Skip to main content
Sticky

Nieuw: Ervaar al het Nederlands voetbal met KPN TV

• August 1, 2025
  • 147 reacties
  • 4151 keer bekeken
Nieuw: Ervaar al het Nederlands voetbal met KPN TV
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

De start van het nieuwe voetbalseizoen staat voor de deur. En dat betekent dat wij ook een aantal mooie nieuwe dingen voor jullie hebben, als voetballiefhebber zit je goed bij KPN. In dit artikel lees je er alles over.

Wat is er nieuw?

Samenvattingen en doelpunten

Voor de Eredivisie, de Keuken Kampioen Divisie en de KNVB Beker kunnen we, per de start van het nieuwe voetbalseizoen, samenvattingen en individuele doelpunten gratis laten zien. Hoe dit precies werkt, en wat er allemaal beschikbaar is, verschilt per manier van kijken. Daarover lees je hieronder per manier van kijken meer uitleg.

Verbeterde beeldkwaliteit

Voor de ESPN kanalen voeren we in de loop van augustus een kwaliteitsverbetering door. We gaan deze zenders uitzenden in 1080P50 op multicast, met een hogere bitrate van 14 Mbit/s. Wat resulteert in een scherper beeld en een vloeiendere kijkervaring. 

• Voor KPN TV+ wordt dit toegepast op de reguliere zendernummers en krijg je deze verbeterde kwaliteit automatisch.
  • Voor de oudere tv ontvangers komt deze verbeterde kwaliteit niet beschikbaar.
  • Op Digitenne is de beeldkwaliteit van de ESPN kanalen ook verbeterd. Deze zijn daar nu ook in 1080p50 te zien.

De Ziggo Sport kanalen willen we ook in deze verbeterde kwaliteit doorgeven. Wanneer dit precies zal plaatsvinden is op dit moment nog niet bekend. 

Meer voetbal op TV+ Box en Soundbox

Op de TV+ Boxen voegen we de mogelijkheid toe om samenvattingen van de wedstrijden én losse doelpunten al kort na afloop van de wedstrijd te bekijken. Hiervoor voegen we in het Sportmenu een onderdeel Nederlands Voetbal toe.

In het Sportmenu kom je, via de knop ‘Meer informatie’ op de grote banner, direct bij het onderdeel voor Nederlands Voetbal. Ook kun je er vanaf je Startscherm in 1x komen via de tegel in de tegelrij ‘Uitgelicht bij KPN

Samenvattingen op de TV+ Box en Soundbox

In het Nederlands Voetbal onderdeel vind je tabbladen voor elke divisie. Daar worden de samenvattingen vrijwel direct nadat een wedstrijd gespeeld is al beschikbaar in de eerste rij.

Doelpunten op de TV+ Box en Soundbox

Ook kun je individuele doelpunten uit de verschillende wedstrijden terugkijken bijna direct nadat ze gemaakt zijn. Deze vindt je terug in de tweede rij op dit scherm:

De doelpunten staan standaard verborgen zodat je niet per ongeluk al een uitslag kunt afleiden voordat je een samenvatting hebt gezien. In de eerste tegel van de rij kun je het schuifje aan- en ook weer uitzetten om de afbeeldingen zichtbaar en weer onzichtbaar te maken.

Meer voetbal op de TV ontvangers

Voor de oudere ontvangers worden de samenvattingen ook kort na de wedstrijd al beschikbaar in het Sportmenu. Je vindt ze daar terug op op het eerste tabblad ‘Uitgelicht’ in de eerste rij.

De losse doelpunten kun je op de oudere ontvangers niet terugkijken.

Meer voetbal in de TV+ apps

In de TV+ apps voor mobiel en tablet voegen we ook het onderdeel voor samenvattingen toe. Zo kun je direct na de wedstrijd al de samenvatting bekijken.

Ook kun je goal alerts instellen. Zo krijg je direct bericht op je telefoon of tablet als er een doelpunt is gescoord!

Om dit aan te zetten ga je in de app naar Sportsectie (onderaan in de menubalk). Kies dan bovenaan voor Selecteer Teams om bij het selectiescherm uit te komen.

De afbeeldingen zijn gemaakt op een toestel dat ingesteld staat op Engels. Heb je jouw toestel, of de app zelf, op Nederlands staan, dan krijg je dit gewoon in het Nederlands te zien.

In het selectiescherm worden alvast enkele clubs voorgesteld. Als je deze wilt volgen, klik erop. Het hartje wordt dan blauw. Zit jouw favoriete team er niet bij? Gebruik het zoekveld. 

De afbeeldingen zijn gemaakt op een toestel dat ingesteld staat op Engels. Heb je jouw toestel, of de app zelf, op Nederlands staan, dan krijg je dit gewoon in het Nederlands te zien.

Nadat je favoriete clubs hebt ingesteld krijg je een pop-up om te kiezen of je Goal Alert notificaties wilt ontvangen, en voor welke clubs. Bevestig je selectie met de blauwe knop.

Wanneer komt dit beschikbaar?

We zetten de nieuwe rijen/onderdelen live vóór de start van de eerste wedstrijd van dit voetbalseizoen op zondag 3 augustus.

Veelgestelde Vragen

Komen deze nieuwe rijen ook beschikbaar in de oudere smart tv app?

Nee. 

Artikel laatst geüpdatete: 7-10-2025

147 reacties

• August 1, 2025

Kunnen je jullie deze volkomen nutteloze en geldverslindende onzin niet beter in een apart betaald pakket stoppen? Dan kunnen de klanten die het hebben willen er gewoon zelf voor betalen. Dat houd tv kijken voor normale mensen nog een beetje betaalbaar. Bovendien komen we die troep dan niet steeds tegen op onze tv ontvanger. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 1, 2025

Waarom zo negatief ​@Marlon92 ?
Er zijn een hoop voetballiefhebbers waaronder ik…

En als je het niet wilt dan sla je dat toch over?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

Zelf niet zoveel met voetbal, maar leuke toevoeging voor liefhebbers! 

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 1, 2025

Yeah, fantastisch! Ben zelf een voetballiefhebber en kan niet wachten tot het voetbalseizoen weer van start gaat. Nog een weekje aftellen. Kom maar op, heerlijk vooruitzicht! 😍

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2025

Hopelijk komen de laatste NMC en HTML op tijd. Op de Arris VIP2952 beide nog de vorige versies. 

Tussen standen komen al via de mobiele app van kpn tv+.

Krijgen smart-tv KPN TV+ app kijkers dit ook?

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 1, 2025

Zondag de Johan Cruijff Schaal
Mooi dat het weer begint.
De ESPN zou het ook in hoge resolutie uitzenden op alle 4 kanalen, wordt dat ook doorgegeven KPN?
En alles in UHD+ wat op ESPN 1 komt (kanaal 694)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2025

Ja, ​@huistijger .

Ook de Johan Cruyff schaal is in 1080p. Maar... alleen als je eerst even pauzeert voor unicast. Want multicast is pas in september naar 1080p omgezet. 

Het is dan 1080p SDR. 

Ook ESPN 14 heeft fan deze kwaliteit (neem ik aan). Via unicast is

Via 694 is het UHD, dus 1080p HDR/WCG2020 (HEVC).

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 1, 2025

Ok ​@PeterG 
Maar ik heb hem standaard op unicast staan omdat de ondertiteling anders te groot is en zet je die daar op klein dan is het niet om aan te zien. Op unicast is het perfecte ondertiteling op kleine stand, ik vraag me af waarom het niet op multicast kan.
Heb er in het begin wel over gesproken hier, maar ik wil ze ook niet teveel plagen daar mee, ondertiteling is geen halszaak en dat begrijp ik volkomen.
Maar dank je voor je antwoord Peter.

Verschrikkelijk , ben het eens met ​@Marlon92!!!

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik kan mij wel verheugen op weer een potje voetbal op tv! Ik vind het ook leuke aanvullingen voor als je een dagje weg bent geweest en even snel een samenvatting wil kijken. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Kunnen je jullie deze volkomen nutteloze en geldverslindende onzin niet beter in een apart betaald pakket stoppen? Dan kunnen de klanten die het hebben willen er gewoon zelf voor betalen. Dat houd tv kijken voor normale mensen nog een beetje betaalbaar. Bovendien komen we die troep dan niet steeds tegen op onze tv ontvanger. 

Dat jij er niet van houd, wil niet zeggen dat vele andere er ook niet van houden.

Bijvoorbeeld:

Ik hou ook niet van bepaalde dingen, zoals Nederlandse talige muziek.

Van mij hoeft dat niet (persoonlijk)

Maar ik weet dat er veel mensen zijn die er wel van houden, dus mag het er van mij gewoon opblijven.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Een kok kan ook niet voor alle monden koken… 🤪

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Ik hoop dat mijn vrouw genoegen neemt met die samenvattingen zodat hier dat dure espn-abo niet aangezet hoeft te worden. 😁

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 2, 2025

Je kunt het gratis krijgen, al vanaf level 1 ​@Katana321 
Niet als je al een ander gratis pakket hebt….

• August 2, 2025

Zolang die rijen maar uitgezet kunnen worden. Hoewel mijn Box start meteen op met het laatst gekeken kanaal. Kortom ik zal er weinig tot niet van merken. Ik kwam er wel plots achter dat na een  update al mijn aanpassingen weer verdwenen waren maar dat is hier off topic.

Mijn eerste gedachte was ook hoe wordt dit bekostigd.

Ook dan kan het aan maar zal je moeten wisselen van pakket. Dus Netflix basis eruit.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 2, 2025

Ook dan kan het aan maar zal je moeten wisselen van pakket. Dus Netflix basis eruit.

Netflix is mijn smaak niet dus daar heb ik geen moeite mee. ​@Rowi. 

• August 2, 2025

Dat was meer gericht aan ​@Katana321 die zelf blijkbaar niet de voetbal liefhebber is in huis.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Dank voor de tip ​@huistijger Ik ben daar nu (opnieuw) naar aan het kijken maar kom bij het aanmaken van een huishouden niet verder. Klantnummer ingevuld en daarna op Doorgaan Naar Overzicht geklikt. En dan gebeurt er niets…

Doe ik iets verkeerd?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Dat was meer gericht aan ​@Katana321 die zelf blijkbaar niet de voetbal liefhebber is in huis.

Maar, ik heb geen Netflix...

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

@Katana321 soms duurt het even voordat de administratieve systemen het huishouden aanmaken. Mochten de problemen aanhouden maak dan even een los topic aan. Dit topic is daarvoor niet ingericht. Verder wil ik nog even toevoegen dat het nu meer dan duidelijkheid is dat de liefde voor voetbal een individuele afweging is. Dat blijven benoemen lijkt me niet erg nuttig. 

Ik denk dat het heel persoonlijk is wat men leuk vind of niet, en gelukkig maar> dat we niet allemaal hetzelfde zijn!

Maar over dat "gratis"> NIETS is gratis bij de kpn, je bent verplicht om ook je mobiele telefonie af te nemen van kpn, voor je ook maar 1 level bereikt en voor de zg cadeautjes> "verplicht" de kpn app installeren…

Ik merk op mijn oude VIP 2952 gelukkig niets van deze voor mij "niet leuke" aanvulling, maar ik ga ook nooit naar "uitgelicht", zodra er voetbal "waar dan ook" op tv is> heb ik de afstandsbediening al in mijn handen 😁.

Helaas kijk ik wel het nieuws en werkte ik in de zorg> dus de ellende/ rellen / vernielingen etc. tgv voetbal, kan ik niet omzeilen 🥴, vandaar "mijn mening" over m.n. voetbal!

@Remco van KPN  Zag jouw opmerking te laat, ik vind dit hele topic "deze aanvulling" niet nuttig> maar je mag er schijnbaar nergens wat over zeggen... moet je eens kijken wat er is gebeurd met iemand die in een Feyenoord Tshirt in Amsterdam liep afgelopen week> mensen hebben hun redenen om geen "voetballiefhebber" te zijn en dit hier te melden!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Maar over dat "gratis"> NIETS is gratis bij de kpn, je bent verplicht om ook je mobiele telefonie af te nemen van kpn, voor je ook maar 1 level bereikt en voor de zg cadeautjes> "verplicht" de kpn app installeren…

Dat geld niet alleen voor KPN, maar ook voor alle andere providers.

Met gratis wordt in dit geval bedoelt, dat er geen extra kosten voor zijn.

Je mag natuurlijk een eigen mening over voetbal hebben.

Maar vergeet niet, dat er velen zijn die het heel erg mooi vinden.

En de relschoppers heb je, helaas, niet alleen bij voetbal.

KPN app is handig, maar is niet nodig, je kan ook via www.kpn.com en MIJNKPN gebruiken.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 2, 2025

Bovendien komen we die troep dan niet steeds tegen op onze tv ontvanger. 

Zolang die rijen maar uitgezet kunnen worden. Hoewel mijn Box start meteen op met het laatst gekeken kanaal. Kortom ik zal er weinig tot niet van merken. 

De samenvattingen en doelpunten zitten in de Sport-sectie van de ontvangers. Dus dit kom je niet per sé tegen. Als je de tegelrij ‘Uitgelicht door KPN’ actief hebt op je TV+ Box, dan kun je het daarin wel zien omdat de eerste tegel in die rij nu doorlinkt naar het nieuwe Nederlands Voetbaldeel in de Sport-sectie. Maar die rij kun je uitzetten via de ‘Startscherm aanpassen’ optie helemaal onderaan het startscherm.

• August 2, 2025

Juist net de rij 'Uitgelicht door KPN’  was bij mij niet uit te schakelen. Daar werden ook apps aanbevolen terwijl ik ook de apps rij ook had uitgeschakeld.

Daar was ik van plan een  topic over te starten echter mijn oplossing starten op de laatst gekeken zender voldoet prima.

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • August 2, 2025

Yeah, Eindelijk begint voetbal weer. Met level 1 gratis alle kanalen ESPN….😎