Skip to main content
Sticky

Nieuw: Ervaar al het Nederlands voetbal met KPN TV

• August 1, 2025
  • 147 reacties
  • 4157 keer bekeken
Nieuw: Ervaar al het Nederlands voetbal met KPN TV
Toon eerste bericht

147 reacties

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Nog niet, ​@Dirkie90! Zodra we meer weten, komen we erop terug. 

• Helper
  • September 24, 2025

Nog niet, ​@Dirkie90! Zodra we meer weten, komen we erop terug. 

En is het al 14,5 bitrate voor de Europa League van vanavond en morgen? ​@Marcia van KPN ​@Richub 

• Helper
  • September 24, 2025

Verschil tussen AZ - PEC op ESPN en Braga - Feyenoord Ziggo Sport is wel behoorlijk als ik het vergelijk vind ik. Meer mensen die dit zien?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 24, 2025

Het verschil is zeker te zien.

Ik vind Ziggo Sport in unicast ietsje mooier dan in multicast. 

• Helper
  • September 24, 2025

@PeterG yes even op pauze en dan play is wel iets mooier inderdaad. Hopelijk kan KPN Ziggo sport dezelfde beeldkwaliteit als ESPN geven. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 24, 2025

Via de Ziggo GO app maakt eigenlijk geen verschil met kpn multicast ​@Dirkie90 .

• Helper
  • September 25, 2025

Ik ben dan toch wel benieuwd wanneer het wordt omgezet, ESPN was volgens mij precies 2 september maar Ziggo Sport? Het is inmiddels bijna oktober ​@PeterG ​@Marcia van KPN ​@Erik van KPN ​@Jan van KPN 

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

Persoonlijk geloof ik er helemaal niks van dat de zenders voor de 2260/2952 ontvangers nu deels worden uitgerold. Het is mij ook iets te stil.  En andere klanten merken ook nog niks.

Begin jammer genoeg gelijk te krijgen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 30, 2025

Tja ​@ITVkijker 

Mijn moeder heeft de VIP5202. Maar zij kijkt de ESPN zenders nu alleen nog via Digitenne (CI+ module in de tv). Daar is bij haar het beeld véél mooier  (visueel geconcludeerd door me). Conclusie: Op “interactieve TV” is de verbeterde kwaliteit nog steeds niet beschikbaar van m.n. ESPN. 

Hebben gebruikers van “interactieve TV" geen digitenne dan kunnen ze uitwijken naar de (smart-tv) app. Daar is wel het mooie beeld beschikbaar.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 7, 2025

Het blijft opvallend stil wat de upgrade van Ziggo Sport betreft.…

In de startpost wordt duidelijk gezegd dat zowel ESPN als Ziggo Sport in de loop van Augustus naar 14.4 mbit gaan. 3 September is ESPN omgezet, maar wat Ziggo Sport betreft blijft het angstvallig stil.

Ziggo zendt zelf al tijden de sportkanalen in 14 mbit uit, waarom KPN het niet voor elkaar krijgt om dit 1 op 1 door te zetten is voor ons een raadsel.

We zouden graag een update krijgen....

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 7, 2025

Zo ook de verbetering op de oudere ontvangers. Daar is het zo te zien nog helemaal niet doorgevoerd.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • October 7, 2025

Ja, dit heeft even geduurd. We hebben het ondertussen uitgezocht, en we hebben duidelijkheid nu. Alleen helaas niet helemaal het gewenste antwoord.

Verbeterde beeldkwaliteit

Voor de ESPN én Ziggo Sport kanalen voeren we in de loop van augustus een kwaliteitsverbetering door. We gaan deze zenders uitzenden in 1080P50 op multicast, met een hogere bitrate van 14 Mbit/s. Wat resulteert in een scherper beeld en een vloeiendere kijkervaring.

Voor KPN TV+ wordt dit toegepast op de reguliere zendernummers en krijg je deze verbeterde kwaliteit automatisch. Heb je nog een oudere tv ontvanger? Dan worden deze verbeterde kanalen als aanvullende HD-Glas kanalen toegevoegd in de 600-rij aan zendernummers. Dit worden nummers 673-678 voor de Ziggo Sport kanalen, en 681-684 voor ESPN. Deze kanalen komen per 2 september beschikbaar én zullen ook zichtbaar zijn voor mensen zonder Glasvezelaansluiting.

Ook op Digitenne is de beeldkwaliteit van de ESPN kanalen verbeterd. Deze zijn daar nu ook in 1080p50 te zien.

Voor de oudere tv ontvangers geldt dat de aanvullende HD-Glas kanalen voor zowel ESPN als Ziggo er niet gaan komen. Dit bleek toch niet haalbaar om door te voeren.

Wat betreft de verbeterde kwaliteit voor de Ziggo Sport kanalen, dit gaat komen voor TV+ Box en Soundbox. Alleen is de planning daarvoor aangepast. Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer de kwaliteitsverbetering daadwerkelijk wordt doorgevoerd. Zodra we daar meer over horen laten we het weten in dit topic, en in op dat moment actieve product updates. 

Ik pas het startbericht hierop aan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 7, 2025

Dank je ​@Erik van KPN .

Voor de oudere tv ontvangers geldt dat de aanvullende HD-Glas kanalen voor zowel ESPN als Ziggo er niet gaan komen. Dit bleek toch niet haalbaar om door te voeren.

Dan blijft mijn moeder de ESPN kanalen via de Digitenne module kijken. Groot verschil met Arris VIP5202 14, 221, 222, 223. Het 4de kanaal is niet via Digitenne, dus die kan ze in optimale kwaliteit via de app in de tv kijken als ze dat wilt. 

Voor i-TV kijkers zonder extra Digitenne kunnen we alleen naar de app verwijzen voor de 1080p 14 Mbps kwaliteit. 

Wat betreft de verbeterde kwaliteit voor de ZIggo Sport kanalen, dit gaat komen voor TV+ Box en Soundbox

En ook de smart-tv app? En volgens mij is Ziggo Sport nu wel progressive maar nog wel 7,2 Mbps. Toch?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • October 7, 2025

Op je laatste vraag komen we nog op terug, gaan dit navragen. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Wat betreft de verbeterde kwaliteit voor de ZIggo Sport kanalen, dit gaat komen voor TV+ Box en Soundbox

En ook de smart-tv app? En volgens mij is Ziggo Sport nu wel progressive maar nog wel 7,2 Mbps. Toch?

@PeterG ik heb begrepen dat het voorlopig nog niet op de Smart TV app gaat komen helaas!

• Topper
  • October 10, 2025

De enige manier voor mensen met een oudere decoder is dus overstappen naar TV+ abbo?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 10, 2025

De enige manier voor mensen met een oudere decoder is dus overstappen naar TV+ abbo?

Ook via de smart-tv app, op een televisie of streamingapparaatje, is de hogere kwaliteit voor ESPN aanwezig ​@Nijmegen1234 . 1080P, 14,2 Mb/s. Op 14, 221, 222, 223 en 224.

Via de app en TV+ is Ziggo Sport ook Progressive. Maar overal wel 7,2 Mb/s.

Via de Arris en Arcadyan ontvangers zijn en blijven die zenders 1080i, 7,2 Mb/s.

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

Met die sneeuwwedstrijd van FC Goningen trekt de hogere bitrate het ook niet.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 25, 2025

Dat haperde bij mij ook wat: Iets teveel bewegende deeltjes in het beeld. 😅

Het blijft angstvallig stil rond de update van Ziggo Sport naar 14 mbit...

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 26, 2025

Wat betreft het komende wk, klopt het dat KPN/NOS, in het verleden weleens 4K test streams deed tijdens eindtoernooien (EK/WK)?

En zo ja, is daar iets over bekend voor t komende WK of dat opnieuw gedaan wordt, en moet/kan je je hiervoor aanmelden bij ofwel KPN of NOS?

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Daar is op dit moment nog niets over bekend aan KPN zijde ​@Ted456. Als er iets over te melden valt, dan zullen we dat zeker doen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 26, 2025

Hoi ​@Ted456 ​@Jeroen van KPN 

Totaaltv.nl | KPN wil graag, maar NPO niet: streep door WK voetbal in 4k of UHD

Dus wordt het moeilijk. KPN moet het 4k of UHD beeld dan ergens anders vandaag halen. Maar sport is, zeker in die kwaliteit en live duur qua inkoop. En de NOS heeft de rechten voor Nederland dus beelden van elders wordt dan ook al lastig. 

Kanaal 690 is het gereserveerde kanaal voor NPO 1 UHD (HDR).