Skip to main content

Ik ben sinds vandaag overgezet naar KPN hussel. Voor dezelfde prijs heb ik nu 4k TV.

Ik heb daarvoor 2 nieuwe 4k ontvangers ontvangen (VIP5202).

Voorheen had ik HD ontvangers (VIP2952 V2).

Ik heb beide HD ontvangers vervangen door de 4K ontvangers. Beide 4K ontvangers geven bij het opstarten een foutmelding dat ze geen software kunnen ophalen (error code 307).

Net met KPN klantenservice aan de lijn gezeten en zij komen er ook niet uit. Ik hoop dat iemand mij via dit forum wel kan helpen.

Dit is wat we al gedaan hebben:

  • HD ontvangers zijn 1:1 vervangen door 4K ontvangers (dezelfde aansluitingen, dezelfde kabels), rechtstreeks op FritzBox 7583 met KPN profiel 200/200 glasvezel.
  • Internet werkt probleemloos.
  • Oude HD ontvangers werken perfect, er is verder niets veranderd in mijn netwerk.
  • Beide 4K ontvangers zijn met hulp van KPN klantenservice teruggezet naar fabrieksinstellingen en oude software is verwijderd.
  • Probleem blijft zich voordoen: 4K ontvanger wil software ophalen en dit lukt niet met error code 307

Ik heb zelf het idee dat het niets technisch is maar iets administratiefs bij KPN, wellicht zijn de 4K ontvangers niet goed ge-provisioned?

Ik hoop dat iemand van KPN mij kan helpen.

@TFHFony @Canizares Zouden jullie kunnen kijken of jullie dezelfde FritzOS hebben? Het is toch vreemd dat het bij de ene Fritzbox wel werkt en bij de andere niet, zeker in jullie geval want jullie hebben ook nog eens allebei een 7590. 

De nieuwste versie 7.13 @Romul 


@Romul,

Hebben we het hier echt over sap.stb.tvonline.nl of wellicht over sap.stb.itvonline.nl?

Ping voor wjb

Zie ook de vorige pagina van deze thread.

Klopt dat je dat IP adres kunt pingen echter het IP adres behoort tot Sedo Domain Parking uit Keulen.

Het zou maar zo kunnen dat die ontbrekende i het probleem is, misschien bedoelt @Romul wel sap.stb.itvonline.nl. Andere domeinen t.b.v. het iTV platform zijn immers ook itvonline.nl domeinen. (Bijvoorbeeld: webapp.stb.itvonline.nl)

Het domein sap.stb.tvonline.nl leidt naar 91.195.240.127 in Keulen. 

Er is geen DNS entry voor sap.stb.itvonline.nl en wellicht zit hem daar nu juist het probleem.


@Romul bedoel je wellicht toch sap.stb.itvonline.nl?


@Romul,

Hebben we het hier echt over sap.stb.tvonline.nl of wellicht over sap.stb.itvonline.nl?

Ping voor wjb

Zie ook de vorige pagina van deze thread.

Klopt dat je dat IP adres kunt pingen echter het IP adres behoort tot Sedo Domain Parking uit Keulen.

Het zou maar zo kunnen dat die ontbrekende i het probleem is, misschien bedoelt @Romul wel sap.stb.itvonline.nl. Andere domeinen t.b.v. het iTV platform zijn immers ook itvonline.nl domeinen. (Bijvoorbeeld: webapp.stb.itvonline.nl)

Het domein sap.stb.tvonline.nl leidt naar 91.195.240.127 in Keulen. 

Er is geen DNS entry voor sap.stb.itvonline.nl en wellicht zit hem daar nu juist het probleem.

Maar dan is het weer raar dat ik wel kan updaten, maar ook sap.stb.itvonline.nl niet kan resolven.


Ik kwam er zelf achter via het optie knop op de AB dat de 4K ontvangers hun “Meta Data” ophalen via SAP://sap.stb.tvonline.nl

Dit is waar ik een antwoord op zou willen van @Romul, staat daar nu echt sap.stb.tvonline.nl of toch sap.stb.itvonline.nl.

 

Alle xxx.tvonline.nl url's wijzen naar hetzelfde IP adres van Sedo Domain Parking.

Ik vermoed dan ook dat het niet een tvonline.nl url is die gebruikt zou moeten worden.

Als in de Meta data dus echt een tvonline.nl domein geconfigureerd staat i.p.v. een itvonline.nl domein dan zou dat wel eens een oorzaak kunnen zijn.


@wjb Het lukt me niet meer om in het optie menu te komen bij het ophalen van de software. Voorheen kon in daarin door op de Optie knop te drukken maar met de huidige firmware lijkt dat niet meer te werken.

Ik weet dat ik destijds de url meerdere keren gecontroleerd heb en ben dus vrij zeker dat er sap.stb.tvonline.nl (dus zonder “i”) stond. Dit was overigens ook een parameter die ik zelf niet kon aanpassen.

Als iemand weet hoe ik met de huidige software in het Optie menu kan komen tijdens het ophalen van de nieuwe software dan hoor ik dat graag. Ik zal de url dan nog een keer checken.

 


En waar zat die optie knop dan in de oude firmware?


Mijn vrouw belt net dat de ontvanger (VIP5202) al meer dan een uur aan het updaten is. Dit is nu de tweede keer in een paar weken dat dit onding vastloopt en ik word hier behoorlijk pissig over. Ik heb deze nu anderhalve week in gebruik nadat de vorige ontvanger hetzelfde probleem gaf en nu begint het weer van voren af aan..


@wjb Ik kon tijdens het updaten in het Optie menu komen door op de optieknop op de AB te drukken daar kon ik settings checken. Dat was toen de STB's nieuw waren en nog geen software hadden. Nu ze dat wel hebben lijkt dat niet meer te werken.

@Edwin_Merks Ik ben er ook niet blij mee, ik heb dan nog de optie om de EB tijdelijk terug te plaatsen maar daar zit ik ook niet op wachten want dan moet ik alles weer overhoop trekken.

Het blijft overigens vreemd dat als de url niet zou kloppen in de STB's de Experiabox daar schijnbaar geen probleem mee heeft.


Ik heb dan nog de optie om de EB tijdelijk terug te plaatsen maar daar zit ik ook niet op wachten want dan moet ik alles weer overhoop trekken.

Het blijft overigens vreemd dat als de url niet zou kloppen in de STB's de Experiabox daar schijnbaar geen probleem mee heeft.

Ik krijg, gezien de hoeveelheid meldingen, het gevoel dat updaten via een Experia Box ook niet meer functioneert.


Hier een update van mijn kant:

  • Gisterenavond toch maar weer de EB V10a aangesloten.
  • Update kwam binnen (dit lukt al niet met de Fritz!Box). 
  • Na download gaf de VIP5202 echter toch een error 307, dit bleek een landelijke storing dus Fritz!Box maar weer teruggeplaatst.
  • Vanmorgen was volgens de KPN website de storing opgelost. Eerst weer geprobeerd te updaten via Fritz!Box maar helaas zonder resultaat (update komt niet binnen)
  • EB V10a weer aangesloten en zowaar beide VIP5202's kunnen updaten.

Het ligt dus echt aan de combinatie KPN netwerk/Fritz!Box (ik heb ook een melding gezien van hetzelfde probleem met een USG). Het lijkt erop dat de update van de STB's op basis van multicast verkeer verloopt. Zou het kunnen zijn dat sommige Routers hier een probleem mee hebben? Overigens werken de STB's na update prima dus deze Routers kunnen wel goed omgaan met de videostreams die ook op basis van multicast verkeer zijn.  


Nog een vraag die waarschijnlijk niet in dit topic thuis hoort maar aangezien veel 4K kijkers dit topic lezen toch maar hier gesteld:

Ik kan met de laatste update eindelijk de VIP5202 in HDR Auto modus zetten. De HD glaszenders zien er nu weer goed uit. Echter ik zou verwachten dat bij de 4K zenders de STB naar HDR zou overschakelen. Dit zie ik niet gebeuren, heeft KNP überhaupt 4K HDR zenders?

 


Nog een vraag die waarschijnlijk niet in dit topic thuis hoort maar aangezien veel 4K kijkers dit topic lezen toch maar hier gesteld:

Ik kan met de laatste update eindelijk de VIP5202 in HDR Auto modus zetten. De HD glaszenders zien er nu weer goed uit. Echter ik zou verwachten dat bij de 4K zenders de STB naar HDR zou overschakelen. Dit zie ik niet gebeuren, heeft KNP überhaupt 4K HDR zenders?

 

Insight 4K is sowieso HDR dus je zou moeten zien dat ie dan omschakelt. Overigens zal het niet bij elke programma zijn. 


Hier een update van mijn kant:

  • Gisterenavond toch maar weer de EB V10a aangesloten.
  • Update kwam binnen (dit lukt al niet met de Fritz!Box). 
  • Na download gaf de VIP5202 echter toch een error 307, dit bleek een landelijke storing dus Fritz!Box maar weer teruggeplaatst.
  • Vanmorgen was volgens de KPN website de storing opgelost. Eerst weer geprobeerd te updaten via Fritz!Box maar helaas zonder resultaat (update komt niet binnen)
  • EB V10a weer aangesloten en zowaar beide VIP5202's kunnen updaten.

Het ligt dus echt aan de combinatie KPN netwerk/Fritz!Box (ik heb ook een melding gezien van hetzelfde probleem met een USG). Het lijkt erop dat de update van de STB's op basis van multicast verkeer verloopt. Zou het kunnen zijn dat sommige Routers hier een probleem mee hebben? Overigens werken de STB's na update prima dus deze Routers kunnen wel goed omgaan met de videostreams die ook op basis van multicast verkeer zijn.  

@Eric van Uden 


Bij mij blijft hij ook op andere kanalen op hdr staan. Signaal naar de tv is continu een hdr signaal. Als je bij je beeld profielen op tv kijkt, zie je dan geen hdr profielen? Zie nooit dat hij omschakelt naar hdr, maar zodra ik tv kastje aan zet wel gelijk hdr melding in beeld. Zelfs bij starten netflix film geen hdr melding oid.


Bij mij blijft hij ook op andere kanalen op hdr staan. Signaal naar de tv is continu een hdr signaal. 

Heb je op de TV ontvanger HDR dan wel in "Auto" modus staan?


@Romul Hier nog steeds geen werkende VIP5202. Hij blijft vasthangen op het binnenhalen van de software. Alle instructies en work-arounds heb ik meerder keren uitgevoerd. Ik heb geen Experia-box die ik tijdelijk aan kan sluiten om hem binnen te halen. Ik ga XS4ALL maar weer eens bellen. Ongetwijfeld gaan ze weer (2e keer in 2 weken) een nieuwe ontvanger opsturen, terwijl het probleem blijkbaar (mede) in de werking van Fritz!box ligt. Helaas vindt AVM dat blijkbaar niet belangrijk genoeg.


@Romul : had jij voor de laatste update ook de HDR-herstelsoftware op de ontvanger staan?

Zie mijn bericht van 14.30 uur in dit topic.


@Edwin_Merks Dit was bij mij niet het geval. Ik had dit probleem toen ik de VIP5202's nieuw kreeg, ze hadden toen nog helemaal geen software. Toen ik ze uiteindelijk had geupdate via de EB hadden ze de standaard software (met HDR continue aan). Ook met deze software lukte het niet om ze via de Fritz!Box te updaten. Ik ben dus heel benieuwd of je de nieuwe VIP5202 via de Fritz!Box kunt updaten.


@Edwin_Merks Dit was bij mij niet het geval. Ik had dit probleem toen ik de VIP5202's nieuw kreeg, ze hadden toen nog helemaal geen software. Toen ik ze uiteindelijk had geupdate via de EB hadden ze de standaard software (met HDR continue aan). Ook met deze software lukte het niet om ze via de Fritz!Box te updaten. Ik ben dus heel benieuwd of je de nieuwe VIP5202 via de Fritz!Box kunt updaten.

Lekker dan...We hopen er maar het beste van. Anders sturen ze maar een VIP2952 op die ze nog ergens hebben liggen totdat het probleem opgelost is. Die heeft nergens last van, ook niet met updates want dat heb ik zojuist getest. De VIP2952 haalt software gewoon binnen. Het ligt dus echt aan de VIP5202.


Hier een update van mijn kant:

  • Gisterenavond toch maar weer de EB V10a aangesloten.
  • Update kwam binnen (dit lukt al niet met de Fritz!Box). 
  • Na download gaf de VIP5202 echter toch een error 307, dit bleek een landelijke storing dus Fritz!Box maar weer teruggeplaatst.
  • Vanmorgen was volgens de KPN website de storing opgelost. Eerst weer geprobeerd te updaten via Fritz!Box maar helaas zonder resultaat (update komt niet binnen)
  • EB V10a weer aangesloten en zowaar beide VIP5202's kunnen updaten.

Het ligt dus echt aan de combinatie KPN netwerk/Fritz!Box (ik heb ook een melding gezien van hetzelfde probleem met een USG). Het lijkt erop dat de update van de STB's op basis van multicast verkeer verloopt. Zou het kunnen zijn dat sommige Routers hier een probleem mee hebben? Overigens werken de STB's na update prima dus deze Routers kunnen wel goed omgaan met de videostreams die ook op basis van multicast verkeer zijn.  

@Eric van Uden

Ik heb de beschreven STB helaas niet, dus kan het niet bevestigen. De STB heb ik aangevraagd. Als hij binnen is kunnen we testen en weten we meer.


Hier een update van mijn kant:

  • Gisterenavond toch maar weer de EB V10a aangesloten.
  • Update kwam binnen (dit lukt al niet met de Fritz!Box). 
  • Na download gaf de VIP5202 echter toch een error 307, dit bleek een landelijke storing dus Fritz!Box maar weer teruggeplaatst.
  • Vanmorgen was volgens de KPN website de storing opgelost. Eerst weer geprobeerd te updaten via Fritz!Box maar helaas zonder resultaat (update komt niet binnen)
  • EB V10a weer aangesloten en zowaar beide VIP5202's kunnen updaten.

Het ligt dus echt aan de combinatie KPN netwerk/Fritz!Box (ik heb ook een melding gezien van hetzelfde probleem met een USG). Het lijkt erop dat de update van de STB's op basis van multicast verkeer verloopt. Zou het kunnen zijn dat sommige Routers hier een probleem mee hebben? Overigens werken de STB's na update prima dus deze Routers kunnen wel goed omgaan met de videostreams die ook op basis van multicast verkeer zijn.  

@Eric van Uden

Ik heb de beschreven STB helaas niet, dus kan het niet bevestigen. De STB heb ik aangevraagd. Als hij binnen is kunnen we testen en weten we meer.

En weer eenzelfde melding 


Even een snelle test gedaan. Ik een VIP5202 vandaag aangesloten op een FRITZ!Box  7583. Alles werkt zoals verwacht. Een 7583 is voor een groot deel gelijk aan 7590.


@Eric van Uden Heb je ook een firmware update van de VIP5202 getest?

Daar zit bij @Edwin_Merks en bij mij het probleem, als de VIP5202 geüpdate is dan werkt ITV achter de FritzBox perfect.

Ik heb een 7581 (7.13) en @Edwin_Merks een 7590 en bij ons allebei wil de FritzBox zijn firmware niet updaten. Er komt niets binnen en uiteindelijk krijg je een error 307.

Als ik tijdelijk mijn EB V10a terugplaats dan update de VIP5202 wel, waarna hij weer vrolijk met de nieuwe firmware achter de FritzBox werkt. Het is alleen nogal een gedoe om elke keer als er een update voor de VIP5202 is mijn hele huisnetwerk te moeten verbouwen. @Edwin_Merks heeft deze optie niet eens omdat hij geen EB heeft.


@Eric van Uden en @Romul :

Even een update vanuit mijn kant: ik heb een paar dagen geleden een nieuwe VIP5202 ontvangen. Na wat haperingen is die uiteindelijk geïnstalleerd met de oude software. Afgelopen nacht zijn mijn ontvangers (VIP5202 en VIP2952) beide zonder problemen voorzien van de nieuwe software en het nieuwe menu. Ik heb dus zelf geen update binnengehaald maar gewoon afgewacht. Dan gaat het dus goed. Geforceerd binnenhalen gaat dus niet goed. Vreemd...maar wel waar.