie opgeleverd moet worden. Dat hele opleverproces gaat, over het algemeen genomen, om en om. Zodat in principe elk apparaat een keer aan de beurt is geweest en dan gaat de riedel opnieuw. Dat kan in de praktijk anders lopen afhankelijk van wat er uit tests komt, of gebaseerd op feedback en monitoring uit het veld. 

Neem daarbij ook nog eens mee dat er in het beheersysteem door een bug verkeerde/corrupte data staat die ervoor zorgt dat wifi op de v10 wordt aangezet, terwijl deze altijd uit staat. Waarbij de oplossing niet aan de kant van kpn is gezocht maar de klant wordt opgezadeld met een reset van zijn wifi netwerk om het op te lossen dat is gewoon de omgekeerde wereld. Een kpn software bug veroorzaakt foutieve data in het beheersysteem en de klant wordt weer extra werk in de maag gesplist om het op te lossen…

Dat is niet wat ik in de Product Update heb gezegd. De bug in de modem software hebben we gewoon verholpen. Voor volledige context even wat ik eerder in de Product Update schreef:

Bug in een eerdere versie van de modem software, niet in het beheersysteem. Omdat de beide knoppen niet helemaal hetzelfde werkten kon het gebeuren dat het modem dan de verkeerde wifistaat (aan of uit) doorgaf aan het beheersysteem. Het beheersysteem weet niet dat dit dan niet klopt. Die weet alleen ‘dit is wat het modem mij vertelt’ en weet dat het dat moet opslaan. Wat in dagelijks gebruik dan verder geen probleem geeft. Omdat de opgeslagen waarde in het beheersysteem alleen relevant wordt op het moment van een reset. Maar als er dan een reset gebeurt, en soms dus ook bij een update, dan wordt die opgeslagen waarde teruggezet. En dan kan het dus een issue geven als dit net het tegenovergestelde is van wat je eigenlijk in gebruikt hebt en wilt hebben.

En die verkeerd opgeslagen wifigegevens kunnen met één druk op een knop gereset worden. Dat kan de klantenservice doen, tijdens contact met hen. En vanuit het oogpunt van zelfredzaamheid kan dit ook in je eigen modem interface. Daarna stel je eenmalig weer de wifigegevens in, en dan is het probleem de wereld uit. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 31, 2026

We kunnen over woordjes gaan lopen ouwehoeren. Maar het klopt wel dat er door een bug verkeerde data in het beheersysteem is opgeslagen. Waar de bug zat is een ander verhaal. Maar goed weer een klusje dat de klant mag opknappen om fouten gemaakt door kpn op te lossen, misschien dat ik het wel doe bij de eerst volgende geplande netwerk herstart om de boel in sync te houden.

Dat er agile gewerkt wordt klinkt leuk, Maar hoeveel sprints doen ze dan per device voor bugfixing als er gewerkt wordt aan een versie. Als ik het zo lees is het één team en is hun tijd erg dun uitgesmeerd over te veel hardware, want zoals gezegd in de 9 maanden die het geduurd voor dat er iets opgeleverd is, wat door een twijfelachtige test procedure kwam, hebben ze de grootste bug nog steeds niet gefixed. Daar zat dan natuurlijk ook nog de maand tussen om software voor de v14 te fixen. Misschien moet iemand de product owner eens duidelijk maken, meer sprints aan bugfixing te besteden en de nieuwe features laten wachten tot ze iets opleveren dat net zo stabiel is als de software die op mijn v10 draaide voordat jullie voor je zelf begonnen. Maar ja nieuwe features zijn natuurlijk leuker om te presenteren bij een sprint review dan te moeten melden dat je weer met fixen van dezelfde bug bezig bent geweest.

Ik zou graag eens bij een sprint review aanwezig zijn als eindgebruiker. Maar het is waarschijnlijk een intern feestje, eindgebruikers zijn eng. Ik ben erg benieuwd wat ze zelf vinden van de kwaliteit van het werk dat ze leveren. Maar ik mag hopen dat alle feedback, het liefst niet geredigeerd, naar het team gaat over hetgeen ze hebben opgeleverd, en dat het niet alleen turf lijstjes zijn van meldingen. Zodat ze ook lezen wat de klant er echt van vind hoe ze bezig zijn.

Jasper van KPN
Moderator

We sturen alle feedback door inderdaad, niet alleen over de modems. Ook over de tv-ontvangers, de apps, alles sturen we door naar de respectievelijke teams zodat ze alles meekrijgen.

Hoe het bij de modemontwikkeling gaat laat ik even aan Erik om op terug te komen, hij is daar beter van op de hoogte. Dat zal na het weekend worden.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 31, 2026

Ik ervaar nog steeds problemen met de WebGui als ik inlog met mijn iPad.

Wat ik toch wel het meeste mis is het gebrek aan communicatie over de problemen die sommige gebruikers ervaren. Vragen die ik heb:

• Hoe groot is het probleem? (Hoeveel badges of gebruikers zijn getroffen?)
  • Is de oorzaak inmiddels bekend?
  • Weten de ontwikkelaars in welke hoek ze het probleem moeten zoeken?
  • Is er sprake van een hardwareprobleem bij een specifieke productiebatch?
  • Is er een actief omruil- of vervangingsprogramma?
  • Waarom worden communityleden die het probleem melden niet individueel via een DM benaderd om samen naar een oplossing te kijken?
  • Hoe worden meldingen van gebruikers verzameld en opgevolgd?
  • Is er een verwachte planning voor een definitieve oplossing of een volgende update?

Erwin van KPN
Moderator

@JanAssen  Jammer dat je het zo ervaart. We proberen juist met jullie feedback verbeteringen door te voeren. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat dit technisch bijzonder complex is.

Ik ga niet op al je inhoudelijke vragen in, simpelweg omdat ik niet over alle antwoorden beschik. ​@Erik van KPN  heeft als moderator de kortste lijnen met onze technische collega's en zoals je ook in zijn reacties kunt lezen, is dit een voortdurend samenspel tussen praktijkervaringen en technische analyse. Als hij ziet dat klanten nieuwe, niet eerder gemelde issues doorgeven, gaan we daar gelijk serieus op inzoomen. 

Onze netwerkarchitectuur is zeer complex en kent een groot aantal variabelen. Apparatuur van verschillende fabrikanten werkt niet altijd probleemloos samen en daarbovenop komen nog de verschillende netwerk- en softwarelagen die allemaal invloed kunnen hebben op het eindresultaat. Dat is geen excuus. Je mag verwachten dat een verbinding gewoon werkt. Tegelijkertijd is de praktijk vaak weerbarstiger dan de theorie. Juist daarom zijn dit soort topics waardevol: ze helpen ons patronen te herkennen, problemen beter te begrijpen en uiteindelijk verbeteringen door te voeren.

@Erik van KPN  is er maandag weer.  Wellicht ziet hij kans om nog een aantal van jou inhoudelijke vragen te beantwoorden. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026

Wanneer mogen wij als (flink) betalende klant nu een echt definitief goed werkend systeem tegemoet zien?? 

Maar mijn vraag over binnen wat voor termijn jullie deze bende op denken te lossen is niet beantwoord,

Daar heb ik geen antwoord op. We brengen nieuwe software versies uit op het moment dat we die versies hebben, en we ze geschikt bevonden hebben voor uitrol. Natuurlijk willen we zo snel mogelijk problemen verhelpen en nieuwe versies uitbrengen. Maar hoe snel dat in de praktijk gaat is afhankelijk van verschillende factoren. Het enige wat ik op dit moment kan aangeven is dat wat bekend is: we doen nu deze V10 versie, daarna doen we de Box 12, daarna verwachten we SuperWifi 2. En tussendoor doen we Box 14 verder uitrollen. En ondertussen wordt er door de ontwikkelaars hard gewerkt aan nieuwe versies en herhalen we dat hele proces weer.

Zet aub de roze bril af , zelfs zonder verrekijker is te zien dat problemen schijnbaar niet op te lossen zijn. 

7 dagen kan een kpn netwerk naar behoren werken , daarna valt het als een kaartenhuis in elkaar en mag de boel weer herstart worden.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026

Tjah waarschijnlijk is de verbetering in het paired not synced issue dat ze zeggen te zien, dat het ze nu voor alle apparaten op 7 dagen en 15 minuten hebben weten te krijgen, inplaats van precies 7 dagen. 🤣

Echt dit slaat totaal nergens meer op, alle sw2 punten groene led , maar als je inlogt in de box 12 gewoon. 2 werkende sw2 punten en de rest wordt offline of rood aangegeven.

Namen sw2 punten verdwijnen,  sw2 punt bekabeld aangesloten staat op paired.

Het kan maar een ding betekenen ,kpn medewerkers gebruiken zelf niet de hardware van hen eigen werkgever, anders hadden ze exact dezelfde problemen die wij als klant mogen ervaren 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 1, 2026

@Erwin van KPN Je geeft hier dus nu gewoon toe dat het complex is. Misschien wel te complex voor jullie? En dat het te lastig is om hardware van verschillende fabrikanten samen te laten werken. Als je dat weet is kpn toch gewoon vreselijk dom en arrogant bezig door te denken dat het ze wel zal lukken vier verschillende boxen en drie verschillende wifi punten van verschillende leveranciers, leeftijd en technische mogelijkheden allemaal onder één platform te laten werken in alle mogelijke combinaties. Waarom is er niet gezocht naar een nieuwe leverancier die wel over de kennis beschikt om een kant en klare afgestemde set te leveren, en de oude hardware uit te faseren, was misschien zelfs nog goedkoper geweest, dan zoals nu aan blijven modderen met eigen software die jullie maar niet stabiel krijgen. Het zou voor de klant in ieder geval een veel betere beleving dan jullie nu leveren geven.

Degene die bedacht heeft om bijvoorbeeld alle boxen master te laten zijn in de mesh, iets waar zeker de antieke V10 nooit voor is ontworpen hadden ze direct aan de kant moeten schuiven. Dat het kan betekend nog niet dat het een goed idee is en dat je het moet doen. Net als het verwijderen van de eigen interface uit de sw1, dat toont alleen maar aan dat de klant niet voorop staat maar het eigen belang van kpn. Je kunt nog zulke mooie verhalen er om heen verzinnen maar je verkoopt een apparaat met een belofte, die je vervolgens breekt om je eigen plannetjes maar door te drukken.

En wat je schrijft dat het een samenspel is tussen praktijk ervaring en technische analyse. Heet dat niet gewoon testen? Jullie zijn gewoon aan het testen in de productie omgeving, bij de klanten dus.

Hoe lang zijn jullie nu al ten koste van de klant aan het prutsen en hoelang denken jullie nog door te gaan op deze weg, het wordt tijd om dit gefaalde experiment in de kliko te gooien en de verantwoordelijken ter verantwoording te roepen en publiekelijk excuses te laten aanbieden en de klanten te compenseren voor wat jullie hebben aangericht. 

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Dat is echt ontzettend balen om te lezen. Juist omdat het eerst stabiel leek te werken, kan ik me voorstellen dat het extra frustrerend is als de problemen na ongeveer een week toch weer terugkomen.

We willen hier natuurlijk ook graag een structurele oplossing voor vinden. Daarom nemen we dit soort terugkoppelingen serieus en delen we ze met de collega's die hiermee bezig zijn. Bedankt dat jullie blijven terugkoppelen! 

Admin, toevoeging: let er wel op dat dit topic gaat over ontwikkeling, beleid en planning van updates. Terugkoppelingen over je daadwerkelijke ervaringen gaan in de relevante Product Update

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 1, 2026

@ivo46 Nou.... ik denk de sw2 punten maar in de wilgen hangen ofzo.…

Had me hoop gevestigd op de box 12 die ik vandaag gaat halen.

@kpn: er is dus een bepaalde groep die of ze nu v10, box 12 hebben die dit probleem ervaart.

En ja ik snap dit dit misschien niet de goed topic is maar serieus hoe lang als klant zijnde moeten we blijven zeuren?

Je betaald voor een service die in feite feilloos zou moeten werken en dat je er op zou kunnen vertrouwen dat het draaid en doet wat moet  doen.

Probleem kan zich voor doen, maar over het algemeen is dat dan ook daarna opgelost.

Maar dit speelt nu al zo lang dat er toch verder gekeken moet gaan worden in de software of wat.

De meeste die dit probleem ervaren zit er een tijdspanne in van 7 dagen ongeveer.

Ga ermee aan de slag zou ik zeggen, ipv elke keer maar adviseren op de herstart!

Wij als klant moeten dagelijks de topologie checken of het allemaal nog draaid, daar waar je dus eigenlijk blindelings op zou moeten vertrouwen dat het loopt!

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 1, 2026

Dit is wat een gemiddelde AI zegt over de MESH capaciteiten van een v10. Komt wel overeen met wat ik zelf ook al wel dacht het ding is niet krachtig genoeg voor wat kpn vind dat ie moet doen. Zal wel een kosten dingetje zijn geworden aangezien de v8 en 9 ook al vervangen moesten worden om het plan “one piece of software to rule them all” uit te kunnen voeren, moest de eigenlijk niet meer geschikte v10 toch nog maar mee. Maar waarom je een mesh zou willen maken met een master die geen wifi 6 aan kan terwijl je wifi 6 extenders verkoopt ontgaat mij volkomen. Misschien om meer sw2 te verkopen of verhuren omdat er altijd één bekabeld aangesloten moet zijn wanneer je de wifi op de v10 uitzet om toch maar wifi 6 te krijgen.

De vraag: Is box v10 geschikt om als master in een mesh netwerk te draaien

Nee, de KPN Experia Box V10 (ZTE H369A) is niet geschikt om als master in een modern mesh-netwerk te draaien.

Het apparaat ondersteunt zelf geen moderne mesh-protocollen (zoals EasyMesh).

Technisch gezien is het mogelijk om mesh-functionaliteit in de firmware van de Experia Box V10 in te bouwen. KPN heeft dit onlangs via grote software-updates (zoals de V10.C-firmwarereeks) zelfs gedeeltelijk gedaan om het modem beter te laten samenwerken met KPN SuperWifi punten. 

In de praktijk loop je bij een ouder apparaat zoals de V10 echter tegen serieuze hardwarematige en softwarematige beperkingen aan:

Verouderde wifi-standaard: De V10 beschikt over Wifi 5 (802.11ac). Zelfs als de firmware mesh-communicatie toestaat, zal de draadloze backhaul (de onderlinge verbinding tussen het modem en een wifi-punt) trager zijn dan bij moderne systemen. [1]

Geen Wifi 6: Nieuwere wifi-punten (zoals KPN SuperWifi 2) ondersteunen Wifi 6. Als ze draadloos moeten communiceren met een V10, valt de verbinding direct terug naar de lagere Wifi 5-snelheid. 
Processor en geheugen: Mesh-protocollen (zoals EasyMesh) vragen extra rekenkracht voor het continu berekenen van de beste route voor aangesloten apparaten. De chips in de V10 zijn hier destijds niet op ontworpen.

Conclusie

Hoewel updates de V10 softwarematig iets slimmer hebben gemaakt, blijft het hardwarematig een verouderd platform. Voor een modern en stabiel mesh-netwerk (vooral met Wifi 6 of Wifi 7) is het updaten van de V10-firmware niet de oplossing en kun je het apparaat beter omruilen voor een KPN Box 12 of Box 14.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Dat er agile gewerkt wordt klinkt leuk, Maar hoeveel sprints doen ze dan per device voor bugfixing als er gewerkt wordt aan een versie.

Binnen elke sprint worden een x-aantal items opgepakt, en dan in principe voor alle devices waar het relevant voor is. Als er, bijvoorbeeld, gewerkt wordt aan een bug waarvan we weten dat deze op de V10 en Box 14 speelt, dan wordt er binnen die sprint ook voor die beide apparaten aan die bug gewerkt. Want de software is in de basis gelijk voor elk modem, en wordt aangepast aan de verschillende hardware waar nodig. 

...twijfelachtige test procedure...

Er wordt uitgebreid getest. Op en met allerlei verschillende aansluit- en netwerkscenario's. Maar hoeveel je ook test, alles valt in het niet bij de daadwerkelijke ervaring van onze 2,8 miljoen vast internet abonnees. Dus je gaat altijd krijgen dat er dingen boven water komen nadat er een uitrol is. Of dat bepaalde oplossingen niet voor iedereen blijken te werken. 

Ik zou graag eens bij een sprint review aanwezig zijn als eindgebruiker. Maar het is waarschijnlijk een intern feestje
...
Maar ik mag hopen dat alle feedback, het liefst niet geredigeerd, naar het team gaat over hetgeen ze hebben opgeleverd, en dat het niet alleen turf lijstjes zijn van meldingen. Zodat ze ook lezen wat de klant er echt van vind hoe ze bezig zijn.

Ja, dat is inderdaad intern. Maar, zoals Jasper ook al noemde, de feedback krijgen ze wel. En vooral vanuit hier, de Community is immers een openbaar platform.

Wat ik toch wel het meeste mis is het gebrek aan communicatie over de problemen die sommige gebruikers ervaren. Vragen die ik heb:

De vragen die je stelt, ​@JanAssen, die kan of die ga ik niet allemaal beantwoorden. Niet omdat we die informatie niet hebben, maar omdat sommige dingen gewoon bedrijfsgevoelige informatie is die we niet zo openbaar vrijgeven. En ook omdat voor sommige dingen het voor jullie niets toevoegt als je het antwoord weet.

• Is er sprake van een hardwareprobleem bij een specifieke productiebatch?
  • Is er een actief omruil- of vervangingsprogramma?

Er is geen hardwareprobleem, en we ruilen ook niet actief modems of wifipunten om. Op individuele basis kan een modemwissel plaatsvinden. Dat gebeurt bij contact met de klantenservice en na het doorlopen van een uitgebreide troubleshoot, als de medewerker en het systeem denken dat er een defect zou kunnen zijn in het apparaat. In de basis krijg je dan hetzelfde type modem ervoor terug. 

Voor Wifipunten die, ondanks de lange migratieperiode, toch zijn blijven hangen op de oude niet-KPN firmware, kan wel een omruil plaatsvinden. Ook dat loopt via de klantenservice. 

• Waarom worden communityleden die het probleem melden niet individueel via een DM benaderd om samen naar een oplossing te kijken?

In het algemeen: je weet niet of dit wel of niet gebeurt. Overkoepelend genomen doen we dat namelijk echt wel. En hier spreek ik dan even over al onze apparaten en diensten. Als we zien dat klanten dingen melden waarbij het nuttig kan zijn om daar met die klant verder op in te gaan dan komt het zeker voor dat we hen privé benaderen. En dat is juist dan ook het sleutelwoord: privé. We benaderen ze via privébericht, en het geheel wordt ook op die manier verder afgehandeld omdat een dergelijke troubleshoot nou eenmaal beter te doen is zonder dat een berg aan meelezers zich er ook mee bemoeit. 

En ook dit:

• Hoe worden meldingen van gebruikers verzameld en opgevolgd?

Meldingen die hier gedaan worden, worden door ons als moderators verzameld, samengevoegd en doorgezet naar de relevante ontwikkelteams. De ontwikkelteams pakken dat op en kijken wat er precies in de meldingen staat. Wat is er nieuw, wat is bevestiging, etc. Ontwikkelteams geven vervolgens terugkoppeling aan ons daarover qua wat ze eventueel aan verdere informatie zouden willen; en of, hoe en wat zij met de feedback gaan doen. En wij delen dat dan weer hier, op een manier die past bij een openbare plek zoals een Community.
En ontwikkelteams lezen zelf ook mee hier. En reageren vaak ook actief binnen de verschillende (besloten) Testpanels die we hier hebben. 

• Is er een verwachte planning voor een definitieve oplossing of een volgende update?

Definitieve oplossing voor paired-not-synced neem ik dan aan dat je bedoelt? Nee, die is er niet. Want er is geen één ding die het probleem veroorzaakt. Of nou ja, wat er gebeurt is dat de communicatie tussen het modem en de Wifipunten afsterft. En dan kan het modem dus ook geen sturing meer geven, en zijn ze Wifipunten dus nog wel gekoppeld, maar niet meer in sync. Dus in dat opzicht is er één ding. Maar er is niet één onderliggend ding die de afsterving veroorzaakt. Daar zijn meerdere factoren van invloed. En dat is ook waarom het lang duurt om dit volledig op te lossen. We hebben in de afgelopen updates al veel verbetering kunnen brengen. Dat is ook wat we zien. (En daar ga ik hier niet opnieuw over in discussie). Maar we zien ook dat er nog steeds klanten zijn waarbij het issue niet opgelost is. Daar werken we aan verder, maar we weten dan niet van te voren of en wanneer het voor bepaalde mensen opgelost gaat zijn.

Wat volgende updates betreft, daar is natuurlijk een planning voor. Maar dat is iets dat we niet openbaar delen. We maken nieuwe updates bekend op het moment dat er intern een akkoord is gegeven voor uitrol. Dan publiceren we daarvoor een nieuwe Product Update.

Het kan maar een ding betekenen ,kpn medewerkers gebruiken zelf niet de hardware van hen eigen werkgever, anders hadden ze exact dezelfde problemen die wij als klant mogen ervaren 

Juist het tegenovergestelde. En veel van deze mensen zitten ook in een interne testgroep, dat is een teststadium dat zich net voor de openbare uitrol bevindt. Zelf gebruik ik een Box 12. Ik heb een anderhalf, twee jaar geleden, een half jaar de FRITZ!Box gehuurd om uit te proberen. Voor mij voegde dat niets toe wat ik niet ook met de Box 12 kan. Dus die heb ik na de zes maanden periode weer teruggestuurd. Daarnaast heb ik twee SuperWifi 2 in gebruik. Ik zie daar ook wel eens wat gekke dingen mee (mijn printer die naast een SW2 staat geeft de voorkeur aan verbinden met de Box 12, en die SW2 boven is verbonden via een homeplug en niet zichtbaar in de topologie) maar geen dingen waar ik in de dagelijkse praktijk daadwerkelijk last van heb. Als ik niet vanuit Community reacties regelmatig in de webinterface zou zitten, zou het feit dat die ene SW2 niet zichtbaar is in de topologie me niet eens zijn opgevallen. Want hij werkt wel gewoon. 

​Je geeft hier dus nu gewoon toe dat het complex is. 

Waarom is er niet gezocht naar een nieuwe leverancier die wel over de kennis beschikt om een kant en klare afgestemde set te leveren, en de oude hardware uit te faseren, was misschien zelfs nog goedkoper geweest, dan zoals nu aan blijven modderen met eigen software die jullie maar niet stabiel krijgen. Het zou voor de klant in ieder geval een veel betere beleving dan jullie nu leveren geven.

Natuurlijk is het complex. We wisten van tevoren dat het samenvoegen van vier verschillende modems en drie wifipunten onder één software complex ging zijn. Verder weten jullie niet wat wij achter de schermen allemaal wel en niet doen. Want dat is informatie die bedrijfsgevoelig is en we dus niet openbaar delen. Relevante punten: hardware is duur, levertijden zijn vaak lang, en voorraadbeheer. Inhoudelijk ga ik daar verder niet op in, maar dat zijn allemaal dingen die wij meenemen in onze processen en besluitvorming. 

Dit is wat een gemiddelde AI zegt over de MESH capaciteiten van een v10. 

Wees je ervan bewust dat een AI niet daadwerkelijk een intelligentie is. Een LLM is een taalmachine. Het kan jou een syntactisch correcte reactie geven, maar die reactie is gebaseerd op voorspelling van welke woorden er waarschijnlijk na elkaar horen te komen. Het kan niet daadwerkelijk begrijpen wat jij zegt, en daar ook niet daadwerkelijk een eigen antwoord op geven. Wil zeggen dat een LLM in heel veel gevallen tekst genereert die deels, of zelfs helemaal, incorrect is.

Betekent dat ik ook niet inga op wat die AI kopieerpasta zegt. Wat ik wel kan zeggen is dat we inderdaad zien dat het niet hebben van wifi 6 op de V10 niet ideaal is als je de V10 combineert met SW2. En dat is iets waar we over nadenken wat we daarmee kunnen doen, willen doen, en gaan doen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

@Erik van KPN  Je he hebt het allemaal mooi gepareerd , maar feit blijft dat de Klant toch tegen dezelfde dingen aan blijft lopen. 

Verder ik weet niet of je mijn hele betoog m.b.t. schoonzus hebt gelezen, maar die had de moed al opgegeven dat steeds een en ander uit viel

Ik ben gisteren echt 1.5 uur bezig geweest om alles goed te krijgen en ik heb tot nu toe geen klachten gehoord.

Maar ze gaf aan A dit kan ik zelf niet oplossen, B als alles sw punten groen zijn waarom werken ze dan niet. C ik heb 3 sw punten waarom geeft topologie er dan 4 aan?

Dat soort dingen en D ze weet / wist totaal niet van deze community af.

Maar nu nog m.b.t. 7 dagen perfect alles werkende en daarna is het ruk en kan thuisnetwerk een herstart krijgen, wat is dat voor een onzin? En als jullie als KPN de V12 gebruiken, waarom krijgen klanten die onzin te verduren en zien jullie dat niet bij jezelf gebeuren?????