Skip to main content
Beantwoord

Niet in staat om knoppen van huidige digitale ontvanger en afstandsbediening te bedienen, heeft KPN hiervoor wel een oplossing?

• May 29, 2025
  • 9 reacties
  • 199 keer bekeken

In verband met mijn handicap kan ik de knoppen van de nieuwe mediabox van ziggo niet bedienen. Ook kan ik de afstandsbediening niet bedienen. Heeft KPN hiervoor wel een oplossing?

Beste antwoord door Katana321

---

Bij de nieuwe tv+ ontvanger kan je een computer muis en toetsenbord op aansluiten. Volgens mij kan je dan alles besturen en heb je geen afstandsbediening nodig. Dacht ik. Weet ik niet helemaal zeker.

---

Ik kan bevestigen dat dit prima werkt. Ik heb in de pilot mijn bluetooth-muis aan de tv+ box gekoppeld en daarmee kon ik de tv+ box uitstekend bedienen. Op dat moment zelfs beter dan met de afstandsbediening, omdat toen de interface wat anders was dan nu.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

9 reacties

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • May 29, 2025

@H. Bak  De witte AB is de standaard bij KPN en de zwarte AB kan je er apart naast bestellen bij KPN voor € 15,- …..De zwarte AB komt praktisch overeen met de Next(mini) AB van Ziggo.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 29, 2025

Ik heb het probleem met de ziggo mediabox maar ben op zoek naar een provider die voor mij wel bruikbare apparatuur heeft of eventueel aanpassingen hiervoor. Misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen die zelf een oplossing hebben gevonden. Ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem?

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • May 29, 2025

@H. Bak Ik ken u beperkingen verder niet, maar de zwarte AB werkt wel wat prettiger t.o.v. de witte AB., maar dat is mijn persoonlijke bevinding. Even rustig afwachten tot een ervaringsdeskundige zich meld in dit topic. 

Succes 👍

• May 29, 2025

Is spraakbesturing een mogelijkheid voor je ?
Dan kan toch ook met kpn spullen ?
Ik weet daar niets van maar ik lees er wel eens over hier.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 29, 2025

Hoi ​@H. Bak 

Tja, bij Ziggo kan de Next Mini (er wordt géén andere meer geleverd) uitsluitend bedient worden met de bijgeleverde afstandsbediening. 

Ik néém aan dat je nu een Infra Rood oplossing heb i.c.m. je handicap.

Als je nu overstapt krijg je echter ook een ontvanger die niet over Infra Rood ontvangst beschikt. Hij kan wel bedient worden via de tv met HDMI CEC. Dus als de tv wel over Infra Rood beschikt kan je indirect langs die weg mogelijk de ontvanger bedienen. Met de codes voor de televisie zelf dan.

Er is bijna geen provider meer te vinden die nog ontvangers met Infra Rood hebben.

Enige die ik weet is nog BudgetThuis. Die kopen nog de oudere ontvanger van kpn in, de VIP5202. Die beschikt over Infra Rood én bluetooth voor de afstandsbediening. Je moet dan wel je apparaat opnieuw (laten) inregelen. want de IR codes zijn anders dan van de Mediabox XL.

Op "korte” termijn zul je toch moeten uitzien naar een andere oplossing voor de bediening. Infra Rood gaat eruit.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 29, 2025

Volgens mij hebben wij de Next (niet Mini). Ik dacht dat die nog IR gebruikte maar je kunt de afstandsbediening niet klonen naar een universele afstandsbediening met grote knoppen. 

Spraakbesturing is geen optie ivm een spraakgebrek.

Ik overweeg nu een CI+ kaart van Ziggo in de hoop dat we hiervoor de grote knoppen afstandsbediening wel kunnen programmeren.

• May 29, 2025

Ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem?

Vast niet. Maar de groep is zo klein dat het voor providers niet rendabel is daar speciale apparatuur voor te maken.

Hoe groot moeten de knoppen voor jou zijn?

Bij de nieuwe tv+ ontvanger kan je een computer muis en toetsenbord op aansluiten. Volgens mij kan je dan alles besturen en heb je geen afstandsbediening nodig. Dacht ik. Weet ik niet helemaal zeker.

Maar kun je daar mee overweg? Heb je misschien een speciaal toetsenbord wat geschikt is voor jou? Je zit hier op het forum ook reacties te tikken, en dat gaat heel aardig volgens mij 😉

Edit: net even geprobeerd. De tv+ ontvanger heeft 1 usb poort. Maar je kunt een usb hub gebruiken om een muis en een toetsenbord aan te sluiten. Dan kan je eigenlijk zowat alles volgens mij. Als je de muis beweegt krijg je gewoon een pijltje op scherm en kan je overal op klikken. Dat werkt gewoon. Ook scrollen gaat. De ESC toets op het toetsenbord kan je gebruiken om terug te gaan. Of echt alles werkt zonder afstandsbediening weet ik niet. Ik zat net en de teletekst app. En toen wist ik even niet hoe ik daar weer uit moest. De ESC toets wilde daarbij niet luisteren. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • May 29, 2025

---

---

Ik kan bevestigen dat dit prima werkt. Ik heb in de pilot mijn bluetooth-muis aan de tv+ box gekoppeld en daarmee kon ik de tv+ box uitstekend bedienen. Op dat moment zelfs beter dan met de afstandsbediening, omdat toen de interface wat anders was dan nu.

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • May 29, 2025