Skip to main content
Beantwoord

Niet blij met indeling nieuwe afstandsbediening

• March 12, 2025
  • 18 reacties
  • 243 keer bekeken

Sinds 1 maand heb ik een nw. afstandsbediening gekregen. Nou ben ik best slim en technisch, maar wie deze indeling heeft bedacht, weet niet hoe een afstandsbediening werkt. Waardeloos!  Allereerst hebben ze het numerieke deel verplaatst naar boven en de meest gebruikte toetsen staan nu beneden op een plek waar je niet logischerwijs met je duim zit. Daarnaast hebben enkele knoppen een andere ook onlogische functie.  De 4 gekleurde knoppen zitten helemaal onderaan. Om daar bij te kunnen valt de afstandsbediening bijna uit je handen. Bij de vorige afstandsbedieningen lagen de knoppen op logische plekken.

Kortom een miskleun van de ontwerper.

Op de foto is rechts de nieuwe afstandsbediening

Beste antwoord door Marlon92

Dit zijn de afstandsbedieningen voor de nieuwste TV+ ontvanger:

Hier hebben ze de cijfers weer onder. Wat vind je daarvan?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

18 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 12, 2025

Beste ​@Dietster- het hangt van het merk en type tv-decoder af welk soort AB je behoort te krijgen.

Bij de 5202 en de DIW7022 horen andere AB's dan bij de 2 andere typen tv-decoders.

Dus welk merk en type tv-decoder heb jij?

Zie ook onderstaande link voor aanvullende info:

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 12, 2025

Beste JanD,

Ik heb geen idee. Ik heb die jaren. Ook is dit mijn 3e AB al, dus waarom niet dezelfde toegestuurd?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 12, 2025

Beste ​@Dietster- er staat een merknaam en typenummer op je tv-decoder van KPN.

Het kan ook zijn dat de oorspronkelijke AB die ooit bij de tv-decoder geleverd is, nu niet meer te leveren is en dat je nu de opvolger daarvoor hebt gekregen.

Bij het online aanvragen van de nieuwe AB heb je aan moeten geven welk merk/type tv-decoder je hebt en op basis daarvan heb je een geschikte AB gekregen.

Zojuist even voor mezelf gekeken en het systeem laat zien welke tv-decoder ik heb en kan daar een passende AB voor leveren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 12, 2025

Bij het aanvragen van een nw. AB heb ik niets hoeven invullen. Met één klik was het geregeld.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 13, 2025

Hallo ​@Dietster- ,

Dat type afstandsbediening wat jij had, wordt al geruime tijd niet meer geleverd.

Eventueel kun je (tegen betaling) zelf kiezen voor een Comfort afstandsbediening.

Deze afstandsbediening is speciaal ontwikkeld voor onze Interactieve TV klanten die behoefte hebben aan een afstandsbediening met duidelijkere knoppen en stevige handgreep.

De Comfort+ afstandsbediening is geschikt voor de volgende tv-ontvangers van KPN:

• VIP1853
  • HMB2260
  • VIP2952
  • VIP5202
  • ZXV8001

Die ligt dus beter in de hand. Je kunt die afstandsbediening hier bestellen: 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/233229/comfort-afstandsbediening-voor-interactieve-tv/?soPos=508

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Dietster-, zoveel mensen zoveel wensen. De feedback die jij hebt, is helder. Het signaal zal worden doorgegeven aan het technische tv team. Wie weet, als er een nieuwe afstandsbediening komt, dat het dan wijzigt qua design. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 14, 2025

Beste Jeroen van KPN,

Lees de reactie van Noordzee. Dat is de reden dat ik erg verbaast ben.

De vorige twee verschilden nauwelijks van elkaar. Waarom een nieuwe indeling? Ze werkten perfect!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 14, 2025

Beste Jeroen van KPN,

Lees de reactie van Noordzee. 

Precies, die afstandsbediening zal jou beter bevallen. 😎

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 15, 2025

Beste Jeroen van KPN,

Lees de reactie van Noordzee. 

Precies, die afstandsbediening zal jou beter bevallen. 😎

@Dietster- 

Heb je de comfort afstandsbediening al besteld? Hoe bevalt die? 

Hallo ​@Dietster- ,

Dat type afstandsbediening wat jij had, wordt al geruime tijd niet meer geleverd.

Eventueel kun je (tegen betaling) zelf kiezen voor een Comfort afstandsbediening.

Deze afstandsbediening is speciaal ontwikkeld voor onze Interactieve TV klanten die behoefte hebben aan een afstandsbediening met duidelijkere knoppen en stevige handgreep.

De Comfort+ afstandsbediening is geschikt voor de volgende tv-ontvangers van KPN:

• VIP1853
  • HMB2260
  • VIP2952
  • VIP5202
  • ZXV8001

Die ligt dus beter in de hand. Je kunt die afstandsbediening hier bestellen: 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/233229/comfort-afstandsbediening-voor-interactieve-tv/?soPos=508

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 15, 2025

Het gaat me niet of deze AB prettiger in de hand ligt, het gaat mij om de onlogische indeling van de knoppen. Alhoewel deze zwarte er iets gebruiksvriendelijker uitziet. Ik zal erover nadenken.
Dank voor uw antwoorden.

• Antwoord
  • March 15, 2025

Dit zijn de afstandsbedieningen voor de nieuwste TV+ ontvanger:

Hier hebben ze de cijfers weer onder. Wat vind je daarvan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 15, 2025

Perfect!
Niet alleen de cijfers zijn zo beter bereikbaar, ook de overige knoppen. En hoe kom ik bijv. aan die witte?

• March 15, 2025

Perfect!
Niet alleen de cijfers zijn zo beter bereikbaar, ook de overige knoppen. En hoe kom ik bijv. aan die witte?

Daarvoor moet je het abonnement omzetten naar de nieuwste abonnementsvorm. Dan krijg je een nieuwe tv ontvanger. Daar zit deze afstandsbediening bij. Hij werkt niet op je huidige tv ontvanger. 

Je moet wel contractvrij zijn. Anders mag je het abonnement niet aanpassen naar de nieuwste abonnementsvorm. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 15, 2025

Geen idee welk abonnement ik heb. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 15, 2025

Staat op elke factuur.

Ik schat zo in nog Alles-in-1. 

Over naar Internet / TV+ abonnement.
Dat kan telefonisch via 0800-0402. En ook via internet: https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet.
Je gaat dan wel over op KPN TV+.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 15, 2025

Klopt!
Dus dan kan de AB niet?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 15, 2025

De afstandsbediening die ​@Marlon92 toont werkt niet op jouw huidige ontvanger. 

Maar je kunt gewoon je abonnement vernieuwen naar TV+. Zie mijn vorige bericht. (Wat je nu hebt heet iTV)

Bij TV+ zit de op Bluetooth werkende afstandsbediening met cijfers onderaan. 

iTV heeft sinds 2019 de afstandsbediening met cijfers bovenaan. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 15, 2025

Beste Allemaal,

Hartelijk dank voor jullie antwoorden, maar het wordt mij te technisch. Het is maar een AB. 

Ik denk dat ik gewoon moet wennen aan deze AB.

Dus wel bedankt voor jullie moeite

Gr. Dietster