Skip to main content
Beantwoord

Nieuw type tv-ontvanger KPN in 2025

• 29 december 2024
  • 163 reacties
  • 10184 keer bekeken

Toon eerste bericht

163 reacties

PeterG
Superuser
  • 61081 reacties
  • 24 januari 2025

Ja. ​@Ik_Combineer schrijft nog met  ✒ . Die was bijna leeg ​@Katana321 . Hij haalt morgen een nieuw potje inkt.

• 780 reacties
  • 25 januari 2025
Ik_Combineer schreef:
Katana321 schreef:
Rowi. schreef:
Ik_Combineer schreef:

---

In de post staat niks over een soundbox 😜

Er staat wel specifiek geen gebruik maken van een soundbar vermeld. En voor de TV kunnen plaatsen.

Ja, ook voor mij is 1+1=2
@Ik_Combineer Misschien kan dat andere topic herschreven worden zodat wij langer in spanning zitten? 🤣

In plaats van huur superwifi zit er bij deze test een huur soundbar bij 🤣 

(nee ik werk als monteur en niet bij een testprogramma, ik weet even veel als iedereen hier. Dit is een grapje)

Ergens klopt dat wel want die 'huur' soundbar zit ingebouwd.

• 13273 reacties
  • 25 januari 2025

Ik heb enige tijd tot volle tevredenheid een  ZTE ZXV 8001 ontvanger gehad, wat mij betreft dé beste ontvanger van kpn ooit, want voor zover ik kan beoordelen alles wat de VIP5202 biedt én een display én automatisch inschakelen van de soundbar voor alleen radio luisteren.

Toen ik dat ding verplicht moest omruilen naar een VIP5202 gingen bij mij de eerste alarmbellen rinkelen. Vervolgens ging kpn over naar de Android gebaseerde tv+ boxen, met alle problemen van dien. Nu komt er een nieuwe Android box met - naar verluid - een ingebouwde speaker maar zónder een optische TOSLink aansluiting. Om met de test mee te kunnen doen (wil ik niet) moet je geen soundbar gebruiken én een abo op een streaming dienst hebben. Hieruit maak ik op dat kpn langzamerhand de weg inslaat naar tv via streaming zónder lineair kijken en luisteren. Niet van vandaag op morgen maar op termijn. Een richting die ik absoluut niet wil.

Ik vraag me af wanneer ik m'n VIP5202 moet gaan omruilen voor zo'n Android box. Dan ga ik kijken of er nog providers zijn die nog gewoon lineaire tv en radio leveren met een meer klassieke ontvanger, dus ook met een TOSLink aansluiting. Maar hopelijk blijft kpn nog tot in lengte van jaren zelf dat soort ontvangers ondersteunen. 

wjb
Superuser
  • 74561 reacties
  • 25 januari 2025
Henk2304 schreef:

Ik vraag me af wanneer ik m'n VIP5202 moet gaan omruilen voor zo'n Android box. 

Ik denk dat daar nog wel een behoorlijk tijdje overheen zal gaan. Ik verwacht niet dat de 5202 in de komende jaren al uitgefaseerd zal worden maar dat er een moment komt dat dat wel het geval is staat mijns inziens buiten kijf.

Henk2304 schreef:

Dan ga ik kijken of er nog providers zijn die nog gewoon lineaire tv en radio leveren met een meer klassieke ontvanger, dus met een TOSLink

Ook de "gewone" TV+ Box heeft een Toslink aansluiting. Ik verwacht ook niet dat de nieuwe TV+ Box de "gewone" TV+ Box gaat vervangen. Ik denk dat deze tegen een kleine meerprijs gehuurd kan worden en dat er dus een keuze zal komen welke TV+ Box je wilt gaan gebruiken.

Ook verwacht ik dat voordat de 5202 uitgefaseerd wordt KPN TV+ ook prima zal werken op de Android TV boxen.

• 3243 reacties
  • 25 januari 2025
Henk2304 schreef:

Hieruit maak ik op dat kpn langzamerhand de weg inslaat naar tv via streaming zónder lineair kijken en luisteren.

Dat zal ook wel moeten. Want dat is de toekomst. Er komen steeds meer klanten die lineaire tv helemaal niet meer interessant vinden. 

Henk2304 schreef:

Ik vraag me af wanneer ik m'n VIP5202 moet gaan omruilen voor zo'n Android box. 

Voorlopig nog niet. Daar hoef je niet bang voor te zijn denk ik.

• 13273 reacties
  • 25 januari 2025

@wjb en ​@Marlon92 , ik verwacht inderdaad ook niet dat het al spoedig zal gebeuren, maar 't is net als met bankieren: als je wat ouder bent kun je soms niet meer meekomen omdat alles wat vertrouwd en goed was, je wordt ontnomen.

En hoewel ik dit jaar pas 70 wordt en me nog steeds redelijk goed staande kan houden in de digitale wereld, ben ik niet altijd even blij met ontwikkelingen die vooral op jongere generaties gericht lijken te zijn. Soms ook moet je de negatieve effecten van de digitale wereld onder ogen zien. Ik was al niet heel actief op sociale media (alleen een beetje fb) maar in het licht van de recente ontwikkelingen (vrijwel geheel afschaffen van moderatie) heb dat inmiddels helemaal de rug toegekeerd. Is beter voor m'n gemoedsrust.

Maar nu weer on-topic. Hopelijk hoef ik de gedwongen overgang naar dit soort nieuwe Android boxen met tv+ niet meer mee te maken (en ik hoop toch echt wel 100 te worden 🤔). 

wjb
Superuser
  • 74561 reacties
  • 25 januari 2025
Henk2304 schreef:

Ik was al niet heel actief op sociale media (alleen een beetje fb) maar in het licht van de recente ontwikkelingen (vrijwel geheel afschaffen van moderatie) heb dat inmiddels helemaal de rug toegekeerd.

Daar geef ik je groot gelijk in. Zelf ben ik nooit echt actief geweest op social media.

• 780 reacties
  • 26 januari 2025
Marlon92 schreef:
Henk2304 schreef:

Hieruit maak ik op dat kpn langzamerhand de weg inslaat naar tv via streaming zónder lineair kijken en luisteren.

Dat zal ook wel moeten. Want dat is de toekomst. Er komen steeds meer klanten die lineaire tv helemaal niet meer interessant vinden. 

Zolang er sport is zal lineaire TV blijven bestaan. Alleen kijkt men minder via het TV aanbod van een Internet provider, maar bijvoorbeeld via NLziet of andere aanbieders.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36558 reacties
  • 26 januari 2025
Rowi. schreef:
Marlon92 schreef:
Henk2304 schreef:

Zolang er sport is zal lineaire TV blijven bestaan. Alleen kijkt men minder via het TV aanbod van een Internet provider, maar bijvoorbeeld via NLziet of andere aanbieders.

Juist de sportuitzendingen verdwijnen als eerste van de lineaire TV-zenders. Dat zie je al bij de Formule 1 en bepaalde dartwedstrijden. En er zijn vast wel meer voorbeelden te vinden. O ja, wat dacht je van het Europese voetbal dit seizoen…. 

Zelf ben ik fan van wielerwedstrijden en dat is de voornaamste reden dat ik een TV-abonnement heb bij KPN (Eurosport!) Maar ik ben een beetje bevreesd dat de uitzendingen van Eurosport op termijn ook gaan verdwijnen naar een streamingdienst. Daar staan ze nu al, maar voorlopig ook nog via lineaire TV. Hoe lang nog? 

wjb
Superuser
  • 74561 reacties
  • 26 januari 2025

Misschien is het dan ook zinvol om het begrip lineair televisie kijken eens te definiëren. Feitelijk is lineair televisie kijken niets anders dan kijken op het moment dat het wordt uitgezonden oftewel "live" televisie kijken. 

Feitelijk is het zo dat streaming diensten ook steeds meer met lineair aanbod hebben. Live Formule 1 kijken via Viaplay is feitelijk gewoon lineair televisie kijken. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 14187 reacties
  • 26 januari 2025

Bespeur ik hier enige paniek?
ik denk dat daar geen reden toe is….maar ja wie ben ik?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3451 reacties
  • 26 januari 2025

Het verschil tussen streamingsdiensten en lineair TV wordt steeds kleiner, streamingsdiensten proberen ook sport live uit te zenden en aanbod zonder reclames alleen met duurste abo. Amazon Prime Video heeft ook Live Uitzendrechten voor NBA en UEFA CL. Netflix had ook net geprobeerd met de live box wedstrijd. Het wordt op gegeven moment zo zijn dat men ook moet reclames kijken met duurste abo van de streamingsdiensten en de gebruikers massaal weer op torrents of dergelijke diensten wisselen.

• 780 reacties
  • 26 januari 2025
wjb schreef:

Misschien is het dan ook zinvol om het begrip lineair televisie kijken eens te definiëren. Feitelijk is lineair televisie kijken niets anders dan kijken op het moment dat het wordt uitgezonden oftewel "live" televisie kijken. 

Feitelijk is het zo dat streaming diensten ook steeds meer met lineair aanbod hebben. Live Formule 1 kijken via Viaplay is feitelijk gewoon lineair televisie kijken. 

Het gaat deels ook om een lineaire programmering dus de hele week hetzelfde programma op dezelfde tijd. Een rechte lijn de letterlijke betekenis van het woord lineair. Live uitzendingen zijn niet per definitie lineair want zeker met de Formule 1 kan de uitzend tijd wisselen. Maar het gaat hierbij inderdaad om het verschil tussen on demand kijken en op het moment van uitzenden.

Of dat is via een KPN onvanger naar het tv pakket van kpn, via de NPO app, NLZiet of CanalDigitaal maakt geen verschil.

Het grootste voordeel voor providers om een AndroidTV/ GoogleTV box te gebruiken zijn de apps van de streamdiensten. Nu kan de klant deze zelf toevoegen en verwijderen in plaats van de provider bombarderen met de vraag naar specifieke apps.

wjb
Superuser
  • 74561 reacties
  • 26 januari 2025

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36558 reacties
  • 26 januari 2025

Ik zal proberen om het voortaan te hebben over TV-zenders ipv lineaire TV-zenders. 

Maar ik ben geen fan van sportwedstrijden via een streamingsdienst. Afgelopen donderdag heb ik een voetbalwedstrijd gezien via de Ziggo Go App van mijn TV. De beeldkwaliteit leek me duidelijk minder dan ik gewend ben als met Digitenne naar sport kijk via een TV-zender. Met name als de bal een flinke snelheid kreeg, kon ik de mindere beeldkwaliteit waarnemen.  

Bovendien vind ik het handig om gewoon te kunnen zappen tussen TV-zenders. Zo'n streamingsdienst moet je speciaal opzoeken. Dat kost net even wat meer moeite. Op zich is dat voor mij natuurlijk prima te doen. Maar hoe leg ik dit uit aan mijn schoonvader van 91 jaar? 

wjb
Superuser
  • 74561 reacties
  • 26 januari 2025
Noordzee schreef:

De beeldkwaliteit leek me duidelijk minder dan ik gewend ben als in Digitenne naar sport kijk via een TV-zender. Met name als de bal een flinke snelheid kreeg, kon ik de mindere beeldkwaliteit waarnemen.  

Dat is inherent aan unicast distributie van live beelden. De benodigde bandbreedte om HD beelden met hoge kwaliteit via Internet te distribueren is veel te groot en daarom wordt de bitrate teruggeschroefd. Dat zie je ook op de TV+ Box en via de TV apps / site van KPN waarbij de bitrate minder dan de helft is als die van de multicast distributie. En met de variabele bitrates die tegenwoordig gebruikt worden wordt de bitrate zelfs nog verder teruggeschroefd als er ergens een bottleneck ontstaat. Het kan dus maar zo gebeuren dat een veel bekeken voetbalwedstrijd ineens in wazig SD formaat binnenkomt omdat het centrale platform het niet aankan.

• 780 reacties
  • 26 januari 2025

Het voetbal verhaal bij Ziggo Sport Totaal  en Ziggo Sport Free lijkt toch iets anders te liggen dan unicast versus multicast.

Ook via Ziggo Sport Totaal via de KPN ontvangers leken er problemen te zijn met specifieke wedstrijden. Alleen vind ik daar geen topics over op dit forum. Wel op de Ziggo Community.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Framerate-problemen-ziggo-sport-totaal/td-p/1448501

leusi068
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 175 reacties
  • 26 januari 2025

We gaan nu wel off topic 

• 780 reacties
  • 26 januari 2025
leusi068 schreef:

We gaan nu wel off topic 

Deels heb je gelijk echter houd het toch verband met kijken via een app op deze ontvanger. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3451 reacties
  • 26 januari 2025

Over deze nieuwe ontvanger val niet meer te zeggen, nog niemand heeft hem echt in gebruik wereldwijd , dus alles is speculatie. Beta-tester mogen ook niet erover zeggen wegens contractueel opgelegde zwijgen.

wjb
Superuser
  • 74561 reacties
  • 26 januari 2025
TDN schreef:

Over deze nieuwe ontvanger val niet meer te zeggen, nog niemand heeft hem echt in gebruik wereldwijd , dus alles is speculatie. Beta-tester mogen ook niet erover zeggen wegens contractueel opgelegde zwijgen.

De Sagemcom VSB3918 is al bij meerdere providers in gebruik.

Zie deze pagina van Sagemcom en kies voor de Video Soundbox STB.

• 3243 reacties
  • 26 januari 2025

Review op YouTube:

KPN zal z'n eigen afstandsbediening wel mee leveren. Die afstandsbediening in dat filmpje ziet er beter uit denk ik...

Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 2688 reacties
  • 26 januari 2025
Marlon92 schreef:

Review op YouTube:

KPN zal z'n eigen afstandsbediening wel mee leveren. Die afstandsbediening in dat filmpje ziet er beter uit denk ik...

Het apparaat is niet zo groot als ik dacht.

PeterG
Superuser
  • 61081 reacties
  • 26 januari 2025

16,5 x 16,5 x 7 cm ​@Katana321 .

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8316 reacties
  • 26 januari 2025

Zo te zien aan de aansluiting op de linker achterkant is het de kabel-versie, voor Ziggo bijvoorbeeld.

Maar doet verder aan de basis niets af.