Skip to main content

Ik kijk netflix via de app van KPN tv + op een tv met alleen stereo geluid. Bij het kijken moet ik bij elke nieuwe aflevering van een serie het geluid terugzetten. De app zet het geluid steeds terug naar engels origineel 5.1.  Je hebt dan wel iets van achtergrond geluid maar de dialogen hoor je niet.

De instelling terug zetten naar engels origineel , zonder de toevoeging 5.1 is dan de oplossing. Maar bij het starten van een nieuwe aflevering staat het dan weer op 5.1 . 

 

Ik heb al gezocht of ik de instelling ergens in de app instellingen kan veranderen maar dat kan ik ook niet vinden. Ook de geluidsinstellingen in het KPN menu veranderen geeft geen resultaat.

I

Zet de uitvoer van het geluid van de box op stereo (pcm). Dan zou het goed moeten gaan. 

Even uit m'n hoofd 

Tandwiel- apparaat- apparaat voorkeuren- weergave en geluid- geavanceerde geluid instellingen 

 


Als ik het geluid op stereo (pcm) zet dan is de kwaliteit van het geluid erg slecht zowel qua klank als volume. Ik heb normaal het tv geluid op stand 10 tot 12 staan. Bij stereo pcm moet ik het geluid veel verder omhoog zetten en is er ook weinig volume verschil tussen bv 10 en 20. Ik heb dat destijds al uitgeprobeerd omdat ik de optische audio met een omvormer wilde gebruiken en dit alleen werkte op stereo pcm. 

Ik heb de instelling toen veranderd naar de bovenste optie , automatisch  , en toen was het geluid via de tv in elk geval goed. 

Ik ben er vanmorgen nog even mee bezig geweest en het geluid weer op stereo gezet , wat direct weer resulteerde in slecht geluid. Maar inderdaad schakelt Netflix dan niet meer naar 5.1 omdat die optie er dan ook niet meer staat. 

Toen het geluid weer terug gezet naar automatisch, Netflix opgestart en warempel ik kan nu de dialogen wel weer horen als de audio op 5.1 staat. Hoe dat kan weet ik niet en voor hoelang weet ik ook niet maar voor nu werkt het geluid goed zelfs op engels origineel 5.1.

Ik heb trouwens ook nog even de onderste geluidsinstelling geprobeerd , passthrough..Ook dan heb ik goed tv geluid en werkt zelfs de optische audiouitgang. Hoewel , alleen als ik de radioknop indruk, het geluid van de tv zenders werkt daar ook niet. 

 

 

 


Het komt zelden voor dat Dolby Digital Plus geen geluid geeft op een TV. Op de oudere Sony (uit 2016) van mijn moeder moesten we indertijd ook steeds weer Netflix naar stereo zetten in de app.

En 3 dagen geleden gaf een oudere HDready uit 2006 alleen maar ruis bij alles met de tv+ box die ik had meegenomen. Output op logeeradres nu derhalve op stereo.

Je zou nog pass through kunnen proberen. Anders het ermee doen of nieuwe tv of soundbar bij kopen. Optisch direct op de box.

En: wat is je huidige merk én type tv?


Ik heb de Passthrough al geprobeerd zoal ik al schreef.

 

“ Ik heb trouwens ook nog even de onderste geluidsinstelling geprobeerd , passthrough..Ook dan heb ik goed tv geluid en werkt zelfs de optische audiouitgang. Hoewel , alleen als ik de radioknop indruk, het geluid van de tv zenders werkt daar ook niet. “ 

 

Ook met dolby digital plus heb ik wel geluid op de tv en niet via de optische kabel. 

Dus voorlopig laat ik het staan op passthrough. 

 

Mijn TV is al een LG  en ik durf niet eens te zeggen hoe oud deze is maar in elk geval al ouder dan 10 jaar. Maar ja zolang die het goed doet ga ik geen nieuwe kopen. Ik ben wat dat betreft nog van de oude stempel. 


Je televisie heeft duidelijk "moeite" met Dolby Digital Plus . DDP

Echter. Bij instellen DDP is dat de hoogste norm maar niet altijd wat eruit komt. 

Tv zenders kpn DD 5.1 of 2.0

Radio DD 2.0

Netflix DD(= 7.1). Zou compatibel moeten zijn met tv maar gaat dus soms toch niet. 


Nee mijn tv heeft geen problemen met DDP, het geluid wordt goed weergegeven. 

 

Eigenlijk zijn we afgedwaald van het echte probleem wat er was. Dat was dat als de netflixinstelling op 5.1 stond ik geen dialogen hoorde , wel achtergrondgeluid. En dat ook al zette ik de instelling van netflix terug dat dan bij het begin van een nieuwe aflevering netflix de instelling weer op 5.1 zette.

Maar op dit moment is dat probleem er niet meer want zelfs op 5.1 heb ik nu weer goed geluid. Dus wat dat geweest is weet ik niet , ik hoop alleen dat het nu zo blijft.